Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Intel X25-M, dålig fart i Win7?

Permalänk
Medlem

Intel X25-M, dålig fart i Win7?

lät win7 formatera hårddisken innan installationen så vet ej nu vilken cluster size som används. Är följande resultat okej eller borde den prestera mkt bättre?

http://pici.se/pictures/bUhxTnVvi.jpg

Systemet finns i sign.

MVH

Visa signatur

Antec Three Hundred, Corsair HX620W, Core i7 920 @ 4GHz stabil, 12gb DDR3 OCZ 1600MHz, Noctua NH-U12P, Intel X25-M 80GB, Asus 4870 Dark Knight 1GB

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att följande tweaks gjorts:

Stängt av superfetch, windows search, hibernation, system restore samt inaktiverat pagefilen och satt på disk-write cachen.

Visa signatur

Antec Three Hundred, Corsair HX620W, Core i7 920 @ 4GHz stabil, 12gb DDR3 OCZ 1600MHz, Noctua NH-U12P, Intel X25-M 80GB, Asus 4870 Dark Knight 1GB

Permalänk
Medlem

Jag tror det där är "as good as it gets".

Permalänk
Medlem

Hur upplever du den? Jag kommer förmodligen att skaffa mej en sån snart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hkman
Hur upplever du den? Jag kommer förmodligen att skaffa mej en sån snart.

Den enda "diskaktivitet" som existerar i min dator är de gånger rarfiler packas upp som tyvärr sker på mekaniska diskar. Än så länge har jag aldrig någonsin fått vänta på någon form utav applikation, vilket program eller spel det än är så startar det direkt.

På den lilla tiden jag har haft den har jag blivit snuskigt van och vill inte gärna bli utan det. Jobbets datorer känns om än ännu slöare när man tänkar på alla dessa sekunder man ödslar på att program ska starta etc.

Storleken stör mig dock, 80g är faktiskt lite för lite med tanke på att man vill lägga alla program och spel på "findisken". Win7 + std program + wow + fallout = 61 av 74 gb använda. Blir kanske att köpa en till så småningom o raida dem, bara för uttrymmet Det är ett bra köp, jag lovar.

edit:
skulle kunna sammanfatta allting jag skrev genom att säga såhär; t.om. acrobat reader startar blixtsnabbt, även med stora filer. hur sjukt är inte det? (pun intended)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Låter mycket bra! Tack för intrycken.

Permalänk
Medlem

Re: Intel X25-M, dålig fart i Win7?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ceflower
lät win7 formatera hårddisken innan installationen så vet ej nu vilken cluster size som används. Är följande resultat okej eller borde den prestera mkt bättre?

http://pici.se/pictures/bUhxTnVvi.jpg

Systemet finns i sign.

MVH

Hur snabb är din disk i uppstarten? Min disk verkar ta ganska god tid på sig i Win7 64-bitar RC. Efter att jag har skrivit in användarnamn och lösenord så står datorn stilla rätt länge upplever jag, sen rasslar det till så laddar allting jättesnabbt. Har du märkt av detta?

Första gången jag installerade Win7 Beta 7000 32-bitar så gick det mycket snabbare.

Kör du SATA i RAID-läge eller ACHI?

Visa signatur

i7-4790K | Noctua NH-D14 | ASUS Z97-A | Geforce 780 GTX | Samsung 850 PRO 512GB | Plextor M3PRO 128 GB | Fractial Design XL | MacBook Pro Retina 13"

Permalänk
Medlem

Ser ju helt OK ut, kanske lite låg seq read, borde ligga närmare ~230-250 men annars så ser det bra ut.

Min laddar W7 64-bits RC1 på ca 5-7 sek så är jag i Windows, kör ACHI.
Jag har auto inloggning.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Merlinen
Ser ju helt OK ut, kanske lite låg seq read, borde ligga närmare ~230-250 men annars så ser det bra ut.

Min laddar W7 64-bits RC1 på ca 5-7 sek så är jag i Windows, kör ACHI.
Jag har auto inloggning.

Det där tror jag inte förens jag får se film.. 5-7sek är knappast troligt.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Ladda windows = exkl gfx och moderkortets bios skärm/bild.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

Beror ju på när man startar klockan.
Allt bios-grejs som måste gå förbi lär ta längre tid, men om man mäter från då operativet börjar ladda är det inte omöjligt.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Samsung 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Jag skulle uppskatta att det tar ungefär 30-40 sekunder för mig från att Windows börjar ladda. Då kan man fråga sig vad det är som stör i uppstarten. Har försökt att hitta fel i event viewer, men inget där verkar krångla. Jag installerade om datorn ganska nyligen med samma resultat... Något tips på vad man kan göra?

Edit: Jag har inte autoinloggning, det som tar allra längst tid är då när man har skrivit in anvnamn o lösenord, då står den o gör ingenting alls. Det kanske har med RAID-läget att göra?

Visa signatur

i7-4790K | Noctua NH-D14 | ASUS Z97-A | Geforce 780 GTX | Samsung 850 PRO 512GB | Plextor M3PRO 128 GB | Fractial Design XL | MacBook Pro Retina 13"

Permalänk
Medlem

Kolla in:

http://www.blackviper.com/Windows_7/servicecfg.htm

för att få ett supersnabbt W7 - tar några timmar men kan vara värt besväret för prestandanörden.

Sedan är väl W7 fortfarande beta/RC med viss debugkod - optimeringar gör man till RTM.

Permalänk
Medlem

Nu upptäckte jag varför det tog så lång tid. Hade ett nätverksshare på en dator som inte alltid är igång (väldigt sällan igång faktiskt). Det var därför det tog så lång tid efter att jag skrivit in lösenordet att faktiskt komma till skrivbordet

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Att slå av Superfetch låter som en dålig idé. Intels disk är snabb men den har inte mycket att sätta emot internminnet.
Superfetch sliter dessutom inte på disken då den bara utför läs-operationer för att lägga in filerna i minnet.
Jag ser ingen mening med att slå av det.

Visa signatur

//Alex
"Non-cooperation with evil is as much a duty as cooperation with good"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoboDuCk
Att slå av Superfetch låter som en dålig idé. Intels disk är snabb men den har inte mycket att sätta emot internminnet.
Superfetch sliter dessutom inte på disken då den bara utför läs-operationer för att lägga in filerna i minnet.
Jag ser ingen mening med att slå av det.

Är du säker på att superfetch bara utför läs-operationer? Enligt några andra diskussionstrådar på andra forum så pratar folk om att den även loggar saker (till systemdisken) och att den kan flytta runt visst data i nått som kan liknas vid defragmentering.

För tillfället har jag inte kollat djupare i detta då jag dels inte kommer köpa ssd förrän tidigast hösten/vintern och dels själv inte har några planer på att någonsin installera Vista och win7 kanske åker in först om ett år eller så. Men skulle jag installera vista/win7 på ssd utan att veta vad prefetch gör med disken så skulle jag nog ta det säkra för det osäkra och köra utan prefetch.

Permalänk

Jag har för mig att den skyfflar runt datan så att den kan läsa in den sekvensiellt i stora sjok.

Program (och operativ) ska starta väldigt fort även om man stänger av den funktionen. De startar åtminstone väldigt fort på Linux

Permalänk
Medlem

Har gjort en liten filmsnutt på en omstart
http://www.youtube.com/watch?v=BtdEyb3Hl3I

Har haft raptor 150gb innan men det är stor skillnad på alla områden. Allting startar och installeras toksnabbt och som en annan sa, nu vill man absolut inte vara utan den.

Kom på att jag filma även uppstart av wow vilket som ni ser går riktigt fort
http://www.youtube.com/watch?v=2C6Y0gwayA8

Permalänk
Medlem

Jag tror Superfetch och Prefetch är två begrepp som ofta blandas ihop.

Prefetch kom (i Windows-sammanhang) i och med XP. Funktionen flyttar ofta använda filer så att de ligger sekventiellt efter varandra på disken och därmed kan läsas in snabbare.

Superfetch, som bara finns i Vista och uppåt, läser ofta använd data direkt in till internminnet för att kunna starta program snabbare. Den analyserar beteendemönster och kan bland annat lära sig vilka program den ska ladda in först vid systemstart så att man snabbt får tillgång till sin webläsare eller vad det nu är. Många med Vista och mycket minne märker av detta som att disken jobbar till synes för ingenting långa stunder efter start.
Antagligen måste funktionen föra någon sorts logg på detta, men jag tror inte det är fråga om några massiva mängder data.

Både Prefetch och Superfetch är påslagna som standard i Vista.
Prefetch kan stängas av om man har en SSD-enhet då det inte finns något att tjäna på att flytta runt filerna, accesstiden är densamma ändå.
Superfetch däremot kommer man ha nytta av så länge SSD-enheterna har lägre hastighet än internminnet.

Visa signatur

//Alex
"Non-cooperation with evil is as much a duty as cooperation with good"

Permalänk
Medlem

Skulle man kunna få någon mer åsikt om Superfetch? OCZs forum rekomenderade att ha det avstängd. Något test man kan göra för att utröna om det ger bättre eller sämre prestanda?

MVH

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Skulle man kunna få någon mer åsikt om Superfetch? OCZs forum rekomenderade att ha det avstängd. Något test man kan göra för att utröna om det ger bättre eller sämre prestanda?

MVH

Det handlar om millisekunder. Är det verkligen värt att spendera tid det krävs för att få en program att starta xxx antal milisekunder tidigare ? Slapna av och använd din burk istället.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

windows 7 kommer att känna av om det är en ssd eller inte och slå av onödiga saker, men vet inte om det gäller rc versionen

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redzo
Det handlar om millisekunder. Är det verkligen värt att spendera tid det krävs för att få en program att starta xxx antal milisekunder tidigare ? Slapna av och använd din burk istället.

gah, vilket korkat inlägg!

Att jaga prestanda är en hobby, troligtvis för de flesta som hänger här.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tänkte förövrigt om man kanske skulle göra en image utav hela disken för att sedan djupformatera den med något verktyg och sedan slänga in imagen. Borde väl ge lite bättre prestanda antar jag. Mycket irriterande med endast 5.9 i windows experience index när andra fått runt 7

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Tänkte förövrigt om man kanske skulle göra en image utav hela disken för att sedan djupformatera den med något verktyg och sedan slänga in imagen. Borde väl ge lite bättre prestanda antar jag. Mycket irriterande med endast 5.9 i windows experience index när andra fått runt 7

Det beror nog mer på chipset med mera tror jag. Jag hade 5,9 jag med när jag körde Win7 men att jag lyckades få upp min läsprestanda till 350 MB/s gjorde inte prestandaindex högre än ditt.

Permalänk
Citat:

HDDErase är att rekommendera. Gör en Secure Erase på disken efter att du fixat en image på den.

Visa signatur

I pledge to punch all switches, to never shoot where I could use grenades, to admit the existence of no level except Total Carnage, to never use caps lock as my "run" key, and to never, ever, leave a single BoB alive.