AMD släpper tyglarna – 4890 i 1 GHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nordanvinden
Det blir nog ändå ett gtx 275. Eftersom Nvidia har Phsyx och CUDA. Plus att det presterar bättre än hd 4890 orginal och får man ett bra exemplar så ligger nog hd 4890 en bit efter när man väl överclockar gtx 275.

Öhm vart har du sett det här? 4890 presterar lika och ofta bättre.

Lite kul att powercolor släpper ett kort klockat med 1010 Mhz bara för att vara värst och stå ut från de andra.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Eh what, en mild överklock så är du snabbare än ett GTX 285. 275 känns så där måste jag säga. Köpte just vattenkylningsprylar för 6 papp, ska bli spännande att se vad man kan plåga upp 4890 i xD

Permalänk
Avstängd

Två sådana i crossfire, det vore nog ganska saftigt.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Avstängd

Redaktionen har fel igen.
Det var inte alls original Athlon K7 0.25µm (Argon) som satte 1GHz. Det var Athlon K75 0.18µ (Orion) som gjorde det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nordanvinden
Det blir nog ändå ett gtx 275. Eftersom Nvidia har Phsyx och CUDA. Plus att det presterar bättre än hd 4890 orginal och får man ett bra exemplar så ligger nog hd 4890 en bit efter när man väl överclockar gtx 275.

PhysX och CUDA låter inte som några argument. Dessutom är HD4890 minst jämnsnabbt med GTX 275 redan från lägsta frekvensen på 850MHz.

Permalänk
Medlem

När man har en Förbättring av ca. 50% sen kan man uppdate men inte när det bli bara få % som in min Fall--Glömm detta..Mvh......Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nordanvinden
Det blir nog ändå ett gtx 275. Eftersom Nvidia har Phsyx och CUDA. Plus att det presterar bättre än hd 4890 orginal och får man ett bra exemplar så ligger nog hd 4890 en bit efter när man väl överclockar gtx 275.

Ett GTX275 är snäppet långsammare än ett vanligt HD4890, och som redan nämnt får du ett HD4890 OC för samma pris som ett GTX275. Fysikberäkning samt GPGPU stödjer båda korten.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk

Vilket man väljer är en smaksak, men i dagsläget skulle det var intressant att ha ett överklockat 4890.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Jag väntar spänt på att XS killarna ska kvävekyla HD4890

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

Hmm, lästa inte jag häromdan att powercolor skulle släppa ett 4890 PCS++ med en klock på 1010Mhz, då har inte alla samtliga tillverkare som det står skrivet i artikeln en klock på 1000Mhz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Ett GTX275 kostar ju som ett 4890 1GHz och presterar sämre (rätt så mycket), även om det är fabriksöverklockat, enligt en review med BFG och Inno3D överklockade kort.
Källa: Hexus.

Är det det här testet?

http://www.hexus.net/content/item.php?item=18359

Då är du helt ute och cyklar.I det testet vinner 275 i 3 test och 4890 i 2.Dessutom är överklocken på 275an väldigt blygsam.Går lätt att få core klocken över 700 och shadern över 1550 medans 4890 är nästan max klockat.

Kontentan: 275 och 4890 är väldigt lika både i prestanda och pris.Så valet mellan dessa grafikkort är hugget som stucket.Andra saker som garanti,bundles och framför allt vilken tillverkare man trivs med får avgöra för ett köp.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk

roligt att alla säger 4890 slår GTX275 i allt.

När de flesta testerna visar att GTX275 e bra vissa spel osv, och 4890 i vissa spel.
Så igentligen så e de snarlika i Prestanda.

Skilladen är väl att 4890 är mer klock vänligt och de blir mer prisvärt i slut ändan

Jag gav 2395 utan frakt för mitt gainward GTX275 > max load 60 c idle 40 c Gainwards kylning är fantastisk.

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dawidowski
roligt att alla säger 4890 slår GTX275 i allt.

När de flesta testerna visar att GTX275 e bra vissa spel osv, och 4890 i vissa spel.
Så igentligen så e de snarlika i Prestanda.

Skilladen är väl att 4890 är mer klock vänligt och de blir mer prisvärt i slut ändan

Jag gav 2395 utan frakt för mitt gainward GTX275 > max load 60 c idle 40 c Gainwards kylning är fantastisk.

de där nvidia och deras jobb tillsammans med spelutvecklarna...mummel...ati vinner alltid* när spelet inte är optimerat för nvidia :S

*min högst personliga uppfattning

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dawidowski
roligt att alla säger 4890 slår GTX275 i allt.

När de flesta testerna visar att GTX275 e bra vissa spel osv, och 4890 i vissa spel.
Så igentligen så e de snarlika i Prestanda.

Skilladen är väl att 4890 är mer klock vänligt och de blir mer prisvärt i slut ändan

Hittills har jag nog aldrig någonsin sett någon säga att HD4890 är bättre i allt. Folks äger att den överlag är lika i standardklock med en eventuell fördel. Men ingen säger att det gäller alla spel, självklart är GTX 275 bättre i en del spel och HD4890 i andra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tEan
Kontentan: 275 och 4890 är väldigt lika både i prestanda och pris.Så valet mellan dessa grafikkort är hugget som stucket.Andra saker som garanti,bundles och framför allt vilken tillverkare man trivs med får avgöra för ett köp.

Samt om man vill sponsra den ena tillverkaren som är ökänd för att byta till nya flashiga namn på gamla grafikkort, allt för att lura konsumenterna.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Hittills har jag nog aldrig någonsin sett någon säga att HD4890 är bättre i allt. Folks äger att den överlag är lika i standardklock med en eventuell fördel. Men ingen säger att det gäller alla spel, självklart är GTX 275 bättre i en del spel och HD4890 i andra.

Läs vad folk skriver ovan, 4890 slår GTX275. Om man läser nog menar de flesta att de vinner i de mesta. Så tolkar jag det, de som säger att de är snarlika håller jag med om.

Korten är snarlika, även om skiten är optimerad för vissa spel och inte för andra.
Så roligt att folk printar in saker i andras huvuden och påstår massor.

Googla review på båda korten, köp de du känner för

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk
Medlem

Ser ut som ett hyffsat trevligt kort, tror dock att jag kommer att satsa på ett standard i 850MHz. Beror dock på skillnaden i pris. Eventuellt så kanske man ska vänta på 5000-serien...
what to do?

Permalänk
Medlem

ju mer jag kollar på kortet desto mer vill jag byta ut mina två GTX260 och köra två av detta Crossfire eller kanske TRE... beror på hur bra dom skalar.

Men är de värt de?

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
ju mer jag kollar på kortet desto mer vill jag byta ut mina två GTX260 och köra två av detta Crossfire eller kanske TRE... beror på hur bra dom skalar.

Men är de värt de?

Crossfire skalar bra med 3st kort... 4st är dock knappat värt det.

Sen är det från spel till spel hur SLI/Crossfire fungerar.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dawidowski
Läs vad folk skriver ovan, 4890 slår GTX275. Om man läser nog menar de flesta att de vinner i de mesta. Så tolkar jag det, de som säger att de är snarlika håller jag med om.

Korten är snarlika, även om skiten är optimerad för vissa spel och inte för andra.
Så roligt att folk printar in saker i andras huvuden och påstår massor.

Googla review på båda korten, köp de du känner för

Det går inte att säga att det ena kortet är snabbare än det andra.Tyvärr finns det vissa personer här på forumet som försöker påstå annat.Ett test säger en sak o ett annat en annan.

Precis som du säger presterar korten olika beroende vilket spel som testas. Men att påstå att det ena är bättre än det andra är BS.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tEan
Precis som du säger presterar korten olika beroende vilket spel som testas. Men att påstå att det ena är bättre än det andra är BS.

So true

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkeroN
Ser ut som ett hyffsat trevligt kort, tror dock att jag kommer att satsa på ett standard i 850MHz. Beror dock på skillnaden i pris. Eventuellt så kanske man ska vänta på 5000-serien...
what to do?

Jag har samma "problem". Men lutar på skaffa 4890 OC om priset är bara är 2500.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonas13
Jag har samma "problem". Men lutar på skaffa 4890 OC om priset är bara är 2500.

Mitt tips är att köpa ett vanligt 4890 isf och klocka det. Du kommer i regel nå nästan samma resultat (ibland bättre, ibland sämre), det kanske skiljer några MHz hit eller dit, men inget du lär märka och du sparar pengar.

Visa signatur

2008-06-18 - dagen då jag tappade förtroendet för svensk politik

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
ju mer jag kollar på kortet desto mer vill jag byta ut mina två GTX260 och köra två av detta Crossfire eller kanske TRE... beror på hur bra dom skalar.

Men är de värt de?

Om det är värt de, klart att det är värt de!
Nä men det är högst personligt om det är värt de. Vad kan du inte spela idag som du vill kunna spela? I vilket spel kan du alltså inte dra på grafiken till det önskade idag? Ta det/de spelen och räkna på det. Enkelt enkelt. Är du nöjd idag så är det också enkelt, det är inte värt de.

Hade jag haft moderkortet och pengarna idag hade jag faktiskt köpt tre st bara för att ha haft en monsterrigg. Tre fina vattenblock på dom också med en redig överklock så skulle allt vara mumma.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Jag kan ju maxa Båda CRYSIS i 1280x1024 ( mina skärmar stödjer inte högre )

men finns de nått spel som är MER krävande?

snittar 51 FPS i WiC benchmark med allt maxat.

Men vilket spel är Mest krävande idag?

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Om det är värt de, klart att det är värt de!
Nä men det är högst personligt om det är värt de. Vad kan du inte spela idag som du vill kunna spela? I vilket spel kan du alltså inte dra på grafiken till det önskade idag? Ta det/de spelen och räkna på det. Enkelt enkelt. Är du nöjd idag så är det också enkelt, det är inte värt de.

Hade jag haft moderkortet och pengarna idag hade jag faktiskt köpt tre st bara för att ha haft en monsterrigg. Tre fina vattenblock på dom också med en redig överklock så skulle allt vara mumma.

Håller med Blade skulle ju vara status med 3st HD4890

Men att byta bort 2st GTX260 mot HD4890Crossfire/Tri skulle inte jag göra, men har du pengar go for it

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd

Jag sitter på beställningsknappen nu, beställa 2st Shappire kort som jag tänker flasha med Asus bios så man får deras mjukvara och kan leka med volten på korten! + vatten kylning

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av reader
Jag sitter på beställningsknappen nu, beställa 2st Shappire kort som jag tänker flasha med Asus bios så man får deras mjukvara och kan leka med volten på korten! + vatten kylning

Eh, lite väl onödigt va? Pryltokig? De lär inte bli så mycket bättre än med dina 4870? Svårt å lira något spel?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dawidowski
Läs vad folk skriver ovan, 4890 slår GTX275. Om man läser nog menar de flesta att de vinner i de mesta. Så tolkar jag det, de som säger att de är snarlika håller jag med om.

Korten är snarlika, även om skiten är optimerad för vissa spel och inte för andra.
Så roligt att folk printar in saker i andras huvuden och påstår massor.

Googla review på båda korten, köp de du känner för

Du har inte talats om vad en summering är? Det är t.ex när ett kort generellt i olika test vinner överlag. Att säga att ett kort är bättre på allt är en annan sak. Som -boris- skrev så är det ingen jag sett som skrivit att HD4890 är bättre på allt. Det jag själv skrev var följande:

Citat:

Ett GTX275 är snäppet långsammare än ett vanligt HD4890, och som redan nämnt får du ett HD4890 OC för samma pris som ett GTX275. Fysikberäkning samt GPGPU stödjer båda korten.

Finns tillförlitliga testsiter som kan stryka det också. Siter som Anandtech.com och Xbitlabs.com t.ex är siter som vart med länge och har erfarenhet samt är opartiska:

Citat:

Comparing the GeForce GTX 275 with the Radeon HD 4890, the new card from ATI is competitive to the GeForce GTX 285 while the GeForce GTX 275 is somewhat inferior to the latter. Thus, it all depends on the specific game. The GeForce GTX 275 has an average advantage of 1.5-6% over its opponent but loses to ATI’s card, sometimes quite a lot, in such games as Call of Duty: World at War, S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky, Fallout 3, Race Driver: GRID, Red Alert 3: Uprising, and Tom Clancy’s H.A.W.X. In other words, if these two cards sell at the same price, you should consider what games you are going to play. The Radeon HD 4890 will be better for some games and the GeForce GTX 275, for others.

http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/bfg-gf-gtx275o...

Alltså, HD4890 är ett bättre kort GENERELLT

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Det jag får ur just xbitlabs test är att korten är extremt lika i prestanda. Faktum är att xbitlabs formulerar sig lite oklart. I vilket fall som helst så är det på hårklyverinivå. Den där sista millimetern kommer inte att göra någon skillnad ändå.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tannat
Det jag får ur just xbitlabs test är att korten är extremt lika i prestanda. Faktum är att xbitlabs formulerar sig lite oklart. I vilket fall som helst så är det på hårklyverinivå. Den där sista millimetern kommer inte att göra någon skillnad ändå.

Håller definitivt med.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.