Permalänk

Zyxel Nbg-510s ?

Har en Zyxel router som är lite småtrasig, och hittade denna nu:

http://www.dustinhome.se/pd_5010125844.aspx?

Det verkar lite för bra att den ligger på 175 kr med studentrabatt och gratis frakt (Ord. pris 1 365 kr).
Jag har dock inte hittat några recensioner, och knappt några omdömen alls.

Är det någon som har någon erfarenhet av den?

Permalänk
Medlem

Jag har beställt en sån med studentrabatt för 175:-
får min på måndag. Kan berätta lite när jag testat den.
Dock skall Zyxel iaf vara ett bra märke.

edit:
har fått hem den idag hållt på ställt in den kollat inställningar stressat den.

Routern verkar vara stabil har 10/10 fiber får ut 12Mbit ner och 22Mbit upp ja Bahnhof levererar mer än vad de behöver.
detta trådlöst.

routern har QoS quality of service som prioriterar tex http trafik eller vad man nu vill ställa in.

Har dock ej mac adress filtrering för det trådlösa dock enkelt att komma runt om man vill och kan.

Har wpa2 kryptering känns relativ säkert faktiskt.

Saknar ip-adress låsning till en viss dator om man tex vill öppna portar dock har zyxel en annan funktion som gör att porten till datorn iaf är öppen genom själva namnet på datorn.

Känns stabil och bra i både gränsnitt och prestanda.
Står sig väl mot de runt 600-700:-

Stöd för upp till 108Mbit om man har ett sånt kort vill säga.
Tummen upp rekommenderas starkt.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Medlem

Låter ju väldigt intressant. Är det någon som har prövat med 24 mbit eller högre? Flera datorer som delar på linan osv...

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk

Jag beställde den till slut och fick hem den i förra veckan, och det fungerar ganska bra. (Jag har 24mbit, och kan faktiskt komma upp i 2,0 MB/s.)
Torrents kan jag ha igång hela tiden och maxa utan att det lägger av. Har dock inte testat med flera datorer samtidigt.

Dock kopplas den ifrån ibland, vilket vara helt random tidpunkter. Detta gör att jag inte kan spela online på min PS3'a, då så fort en sådan här nedkoppling sker (efter några minuter oftast) så kickas jag ut från onlineläget.
Jag har dock varigt i kontakt med supporten och dom ska skicka en ny hem till mig.. Hoppas det fungerar bättre med den

Permalänk
Medlem

Okej, skriv gärna igen om hur det går!

Annars verkar den ju vara väldigt prisvärd. Supporten verkar ju också vara trevliga.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Medlem

Min fortfarande stabil och uppe dock tankar jag bara nån linuxdist då och då i 1,4MB/s.

enda negativa som jag upptäckt är att jag inte lyckas få portarna osynliga när de är stängda vilket gick på min netgear router.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grabben_83a
Min fortfarande stabil och uppe dock tankar jag bara nån linuxdist då och då i 1,4MB/s.

enda negativa som jag upptäckt är att jag inte lyckas få portarna osynliga när de är stängda vilket gick på min netgear router.

Har du någon erfarenhet av onlinespel och om den är stabil då?

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tofupunk
Har du någon erfarenhet av onlinespel och om den är stabil då?

Nej har inte kört den med onlinespel.
men portar måste öppnas till spelen och läggas in så det går mot ditt datornamn. Den går inte på det interna ipt 192.168.x.x

Hade själv lite problem med portforward innan jag kom på hur zyxel hade tänkt. Möjligen felen ligger där om ni har problem med routern.

Dock skall jue msn och sådan bara funka från scratch i stort sett utan att göra några inställningar.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

men portar måste öppnas till spelen och läggas in så det går mot ditt datornamn. Den går inte på det interna ipt 192.168.x.x

Hade själv lite problem med portforward innan jag kom på hur zyxel hade tänkt. Möjligen felen ligger där om ni har problem med routern.

Dock skall jue msn och sådan bara funka från scratch i stort sett utan att göra några inställningar.

Jag är själv i farten och ska köpa denna idag, faktiskt. Detta med "hur zyxel hade tänkt" med portforwarding .. är det intuitiva inställningar att göra, som finns förklarade eller krångligt?

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sparriskrigaren
Jag är själv i farten och ska köpa denna idag, faktiskt. Detta med "hur zyxel hade tänkt" med portforwarding .. är det intuitiva inställningar att göra, som finns förklarade eller krångligt?

Nej det är inte krångligt
Under network - nat - port forwarding
add på ikonen under
sen for service trycker man i custom
fyll i port / portar
redirect to local system väl din dator i listan.
should be allowed.

Låter kanske krångligt men är inte svårt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

.........................

Hm, brukar man behöva göra så? Alla spel jag har provat från min router har fungerat från scratch.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tofupunk
Hm, brukar man behöva göra så? Alla spel jag har provat från min router har fungerat från scratch.

Du kanske kör med Upnp på routern som öppnar nödvändiga portar själv.
Jag ser upnp lite som en säkerhetsrisk och väljer därför att stänga av den.
Just pågrund av att om nått elakt skulle råka komma in genom routern samt antiviruset. Mest då orolig för min windowsdator inte speciellt orolig för min linuxburk.

Visa signatur

Permalänk

Hmm, nu har jag provat denna router över helgen och den har fungerat riktigt dåligt. Eller, när den väl fungerar är den klockren, men den kopplar ner ungefär var femte-tionde minut. Fel på routern eller kan det vara någon inställning..?

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Hmm, nu har jag provat denna router över helgen och den har fungerat riktigt dåligt. Eller, när den väl fungerar är den klockren, men den kopplar ner ungefär var femte-tionde minut. Fel på routern eller kan det vara någon inställning..?

En vän till mig köpte denna i veckan och har samma problem som dig. Kopplingen mot routern går ner hela tiden (även om han inte är kopplad till Internet). Han har testat senaste firmware, och till och med fått den bytad utan förbättring. Någon som har tips?

Permalänk
Medlem

Kör med den firmwaren som följde med kollar jag på zyxels hemsida så är det den senaste. Hmm skumt då min funkar kanon.
Beställde dock väldigt tidigt den 3-4juni fick min den 19:e juni. Kan jue vara en annan batch. Några måndagsex?
Min funkar kanoners dessutom verkar de ha höjt priset till 650:-

Visa signatur

Permalänk
Medlem

om jag köper tre av dessa kan jag då låta den ena(första) dela ut internet den andra hantera min xbox360(spela online),popcorn(ta emot filer från hdd:n på datorn) och den tredje hantera min dator tex ta emot internet och dela ut filer mm?

Visa signatur

Let It "RIP"

Permalänk
Medlem

DNS-fel – servern hittades inte.... Får detta när jag ska gå in på sidor med ö i namnet...tex www.öob.se
Nån som vet vad jag kan göra åt detta, har bara problemet när jag använder denna router till det.

Annars är jag nöjd hittils.

Mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JJ830131
DNS-fel – servern hittades inte.... Får detta när jag ska gå in på sidor med ö i namnet...tex www.öob.se
Nån som vet vad jag kan göra åt detta, har bara problemet när jag använder denna router till det.

Annars är jag nöjd hittils.

Mvh

Har samma router och samma problem som dig märkte det nu när du nämde det. Har tidigare inte vart in på nån sida med ö.
I övrigt tycker jag den fungerar bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrGorgo
om jag köper tre av dessa kan jag då låta den ena(första) dela ut internet den andra hantera min xbox360(spela online),popcorn(ta emot filer från hdd:n på datorn) och den tredje hantera min dator tex ta emot internet och dela ut filer mm?

nej det går inte

Visa signatur

Let It "RIP"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanloco
Kopplingen mot routern går ner hela tiden.

Jag har nyligen införskaffat denna router och har samma problem. Kör med en kabel mellan PC'n och routern och kopplingen försvinner med några minuters mellanrum. Detta sker dock inte så länge som WLAN är avaktiverat.

Permalänk

Jag har fått min utbytt en gång, och har exakt samma problem med min andra router... jag ska testa att avaktivera WLAN och se om det blir någon skillnad.

Visa signatur

Dator.

Permalänk

Intressant! Routern fungerar klockrent när WLAN är avstängt - när det är på tappar jag kontakten med internet var 5 minut, inte ett problem jag är ensam om .. jag kollade även omdömen på prisjakt för fler routrar, t ex D-Link DIR-655 som har fått väldigt goda ord från många, men även ett gäng missnöjda som säger att kontakten tappas var 5 minut ungefär!

Är detta något allmänt problem för routrar, någon enkel inställning som är lätt att missa, eller vad?

/J

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem

Uppdaterar mitt omdöme om routern.

Min har nu pajat helt går ej att reseta kommer inte åt inställningsintefacet.

Började med att den slutade fungera med wlanet att det kopplade ner.
Nu fungerar routern inte över huvud taget.

Har pratat med Dustinhome om garantiärendet.
De sa att jag skulle vända mig till Zyxel men att de gärna hjälpte till med en fraktsedel om det behövdes.

Problemet är att zyxel kommer jag inte fram till på deras nr kopplas bort från kön.

Mailat zyxel 5ggr de svarar inte heller på mail.

Det är endast vid garantiärende man märker hur företaget är och jag kommer inte att köpa en zyxelprodukt igen då de inte sköter sina support och garantiåtaganden.

Sen om det hade gått 3 månader skulle de ha 70:- per samtal är de helt från vettet? borde ha gratis support åtminstone under garantiperioden så man kan komma i kontakt med dem.

Nej zyxel tummen ner!

Visa signatur

Permalänk

Nä, min router är rätt värdelös nu också (exemplar nr 2..), funkar knappt alls om WLAN är aktiverat, och annars fungerar den hjälpligt, men om man t ex belastar nätet hårt (med torrents, t ex) förloras kontakten med internet med jämna mellanrum. Denna ska lämnas tillbaka igen, hoppas att få byta till annat märke.

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nä, min router är rätt värdelös nu också (exemplar nr 2..), funkar knappt alls om WLAN är aktiverat, och annars fungerar den hjälpligt, men om man t ex belastar nätet hårt (med torrents, t ex) förloras kontakten med internet med jämna mellanrum. Denna ska lämnas tillbaka igen, hoppas att få byta till annat märke.

Vart köpte du den?
Jag kanske skall ta försöka med samma sak hos dustinhome.

Visa signatur

Permalänk

Webhallen! Jag gick dit efter några dagar med min första och förklarade problemet, så fick jag den utbytt direkt. "Märkligt, du är den förste som har lämnat tillbaka.. det måste varit ett måndasexemplar!"

Ska bli skoj att höra vad de säger om detta ex... Hör med Dustin!

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Webhallen! Jag gick dit efter några dagar med min första och förklarade problemet, så fick jag den utbytt direkt. "Märkligt, du är den förste som har lämnat tillbaka.. det måste varit ett måndasexemplar!"

Ska bli skoj att höra vad de säger om detta ex... Hör med Dustin!

Efter att ha ringt zyxel och efter att jag pratat med dem och gjort ytterligare en reset på routern så hoppar fanskapet igång.

Det är bra skumt hade provat ett antal gånger innan.

Dock kvarstår problem med att jag inte kommer in på öob.se

Glädjen blev kortvarig nu la den av totalt igen.
Svarar inte alls. Nått allvarligt fel verkar det vara på den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gah, vilken skit router. Köpte denna router hos dustin för några veckor sen och fick samma problem med att internet dör efter 2-3minuter. Den fungerar dock hemma hos en polare så något sjukt är det med den.

Jag löste det genom att köpa en dlink istället.... zyxel, vilket skämt märke. Finns bara en firmware till den.....

Permalänk
Medlem

Slog till på den här routern, har använt den ett tag nu, men jag har inte haft några av problemen ni har beskrivit. Kör 100/10 lina, får ut 90/15 men det är samma utan router, vilket jag tycker är smått otroligt för en 170 kronors router. Jag får dock bara ut 10/10 på trådlösa, det är dock inget jag lider av.

Något som jag inte får att funka är UPnP, är det någon som har fått igång det? Det händer inget när jag försöker kryssa i rutan.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB