Permalänk

i7 klockning - Frågor

Modell - i920
Batch samt stepping -
Klockfrekvens CPU - 3800mhz
DRAM frequency - 1600mhz
CPU ratio setting (multipel) - 19
BCLK - 200
CPU voltage - 1,32
CPU PLL voltage - 1,90
QPI/DRAM voltage - 1,35
DRAM bus voltage - 1,65
Hyperthreading On/Off - ON
Turbo On/Off - Vet ej
Temperatur vid belastning - 71 - 80grader ( OOCT stängs av när den når 80 )
Stabilitetstest (Program, tid) -
Kylning - noctua dubbla fläktar
Övriga komponenter -

ASUS P6T Deluxe V2 - 3x2 GB DDR3 @ 1603 mhz Dominator - Gigabyte GTX 285 - Raptor 80gb -

Kommentarer - Är nybörjare när det gäller just klockning. Men efter har läst guiderna som Sweclocker gjorde så blev jag sugen på att testa. Det flyter på med de inställningarna jag har. Men i OCCT vill det inte riktigt mer än max 10 min sen slutar den. Och den blir "bara" 80grader varmt. Är det en spärr på OCCT ?

I idle ligger kärnorna på ca 39-42grader vilket jag själv inte tycker är mycket. Och under testet så ligger de på 71 - 80 då som sagt eftersom OCCT slutar vid 80grader.

Något som jag inte riktigt vet är "Turbo On/Off", vet int riktigt var jag hittar det. Någon som vill/kan hjälpa mig.

Hyperthreading har jag på som sagt. Kanske är idé o stänga av det?

Men när jag satta igång spel och stresstest i COH så steg inte tempen mer än till 60grader, fast det kanske bara påverkar GPU?

Någon som vill hjälpa mig hur jag ska gå tillväga?

EDIT: Minnena står i 9 - 9 - 9 - 24 ? Och de är speccade och att köra 8 - 8 - 8 -24. Har det någon betydelse?

i Everest står det:
Under Minnesbussegenskaper - DRAM:FSB förhållande 4:1

Ska jag ändra så minnena får 8-8-8-24? Och hur gör jag det isåfall?

MVH

Johan

Visa signatur

i9-10850K | Gigabyte Aorus Master z490 | Corsair Dominator Platinium 32gb 3600mhz | Gigabyte Aorus 1080X 8gb | 1TB Samsung Evo Plus

Permalänk
Medlem

OCCT är från början inställt på att avsluta vid 80 grader, vilket är en ganska bra gräns för i7orna.
Vill du endå pressa din i7 att bli varmare än så kan du stänga av "skyddet" i occt.
Annars rekommenderas att skaffa bättre kylning.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
OCCT är från början inställt på att avsluta vid 80 grader, vilket är en ganska bra gräns för i7orna.
Vill du endå pressa din i7 att bli varmare än så kan du stänga av "skyddet" i occt.
Annars rekommenderas att skaffa bättre kylning.

------------------

Men är det någon fara för processorn o köra som jag gör nu? Den ligger ju aldrig i max direkt vanligt. Efter flera timmarns användande ligger idle på ca40grader.

Ska jag stänga av HT? Speedstep?

Tack för svaret.

Visa signatur

i9-10850K | Gigabyte Aorus Master z490 | Corsair Dominator Platinium 32gb 3600mhz | Gigabyte Aorus 1080X 8gb | 1TB Samsung Evo Plus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAEl|machine
------------------

Men är det någon fara för processorn o köra som jag gör nu? Den ligger ju aldrig i max direkt vanligt. Efter flera timmarns användande ligger idle på ca40grader.

Ska jag stänga av HT? Speedstep?

Tack för svaret.

Det är väl ingen direkt fara om den inte överstiger 80 grader i applikationerna du använder.
Jag skulle dock minska klocken eller skaffa bättre kylning, för du vet ju inte om den är stabil nu eftersom den går för varm när du stresstestar.
Du kan ju stänga av HT om du bara spelar och sånt, då spel inte drar någon nytta av att ha den på.
Ser ingen anledning att stänga av speedstep.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk

Vad är en "lämplig temperatur"?

Och jag kan tänka mig sänka klockan så datorn klarar av stress test.

Får se hur jag ska lösa det iframtiden... Tackar för svaren weeman

Visa signatur

i9-10850K | Gigabyte Aorus Master z490 | Corsair Dominator Platinium 32gb 3600mhz | Gigabyte Aorus 1080X 8gb | 1TB Samsung Evo Plus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAEl|machine
Vad är en "lämplig temperatur"?

Under 80 grader är bra.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk

Bara "jag" igen...

Stängde av HT nu och då ligger tempen vid full stress test på OCCT på 51-70grader. En kärna ligger alltså på 51grader och den som är högst ligger på 71. Är det så stor skillnad eller har jag lagt på Thermal pasta fel?

EDIT: Ska tilläggas att den kärnan som ligger på 71grader hoppar lite upp o ner ifrån 60 o tillbaka.

Och mina minnen är som sagt på 9-9-9-24 men skulle vilja ha dem i minst 8-8-8-24( om det nu spelar någon roll???). Är det bara ändra det i bios utan problem? Eller måste jag ändra FSB m.m igen för att hitta rätt timings? Ändrade till 8-8-8-24, fast som SPD säger i CPU-Z på X.M.P så ska Command rate vara på 2T men jag har bara på 1T.

EDIT 2: Hmm varför visar CPU-Z Core Speed på 2,400Mhz och inte 3800Mhz som jag ställt in? När jag startar datorn står det 3800Mhz och allt är inställt i BIOS.

mvh

Johan

Visa signatur

i9-10850K | Gigabyte Aorus Master z490 | Corsair Dominator Platinium 32gb 3600mhz | Gigabyte Aorus 1080X 8gb | 1TB Samsung Evo Plus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAEl|machine
Bara "jag" igen...

Stängde av HT nu och då ligger tempen vid full stress test på OCCT på 51-70grader. En kärna ligger alltså på 51grader och den som är högst ligger på 71. Är det så stor skillnad eller har jag lagt på Thermal pasta fel?

EDIT: Ska tilläggas att den kärnan som ligger på 71grader hoppar lite upp o ner ifrån 60 o tillbaka.

Och mina minnen är som sagt på 9-9-9-24 men skulle vilja ha dem i minst 8-8-8-24( om det nu spelar någon roll???). Är det bara ändra det i bios utan problem? Eller måste jag ändra FSB m.m igen för att hitta rätt timings? Ändrade till 8-8-8-24, fast som SPD säger i CPU-Z på X.M.P så ska Command rate vara på 2T men jag har bara på 1T.

EDIT 2: Hmm varför visar CPU-Z Core Speed på 2,400Mhz och inte 3800Mhz som jag ställt in? När jag startar datorn står det 3800Mhz och allt är inställt i BIOS.

mvh

Johan

Bara att ändra minnena till 8-8-8-24 -1 eller 2t. (Lägre är bättre).
Men många brukar göra det efter att dom kommit fram till sin klock för att eliminera saker som kan gå fel. Iallafall gå inte lägre än vad SPD visar till en början.
Den visar 2400 för att speedstep eller C1E är på, det är bara bra.
Inte som att du behöver 3800mhz när du surfar eller nåt endå..

Det är vanligt med en viss spridning mellan kärnorna, fast det är kanske i högsta laget.
Du kan ju testa lägga om pastan och se om det hjälper, sätt en klick stor som ett okokt riskorn i mitten och låt trycket från kylaren smeta ut det.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk

Finns i princip inga program/spel som belastar cpun 100% så den typen av stresstest-program känns rätt poänglösa, testa datorn i spel/program du använder den till, hoppar ej tempen upp över 80 där är det bara att köra på

Visa signatur

i7 2600K @ 5Ghz^50*100][Cooler Master HAF 932][Asus P8P67 Deluxe Rev B3][Thermalright 120 UE][4*4096GB Corsair Vengance 8-8-8-24][2*120GB Intel 510 SSD Raid0][Radeon HD6870 1000/1200Mhz]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontuz1972
Finns i princip inga program/spel som belastar cpun 100% så den typen av stresstest-program känns rätt poänglösa, testa datorn i spel/program du använder den till, hoppar ej tempen upp över 80 där är det bara att köra på

Och sen om man får för sig att göra något mer cpu krävande börjar bluescreenarna hagla..

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontuz1972
Finns i princip inga program/spel som belastar cpun 100% så den typen av stresstest-program känns rätt poänglösa, testa datorn i spel/program du använder den till, hoppar ej tempen upp över 80 där är det bara att köra på

Hoppas du säger så när du köper bil med? jag ska inte krocka så den behöver inte airbags.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk

Tack för alla svar.

Just nu går den i 3,8Ghz med vcore på 1,32. Tempen vid max belastning ligger på 50-70grader. Inga som helst problem att köra alla program jag kör. Flyter på hur bra som helst. Programmen startar otroligt snabbt.

Minnena har jag nu på 8-8-8-24 Command Rate 1 1603Mhz volt 1,65

Det ända jag gjorde var att stänga av HT. Märker ingen skilland med av eller på!?

Vad är det som HT hjälper till med? Mest 3D rendering eller?

Johan

Visa signatur

i9-10850K | Gigabyte Aorus Master z490 | Corsair Dominator Platinium 32gb 3600mhz | Gigabyte Aorus 1080X 8gb | 1TB Samsung Evo Plus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAEl|machine
Tack för alla svar.

Just nu går den i 3,8Ghz med vcore på 1,32. Tempen vid max belastning ligger på 50-70grader. Inga som helst problem att köra alla program jag kör. Flyter på hur bra som helst. Programmen startar otroligt snabbt.

Minnena har jag nu på 8-8-8-24 Command Rate 1 1603Mhz volt 1,65

Det ända jag gjorde var att stänga av HT. Märker ingen skilland med av eller på!?

Vad är det som HT hjälper till med? Mest 3D rendering eller?

Johan

Vid spel och mera enkla program behövs ingen HT, tvärtom. Du får bättre resultat bara genom att stänga av HT, för att inte tala om att man kan klocka högre.
Jag håller på testar min 920 utan HT i 4,4ghz @ 1,35v nu och den verkar gå med på det.
Med HT på klarar den 4,2ghz @ 1,35v.
Personligen tycker jag det mesta känns rappare med HT på, och har hellre en lite lägre klock.
Är ju inte så att den flaskar vid spel på 3,8-4,2ghz endå.
I 3DMark Vantage t.ex får du flera tusen poäng mera med HT på, men det är ju inte så viktigt för dom flesta.
Sen används HT också flitigt i tyngre cpu-krävande program.

Summa sumarum beror det helt på vad man gör med datorn, finns några tester gjorda där dom jämför HT på och av i samma frekvens i olika applikationer.
Bara att googla.

Edit: PS, Dominator minnena är ju speccade för 8-8-8-24 2T(N).
Kanske är värt att köra lite memtest 86+ för att se att minnena går stabilt.

Edit 2: Har du kört OCCT med din nuvarande klock?
Det är nog högst rekommenderat att stabilitets testa.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

läs swec's i7 överklocknings guide!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av faust22
läs swec's i7 överklocknings guide!

------

Det har jag gjort... Flera ggr om dessutom.

----------

Har kört OCCT i några timmar utan problem med klockan jag kör nu. Och det med minnena så verkar det inte påverka något alls med 1T istället för 2T? Men kanske fungerar bättre med 2T eftersom de är speccade så.

Och med HT på steg värmen vid max test på ena kärnan upp till 80grader. Har inte kört med OCCT inställt på 85grader. För jag tror inte den blir så mkt varmare än 80grader iom de andra ligger på 71grader. =S
Så det är EN kärna som blir varmare än de andra.

Samma sak med denna klock. skiljde många grader ifrån den som låg på 71grader ner till den som låg svalast.

Just nu flyter allt på som sagt.

Men jag kanske ska dra ner lite så den "bara" går i 3,6Ghz istället så kanske jag kan ha HT på stabilt..

Men har lite krångel med vad jag ska ändra eller VÅGA ändra så den kommer ner till 3,6Ghz och ändå köra minnena i 1600Mhz.

Har kört swec guide.

MVH

Johan

Visa signatur

i9-10850K | Gigabyte Aorus Master z490 | Corsair Dominator Platinium 32gb 3600mhz | Gigabyte Aorus 1080X 8gb | 1TB Samsung Evo Plus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAEl|machine
------

Det har jag gjort... Flera ggr om dessutom.

----------

Har kört OCCT i några timmar utan problem med klockan jag kör nu. Och det med minnena så verkar det inte påverka något alls med 1T istället för 2T? Men kanske fungerar bättre med 2T eftersom de är speccade så.

Och med HT på steg värmen vid max test på ena kärnan upp till 80grader. Har inte kört med OCCT inställt på 85grader. För jag tror inte den blir så mkt varmare än 80grader iom de andra ligger på 71grader. =S
Så det är EN kärna som blir varmare än de andra.

Samma sak med denna klock. skiljde många grader ifrån den som låg på 71grader ner till den som låg svalast.

Just nu flyter allt på som sagt.

Men jag kanske ska dra ner lite så den "bara" går i 3,6Ghz istället så kanske jag kan ha HT på stabilt..

Men har lite krångel med vad jag ska ändra eller VÅGA ändra så den kommer ner till 3,6Ghz och ändå köra minnena i 1600Mhz.

Har kört swec guide.

MVH

Johan

Kan vara värt att montera om den och se om det hjälper.
Du kan ju köra 200*18 så går dina minnen i 1600mhz, och om du ska sänka timingsen under det dom är speccade för, så kör memtest för att bekräfta stabiliteten då.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk

spännande tråd, inte ett enda inlägg som matchar det första hehe

Visa signatur

8800 GT SLI, Asus P5N-D 750i, 2048 MB PC6400 CorsairXMS2, E8400 @ 3.8Ghz, Noctua NH-U9B CPU Cooler, Ipower Extreme 600w, 500 Gb Samsung Spinpoint, 300Gb Samsung Spinpoint, 320 Gb Toshiba? 500 GB WD Caviar. Massa Noctua Fläktar

Permalänk

Hmm något tycker jag är lite skumt.

När jag kör Everest Ultimate så visas minnes synkningen på 4-8-8-24
Men i BIOS har jag den på 8-8-8-24?

Är det något fel på Everest eller har jag gjort ngt fel? :S

EDIT: Efter reboot och kollat bios igen så står det som sagt 8-8-8-24. Och efter reboot så visar Everest även 8-8-8-24. Kan ha hänt något under natten..

Visa signatur

i9-10850K | Gigabyte Aorus Master z490 | Corsair Dominator Platinium 32gb 3600mhz | Gigabyte Aorus 1080X 8gb | 1TB Samsung Evo Plus

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAEl|machine
EDIT: Ska tilläggas att den kärnan som ligger på 71grader hoppar lite upp o ner ifrån 60 o tillbaka.

Jag skulle tro att det är tempgivaren på den kärnan som är lite skum,
så den ligger troligen på 60-61 grader snarare än 71.

Visa signatur

i3 6100 | B150M-A REV. 3.1 | Corsair DDR4 8 GB | Crucial MX200 250GB + 2TB WD Green | Corsair CX430-M | Silverstone Milo ML04 | Windows 10 Pro

Ät mer lök.

Permalänk

Minnena verkar ändra sig till 4-8-8-24 efter den varit i vilo läge?

Någon som har något förslag?

Visa signatur

i9-10850K | Gigabyte Aorus Master z490 | Corsair Dominator Platinium 32gb 3600mhz | Gigabyte Aorus 1080X 8gb | 1TB Samsung Evo Plus

Permalänk
Medlem

Använd inte viloläge.

Visa signatur

Derp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av El_Svanto
Jag skulle tro att det är tempgivaren på den kärnan som är lite skum,
så den ligger troligen på 60-61 grader snarare än 71.

Bättre att ta det säkra före det osäkra och räkna med 71.
Jag brukar t.ex alltid kolla temperaturerna med coretemp och realtemp, sedan använder jag mig utav det som visar högst.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Vart jag än kollar så har alla i7 ägare sina cores över 3.8Ghz.
Vet inte va de e för fel ja gör på min oc, Får inte ens min stabil 5 minuter på 3dmark med 3500Ghz... några tips och trix kanske grabbar? brukar få bluescreen efter 5 mins test ...

Alla svar uppskattas

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bariz
Vart jag än kollar så har alla i7 ägare sina cores över 3.8Ghz.
Vet inte va de e för fel ja gör på min oc, Får inte ens min stabil 5 minuter på 3dmark med 3500Ghz... några tips och trix kanske grabbar? brukar få bluescreen efter 5 mins test ...

Alla svar uppskattas

--------------------

Jag är absolut inte något proffs på överklocka. Men att läsa sweclockers guide fungerade för mig. Och naturligvis ha bra kylning.

Jag har som sagt min på 3,8ghz med HT på numera. idle temp ligger på 40grader på sin höjd och under max stresstest 70 grader MAX. Snarare närmare 60.

Och allt flyter på som bara den. Hur skönt som helst! Det ända "problemet" jag har är med viloläget. Men det har antingen med BIOS att göra eller med WIN7. Har läst lite om det så det är ingen jätte problem då jag oftast sitter vid datorn.

Jag kan väl inte hjälpa dig så jätte mkt mer än att be dig läsa sweclockers egna guide. Eller söka på google.

MVH

Johan

Visa signatur

i9-10850K | Gigabyte Aorus Master z490 | Corsair Dominator Platinium 32gb 3600mhz | Gigabyte Aorus 1080X 8gb | 1TB Samsung Evo Plus

Permalänk
Medlem

Tyckte inte jag behövde starta en ny tråd så jag lånar denna lite då rubriken passar.

Jo, det är så att jag har en i7 och ett p6t SE. Efter att läst om hur bra den ska kunna överklocka blev jag sugen på att kolla vad jag kunde göra men min. Men efter som jag aldrig överklockat tidigare är jag förstås väldigt osäker och har läst runt för att förstå grunderna.

Nyss fick jag för mig att jag skulle leka runt lite bland BIOS inställningarna och se vad som hände. Jag började med att stänga av SpeedStep, och sen ökade jag BCLK i intervaller om 10 tills jag nådde 3.4-ish GHz då reboota datorn när jag försökte starta. Då höjde jag CPU Volten med ett snäpp. Sen fortsatte jag att höja BCLK. Nu är jag uppe i 4GHz. Det kan inte vara så lätt att får en bra överklock. Det finns tusen inställningar som jag inte rört. Jag har bara pillat på två av dem.
Så min fråga är:

Vad är det jag har missat?

haha, när jag läser vad jag har skrivit tycker jag att jag låter som en efterbliven stackare som försöker skryta med att ha nått 4GHz, det är jag inte ... bara newb.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mudkip
Tyckte inte jag behövde starta en ny tråd så jag lånar denna lite då rubriken passar.

Jo, det är så att jag har en i7 och ett p6t SE. Efter att läst om hur bra den ska kunna överklocka blev jag sugen på att kolla vad jag kunde göra men min. Men efter som jag aldrig överklockat tidigare är jag förstås väldigt osäker och har läst runt för att förstå grunderna.

Nyss fick jag för mig att jag skulle leka runt lite bland BIOS inställningarna och se vad som hände. Jag började med att stänga av SpeedStep, och sen ökade jag BCLK i intervaller om 10 tills jag nådde 3.4-ish GHz då reboota datorn när jag försökte starta. Då höjde jag CPU Volten med ett snäpp. Sen fortsatte jag att höja BCLK. Nu är jag uppe i 4GHz. Det kan inte vara så lätt att får en bra överklock. Det finns tusen inställningar som jag inte rört. Jag har bara pillat på två av dem.
Så min fråga är:

Vad är det jag har missat?

haha, när jag läser vad jag har skrivit tycker jag att jag låter som en efterbliven stackare som försöker skryta med att ha nått 4GHz, det är jag inte ... bara newb.

Man bör testa stabiliteten på ett eller annat sätt.
Linx (aka linpack) eller occt är bra program till det.
Linx brukar räcka med några timmar medans 8-12h för occt är lämpligt.

Ladda ner och starta upp linx och återkom sedan med resultat, men håll koll på temperaturerna!!

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D