Nätagg i botten, bra eller dåligt?

Permalänk

Nätagg i botten, bra eller dåligt?

Hej!
Tittar på nytt chassi då jag behöver en ny dator, och en sak som slår mig (många år sedan jag köpte dator ska sägas) att i många chassin sätts nätagget i botten av lådan, under grafikkort etc. Detta borde betyda att all värme som agget (på säg 650w) avger ska passera grafikkort och i flera fall processor innan den sugs ut genom lådan. Kan detta verkligen vara rätt då man vill hålla nere tempen på dessa komponenter, eller har jag missuppfattat någonting här?

Visa signatur

AMD X6 1055T, Powercolor 5870 PCS+, Corsair 550W, fractal Design R2, Gigabyte GA-890GPA-UD3H, BENQ G2222HDL, WD 640GB Black,

Permalänk

Du vet.. nätagget har också en fläkt det sköter sin egen värme

sen är det väl en smaksak också, vissa tycker väl det är mer praktiskt vad det gäller kabeldragning och liknande

Visa signatur

Intel i5 2500K | GTX 980 | ASRock P67 Extreme4

Permalänk
Avstängd

tycker det låter vettigare att ha den upp ... ut värme synpunkt.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk

Tycker nere är klart bättre. Tror inte någon får värmeproblem pga PSU då det har egen fläkt. Det jag gillar är att man får lite mer stabilitet i chassit. Inte för att jag dagligen försöker putta omkull det men ;P

Permalänk
Medlem

Om man vill ha en tyst dator utan att modda nätagget så vill man att nätagget ska få kall-luft. Då är en placering i botten med fläkten neråt bra.
Sen finns det andra anledningar till att vilja ha andra fläktar eller ventilation i taket. Då är det ju bra att inte nätagget är ivägen.
Ett nätagg på 650W drar inte 650W konstant.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Avstängd

Högst upp så kan de bli mycket varma p.g.a. system värme.

Sedan jag skaffade p182 så har luften som kommer ur nätagget aldrig varit kallare än nu. Gissningsvis så hjälper detta att minska slitaget på nätagget..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk

Mitt nätagg tar luft utifrån lådan (Från golvet). Det håller iaf mitt svalt. har aldrig hört fläkten varva upp nångång. Men den är iofs lite överdimisonerad för min rigg :P. Men enligt min mening så är det väl rätt optimalt att den alltid får sval luft.

Visa signatur

Coolermaster Cosmos S - Coolermaster realpower 850 W psu - 4Gig Crosair pc 8500 - Asus P5Q Motherboard - Intel Core Duo 8500 With - Zalman CNPS9700 LED Ultra Quiet Cpu Cooler - XFX gtx 260 xxx - Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty

Permalänk
Medlem

I botten får nätagget kallare luft.. sen blåser fläkten på nätagget ut luften, den suger inte in! Så nätagget påverkar inte komponenter som finns ovanför så värst.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Nere är alltid bättre eller i en annan del som i Antecs P1xx serier.

Permalänk

Det är inte uppe eller nere som spelar någon roll (utom kanske då möjligtvis för balansens skull som andra har skrivit). Däremot har lådor med nätagg nere oftast en separat kammare för nätagget, vilket är viktigt ur kylningssynpunkt för den som vill ha en tyst dator.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lacrits
I botten får nätagget kallare luft.. sen blåser fläkten på nätagget ut luften, den suger inte in! Så nätagget påverkar inte komponenter som finns ovanför så värst.

Om den suger ut luften så förstår jag, men då tar den ju den ev värme som finns i chassiet då!?
På flera andra så låter det som att den ska suga in kall luft utifrån.
Men om ingen upplever problem så är det väl bra. Då har ju jag ett problem mindre

Visa signatur

AMD X6 1055T, Powercolor 5870 PCS+, Corsair 550W, fractal Design R2, Gigabyte GA-890GPA-UD3H, BENQ G2222HDL, WD 640GB Black,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Motorhead
Om den suger ut luften så förstår jag, men då tar den ju den ev värme som finns i chassiet då!?
På flera andra så låter det som att den ska suga in kall luft utifrån.

Det beror ju på hur agget är monterat och hur ventilationen är gjord i lådan. Sitter agget i botten med fläkten neråt, och det finns ventilationshål i lådan i botten, så sköter ju agget sig själv så att säga... (och det samma gäller ju ifall agget ligger i en egen kammare a'la P180) Fördelen är att agget går lite tystare (och nätaggsfläktar kan vara lite högljudda så det är ju en fördel) och nackdelen är möjligen att man har en fläkt mindre i datorn som drar ut luft.

Är agget monterat uppåt så att det suger ut luft från huvudkammaren, så är fördelarna med bottenmonteringen inte sådär jättestor kan tyckas, men som nämnts blir ju tyngdpunkten bättre i lådan, och placeringen öppnar upp för mer kylningsmöjligheter i taket, med tex större fläktar än vad som ryms i ett nätagg.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Är agget monterat uppåt så att det suger ut luft från huvudkammaren, så ... blir ju tyngdpunkten bättre i lådan, och placeringen öppnar upp för mer kylningsmöjligheter i taket, ...

Ytterligare en fördel finns om man har en grafikkortskylare som inte själv ventilerar ut luften ur lådan. Då hjälper kragget till att föra bort en del av den uppvärmda luften så att CPU får svalare luft.

/Olle

Permalänk
Medlem

Jag testade detta förut:
http://www.sweclockers.com/upload/gallery/9403-full.jpg

Tycker den upp och nedvända principen är den bästa faktiskt. Man får processorn långt ned, grafikkortet rättvänt och nätagget i toppen. Hårddiskar i botten också med det utseendet på chassit, i det fullstora P180 jag hade skulle tre eller fyra hårddiskar få plats.

Märkte aldrig av att nätagget varvade upp heller men jag hade tre stycken 120mm i fronten(vattenkylning på CPU+GPU) som blåste in all värme i chassit. Två frontfläktar och endast nätagget i toppen borde vara tillräckligt med "övertryck" för att man ska kunna skippa en extra utsugsfläkt helt om man kör luftkylning. Lite beroende på grafikkort och kylningslösning kan man nog behöva en utsugsfläkt i övre delen också. Grafikkort som blåser ut det mesta av sin varmluft ut ur chassit direkt löser dock problemet med för mycket värme för att nätagget inte skall trivas.

Planerar att slakta mitt mini P180 och testa igen med luftkylning senare i sommar.

Permalänk

Ja, med tanke på att värme stiger så tycker jag det är lite konstigt, men tydligen fungerar det ju.

Visa signatur

Permalänk

Varför är det så få, ja nästintill ingen som tar upp problemet med damm? En dator som står på golvet drar åt sig mer damm jämfört med en som är placerad på t.ex. datorbordet.

Nätagget suger åt sig mer damm när det är placerat i botten av lådan... speciellt i dessa lådor där de har valt att placera ett ventilationshål i botten av lådan.

Och ju mer damm som datorn samlar på sig desto sämre kylning/ventilation innebär ju det.

Själv så bytte jag ut "dammfiltren" i mitt P182-chassi till ett par RIKTIGA dammfilter med lika bra luftgenomsläpp istället. ^^ Ja för de som följer med släpper igenom på tok för mycket (är lite pedant, japp) för min smak. Och har ingen lust att dammsuga datorn så ofta. Det räcker med o bara dammsuga lägenheten en gång i veckan. ^^

Permalänk
Medlem

jag tycker faktist det är sämre med nätagget i botten då det stör ut det naturliga luftflödet.
Nere i chassiet ska man ha inblås och uppe i chassiet ska man ha utblås då hjälper fysiken och flyttar ut den varma luften (varm luft stiger) men har man nätagget i botten så blåser man ut luft i botten på chassiet vilket motarbetar det normala flödet av varm luft.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RzOXz
jag tycker faktist det är sämre med nätagget i botten då det stör ut det naturliga luftflödet.

Så du kör fläktlöst?
Det "naturliga luftflödet" går så sakta att det är helt försumbart i en normal datorlåda. Den enda inverkan det har är att luft som hamnar "i bakvattnet" utanför flödesvägarna stiger uppåt så att man ofta får en het zon i övre främre delen av datorn.

Om man vill nyttja naturlig konvektion för kylning av datorn krävs en ganska radikal design, typ Zalmans TNN.

När det gäller damm som sugs in via luftintag i botten så har jag löst det på ett smidigt sätt. All luft in till min dator tas via två större hål i botten på chassit. Dessa hål är täckta av varsitt dammsugarfilter, och de fläktar som genererar flödet sitter ca 5cm ovanför filtren. (Bilder från bygget kan ses här.)
Jag har inte haft något problem med damm trots att städningen i rummet är ganska spartansk och jag använt datorn i ett par år.

/Olle

Permalänk
Medlem
Citat:

Nere i chassiet ska man ha inblås och uppe i chassiet ska man ha utblås då hjälper fysiken och flyttar ut den varma luften (varm luft stiger) men har man nätagget i botten så blåser man ut luft i botten på chassiet vilket motarbetar det normala flödet av varm luft.

Jo men det är så mycket bättre om nätagget slipper ta in all stigande varmluft speciellt för ljudnivån sen har dom flesta chassina med psu i botten väldigt bra utflöde bak/top så det gör inga större skillnader.

Permalänk
Medlem

Men nätagget är konstruerat för att sitta längst upp i chassiet och det klarar lätt av den varma luften,

men ja skulle nog säga att det är en smaksak jag vill iaf inte blåsa ut luft i botten på chassiet om jag samtidigt blåser ut luft i toppen på chassiet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Motorhead
Detta borde betyda att all värme som agget (på säg 650w) avger ska passera grafikkort och i flera fall processor innan den sugs ut genom lådan. Kan detta verkligen vara rätt då man vill hålla nere tempen på dessa komponenter, eller har jag missuppfattat någonting här?

Ett nätaggregat på 650w avger inte 650w värme... På max belastning blir det 163w värme med 80% effektivitet (och det krävs en bra hög grejer för att dra så pass mycket).

Permalänk
Medlem
Citat:

Men nätagget är konstruerat för att sitta längst upp i chassiet och det klarar lätt av den varma luften, ...

Klarar, visst, genom att öka varvtalet på fläkten!
Om ljudnivån inte spelar någon roll så är det inga problem.

/Olle

Permalänk
Medlem
Citat:

Men nätagget är konstruerat för att sitta längst upp i chassiet och det klarar lätt av den varma luften,

men ja skulle nog säga att det är en smaksak jag vill iaf inte blåsa ut luft i botten på chassiet om jag samtidigt blåser ut luft i toppen på chassiet.

Vad spelar det för roll om det blåser ut uppe och nere? luft som luft så länge den kommer in för att sedan kyla och åka ut sen kollar man på vilket som är effektivast.

Sen att nätagg är konstruerade för att sitta i toppen är en halvsanning, nätagg har aldrig varit något viktigt tidigare när det kommer till datorer men det är på senare år det "exploderat" och därav alla chassin med olika kammare/nätagg i botten eftersom det är BÄTTRE på flera olika sätt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej, faktum är att väldigt få agg är konstruera eller specifierade med den varma datorlådan i åtanke. Deras specifierade värden gäller ofta snarare vid rumstemp än vid den varma datorluften de utsätts för.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Jag tyckte det vart skönare med nätagget i botten. Mer plats för moderkort osv. Men ett minus är att du inte kan få lika fin kabeldragning, inte i mitt chassi.

Visa signatur

Chassi Lian li PC-7A Scand v3 Processor Intel E8400 @ 3,4 Moderkort ASRock P43D Grafikkort Geforce GTX 460 Ramminne Corsair xsm2 4 GB Nätaggregat Fractal design newton 500 W Hårddisk 1 samsung 250 GB Hårddisk 2 Samsung F1 750 GB

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte säga att det finns någon optimal lösning, bottenplacering är jättebra om man har en dator som drar massor av ström men i en normal burk spelar det sällan roll om man har bra ventilation i övrigt. Fläkten i ett bra och tyst nätagg varvar inte upp om man inte har en överklockad Quad och HD4870 eller liknande. Dessutom går det alltid att bygga en lufttunnel för nätagget om det är placerat i övre delen av chassit.

Jag tycker personligen det blir bättre kabeldragningar och lättare att bygga (komma åt t.ex. optiska enheter) med nätagget i övre delen då man slipper förlängningssladdar och annat tjafs.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos

Jag tycker personligen det blir bättre kabeldragningar och lättare att bygga (komma åt t.ex. optiska enheter) med nätagget i övre delen då man slipper förlängningssladdar och annat tjafs.

Nja, I en välplanerad låda och ett agg med normallängd på kablarna, så ska man inte behöva förlängningsladdar IMO.. Det är snarare en bonus att man kan gömma långa kablar på baksidan där de inte är ivägen. (P180 är förstås ett bra exempel)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Standardkonstruktionen med nätaggregatet i toppen av lådan härrör ju från konstruktioner där nätaggregatsfläkten ofta var enda utblåsfläkt. Detta då den tidens datorer inte utvecklade särskilt mycket effekt. Nätaggregatet fick inte speciellt varm luft att transportera ut från lådan och behövde därmed inte varva upp särskilt mycket (i de fall de ens hade brytt sig om en temperaturstyrd fläkt).
Topplaceringen faller sig naturlig, då varm luft stiger.

Dagens datorkomponenter är effekthungriga och genererar därmed rätt mycket värme. Om man kör med den gamla hederliga designen med nätaggregatet i topp och inga övriga fläktar, så får du helt plötsligt en hel massa värme som skall transporteras ut ur chassit genom nätaggregatet. Problemet är att denna luft även skall kyla nätaggreegatets komponenter. Med varmare inkommande luft i nätaggregatet krävs ett högre flöde för att kunna kyla ned nätaggregatets komponenter och fläkten varvar upp.

För att kringå detta problem så lade man till en fläkt nedanför nätaggregatet som även den blåser ut luft, detta för att inte nätaggregatet skulle behöva ta hand om all luft. Sedan har det hela byggts på allt eftersom med fler fläktar för både insug och utblås.

I allmänhet är det lättare (och billigare) att hitta en tyst någorlunda bra chassifläkt än att hitta ett bra nätaggregat med en bra fläktkontroller och en tyst fläkt (har dock blivit lättare att hitta tysta nätaggregat på senare år). Därför är det bättre att förlita sig till att chassifläktarna sköter utventilering av varm luft, medan nätaggregatet får sköta sig själv. En placering i botten av chassit ger då svalare luft in till nätaggregatet och därmed lägre varvtal på den temperaturreglerade fläkten i nätaggregatet och därmed tystare gång.

Ett bottenplacerat nätaggregat bidrar inte med speciellt mycket värme till chassit, eftersom det ju har en fläkt som just är till för att transportera ut den värme som aggregatet genererar under drift ut ur chassit.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dsk
Jag testade detta förut:
http://www.sweclockers.com/upload/gallery/9403-full.jpg

Tycker den upp och nedvända principen är den bästa faktiskt. Man får processorn långt ned, grafikkortet rättvänt och nätagget i toppen. Hårddiskar i botten också med det utseendet på chassit, i det fullstora P180 jag hade skulle tre eller fyra hårddiskar få plats.

Märkte aldrig av att nätagget varvade upp heller men jag hade tre stycken 120mm i fronten(vattenkylning på CPU+GPU) som blåste in all värme i chassit. Två frontfläktar och endast nätagget i toppen borde vara tillräckligt med "övertryck" för att man ska kunna skippa en extra utsugsfläkt helt om man kör luftkylning. Lite beroende på grafikkort och kylningslösning kan man nog behöva en utsugsfläkt i övre delen också. Grafikkort som blåser ut det mesta av sin varmluft ut ur chassit direkt löser dock problemet med för mycket värme för att nätagget inte skall trivas.

Planerar att slakta mitt mini P180 och testa igen med luftkylning senare i sommar.

haha vad smart, ja har med haft lite funderingar på det på mitt antec chassi. Men har inte orkat än

Visa signatur

Chassi Lian li PC-7A Scand v3 Processor Intel E8400 @ 3,4 Moderkort ASRock P43D Grafikkort Geforce GTX 460 Ramminne Corsair xsm2 4 GB Nätaggregat Fractal design newton 500 W Hårddisk 1 samsung 250 GB Hårddisk 2 Samsung F1 750 GB

Permalänk
Medlem

Vad som är bättre och sämre ur luftflödessynpunkt beror antagligen på vilken datorlåda man har. Själv har jag Antec 900 ATX. Denna en gigantisk fäkt högst upp vilket gör att varm luft mkt effektivt "skyfflas" ut ur datorlådan.

Nätagget sitter längst nere vilket gör det svalt och skönt för nätagget. Eftersom nätaggets effektivitet försämras med ökad temperatur leder en svarare arbetsmiljö till ett tystare nätagg.Förövrigt tror jag att grafikkort och processor avger mer värme varför dessa gör sig bättre ovanför nätagget.