Permalänk
Medlem

Ändra IP-numret

Jag har letat och letat men inte hittat något sätt att ändra mitt ip-nummer. Jag har en router och det kanske ställer till det? Är det någon här som vet hur man kan ändra ip-numret. Jag har läst att om man ändrar MAC-adressen så ändras även ip-numret. Men när jag ändrar min MAC-adress så får jag inget internet.

Permalänk
Medlem

Vilket IP-nummer vill du ändra? Dom innanför routern eller det du får från din ISP?

Permalänk
Medlem

Ändra macen på routern och vänta tills dhcp releasen timar ut, brukar vara en 20 min till en timma.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Det jag fått från min ISP. Jag vet att det ska gå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
Ändra macen på routern och vänta tills dhcp releasen timar ut, brukar vara en 20 min till en timma.

Okej, tack. Ska testa det.

Permalänk
Medlem

Det är troligtvis så att du har blivit tilldelad en extern IP adress av din ISP, som jag tror inte går att ändra på.

Visa signatur

Derp

Permalänk
Medlem

Varför vill du ändra IP-nr? IP-ban? IPRED?

Permalänk
Medlem

Jag lyckades nu ändra mitt IP. Ändrade MAC adressen och efter ca 1 timme fick jag tillbaka internet och ett nytt IP-nummer.

Jag tänkte att om jag ändrar mitt IP-nummer varje dag efter att ha laddat hem massa filmer så borde man väl vara säker?

Om vi säger att jag har ip-numret 83.132.255.155 just då jag laddar hem och sedan ändrar ip-numret efter att jag har laddat hem. Då om jag skulle "åka dit" så är det ju på IP-numret jag hade innan jag ändrade det och då kan jag ju bara säga att "-Nej, det där är inte mitt ip-nummer". Eller tänker jag helt fel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robin8
Jag lyckades nu ändra mitt IP. Ändrade MAC adressen och efter ca 1 timme fick jag tillbaka internet och ett nytt IP-nummer.

Jag tänkte att om jag ändrar mitt IP-nummer varje dag efter att ha laddat hem massa filmer så borde man väl vara säker?

Om vi säger att jag har ip-numret 83.132.255.155 just då jag laddar hem och sedan ändrar ip-numret efter att jag har laddat hem. Då om jag skulle "åka dit" så är det ju på IP-numret jag hade innan jag ändrade det och då kan jag ju bara säga att "-Nej, det där är inte mitt ip-nummer". Eller tänker jag helt fel?

Nja det funkar inte riktigt så. ISP:n kan se att deras DHCP gav dig IP X den ena dagen och IP Z dagen innan. Sedan om de sparar just den informationen i 5 minuter eller 5 år beror lite på ISP.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wooe
Nja det funkar inte riktigt så. ISP:n kan se att deras DHCP gav dig IP X den ena dagen och IP Z dagen innan. Sedan om de sparar just den informationen i 5 minuter eller 5 år beror lite på ISP.

Verkar ju lite konstigt om dom sparar den informationen en längre tid. Jag menar om man skulle ändra ip-adressen flera gånger under en dag så blir det ju väldigt mycket information till slut. Jag gissar att den informationen rensas ofta. Fast det är ju egentligen bara önsketänkande:)

Permalänk
Medlem

Rent önsketänkade, tänk själv på hur stor plats en textlogg över ett par hundratusen kunders DHCP lease bestående av mac, ip och tid tar och tänk sen på vad en 1TB hårddisk kostar. Skulle inte förvåna mig om hela världens alla DHCP loggar någonsin får plats på en 1TB hdd.

Därmed inte sagt att alla ISPer sparar sina loggar, men det är ju en annan diskussion.

Permalänk
Medlem

Det spelar ingen roll om du "får" en ny ip adress eller inte. Logger din ISP dig så är det kört, vare sig du får en ny ip eller inte. Dom vet exakt vilka ip's du har fått och vilken tid du har haft dom.

Om någon skulle "klaga" så är det på en ip du har haft. När dom sedan frågar din isp vad du har gjort så får dom reda på allt du har gjort med alla andra ip adresser du har haft. Med andra ord det är kört.

Det enda "säkra" är att surfa med VPN.

Permalänk

telia, comhem och bbb sparar ip nummer just för att kunna hjälpa polisen. Kommer inte ihåg om det var domma ISPer men har för mig det.

Visa signatur

håll klafen jag är dyslektiker
- egva 780i sli - q6600 + TRUE @ 3,5GHZ(Max 4.4GHZ med SS) - 2x8800gt SLI - OCZ SLI PC6400 4096MB - Fractal Design Newton 650W - Lian LI PC-A05B -
HP 2020 tablet pc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adde_2000
telia, comhem och bbb sparar ip nummer just för att kunna hjälpa polisen. Kommer inte ihåg om det var domma ISPer men har för mig det.

Jag skulle säga att alla ISP:er sparar sina DHCP-loggar, sedan om de delar med sig av något till Polisen när Pontén kommer är en annan sak. Hosta en server med barnporr på en Banhof-lina och du kommer utan tvekan att åka dit förr eller senare.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem

Hoj

Kommer in och snor tråden lite

Även jag skulle vilja ändra min IP-adress, pga ban på Battle.net utan anledning.

Hur ändrar man MAC-adressen på en Zyxel P320-W? Är det "Clone MAC" eller ska man bara skriva in en ny?

/Pjoter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paiytor
Hoj

Kommer in och snor tråden lite

Även jag skulle vilja ändra min IP-adress, pga ban på Battle.net utan anledning.

Hur ändrar man MAC-adressen på en Zyxel P320-W? Är det "Clone MAC" eller ska man bara skriva in en ny?

/Pjoter

Jag gjorde som så att jag ändrade sista siffran i MAC-adressen och väntade sedan ungefär en timme på att internet skulle komma tillbaka.

Permalänk

Ni är nog ute o cyklar allihop Det är bara att logga in på sin router, via en webbläsare, typ firefox.. In på 192.168.0.1 eller vad ni nu har för router ip enligt manualen, men D-Link brukar köra på detta. Sen skriver ni inget, om det står admin.. och testar med att bara logga in med blankt lösen, funkar inte det så har ni antingen lösenordet: password eller något ni satt själva (ur säkerhetssynpunkt).

Där inne trycker ni, om ni nu har något liknande: status > dhcp release och dhcp renew.. har ni inte lyckats få ett nytt ip inom någon sekund/några sekunder så har ni inte DYNAMISKT ip nummer utan STATISKT och kan inte ha annat än ett enda IP som syns på nätet.

/ Markku

EDIT: felstavningar

Permalänk
Medlem

Om jag läst rätt så verkar de flesta leverantörer som sprarar ip, spara den i en två veckor

Permalänk
Medlem

Snillen spekulerar, kul tråd

Visa signatur

Hörde jag ett skäggo hosta?

Permalänk
Medlem

Ok, så har ni några tips för hur jag ska få en ny ip så att jag slipper Battle.net bannen?
Och, vad är Fixed IP?
Har atm: Get automatically from ISP (Default)
Men, kan man ändra sin IP om man tar:

Use Fixed IP Address
IP Address:
IP Subnet Mask
Gateway IP Address

Är, som ni säkert ser, väldigt dålig på nätverk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aurastream
Ni är nog ute o cyklar allihop Det är bara att logga in på sin router, via en webbläsare, typ firefox.. In på 192.168.0.1 eller vad ni nu har för router ip enligt manualen, men D-Link brukar köra på detta. Sen skriver ni inget, om det står admin.. och testar med att bara logga in med blankt lösen, funkar inte det så har ni antingen lösenordet: password eller något ni satt själva (ur säkerhetssynpunkt).

Där inne trycker ni, om ni nu har något liknande: status > dhcp release och dhcp renew.. har ni inte lyckats få ett nytt ip inom någon sekund/några sekunder så har ni inte DYNAMISKT ip nummer utan STATISKT och kan inte ha annat än ett enda IP som syns på nätet.

/ Markku

EDIT: felstavningar

*suck*

Statiskt ip betyder att man hårdställer det själv. Statiskt dynamiskt är att dhcp servern är konfad att ge ut ett visst ip till en mac.
Dynamiskt ip betyder att man blir tilldelat ett random ip i dhcp serverns scoop. Men det betyder inte att man inte får olika hela tiden, så som de flesta dhcp servrar fungerar så sparar den leases där den har mac adressen från den enhet som frågade efter ip och vilket ip den fick. På så sätt får man samma hela tiden, så länge ingen annan har tagit det.
Genom att byta mac får man alltså ett nytt ip.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Om jag läst rätt så verkar de flesta leverantörer som sprarar ip, spara den i en två veckor

De sparar loggar i x antal veckor, har inget med dhcp servern eller hur man får ett nytt ip att göra med.

Citat:

Ok, så har ni några tips för hur jag ska få en ny ip så att jag slipper Battle.net bannen?
Och, vad är Fixed IP?
Har atm: Get automatically from ISP (Default)
Men, kan man ändra sin IP om man tar:

Use Fixed IP Address
IP Address:
IP Subnet Mask
Gateway IP Address

Är, som ni säkert ser, väldigt dålig på nätverk

Byt mac på din router.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Citat:

Byt mac på din router.

Gjorde det.. Bytte sista siffran i MAC-adressen och internet gick ner.
Sen när det kom tillbaka kunde jag fortfarande inte komma in på battle.net.. : /

Permalänk
Medlem
Citat:

Gjorde det.. Bytte sista siffran i MAC-adressen och internet gick ner.
Sen när det kom tillbaka kunde jag fortfarande inte komma in på battle.net.. : /

Fick du ett annat ip när det kom upp?

ISP?

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Citat:

Fick du ett annat ip när det kom upp?

ISP?

Inte vad jag vet..

Kan ladda upp en bild på hur det ser ut, bara det att imageshack är så sjukt segt för tillfället

Inne på "WAN" är där en Spoof WAN MAC adress som man kan kryssa i.
När den är ikryssad så står det
Clone MAC Adress (Ruta med adressen) Restore MAC

Restore MAC är en knapp, men när man ändrar MAC-adressen ändras den till Restore MAC

Permalänk
Citat:

*suck*

Statiskt ip betyder att man hårdställer det själv. Statiskt dynamiskt är att dhcp servern är konfad att ge ut ett visst ip till en mac.
Dynamiskt ip betyder att man blir tilldelat ett random ip i dhcp serverns scoop. Men det betyder inte att man inte får olika hela tiden, så som de flesta dhcp servrar fungerar så sparar den leases där den har mac adressen från den enhet som frågade efter ip och vilket ip den fick. På så sätt får man samma hela tiden, så länge ingen annan har tagit det.
Genom att byta mac får man alltså ett nytt ip.

Hejdär
Vill inte sätta igång en helt lång och onödig diskussion här utan bara säga: Du har rätt MEN: Det beror självklart på ISPn, hur dem har konfigurerat det statiska IPt.

Eller har jag fel?

Har haft statiskt IP och bytt router inklusive mac på minst tre stycken olika routrar men utan nytt IP. Då hade vi Rix Telecom. Två av dessa routrar var D-link det tredje minns jag inte namnet på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aurastream
Hejdär
Vill inte sätta igång en helt lång och onödig diskussion här utan bara säga: Du har rätt MEN: Det beror självklart på ISPn, hur dem har konfigurerat det statiska IPt.

Eller har jag fel?

Har haft statiskt IP och bytt router inklusive mac på minst tre stycken olika routrar men utan nytt IP. Då hade vi Rix Telecom. Två av dessa routrar var D-link det tredje minns jag inte namnet på.

Har du blivit tilldelad en statisk IP-adress så sätter du själv IP-adress, nätmask, gateway och DNS-servrar i routern. Då lär du ju ange samma inställningar, och då är det inte konstigt att du har samma IP-adress.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av woicer
Har du blivit tilldelad en statisk IP-adress så sätter du själv IP-adress, nätmask, gateway och DNS-servrar i routern. Då lär du ju ange samma inställningar, och då är det inte konstigt att du har samma IP-adress.

Ja, fast: Det beror såklart på hur ISPn har konfigurerat DHCP servern... Då kanske inte den går efter mac-adresser utan mer "1 ip till 1 interface" om ni nu förstår vad jag menar?

Sorry min tröghet idag

Edit: menade mer som svar till ovan...