Permalänk
Medlem

Problem med internet

Jag har ett problem nu. Satte på min dator för första gången, och nu när jag skall koppla till internet så blir det problem. Väljer connect to internet, och sedan gör jag en ny men då vill dom ha ISP username och password och det använder vi inte. Vad gör jag fel? Om jag lämnar fälten toma så hittar den ingen endå. Har testat med flera olika kablar, så tror inte det är fel på kabeln.
Det är Vista 64Bit jag kör på.

Permalänk
Medlem

Kolla att datum stämmer...

Permalänk

Som tidigare nämt kolla datum & tid!
Har du installerat alla drivrutiner korrekt?
Vad har du för ISP?

Permalänk
Medlem

Datum och Tid? På själva datorn? Vad kan det ha för skillnad?
Men var inne i control panel: Device manager och märkte att ethernet controller hade en gul triangel och det stod något i den stilen: The drivers for this device is not installed (code 28). Vad skall jag göra?

Vet inte vad ISP är så vet inte vilken jag har...

Permalänk

Installera drivrutiner!?:P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
Installera drivrutiner!?:P

Var får jag drivrutinernea? Har hittat endast 1 cd som kom med min ADSL box, och den har något adobe reader program på sig ^^

Permalänk
Medlem

Drivrutinerna medföljer moderkortet.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk

Men till moderkortet så klart! Antar att du kör med ett integrerat nätverkskort!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Men till moderkortet så klart! Antar att du kör med ett integrerat nätverkskort!?

Vad är det?

Permalänk

Om du fick en skiva med moderkortet så stoppar du i den i Dvd:n och installerar drivrutinerna! Det skulle hjälpa oss sjukt mycket om du skrev vad du har för dator (speciellt moderkort) och om du har byggt den själv osv...

Permalänk
Medlem
Citat:

Om du fick en skiva med moderkortet så stoppar du i den i Dvd:n och installerar drivrutinerna! Det skulle hjälpa oss sjukt mycket om du skrev vad du har för dator (speciellt moderkort) och om du har byggt den själv osv...

Okej, hade helt och hållet glömt CD som kom med
Har själv byggt en dator:
-Intel core duo e8500
-antec p182
-samsung spinpoint 1TB
-BenQ G2400WD
-Asus P5Q Pro ATX-moderkort Socket 775
-Corsair HX520W
-Sapphire Radeon HD4870 1GB
-Corsair XMS2 TwinX 4GB
Och lite annat tillbehör
Men finns det någon annan viktig CD är den till moderkortet? Kanske den som kom med grafikkortet?

Permalänk
Medlem

Du har byggt en dator själv men vet inte vad drivrutiner är eller om den har integrerat nätverkskort?

De drivrutiner som du ska installera är de för chipset (intel p45) och grafikkortet (ati).

http://downloadcenter.intel.com/Product_Filter.aspx?ProductID...

http://support.amd.com/us/gpudownload/Pages/index.aspx

Permalänk

Ja, en del av byggandet är just att installera drivrutiner till allt!

Först kom det en skiva till moderkortet med drivrutiner till Internet, Usb osv.
Sen en till grafikkortet som jag INTE rekommenderar att du installerar!
De drivrutinerna är redan föråldrade, ladda ner de senaste här för maximal prestanda!

Klicka dig fram till ditt grafikkort!

Jag tycker det verkar konstigt att du inte vet att man måste installera drivrutiner!:P
Annars kan man inte spela!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja, en del av byggandet är just att installera drivrutiner till allt!

Först kom det en skiva till moderkortet med drivrutiner till Internet, Usb osv.
Sen en till grafikkortet som jag INTE rekommenderar att du installerar!
De drivrutinerna är redan föråldrade, ladda ner de senaste här för maximal prestanda!

Klicka dig fram till ditt grafikkort!

Jag tycker det verkar konstigt att du inte vet att man måste installera drivrutiner!:P
Annars kan man inte spela!

Okej, är det till många saker man måste instalera drivrutiner? Och var kan man titta till vad man inte instalerat ennu? Instalerade nu alltså moderkortets alla, till näst tar jag den som du länkade till, och vad finns det annat jag kan behöva?

Permalänk

Det är nog allt, nu borde Internet funka! Starta om datorn bara.:P

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är nog allt, nu borde Internet funka! Starta om datorn bara.:P

Gissa från vilken dator jag skriver det här?
http://game.amd.com/us-en/drivers_catalyst.aspx?p=vista64/com...
Skall jag ta option 1?
Och tack alla helt sjukt mycket, ni har hjälpt sååå mycket

Offtopic fråga: Hur får jag i my computer så att min hårddisk är uppdelad i många delar, om ni förstår vad jag menar. Jobbigt när allt är under samma del, alltså /C.

Permalänk

Med den översta får du programmet CCC (Catalyst Control Center) vilket gör att du kan ändra avancerade inställningar och överklocka.
Den lite mindre filen är bara drivrutinerna.
Jag rekommenderar den översta med CCC!:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Med den översta får du programmet CCC (Catalyst Control Center) vilket gör att du kan ändra avancerade inställningar och överklocka.
Den lite mindre filen är bara drivrutinerna.
Jag rekommenderar den översta med CCC!:)

Men kan ju ta CCC senare om jag vill, skall inte överklocka något.
Har något svaret på min förra fråga?

Permalänk

1. I startmenyn skriver du in "Computer Management" och trycker på resultatet.
2. Gå till "DiskManagement" fliken och tryck.
3. Här kan du göra olika partitioner.

(Obs! Vet ej om det funkar på Svenska Windows, har bara Engelsk!)

Permalänk
Medlem
Citat:

1. I startmenyn skriver du in "Computer Management" och trycker på resultatet.
2. Gå till "DiskManagement" fliken och tryck.
3. Här kan du göra olika partitioner.

(Obs! Vet ej om det funkar på Svenska Windows, har bara Engelsk!)

Okej, har själv också engelsk
Men vad skall jag göra sen? Hittade inte en sådan möjlighet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av feliz
Okej, har själv också engelsk
Men vad skall jag göra sen? Hittade inte en sådan möjlighet.

Och hur kan jag enklast flytta allt från min laptop till min dator?

Permalänk

Extern hårddisk, USB-minne DVD-skivor m.m. Beror på hur stora saker det är du ska flytta. Går även bra med mobiltelefon (med minneskort) och MP3-spelare!

Permalänk
Medlem
Citat:

Extern hårddisk, USB-minne DVD-skivor m.m. Beror på hur stora saker det är du ska flytta. Går även bra med mobiltelefon (med minneskort) och MP3-spelare!

Man kan inte göra typ en koppling mellan dom? För att flytta 200GB med ett 2GB minneskort kommer att ta en tid

Permalänk

Om du har ett nätverk hemma kan du skicka över det.

Permalänk
Medlem

Kan jag dela upp min hårddisk i mera än 2 delar? Själv lyckas jag inte med det, och skulle villa ha en med allt windows skräp, en med alla filer och en med alla spel och program.

Permalänk
Medlem

Hehe, hade ju varit bra om du gjort en liten C-partition(typ 30-40gb) när du installerade OS, sen är det enkelt att göra fler partitioner för att ha som lagring, spel osv. Tänk på att du måste ha opartitionerat utrymme för att kunna skapa en partition.

Förstår inte riktigt hur du lyckats bygga ihop en dator själv utan att verka ha en susning om vad drivrutiner, integrerat nätverkskort och dyl. är.. :s

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk

Kan inte annat än gratulera till att du lyckades bygga en dator utan att ha en susning om hur du sedan ska använda den! Grattis!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frälsarn
Kan inte annat än gratulera till att du lyckades bygga en dator utan att ha en susning om hur du sedan ska använda den! Grattis!

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Om du har ett nätverk hemma kan du skicka över det.

Hur då? Testade med att sätta ethernet kabel imellan, men visste inte vad jag sen skulle göra...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av feliz
Hur då? Testade med att sätta ethernet kabel imellan, men visste inte vad jag sen skulle göra...

Jag vet att vi har gjort det på ett lan, du måste koppla båda datorerna till routern och sen gå in på "nätverk" och göra en nätverksanslutning. Vet inte riktigt hur man gör, men det kan någon annan svara på!

För att koppla ihop två datorer utan router måste man använda en korsad kabel:

https://www.inet.se/kablar/naetverk/korsad-tp-kabel-1m/630070...