Permalänk
Inaktiv

Ubuntu?

Ubuntu är lite av ett frågetecken för mig, tänkte fråga fördelar med att ha det på en laptop? Vad kan man använda det till t.ex? tack på förhand

Permalänk
Medlem

Bättre batteritid beror dock på laptopen Den i min sig har 3 timmar i Ubuntu och 2timmar i windows

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Ubuntu är ju ett operativsystem som alla andra. Du kan göra ungefär samma saker som du kan i windows, utom att köra windowsprogram förstås.

Permalänk

^+ att man slipper ha ett antivirusskydd som segar ner. Underbart på en seg laptop.

Nackdelen är dock att det kan vara jävligt omständigt med kommandon i terminalen bitvis ifall man vill konfigurera och så vidare. Men förhoppningsvis så är det saker man kan klara sig utan ibland.

Permalänk

Det var ju en lite vag fråga. Du kan i princip använda Ubuntu till vad som helst som inte kräver mjukvara skrivna för andra operativsystem (vilket till rätt stor del utesluter spelande t ex, även om det går att köra många windowsspel under linux efter lite bökande). Vad man föredrar handlar mest om personliga preferenser.

* En fördel dock är att jag upplever Ubuntu som betydligt snabbare på min gamla thinkpad än XP som nästan ger intryck av att vilja ta livet av min hårddisk vid uppstart. Men då finns det ju distributioner som är mer nischade mot låg systembelastning än just vanliga Ubuntu.

* Pakethanteringssystemet är också en klar fördel jämfört med t ex Windows. Installera program går bra mycket snabbare och smidigare.

* Öppen källkod innebär ju att det är helt fritt att ändra på systemet efter eget tycke och smak (begränsat enbart av sina egna kunskaper) vilket är väldigt trevligt. Bara en sådan sak som att det är enkelt att byta fönsterhanterare efter humör är ett stort plus. Det finns ju alternativ även för windows men dessa har ju inget officiellt stöd med lite sviktande kompatibilitet som följd.

* Gratis kan väl nämnas som en fördel det också, samt att det inte är windows (klarar helt enkelt inte av att använda windows längre efter att ha ersatt det med OS X och Ubuntu).

Permalänk
Inaktiv

Men säg att man har flera operativsystem på datorn, kan man alternativt ha windows och ubuntu, och när man säg, vill spara på batterit, är igång med ubuntu systemet och skjuter vista åt sidan?

Permalänk
Medlem

fast vill man spara batteri i ubuntu ska man nog inte aktivera compiz då tror jag nog skillnaden blir marginell.

Fönsterhanteringen är snabbare i ubuntu mot vista iaf. Om du vill köra med windows 7 betan så är väl den skillnaden marginell om ens märkbar.

Men som sagt.. beror på vad du ska göra med datorn, något som involverar spel så är det nog windows som gäller.

Surfa då fungerar väl linux bra, även om jag tycker att hemsiderendering går långsammare på linux ( pga det kassa flash stödet ).

Visa signatur

i5 2500k, GTX770SLI, 8GB RAM

Permalänk

För mig minskade batteritiden i ubuntu mot windows men det var något år sedan så det kanske är åtgärdat nu!

Permalänk

Jag tycker upplever* också att batteritiden i Ubuntu 9.04 (även 8.10) verkar vara kortare än den rapporterade batteritiden i Win 7 & XP (* Obs: uppfattning, ej grundlig undersökning). Om det beror på olika tekniker för uppskattning av kvarvarande batteritid eller om Ubuntu inte har en lika effektiv strömsparhantering för bärbara låter jag vara osagt. Det skulle dock vara intressant att få detta utrett av någon Ubuntuexpert med koll på läget.

/TM

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T400: Intel® Core™ 2 Duo Processor P8600 (2.40Ghz, 3MB, 1066MHz), 4GB 1066 MHz DDR3, 256 MB ATI® Radeon™ HD 3470/Intel GMA 4500MHD, 80 GB Intel G2 SSD, 320 GB HDD, Intel WiFi Link 5300/WWAN, 14,1-tums LED WXGA+ (1 440 x 900)