Gainward: AMD för strikta med designade grafikkort

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Läser du överhuvudtaget vad folk skriver i tråden? Vad är det för mening med att gå in här någon gång då och då och skriva "nvidia hade gjort likadant" eller kalla folk saker? Vem fasen är det egentligen som är patetisk och fanboy?!?

Lägg ner nu killen, dom hade gjort precis samma sak sluta drömma, du framstår precis som det jag skriver..

OM någon tillverkare kallat ett kort för 260 som presterade som ett 280 och kostat mycket mindre så hade nvidia stoppat det, och om du tror något annat brister det tyvärr någonstans i ditt logiska tänkande..

EDIT: du verkar ju gilla att använda 6800GT GLH som ett exempel, men ta då för fan med hela sanningen, det kortet var inte biligare alls och försök inte påstå något annat

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel
Då förstår jag lite mer din invändning - jag trodde det skiljde sig mer mellan 50 & 70. Det intressanta blir då hur deras "4850-5" kunde bli så mycket billigare än 4870 om det är samma chip och samma minnen - då är det ju samma kort! Skulle Gainward t.o.m. kunna kalla kortet för 4870 och bara sälja det billigare än de andra så blir AMD nöjda?

Självklart handlar det till syvende och sist om vad det står i kontraktet mellan företagen, men om det inte är specificerat så ser jag inte varför inte Gainward skulle få sälja sina kort till vilka priser de vill på samma sätt som Gevallia inte lägger sig i vad Wayne's Coffee tar för en latte bara för att de använder Gevaliakaffe.

Både HD4850 och HD4870 använder exakt samma RV770 chip.

HD4870 RV770 3:e partstillverkarna får köpa klarar högre frekvenser därav är det dyrare. Dock är HD4850's riktiga akilleshäl inte lägre frekvenser, utan just GDDR3 minnet.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daweeeBD
Lägg ner nu killen, dom hade gjort precis samma sak sluta drömma, du framstår precis som det jag skriver..

OM någon tillverkare kallat ett kort för 260 som presterade som ett 280 och kostat mycket mindre så hade nvidia stoppat det, och om du tror något annat brister det tyvärr någonstans i ditt logiska tänkande..

Är du sann eller? Vad tror du alla de olika fabriksöverklockade varianterna är?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av daweeeBD

EDIT: du verkar ju gilla att använda 6800GT GLH som ett exempel, men ta då för fan med hela sanningen, det kortet var inte biligare alls och försök inte påstå något annat

Oj, du verkar ju läst tråden nu. Trodde knappt du klarade så mycket text på raken. I vilket fall som helst, så är exemplet hur giltigt som helst. Det är samma handlande av Gainward, och Nvidia klagade inte en sekund.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem

Är du verklig eller ett super-troll ?

Gainwards 6800GT GLH kostade lika mycket som 6800 Ultra, det vet både du och jag.

Dom fabriksöverklockade 260 presterar INTE som ett 280.

Alltså jag måste ge mig, att försöka få dig att förstå nått är som att skalla en vägg, fakta verkar flyga förbi dig.

Jag ger mig, du vinner, nvidia hade inte gjort samma sak, då nvidia faktiskt är ute efter att förlora pengar och ge bort saker gratis..

ffs...

Permalänk
Medlem

Är ingen skillnad mot något annat franchise företag. Går man in på McDonalds vet man hur menyn ser ut, vad det kostar och vad det smakar. Köper man ett AMD grafikkort vet man vad det presterar etc. Var inte allt för länge sedan (enl min syn på tid) som Saphire gjorde ett eget dubbelkärning grafikkort som inte hade stöd i dåvarande ATIs drivisar. Klart som fan man blir lack om man skulle fått ett graffekex utan riktiga drivisar?!

Ang. att Gainward skulle kunna förbättra drivisarna och göra mer optimala lösningar. kan det lika gärna gå åt motsatt håll.

Att AMD har ett strikt regelverk på hur deras referensdesign ska skötan ses som helt naturligt och ger mig en trygghetskänsla.

Vill jag inte ha deras referenskylare, köp en annan som är i rätt färg.

Visa signatur

Björn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Både HD4850 och HD4870 använder exakt samma RV770 chip.

HD4870 RV770 3:e partstillverkarna får köpa klarar högre frekvenser därav är det dyrare. Dock är HD4850's riktiga akilleshäl inte lägre frekvenser, utan just GDDR3 minnet.

Priset beror snarare på vad priset i handeln är. AMD vill ju ha en viss % av varje kort som säljs.

Citat:

Oj, du verkar ju läst tråden nu. Trodde knappt du klarade så mycket text på raken. I vilket fall som helst, så är exemplet hur giltigt som helst. Det är samma handlande av Gainward, och Nvidia klagade inte en sekund.

...I detta fallet vill Gainward sälja 4870 TILL SAMMA PRIS SOM 4850 för att sno delar av marknaden(dom är ju nya). I ditt exempel säljer Gainward ett 6800GT som presterar som ett ultra TILL PRISET AV ETT ULTRA. Förstår du skillnaden?

Visa signatur

Silverstone FT03B | Dell U2711 | Be-quiet E9 580w CM | ASUS GENE-Z | AMD 7970 | Intel 2500k @ 4,4 Ghz| Corsair H80i | 8GB Corsair LP

Permalänk
Medlem
Citat:

En kvalificerad gissning är att det blir billigast att följa referensdesignen.

Uppenbarligen inte, eftersom just Gainward bevisligen har bytt ut VRM-chippet på en del AMD-baserade kort till en billigare och sämre lösning från Realtek istället för från Volteira som i referensdesignen. Tex klarar Realtek-VRM inte av att ändra gpucore/vdimm i mjukvara vilket gör att AMDs Catalyst-drivrutiner som har inbyggt att de kan justera båda dessa inom vissa ramar inte kommer att fungera som avsett. I samband med bytet till denna billigare lösning höjer man dessutom frekvenserna, smackar på en dubbelfläktskylare och tar mer betalt för kortet. Gissa vad som var dyrast? VRM-lösningen eller två fläktar?

Ovanstående luktar hästhandlare lång väg, folk imponeras av de dubbla fläktarna och de höga frekvenserna men får ett kort med större risk att gå sönder som dessutom inte drivrutinerna fungerar optimalt för. Detta vet Gainward, därför de har de minst sagt heltäckande "garanti"-villkoren som länkades tidigare i tråden.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fark
AMD har definitivt INTE råd att strypa tillgången hur som helst till Sapphire, det skulle inte vara speciellt hälsosamt för dom, och andra sidan tror jag inte Sapphire skulle göra något så drastiskt som GDDR5 på 4850 då de verkar ha ett mycket nära samarbete.

Vad jag förstår så är sapphire en av amd´s närmaste partners. Sen då dom stora tillverkarna som asus, gigabyte osv Gainward är ju en stor tillverkare av nvidia kort har alldrig sett dom göra nått annat. Personligen gillar jag inte gainward alls haft ett par såna kort som har krånglat i det förflutna.

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Demonlord
Vad jag förstår så är sapphire en av amd´s närmaste partners. Sen då dom stora tillverkarna som asus, gigabyte osv Gainward är ju en stor tillverkare av nvidia kort har alldrig sett dom göra nått annat. Personligen gillar jag inte gainward alls haft ett par såna kort som har krånglat i det förflutna.

Sapphire är inte bara det. Sapphire är den så kallade "originaltillverkaren" för AMD-kort dvs kort som heter bara ATI/AMD på vissa marknader som exempelvis i USA(inte i Europa) görs uteslutande av Sapphire. Sapphire "är" ATI/AMD.

edit. angående att äga Gainward-kort så har jag ett gammalt Gainward 6800-kort, men även ett Leadtek, Leadtek-kortet var fullständigt överlägset. Jag hade WR flera gånger på ORBen med Leadtek-kortet. Något sådant hade helt enkelt aldrig varit möjligt med Gainward-kortet.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk

Helt meningslöst att ha olika tillverkare ifall de inte får tillverka efter annat än just referensdesignen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sjögren_85
Helt meningslöst att ha olika tillverkare ifall de inte får tillverka efter annat än just referensdesignen.

Inte alls. Referensdesignen är en kvalitetssäkring från AMDs(och alla andra vettiga företags) sida för att de inte skall riskera att deras varumärke skadas av undermåliga produkter. Glöm inte att det är AMD som äger designen och även sätter sitt rykte på spel när de lägger ut tillverkning. Om en tillverkare föreslår en riktigt vettig avvikelse från referensdesignen tror jag inte att de har särskilt svårt att få igenom den, kanske rentav att den blir ny referensdesign i en eventuell mk2-version.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jävligt dåligt AMD, fan va svinigt!
Ut med AMD, in med Nvidia

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Inte alls. Referensdesignen är en kvalitetssäkring från AMDs(och alla andra vettiga företags) sida för att de inte skall riskera att deras varumärke skadas av undermåliga produkter. Glöm inte att det är AMD som äger designen och även sätter sitt rykte på spel när de lägger ut tillverkning. Om en tillverkare föreslår en riktigt vettig avvikelse från referensdesignen tror jag inte att de har särskilt svårt att få igenom den, kanske rentav att den blir ny referensdesign i en eventuell mk2-version.

Antligen det enda vettiga sagt i hela denna tråden.

-

Även om man vill se AMD ha en mer liberal inställning till specieltillverkade kort, kylare och teknik därtill så får man ju inte riskera för stora eller för små luckor mellan modeller och tillverkare. Det skapar osäkerhet och förvirring Nvidia kunnat flagga med för fulla muggar senaste året(/en) vilket skadar deras verksamhet på sikt.

Men nu får denna nyheten det att låta som AMD är gigantiskt strikta för avikelser från referensdesignen, eller åtminstone kylaren, men det är ju inte fallet. Se på alla specialkylda HD4850, HD4870, HD4890 och HD4870X2. De är inte radikalt olika från varandra, men olika referensdesignen. Det AMD blev griniga för med Gainward var inte att de hade egna kylare, utan att de smällt på GDDR5-minne på ett kort vars enda svaghet mot det dyrare var just det befintliga GDDR3-minnet.

Mer läsa, mindre grina.

Permalänk

TJa, om Gainward ser svagheten och rättar till den genom att de hittar en source för billigare GDDR5-minnen, hur skadar det AMD? Det är väl bara budgetkort+snabbt minne som vilka andra som helst från både AMD och Nvidia?

Inte för jag är grafikkortstillverkare, och ingen annan här heller. Nej, min gissning är att Gainward bröt mot någon tech spec i ett kontrakt. Och oavsett om det leder till bättre eller sämre produkter, måste kontrakt följas.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HolyFather
TJa, om Gainward ser svagheten och rättar till den genom att de hittar en source för billigare GDDR5-minnen, hur skadar det AMD? Det är väl bara budgetkort+snabbt minne som vilka andra som helst från både AMD och Nvidia?

Inte för jag är grafikkortstillverkare, och ingen annan här heller. Nej, min gissning är att Gainward bröt mot någon tech spec i ett kontrakt. Och oavsett om det leder till bättre eller sämre produkter, måste kontrakt följas.

Alla företagen ser skillnaden eller "svagheten" i produktstegen, den är ju helt artificiell. Det är bara det att ATi säljer en hel produktstege till fler tillverkare än Gainward. Gainward sysslar inte med "utveckling" när de försöker bryta mot produgtstegsdesignen. De försökte köpa en 4870 till priset av 4850 för att få fördelar gentemot de andra partnertillverkarna. Det fanns säkert kontrakt som du säger. Teknikavdelningen på gainward verkar vara rena hemmasnickrare som sket i dem.

Trist med vissa reaktioner på forumet här förresten. Snart kan det inte Nvidia eller ATi nämnas i en artikel utan att det dyker upp en drös hjärndöda poster som dömer ut helt automatiskt.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whiip
Priset beror snarare på vad priset i handeln är. AMD vill ju ha en viss % av varje kort som säljs.

Njae, jag tror AMD får betalt per chip, inte procent på kortets slutpris.

Citat:

...I detta fallet vill Gainward sälja 4870 TILL SAMMA PRIS SOM 4850 för att sno delar av marknaden(dom är ju nya). I ditt exempel säljer Gainward ett 6800GT som presterar som ett ultra TILL PRISET AV ETT ULTRA. Förstår du skillnaden? [/B]

Nej, så var det inte. När jag köpte korten, så kostade de ungefär 3900kr styck. Samtidigt kostade deras Ultra-kort nästan 5000. Jag hade köpt Ultra om det var samma pris på ett Ultra som klockade lika bra.
4850-kortet med GDDR5 från Gainward kostar alltså €117 i rekommenderat pris. Samtidigt finns det gott om riktiga 4870 för €140-150.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
[B] Uppenbarligen inte, eftersom just Gainward bevisligen har bytt ut VRM-chippet på en del AMD-baserade kort till en billigare och sämre lösning från Realtek istället för från Volteira som i referensdesignen. Tex klarar Realtek-VRM inte av att ändra gpucore/vdimm i mjukvara vilket gör att AMDs Catalyst-drivrutiner som har inbyggt att de kan justera båda dessa inom vissa ramar inte kommer att fungera som avsett. I samband med bytet till denna billigare lösning höjer man dessutom frekvenserna, smackar på en dubbelfläktskylare och tar mer betalt för kortet. Gissa vad som var dyrast? VRM-lösningen eller två fläktar?

Jag känner inte till det exemplet, men historiskt, så har inte Gainward bytt ut saker till det sämre, utan snarare tvärt om.

Visa signatur

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Nej AMD tar inte "en viss%".

3:e parts tillverkarna har ett visst pris på GPUerna som dom får köpa, resten är upp till dom att tjäna pengar på det.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Det är oroväckande vilket stöd planekonomin verkar ha här på SweC.

Många här på Swec ska rösta på piratpartiet om ett par dagar. PP anser att du har rätt att göra vad du vill med någonting du köpt, en åsikt som delas med många här. Tanken är exempelvis att DRM etc inte ska hindra dig från att använda din produkt, sälja den vidare etc.

I det här fallet har Gainward köpt en produkt från ATI. Gainward gör sedan vad de vill med produkten, men blir då straffade av ATI.

Dubbelmoralen här på SweC är skrämmande.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon

Många här på Swec ska rösta på piratpartiet om ett par dagar. PP anser att du har rätt att göra vad du vill med någonting du köpt, en åsikt som delas med många här. Tanken är exempelvis att DRM etc inte ska hindra dig från att använda din produkt, sälja den vidare etc.

I det här fallet har Gainward köpt en produkt från ATI. Gainward gör sedan vad de vill med produkten, men blir då straffade av ATI.

Dubbelmoral är när man säger på ett sätt, men handlar på ett annat. Anser man att fildelning är OK, så är det inte dubbelmoral att fildela.

Och för att återknyta till tråden, så vet jag inte varifrån folk har fått ifrån att Gainward har begått ett kontraktsbrott gentemot AMD. Står det egentligen något om kontraktsbrott någonstans i den här nyheten? Vet någon här i tråden överhuvudtaget hur kontraktet mellan Gainward och AMD ser ut?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mstandar
Jag tycker det är rätt att Gainward ger sig ur AMD's spel, det är ju bara bra för dem själva ifall tillverkarna får göra lite egna specialare.. Typ som att byta ut halvdanna kondnigar eller liknande till high end grejer ifall dem tycker att det behövs, och kanske göra om själva kretskortet för att få plats med andra kylare och bättre strömförsörjning och sånt.

Du har inte läst på va? Asus lanserar ett ATI/AMD 4890 med bättre "kondnigar" än standard.

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Du har inte motargumenterat mitt inlägg på ett konstruktivt sätt så kan jag bara slå fast att du har inget att komma med och är bara efter bråk.

Jag bidrar med "något". Mina inlägg, din dumbom.

Lär dig skriva argument som varken väger åt ena eller andra hållet pga. din egna inställning, gör om gör rätt.

Visa signatur

Workstation: ASRock Z87 Killer | 4770k@4.2GHz | AMD 7970 x2 CF@1050GHz | 16GB DDR3 @ 1600MHz/CL9 | Corsair HX850 |
Enthoo Primo | D5&Photon 170 | 420+360 Rad 60mm | EK CSQ CPU+GPU+GPU vattenblock
ESXi Server: ASUS P9X79 Deluxe | 3930k | 32GB DDR3 @ 2400MHz/CL10
Audio: M-Stage HPA-2 USB | NAD D3020 | Ultrasone Pro 900 | Hifiman HE-400 | Fostex TH-X00

Permalänk
Medlem
Citat:

Dubbelmoral är när man säger på ett sätt, men handlar på ett annat. Anser man att fildelning är OK, så är det inte dubbelmoral att fildela.

Och för att återknyta till tråden, så vet jag inte varifrån folk har fått ifrån att Gainward har begått ett kontraktsbrott gentemot AMD. Står det egentligen något om kontraktsbrott någonstans i den här nyheten? Vet någon här i tråden överhuvudtaget hur kontraktet mellan Gainward och AMD ser ut?

Gainward gillar inte vad de får och och inte får göra med ATis produktserie. Det är det enda du kan läsa ur artikeln. Men det finns
självklart ett kontrakt som reglerar det här. Att Ati inte skulle reglera produktstegen i kontrakt är fullständigt otänkbart. Isf skulle inte andra partnertillverkare vilja köpa Atis chip.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Hd5870@1052/1331

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tannat
Gainward gillar inte vad de får och och inte får göra med ATis produktserie. Det är det enda du kan läsa ur artikeln. Men det finns
självklart ett kontrakt som reglerar det här. Att Ati inte skulle reglera produktstegen i kontrakt är fullständigt otänkbart. Isf skulle inte andra partnertillverkare vilja köpa Atis chip.

Självklart finns det ett kontrakt, men jag är rätt säker på att Gainward har tolkat det ganska annorlunda än vad AMD har gjort. Att de bara skulle bryta mot kontraktet rakt upp och ner känns inte särskilt troligt. Det hade aldrig deras jurister gått med på.
Däremot kan jag tänka mig att det finns något i kontraktet typ att Gainward inte får sälja kort under premisserna om att vara något de inte är, då t.ex. att kalla ett 4850 för 4870, trots att det inte är det.
Hade vi sett ett kontraktsbrott här, så hade det inte varit frågan om att Gainward hade blivit utan 4890 och 4770-kretsar, utan de hade åkt på en fetstämning. Nu ville AMD helt enkelt ge Gainward en smäll på fingrarna för att de inte ställde sig i ledet som alla andra, och lät därför inte Gainward få de nya kretsarna. Gainwards svar blev att de inte planerar AMD-chippade kort framöver, och sen var det slut med det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är du som kallar det kontraktsbrott. Faktum är att det här inte gäller vad ATi vill och inte vill göra. Ingen tjänar på en smäll på fingrarna och sånt sysslar man vanligtvis inte med. Däremot har ATI åtaganden mot andra kontraktstillverkare som de har haft avsevärt längre affärsrelationer till. Det är nog de som har protesterat i det här fallet eftersom de förlorar marknadsandelar genom att följa produktstegen Ati har lagt upp.

Visa signatur

Hd5870@1052/1331

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Nej AMD tar inte "en viss%".

3:e parts tillverkarna har ett visst pris på GPUerna som dom får köpa, resten är upp till dom att tjäna pengar på det.

Klantigt skrivet av mig, jag menar att tillverkarna får betala olika beroende på vilket kort dom ska använda kärnan till. Om en kärna bara hade kostat 500 spänn, oavsett vilket kort man ska använda det till, så hade ju tillverkarna tjänat flera tusen per sålt kort medans AMD bara tjänar någon hundring. Att köpa kärnor till 4870 är därför troligtvis dyrare än till 4850. Just för att AMD ska få en bit av kakan.

Visa signatur

Silverstone FT03B | Dell U2711 | Be-quiet E9 580w CM | ASUS GENE-Z | AMD 7970 | Intel 2500k @ 4,4 Ghz| Corsair H80i | 8GB Corsair LP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tannat
Det är du som kallar det kontraktsbrott. Faktum är att det här inte gäller vad ATi vill och inte vill göra. Ingen tjänar på en smäll på fingrarna och sånt sysslar man vanligtvis inte med. Däremot har ATI åtaganden mot andra kontraktstillverkare som de har haft avsevärt längre affärsrelationer till. Det är nog de som har protesterat i det här fallet eftersom de förlorar marknadsandelar genom att följa produktstegen Ati har lagt upp.

Njae, det var bl.a. Strangelove som började prata kontraktsbrott. Och sen kom Bacon in på ett bananskal och började prata om dubbelmoral.
Min poäng är kanske att Gainward troligen inte har begått något kontraktsbrott här, och då kan man diskutera bäst man vill om huruvida det är rätt eller fel. Att däremot påstå att Nvidia hade reagerat likadant anser jag hitintills inte ha några belägg överhuvudtaget. Men men, man ser saker olika.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Golden Sample kortet (med HDMI) som Gainward ville sätta GDDR5 minne på, har om jag läst rätt i andra artiklar på nätet en 8 pin ström kontakt på kortet istället för ordinarie 6 pin!!

Skulle inte det ge bättre strömförsörjning vid överklock osv, och inte sämre?

Frågar därför jag sett folk som tror att Gainward gett kortet sämre strömförsörjning än ordinarie 4850, och därför inte skulle klara av att leverera ström till ett "4850-5" (aka 4870), speciellt inte ett hårt överklockat och därmed skulle AMD få "skit" ifall korten går sönder

Hittade detta:

Gainward HD 4850 Golden Sample card features 3+1 VRM design, and unlike the reference HD 4850 that uses a 6-pin power connector, this card comes with an 8-pin one. Additional power is here to make the card more stable and to provide better overclocking potential. After checking the consumption, we learned that this card consumes only slightly more than the reference one. 4-5 Watts more is a direct result of this card being overclocked.

Källa: http://www.fudzilla.com/content/view/9157/40/

Vet att det inte är "4850-5", men är väl i stort sett "samma" pcb, kondningar m.m, eller?
Nyfiken då jag trodde att Gainward hade bättre, el i alla fall likvärdig strömförsörjning, och inte sämre.
Off topic, men vore tacksam om någon kunde "skina lite ljus" på detta åt mig, då jag inte är helt insatt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon

Samtidigt är AMD fria att sälja till vilka dom vill. Det ingår oxå i samma koncept. Nu är Gainward crybabies för att AMD inte vill sälja chips till dom. Lev med det. Det har ABSOLUT INGENTING med planekonomi att göra utan är tvärtom fri marknad ut i fingerspetsarna.

Bristen på att kunna tänka i två steg här på SweC är skrämmande.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Avstängd

Grejen är den att det är en specifikationsfråga.
HD4850 chippen säljs billigare till tillverkarna för att de ska säljas vidare med GDDR3, även fast de klarar GDDR5. nVidia hade blivit upprörda om någon sålde nForce med Crossfirestöd aktiverat. Intel hade blivit sura om Dell hade låst upp cache på Core 2 7400. Och AMD blir sura om om någon bryter en liknande specifikation.

Nu hamnade AMD i en knivig situation. De hade att välja på att ge gainward restriktioner eller liknande som "straff", vilket de nu gjorde. Eller låta det passera, vilket hade retat upp övriga tillverkare som då kännt att de följt reglerna i onödan, och därmed fått en konkurrensmässig nackdel gentemot gainward.
Självklart förstår jag AMDs partners om de tycker AMD är för strikta, för det tycker jag också att de är. AMD har dock för vana nu för tiden att tänka en gång extra, för de har fått skit förr för att deras partners gjort undermåliga produkter med AMDs logga. Men just att bryta mot GDDR5-restriktionen är jämförbar med att låsa upp streamprocessorer på GTX275 eller cache på Intel 7400.

Verkar dock som att de börjar bättra sig nu på sistone. Får hoppas det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Njae, det var bl.a. Strangelove som började prata kontraktsbrott. Och sen kom Bacon in på ett bananskal och började prata om dubbelmoral.
Min poäng är kanske att Gainward troligen inte har begått något kontraktsbrott här, och då kan man diskutera bäst man vill om huruvida det är rätt eller fel. Att däremot påstå att Nvidia hade reagerat likadant anser jag hitintills inte ha några belägg överhuvudtaget. Men men, man ser saker olika.

Du anser dig veta tillräckligt för att säga att Gainward "troligen inte" begått kontraktsbrott, men samtidigt säger du att "Nvidia hade troligtvis handlat likadant" saknar belägg.

Personligen så anser jag att båda påståenden har lika stora mängder belägg, vilket sorgligt nog är noll. Då vi INTE vet exakt vad som har hänt, så är det otroligt bortkastat att gnälla i hela fem sidor om hur vi TROR att det gick till. Nuff said.

Visa signatur

Intel Core i7 14700k (Noctua NH-D15) | MSI Z790 Gaming Plus | Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600Mhz | MSI GeForce RTX 4090 Gaming X Trio | Asus ROG Strix Aura 850W | Samsung 990 Pro M2 4TB |