Business Intelligence & Software Eng.

Permalänk
Medlem

Business Intelligence & Software Eng.

Har inför sommarterminen sökt och blivit antagen till följande kurser:

Praktiskt projektledning (IB940B) - Stockholms Universitet
Avancerad C# (DA112A) - Malmö högskola
Business Intelligence (IT6041) - Kristianstad högskola

Jag har nu läst 3 år på it-säkerhetsprogrammet (BTH), där det varit mycket programmering, men jag har personligen gått lite mot ren software engineering än ren programvarusäkerhet. Tanken var då att samtidigt som jag utvidgar mina kunskaper i c#, även få erfarenhet av projektledning och beslutsfattning med hjälp av Business Intelligence.

Jag har kollat lite på nätet och BI skiljer sig väldigt mycket mot vad jag gjort tidigare. Kursen är listad med ämnestillhörighet "Data och systemvetenskap" och som grundnivå. Min uppfattning av detta är att den lika gärna skulle kunna vara en företagsekonomisk kurs? Att kunna analysera data och dra logiska beslut utifrån det är något som intresserar mig, men jag vet inte hur stor relevansen är för min utbildning i övrigt.

Jag har till hösten sökt en Masters-utbildning i Software Engineering Software Quality, vilket är lite av ett nytt kapitel för mig. Tanken var att projektlednings- och BI-kursen skulle ge mej ett hum om vad som komma skall samtidigt som BI kanske ger mej än bättre syn på saker o ting.
Det är trots allt lite av ett sidosteg från utvecklare till mer management, som jag uppfattat det.

Skulle uppskatta kommentarer om vad som helst av ovanstående. Som jag förstått det så tycker många att Software Engineering på senare tid har blivit för "mjukt" (för mkt management och för lite know-how om programmering), varpå min kombination kanske kan bli giftig på arbetsmarknaden?

edit: Om någon har erfarenhet av just BI, så berätta gärna! Alla andra BI-kurser jag har sett har varit minst C-nivå och jag tycker att det är konstigt att Kristianstad då har en på grundnivå...

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Avstängd

Jag säger så här: Om du tycker att BI verkar intressant, så kör på det utan tvekan. Gärna i kombination med sälj/marknads-utbildning. BI är lätt det hetaste på arbetsmarknaden just nu och kommer sannolikt vara det även ett bra tag framöver. Jag jobbar själv som rekryteringskonsult och ser därför att arbetsmarknaden bokstavligen SKRIKER efter BI-kompetens, kanske främst inom sälj, men allra helst en blandning av IT-konsult/Sälj. Lönenivåerna är rätt trevliga; räkna med en ingångslön på 40k+, om du dessutom kan eller vill agera säljande konsult kan du enkelt få ut det dubbla per månad.

Men det viktigaste är förstås att du följer dina preferenser, vilka det nu må vara. Men satsar du på BI lär du definitivt inte ha problem med att få ett jobb. Jag håller för närvarande på med rekryteringar inom detta och det är i princip omöjligt att hitta kandidater.

Förtydligande: Med "sälj" menar jag inte att du måste satsa på en renodlad säljarroll, men för att vara en eftertraktad BI-konsult bör man vara affärsmannamässig och ha en bra förståelse för just säljprocessen. Det är ju det som BI handlar om, att sälja in ideér om någonting som egentligen inte finns, vare sig du bygger, utvecklar eller marknadsför.

Visa signatur

MacBook Pro 2,4 Ghz - Iphone 3G 8GB

Permalänk
Medlem

Tackar för ett väldigt utförligt och bättre svar än vad jag kunde hoppas på!

http://www.ecutbildning.se/ky/ky_bi.htm <-- kan det vara något?

Tror inte att jag kommer ändra mina nuvarande planer från Master inom Software Eng. , men fortfarande bra att ha ett hum om vad som gäller och vad det finns för alternativ.

Kan du nämna några typiska arbetsuppgifter för en IT-konsult med BI ? Lämnar man allt vad mjukvaruutveckling heter, trots att det är en stor del av det jag gjort under min tidigare utbildning?

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Avstängd

Nej då, klart du har nytta av mjukvarutveckling. Det beror helt på vad företaget i fråga säljer för typ av applikationer. Det kan tex. vara inom verksamhetsstyrning, analyser, DW-arkitektur eller liknande.

Här är några länkar på aktuella annonser hos ett företag som söker BI-konsulter. Där kan du se lite vad man gör och vilka kvalifikationer man bör ha.

http://affecto.se/karriar_profiler

Och ett tips till: Bli vass på SharePoint! Oavsett om du ska syssla med bi eller inte. Arbetsmarknaden är full av seniora konsulter som är grymma på IBM Lotus, men att få tag på SharePoint-experter är som att försöka hitta en nål i en höstack.

Visa signatur

MacBook Pro 2,4 Ghz - Iphone 3G 8GB