Permalänk
Medlem

SystemSecurity-virus

Hej, jag har fått en trojan/virus som heter SystemSecurity, som har sabbat datorn totalt. Har googlat så fingrarna blöder men alla ta-bort-guider jag hittar går ut på att man först kan stänga av virusprocessen(erna). Problemet är att det förbannade viruset har gjort så att det är omöjligt att starta några program (inkl aktivitetshanteraren), så det blir rätt svårt avsluta programmet. Har försökt att starta datorn i felsäkert läge men det går inte, datorn startar bara om.
Den enda anledningen till att webläsaren går att starta är att själva syftet med viruset är att man ska betala för att deras fejk-antivirusprogram ska aktiveras.

Den stora frågan är nu om det går att få bukt med skiten på något sätt? Någon som har en ljus idé om hur man kan avrätta en process utan att först starta något program?

Tack på förhand.

edit* glömde säga att datorn kör XP.

Visa signatur

All glory to the Hypno-toad.

Permalänk
Medlem

Först måste du få i gång task manager.
http://www.windowsnetworking.com/kbase/WindowsTips/WindowsXP/...

Dock har jag aldrig lyckats att bli av med den skiten fullständigt, formatering var det jag senast ende upp med att göra.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Jo men det är ju det som är grejen. Viruset stänger av alla program man öppnar snabbt som attan, så man hinner inte göra någonting (eller ens se att de öppnas). Så även om task managern är enabled så kommer den stängas av innan man hinner göra någonting när man startar den.

Enda sättet jag kan tänka mig är att starta datorn i DOS (går det ens på en xp-dator? Har inte använt windows på länge) och ta bort virusfilerna utan att starta windows. Skulle det funka?

Visa signatur

All glory to the Hypno-toad.

Permalänk

boota med en Dos diskett / usbsticka /cd-skiva

går väll komma åt en dos konsoll via xp skivan med har jag för mig

direkt på första skärmen efter att skivan läst in allt i minnet

repair console eller nått står det tror jag om jag inte minns fel tryck på R istället för enter

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows