Använder ni Antivirus program i Linux?

Permalänk

Använder ni Antivirus program i Linux?

Tänkte kolla hur vanligt det är!

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Inaktiv

Why bother? Man måste ju va bra kass om man ska fippla in skadlig kod på burken utan att märka det?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av compaqoffer
Why bother? Man måste ju va bra kass om man ska fippla in skadlig kod på burken utan att märka det?

Famous last words...

/M

Permalänk
Medlem

Svarar Nej, med undantag om jag kör någon filserver som Windows klienter arbetar mot.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk

ClamAV rullar på mailservern

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nej, men å andra sidan använder jag inget antivirus för Windows heller.

Permalänk
Medlem

Jag använder inte heller antivirus på varken windows eller linux, har inte fått ett virus på flera år...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Jag använder inte heller antivirus på varken windows eller linux, har inte fått ett virus på flera år...

Då återstår bara frågan: Hur vet du att du inte har virus om du inte kör nåt antivirusprogram?

Permalänk
Avstängd

Nope.... håller inte heller på med prOn, crackz eller gambling....

Plus håller musknappen i styr.....

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Då återstår bara frågan: Hur vet du att du inte har virus om du inte kör nåt antivirusprogram?

Hehe, ja, skulle kanske tillagt att jag inte fått något skadligt/synligt virus
Har inte försvunnit några pengar från bankkontot än iaf

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perihelion
Famous last words...

/M

Hehe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
Nej, men å andra sidan använder jag inget antivirus för Windows heller.

Det går bra tils man till slut får ett ordentligt virus. Hände mig för några år sedan, var tvungen att formatera huvudhårddisken, och ALLA exe-filer på de andra hårddiskarna var infekterade bortom räddning...

Kör för övrigt inget antivirus till Linux. Ser inte riktigt risken...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nope. Varken på windows eller linux. Windows söker jag däremot igenom en gång om året kanske med hjälp av web baserade virusprogram. Har inte haft ett virus på aslänge.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Det går bra tils man till slut får ett ordentligt virus. Hände mig för några år sedan, var tvungen att formatera huvudhårddisken, och ALLA exe-filer på de andra hårddiskarna var infekterade bortom räddning...

Kör för övrigt inget antivirus till Linux. Ser inte riktigt risken...

Antivirus ger en känsla av falsk säkerhet. Välskrivna virus upptäcks inte av några antivirusprogram. Jag vågar inte göra något seriöst på min Windowsinstallation. Den är till för nöjen (spel) och inget annat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
Antivirus ger en känsla av falsk säkerhet. Välskrivna virus upptäcks inte av några antivirusprogram. Jag vågar inte göra något seriöst på min Windowsinstallation. Den är till för nöjen (spel) och inget annat.

Samma för mig. I linux ser jag ingen mening att köra anti-virus då jag inte fipplar runt med något som skulle kunna innehålla skadlig kod och i Windows har jag inte ens internetuppkopplingen igång, då jag bara spelar SP-spel.

Visa signatur

kärlek.

Permalänk
Medlem

Jag har inget antivirusprogram installerat på linuxservern.

Däremot så brukar jag virus-scanna samba utdelade mappar från Windows emellanåt.