Drive mapping från Mac dator

Permalänk
Medlem

Drive mapping från Mac dator

Jag är lite osäker på om detta är rätt ställe att fråga detta men jag försöker.

Jag har en arbetsdator på campus och jag vill kunna komma åt en stor mapp som om den egentligen befann sig på datorn jag arbetar vid, s.k. "Drive mapping" som jag förstått det.
Arbetsdatorn är en Mac mini, och jag vill kunna nå mappen från två olika datorer som har Vista. Jag har tillfälligt löst detta med det fantastiska programmet "Dropbox" som gör att man får tillgång till en nätdisk genom ett program. Tyvärr så är detta bara gratis med 2gb och jag behöver mer uttrymme för mitt.

Är det någon som har någon koll på hur jag kan fixa detta gratis utan att behöva betala massa månadsavgifter eller köpa ett program?

tack på förhand,
Tobias

Permalänk
Medlem

Sitter de i samma nätverk? Kör med SMB-utdelningar (vanliga utdelningar i Windows), borde fungera utmärkt.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

nej jag kommer sitta utanför nätverket, i en annan stad till och med så några sådana chanser finns tyvärr inte.

Permalänk

SMB över VPN fungerar ju, annars har Mac OS X inbyggd FTP-server.

Permalänk
Medlem

Jag har ganska dålig koll över detta så hur sätter jag upp något sånt? Upptäckte SAMBA efter en snabb googling på SMB, är det något som skulle passa?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Melothe
Jag har ganska dålig koll över detta så hur sätter jag upp något sånt? Upptäckte SAMBA efter en snabb googling på SMB, är det något som skulle passa?

Samba är detsamma som Windows vanliga utdelning, enkelt förklarat.
För att köra Samba / Windowsutdelning bör du sätta upp en vpn-servern så att datorerna befinner sig i samma nätverk. VPN-programvara finns säkert att tanka ner till din mac.. Kruxet ligger nog i eventuell brandvägg som antagligen finns på Campus, så att det inte går att vpn:a in till din mac mini.. Eller kanske inte.. När jag sitter på Campus så får jag skarpt IP och är helt oskyddad, det kanske din Mac Mini är också.. Du kan ju kolla upp det iallafall..

Det är en bra lösning isåfall: VPN till din mac och vanlig utdelning så kommer du åt din dator var du än är genom att ringa upp din mini via VPN.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

VNC vet jag med mig funkar när jag är inom stadsnätet i alla fall, utanför det vet jag inte ännu. Ska snart åka till föräldrarna för sommaren, och ska arbeta en del därifrån då.

Hur gör jag en sån inställning för det i windows då? Mappen ska helst automountas så fort jag har tillgång till nät, så att det verkligen funkar som en vanlig mapp på windows datorn.

Permalänk
Medlem

Hamachi + Valfri share.

kanske vpn eller ssh om du kan med tunneling lite.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Det kan jag tyvärr inget om, tittade lite på Hamachi men har inte fått det att starta på macen ännu, men ska fortsätta försöka.
Annars kanske det är bäst att ge upp saken och bara köra vnc istället