Gainward GTX 275 tredjepartskylare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xpna
Gainwardkylaren är konstruerad så, efter min egen undersökning, att friskluft tas från baksidan av chassit via perforeringen på baksidan av kortet samt framifrån kortet och även rakt underifrån fläktarna.

Så i mitt fall med en Antec P182 chassi är det katastrof då kortet inte blåser värmen ut ur burken på något vis alls utan den sprids över moderkortet och cpun och ram vrmer osv och sen ut via bak/tak fläkten!

Vet inte vad för slags mod jag behöver göra för att ändra på detta.

Kör Noctua P12 1300varvs fläktar i hela burken och med dom på högsta hastighet lyckas jag inte få en behaglig temp på moderkortet. Stiger en bra bit över 53C vid spel och annan belastning på gpun.

Förslag? Eller måste jag byta till en annan tillverkare? 275 kortet är vasst så det här är mycket synd!

Alltså jag sitter på samma chassi som dig och jag bytte kylare på mitt X2 från referens som dumpar ut luften ur chassit till accelero extreme som inte gör det och temp ökningen på övriga komponenter är inte så jättehemsk, ca 2 grader ökning på cpu blev det..

Så visst ökar tempen men inte så hemskt farligt, och då har jag troligen marknadens absolut varmaste kort..

Jag har noctua 1200rpm fläktar i chassit.

Permalänk
Medlem

Du kunde ju i vart fall byta ut orginal kylaren och förhoppningsvis har du fått bättre temperatur på kortet och en behagligare ljudvolym i din rigg.

---------------------------------------------------------------------------

Har glömt att tillägga följande men efter lite vidare undersökning med damtussar så har jag lyckats klura ut att jag hade fel ang riktiningen på luftströmmen på kortet.

Den blåser ut där bak, tar luft framifrån och under ifrån.

Surt att sitta med ett Gainward just.

Permalänk
Antielefant
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oZein
engligt de över kan du inte det, då pcb är annorlunda uppbyggt...

haha, Xcenicx, faan va du är galen i nvidias referenskylare, tycker inte den verkar för bra, då korten är varma(men tysta)
vad är det du älskar med dem?

Det jag "älskar" med referenskylaren är att den både är dumpande och tyst.
Varm, tja, du kan alltid dra upp fläktarna så får du ner temperaturerna, och då låter den som många tredjepartskylare.

Men faktum kvarstår, det är den enda kylaren till GTX-korten som fungerar i SLI utan rejäla chassifläktar precis bredvid.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Kör med ett GTX275 gainward, de e 40 c idle om inte lägre, i load 55 c typ, max 60-62c och då e de lite klockat.

Har inte märkt någon skillnad på Cpu temp osv när de gäller värme spridning.

Är super nöjd

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dawidowski
Kör med ett GTX275 gainward, de e 40 c idle om inte lägre, i load 55 c typ, max 60-62c och då e de lite klockat.

Har inte märkt någon skillnad på Cpu temp osv när de gäller värme spridning.

Är super nöjd

Du har ju chassit som är gjort för spel-riggar också. Mina burkar ska bara knapra seti-kod och då tänkte jag aldrig från början att dem skulle låta så utan jag har gjort så mycket som möjligt för att få burkarna helt tysta.

Det jag möjligen måste fundera på nu är, kan jag med min hårdvara uppnå samma tysta resultat i ett, exempelvis Antec 300 eller Antec 900? Nej, jag tror egentligen inte det går utan en ökande kostnad förutom chassit.

Men svalare måste det bli så jag kommer byta och sälja av P182:an. Har sökt runt på google men inte funnit något konkret förslag på hur jag ska modda kortet och... det får helt enkelt vara så.

Permalänk
Medlem
Citat:

...
Men svalare måste det bli så jag kommer byta och sälja av P182:an. Har sökt runt på google men inte funnit något konkret förslag på hur jag ska modda kortet och... det får helt enkelt vara så.

Har du tänkt på vattenkylning?
I princip räcker det att vattenkyla GPUn och sätta kylflänsar på övriga komponenter (Accelero-paketen kommer med kylflänsar för det ändamålet och är ganska billiga - byt då ut själva Acceleron mot ett vattenblock).
Det finns även heltäckande vattenblock - de är dock betydligt dyrare och passar bara för ett specifikt kort, vilket gör dem värdelösa då du uppgraderar.

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Medlem

Jag har funderat på vattenkylning men måste sätta mig in i hur det fungerar rent praktiskt med monteringen osv.

Det jag funderar på är, nu blir det nog helt fel tråd men...

Att skapa en lufttunnel som omsluter hela grafikkortet borde ju egentligen fungera. För som det är nu dumpas mer varm luft i lådan än utanför.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har funderat på vattenkylning men måste sätta mig in i hur det fungerar rent praktiskt med monteringen osv...

Här är några länkar som kan vara till hjälp:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=3...
http://www.xoxide.com/water-cooling.html
http://www.xtremesystems.org/forums/forumdisplay.php?f=70

Till sist en liten varning - när du har börjat med vattenkylning finns det ingen väg tillbaka... det är stor risk att du blir fast i en hobby som tar en hel del av din tid... (säger jag av egen erfarenhet). "Det kostar att vara på topp" kan också vara ett passande ordspråk i sammanhanget.

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Carl_XII
Här är några länkar som kan vara till hjälp:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=3...
http://www.xoxide.com/water-cooling.html
http://www.xtremesystems.org/forums/forumdisplay.php?f=70

Till sist en liten varning - när du har börjat med vattenkylning finns det ingen väg tillbaka... det är stor risk att du blir fast i en hobby som tar en hel del av din tid... (säger jag av egen erfarenhet). "Det kostar att vara på topp" kan också vara ett passande ordspråk i sammanhanget.

Jag tackar ödmjukast för din vänlighet.

Har haft dator sen slutet på 80-talet, och de senaste 6 åren har det utveklats mer till en hobby där man kan använda datorn som beräkningskraft för andra saker än vanligt normalt användande.

Vattenkylning är det jag inte har provat på och jag förstår att det kan kosta så mycket som man vill att det ska kosta.

Jag har lite helg läsning när tid finns för det ser jag. Tusen tack.

xpna

Permalänk

köpt ett antec 900 eller 1200 byt ut alla fläktar till noctua nf12p eller va de heter.

Så gjorde jag, tyst och skönt. Kan lira allt och störs ejj av ljudet

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk
Medlem

Har precis gjort en enkel men tydligen väldigt effektiv förändring på luftflöder i chassit.

Jag monterade DVD-läsaren längst ned i den lediga 5.25tums platsen. Tog bort resterande 5.25tums luckor och lät det vara öppet så det kommer in betydligt mycket mer luft. Nackdelen nu är att jag inte har luftfilter där. Temperaturen på moderbrädan har sjunkit med 5 grader, grafikkortet med hela 12 grader, temperaturen på processorn med 3. Och detta är vid helt full belastning då processorn jobbar 100% på samtliga kärnor och GPUn kodar så det sprakar om den.

Permalänk
Avstängd

Här är lösningen på ditt problem!

Har själv en, mycket bra produkt.
Edit länk.

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem

Man kan ju alltid köra med värmeledande tejp och buntband. Kan iofs bli lite jobbigt om kortet går sönder och du måste montera tillbaka originalkylaren så garantin inte ryker. Men är ju ett alternativ iaf.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
Här är lösningen på ditt problem!

Har själv en, mycket bra produkt.

För 190:- bör det vara en mycket bra lösning på mitt problem, misstänker att den kan sänka temperaturen ytterligare ett par grader.

Att pyssla med värmeledande tejp känns inte OK.

Inhandlar en kama-bay! beställd så borde få den till på tisdag iaf.

xpna

Permalänk
Avstängd

Ah, den finns i svart också.

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem

Sådär nu är accelero extre 280 monterad på mitt gainward 260 GS. Passade fint förutom kylflänsar till minnet men det moddade jag lite ghetto style. Gör en post med bilder ikväll så länk kommer.

Visa signatur

Phenom II 960t @ 4 Ghz - Gigabyte 990xa UD3 - 8 GB Corsair Vengence - Asus 560 ti @ 950/2200 Mhz - 60 GB vertex plus - 1 TB WD black - Fractal Design Tesla 650 W

Permalänk
Medlem

EDIT:

Det blev ett köp av ett ASUS kort istället.

Och det blev en stor skillnad temperaturmässigt.

Så nu är problemet löst