Permalänk

köpråd ram-minne till am-3

Tjena, behövde köpråd för ddr-3 ram til AM3 rigg då jag vet lite om ram minnen.
Vad är bra, pris/prestanda?
Jag vill ha ett 6Gb ram paket

Och systemet jag sätter ihop är msi AM3 790FX-GD70, phenomII 955BE, 4870 vaporx 2gb(är tänkt att skaffa en till senare och köra CF), corsair 850HX,
Både processor och grafikkort är det tänkt att jag ska clocka så småningom

Alla tips är välkomna

Permalänk
Medlem

Det är dual channel som gäller med phenom, inte triple. Så 4 eller 8gb får du köra med.

Mitt förslag: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=349991

Edit: Vad ska du med ett grafikkort på 2gb med? För det priset kan du ju få ett 4890.

Permalänk

jo tänkte att 2gb blir bättre om man skaffar ett till likadant kort senare och kör crossfire, eller har jag fel???
4890 vapor-x finns endast i 1 GB och kostar 3-400 spänn mer, och ligger på 870 mhz, det ska nog gå att clocka 4870:n som jag ska köpa upp till runt 900.

Angående reaper ramen du rekommenderade så står det ej buffrad, vad innebär det?

Permalänk
Medlem

haha, ja 2gb är helt onödigt. Vilken upplösning hade du tänkt dig spela på? 1gb räcker väl. Även om du klockar 4870 blir den inte lika bra osm 4890, den går ju också att klocka;)

Permalänk
Antielefant

Enda spelet det gör nån skillnad i är Crysis, och då genom att det blåskärmar hela datorn pga memory overloads.

Crysis + mer än 1 GB VRAM = inte rekommenderat.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

jo men folk hävdar att när man kör crossfire så delar båda gpu:na på minnet på ett av korten , är det då inte bättre att ha 2 Gb kort så varje kort får 1 gb till förfogande än att skaffa 2 st 1 Gb kort så varje kort får 512mb????