Permalänk
Medlem

Gammal dator blir segare och segare.

Jag har en gammal Compaq som är ca 7 år gammal. Den används i stort sett bara till surfning och det har aldrig varit några problem. Det senaste halvåret har den dock börjat bli segare och segare. Uppstarten tar säkert 3 ggr längre och man kan få vänta 5 sek om man skiftar fönster. Kör windows XP och det enda mjukvaran som ändrats är windows-uppdateringar och antivirus-uppdateringar. Fläktarna snurrar iallafall som de ska och systemegenskaperna i windows visar rätt storlek på RAM-minnet(512 MB) och rätt processor.

Vad kan vara orsaken till detta? Hur kan jag felsöka de olika delarna? Det verkar vara något som sakta men säkert brakar ihop eftersom den gradvis blir långsammare. Den krachar däremot aldrig. Väntar man så till slut så blir den klar med sin uppgift.

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Prova att köra diskdefragmentering så hårddisken hittar filer snabbare och det tar inte så lång tid att byta fönster, kanske även minskar uppstartstiden

Permalänk
Medlem

Windows är orsaken, registret blir större och det blir mer och mer skit som behöver resurser.
512 räcker inte för XP idag, knappt att en gig gör det om man vill använda datorn till något....

Dags att prova Ubuntu kanske? Den blir iaf inte segare med tiden.

Permalänk

Kan vara en mängd saker:
1. Malware såsom virus och liknande
2. Lite RAM
3. Full hårddisk
4. Hög fragmantering
5. Disk som håller på rasa
6. Buggig/Resurskrävande programvara

Um, finns en mängd saker men där har du iallafall något att börja utgå ifrån

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Corsair Hydro H115i RGB Platinum | 32gb G.Skill DDR4 @ 3600mhz | Asus X570-F | PowerColor RX6900XT RedDevil Ultimate | 1TB m.2 SSD gen 4 | 256gb m.2 SSD gen 4 | 1TB SATA SDD | Phanteks Revolt Pro 1000W | Phanteks Eclipse P500A

Permalänk
Avstängd

Vad sägs om att ominstallera ? en 7 år gammal dator förtjänar en nyinstallation av XP samt minst 1GB minne. Det är så billigt idag att det borde vara brottsligt att köra men mindre än 1GB.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Fyra enkla saker att prova innan du gör något som kostar pengar:

1. Defragmentera (som sagts ovan)
2. Rensa registret. Ta hem registry cleaner eller något annat program som du kan köra en trial version på. Det gör MYCKET på en gammal burk om det aldrig gjorts.
3. Kör ett adware-program
4. Ta bort alla temporary internet files.

Räcker inte det så köp mer minne, 512 är (som sagts) väldigt lite idag.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk

Ladda ner CCleaner. Gratis och tar bort cookies och allt gammalt skit som kan tänkas ligga i register etc. Håller dessutom med det som sagts!

Permalänk
Medlem

Jag har kört CCleaner, defragmerat, kört spybot S&D. Hårddisken är inte heller full. Jag ska prova ominstallera.

Kan det vara något hårdvarufel? Jag skulle kunna byta hårddisk, minne, nätagg med en jämnbördig dator. Är det någon ide att prova detta? Jag får inte in mer minne men om de gått sönder kanske det hjälper att byta.

Permalänk
Vila i frid

Utöver de tips du redan fått, kör Microsofts (egna hjälpprogram, fritt att tanka/använda) PageDefrag. Kör PageDefrag, kör disk-defragmenteringen, kör Pagedefrag och avsluta med en disk-defragmentering.

Kolla så att IDE-disken går i DMA och inte i PIO-läge, den kan vara på väg att ge upp. Googla för mer info.

Om datorn enbart används för att surfa med, disabla/avaktivera Computer Browser, Workstation, Server samt Network DDE*.

Avinstallera eventuella tredjeparts-brandväggar som t.ex. ZoneAlarm, F-Secure etc då det inte tillför något utan enbart käkar arbetsminne. Som Surf-filter funkar Avast/Avira/Avg väldigt bra.

Permalänk
Medlem

Varför inte bara formatera om datorn!

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.

Är det verkligen onödigt att ha brandvägg? Trodde man skulle ha både antivirus och en brandvägg. Har just nu i zonealarm brandväggen och avast home antivirus.

Zwitt: Jag ska formatera om den. Ville bara slippa det om det är fel på hårddisken t ex. eller annan hårdvara. Det tar ändå några timmar att installera om allt.

Permalänk
Avstängd

Varför kan du inte få in mer minne ?
Och om du nu verligen inte kan det så rekomenderar jag Ubuntu istället. Om dator används för surfande lär ingen märka skillnaden mellan Ubuntu och XP ändå (tänker programmässigt). Ubuntu är resurssnålare, du slipper antivirus grejen och du får en mer responsiv burk än med XP och så lite minne. Det är väldigt lätt dessutom. Klarar du av XP så klarar du av Ubuntu.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Hedersmedlem

Kör med windows inbyggda brandvägg den kräver inte så mycket och räcker för det mesta.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag har en annan dator också i delar. Men vilken har den bästa processorn?
Det står mellan en Pentium 4 på 2,53 GHz och en AMD Athlon 2400+ 2,00 GHz.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Plala
Jag har en annan dator också i delar. Men vilken har den bästa processorn?
Det står mellan en Pentium 4 på 2,53 GHz och en AMD Athlon 2400+ 2,00 GHz.

Athlon lätt. Vi snackar om tiden då athlon ägde p4

Visa signatur

Der Steppenwolf