Är den här LCD TV:n något att ha?

Permalänk
Medlem

Är den här LCD TV:n något att ha?

Här är en länk till Prisjakt

Här är en länk till Samsungs produktsida

Jag var inne på MediaMarkt och den verkade fungera fint för vanligt TV tittande. Men jag är inte helt säker på att den kommer vara bra för min PS3a. Den har en uppdateringsfrekvens på bara 50Hz och HDMI:n är på 1.2 när standarden ligger på 1.3.

Jag är mest oroligt över att bilden kommer att bli suddig vid hastiga rörelser, och att PS3an inte kommer till sin rätt. Storleken är bara bra, eftersom jag inte har plats med större. Kan någon säga om de haft problem med liknande apparater eller ifall jag kan köpa teven med gott mod?

Permalänk
Medlem

Ligger bra till prismässigt. Jag skulle dock inte köpt en tv utan 100hz idag faktiskt.

Permalänk
Medlem

Fast har märkt att LED tv (OLED) som de kallas av handeln börjat komma nu, och de är inte mycket dyrare än vanliga plasma eller de äldre LCD (LED det med igentligen)

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr_Spackel
Fast har märkt att LED tv (OLED) som de kallas av handeln börjat komma nu, och de är inte mycket dyrare än vanliga plasma eller de äldre LCD (LED det med igentligen)

Nu har du väl ändå rört ihop det. OLED är en typ av display som av produktionstekniska skäl än så länge mest finns i små storlekar, typiskt 2 tum eller mindre på MP3-spelare och liknande småapparater. Iofs finns det en TV-modell med 11" OLED men med tanke på priset ca 50.000SEK är det inget för gemene man.
LED i TV-sammanhang innebär att skärmens bakgrundsbelysning består av lysdioder istället för de traditionella lysrören som hittills är vanligast men själva panelen är fortfarande en LCD av TFT-typ. Äldre LCD har inget med LED att göra.

LED = Light Emitting Diode

OLED = Organic Light Emitting Diode

LCD = Liquid Crystal Display

TFT = Thin Film Transistor

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Mjoi, har väl missupfattat det där med OLED, hade för mig det var någon som yrade om det nyligen. Kanske en av anledningarna.
Orsaken till att jag inte vill kalla LCD tv för just LCD är att det får mig att tänka på miniräknar displayer.
Använder hellre plattv som namn på dessa.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Re: Är den här LCD TV:n något att ha?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RenoHome
Här är en länk till Prisjakt

Här är en länk till Samsungs produktsida

Jag var inne på MediaMarkt och den verkade fungera fint för vanligt TV tittande. Men jag är inte helt säker på att den kommer vara bra för min PS3a. Den har en uppdateringsfrekvens på bara 50Hz och HDMI:n är på 1.2 när standarden ligger på 1.3.

Jag är mest oroligt över att bilden kommer att bli suddig vid hastiga rörelser, och att PS3an inte kommer till sin rätt. Storleken är bara bra, eftersom jag inte har plats med större. Kan någon säga om de haft problem med liknande apparater eller ifall jag kan köpa teven med gott mod?

Jag tycker personligen du får mycket bättre tv för dom pengarna med en plasma. Nej du får ingen fullhd men å andra sidan måste man sitta riktigt nära en 40" för att se nån skillnad mellan hdready och fullhd. Är du 2 meter från tvn kommer du ha riktigt svårt för att se nån skillnad. Sen är 50Hz på LCD ingen bra idé i synnerhet för spel och sport. Jag tycker personligen att 100Hz LCD är ganska dåliga också jämfört med en plasma för samma pengar just för att det ser hackigare ut. Mediamarkt säljer väl Panasonics X10-serie också så kika lite på dom och lek med fjärrkontrollen själv tills du får en behaglig bild. Tvn i butik brukar alltid vara inställd med alldeles för mycket färg och kontrast. En annan sak att se upp för är att det kan vara alldeles för ljust i butiken med starka lysrör mm. Plasma fungerar bäst i lite mörkare rum.

Visa signatur

Att spela är mänskligt