Vad används skrivbordet till?

Permalänk

Vad används skrivbordet till?

Jag kan inte förstå vad Windowsanvändare använder skrivbordet till, för några år sedan började jag använda skrivbordet som "temp" och valde att inte visa skrivbordsikoner på skrivbordet.

Mycket bättre.

I skrivande stund har jag flera fönster på både skärm #1 och #2, det är ju fullkomligt idiotiskt att använda mig utav en tangentbordskombination för att minimera fönstren och sedan klicka på något i skrivbordet när jag kan lägga in samma program i startmenyn eller aktivitetsfältet och bara klicka upp det direkt.

Fast sen så läser man i olika trådar att skrivbordet är viktigt, designen på det osv osv. Hur kan ni ens se skrivbordsbakgrunden på eran dator? Skulle jag se min skrivbordsbakgrund drar jag genast ditt ett fönster för att maximera effektiviteten framför datorn.

Va fan används skrivbordet till?

Permalänk
Medlem

Använder inte det till något, har bara en snygg bild där.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | Aorus Xtreme WB 3080 | Samsung 970 EVO Plus | Corsair HX1000i | Windows 10

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Potatismoset
Använder inte det till något, har bara en snygg bild där.

Visst är det roligt att mötas av en fin bild när man loggar in, men efter 10 sekunder överlappar femtioelva fönster bilden och den är borta tills nästa omstart.

Tråden http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=4... har nästan 300 sidor i skrivande stund så skrivbordet anses tydligen vara väldigt viktigt.
Visst är det snyggt, men praktiskt? Nja

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Igelkotten Igge
Visst är det snyggt, men praktiskt? Nja

Varför har du tapeter på väggarna för? Inte för att det är snyggt eller? Man skulle ju kunna köra hardcore med bara gipsskivor, det är ju praktiskt - det viktiga.

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av passionmasteR
Varför har du tapeter på väggarna för? Inte för att det är snyggt eller? Man skulle ju kunna köra hardcore med bara gipsskivor, det är ju praktiskt - det viktiga.

Det var väl en idiotisk jämförelse? xD Vad jag vet så är det väl inte så många som täcker för väggarna så pass mycket att man inte ser tapeterna?

Vid normalt användande av datorn så ser man ju "NÄSTAN" aldrig skrivbordsbakgrunden eftersom fullskärmsapplikationer körs.

EDIT: Själv har jag alla mina genvägar på skrivbordet... lättåtkomligt och lättöverskådligt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sjögren_85
Vid normalt användande av datorn så ser man ju "NÄSTAN" aldrig skrivbordsbakgrunden eftersom fullskärmsapplikationer körs.

Hur normalt är det att bara köra program i fullskärmsläge?

Permalänk
Medlem

webbläsaren liggar alltid heltäckade för skrivbordet.

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot

hur ofta spelar du i fullskärm och surfar med stort fönster? men jag har min "bilder" och "musik" på skrivbordet men annars så används det till att ha temp grejer på så det är lätt att komma åt och har man tillräckligt många ikoner i snabbstart så hittar man ju inte iaf så jag tycker att skrivbordet är ett bra påhitt:P

Permalänk
Medlem

Kuggfråga eller? Trodde det var rätt uppenbart att man hade sina genvägar på skrivbordet men tji fick jag...

Permalänk

http://img80.imageshack.us/img80/3524/gji3eajt5fg43.jpg Så ser det ut i aktivitetsfältet xD (1280x1024)

Använder mitt skrivbord som temp mapp

Visa signatur

AMD Phenom2 X3 720 3.3Ghz | GTX 560 | Asus M4N72-E | Corsair PC6400 DDR2 4GB CL5 | Antec 300 | G2220HD

Permalänk
Medlem

Viktigt att ha snyggt mellan fönsterhållen som blir om du har lite fönster.
Har slutat maximera fönster.
Har lite temporära downloads och några få downloads.
Sedan ska det vara snyggt när man lämnar datorn. Synd bara att bakgrundsbilden försvinner när man låser datorn.

Permalänk

På min stationära tror jag att jag kan ha lite genvägar på skrivbortet, fast jag vet inte riktigt. Jag använder det bara som en temporärmapp när jag drar in skit från USB-minnet eller laddar ner filer i firefox. För att starta prylar använder jag launchy, det överlägset smidigaste jag någonsin använt.

Däremot på den bärbara använder jag skrivbortet på traditionellt sätt, jag har mina ikoner där och använder dem faktiskt. Fråga mig inte varför.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av berra200
hur ofta spelar du i fullskärm och surfar med stort fönster?

Spel är väl nästan en egen kategori, men att surfa i fullskärmsläge är väl mest slöseri med skärmutrymme? Hur många sidor använder verkligen (på vettigt och önskvärt sätt) mer än kanske 1280 pixlar i bredd?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ludde0100
http://img80.imageshack.us/img80/3524/gji3eajt5fg43.jpg Så ser det ut i aktivitetsfältet xD (1280x1024)

Använder mitt skrivbord som temp mapp

Haha, lite många ikoner men jag syftar på något liknande.

Citat:

Spel är väl nästan en egen kategori, men att surfa i fullskärmsläge är väl mest slöseri med skärmutrymme? Hur många sidor använder verkligen (på vettigt och önskvärt sätt) mer än kanske 1280 pixlar i bredd?

Inte många, därför placerar du "Insert program here" bredvid. T.ex Msn/Irc/uTorrent/mail/office.

Precis som du säger, slöseri med skärmutrymme att använda skrivbordet.

Permalänk
Medlem

sweclockers t.ex:P den är ända ut i kanterna och jag kör 1920*1080

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Igelkotten Igge
Inte många, därför placerar du "Insert program here" bredvid. T.ex Msn/Irc/uTorrent/mail/office.

Det varierar säkert med vad man brukar köra och vilken upplösning man har, men jag tycker att om man låter bli att ha fönster för program man inte använder för tillfället öppna och använder behaglig storlek på de andra är det ofta ganska mycket av skrivbordet som sticker fram. Inte för att jag själv bryr mig så mycket om det, men jag kan tänka mig att det finns folk som tycker annorlunda.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av berra200
sweclockers t.ex:P den är ända ut i kanterna och jag kör 1920*1080

Men så vill man inte ha det; det är jobbigare att läsa text om styckena är så breda.

Permalänk
Medlem

Mjo, nu när du säger det, är skrivbordet väldigt meningslöst, har inte använt det på år och dag. Hurra för totalcommander.

Visa signatur

Derp

Permalänk
Medlem
Citat:

Men så vill man inte ha det; det är jobbigare att läsa text om styckena är så breda.

Faktiskt tycker jag att det är lättare då man inte behöver byta rad så ofta

Smaken är som baken, och den är delad

Permalänk
Medlem

Jag sitter ju med två 21" skärmar så jag ser ofta en stor del av skrobordet hela tiden.
Kör med 1280*960 på vardera skärm så jag har alltså en upplösning på 2560*960.

Så här ser det ut när jag surfar:

Och om jag inte har någon program igång ser det ut så här:

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

själv har jag en 22" och en som jag inte vet storlek på men har iaf 1440*900 så jag ser också skrivbordet väldigt ofta men bara hälften:P

Permalänk
Medlem

Skrivbordet fyller ungefär samma funktion som färgen på ditt vanliga skrivbord eller färgen på ditt datorbord - varken mer eller mindre.

En del är pedantiska och lägger papper i raka fina högar och har ett pennställ fullt med vässade blyertspennor

En del är "slarviga" av sig och lägger papper och andra saker i stora högar som för en oinvigd ser ut att vara fullständigt kaos - men det är ofta ett organiserat sådant.

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Citat:

Word och Excel kör jag i fullskärm... surfar gör jag alltid i fullskärmsläge... samma sak med 3DS Max, Auto Cad, Maya, Blender... E-postprogrammet... och så vidare. ^^

Förresten så kan man väl säga att jag har ersatt skrivbordet med Internet Explorer... för jag har alltid någon websida öppen.

Permalänk
Medlem

Mitt skrivbord fungerar som en temp mapp för extraherade filer, filhämtningar från webbläsaren osv. Jag har en snygg bakgrundsbild för att göra min vistelse oss temp mapparna lite roligare :=)

Visa signatur

pff

Permalänk
Medlem

Jag har en 24" Wide monitor (1920 x 1200 upplösning). Kör webläsaren i ett "fönster".
Det blir nästan för stort om jag kör fullskärmsläge.
Har inte så många iconer på skrivbordet. 5 st just nu. Det blir lätt rörigt annars.
Jag använder start-menyn istället.
Det är lättare att använda sökfunktionen i startmenyn än att hålla på att leta efter rätt icon på skrivbordet.
Jag har sett att vissa har hela skrivbordet fullt med iconer från program och filer.
Det ser riktigt rörigt ut.

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)

Permalänk
Medlem

Jag kör med 5 skärmar och använder endast ena skärmens skrivbord som ett skrivbord. Kan hålla med någon där uppe att det inte är så stor idé att ha programikoner på skrivbordet (jag har dem där och startmeny och en separat meny). Men annars används ju skrivbordet som ett vanligt skrivbord, man har saker man arbetar med sen lägger man det in runda arkivet eller i ett mer seriöst arkiv

Webbläsaren är alltid i fullskärm likaså programmen man jobbar i oavsätt om det är filhantering, Word, Photoshop osv

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Gadgets osv. kan vara trevligt att ha på skrivbordet.
Digitala postit lappar är ganska najs ibland oxå.

Har oftast inte massor av fönster som täcker upp. Program som är igång men inte används för tillfället minimeras istället.

Gillar skrivbordet som utgångspunkt, helt klart roligare än att sitta i en trist filhanterare och uggla.

Permalänk
Medlem

Bra fråga
Vet att många har sina samlade filer där och blir då lätta att dra och släppa till olika program.
Men annars tror jag att skrivbordet har spelat ut sin roll t.ex nya moblin-OS har inget skrivbord http://moblin.org

Permalänk
Medlem

Skrivbordet är för mig en enda soppa med massa tempmappar och filer ja inte orkat/hunnit flytta :P. Men fungerar bra gör det, har ordning på filerna i datorn i övrigt.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Mitt skrivbord er maks 1-2 icon på, helst vil jeg ha et 100% rent skrivbord.

Jeg har aldri kjört fullskjerm på apps jeg måtte ha der, for meg ser det ut som amatörer(les: kommunalt/statlige ansatte på over 60 år)

Er man litt effektiv kjörer man de forskjellige vinduer/apps brevid hverandre.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5