Permalänk
Medlem

Tre eller fyra moduler?

Hej,

Jag planerar att köpa mig en Shuttle SX58H7, men jag ser att det är 4 minnesplatser och vad jag kan förstå så ska man sätta DDR3 i sk. tripple-channel.

Jag kommer att köra Windows 7 x64 när det kommer och troligtvis Vista x64 fram till dess.

Blir det någon märkbar prestandaskillnad mellan att köra 4x2GB utan tripple-channel (som jag antar att det blir?) och 3x2GB i tripple-channel?

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

DDR3 != tripple channel.

är det ett 775 eller AM3 system så är det fortfarande dual channel som gäller.

är det däremot intels plattform för i7 ( socket 1366) så har du stöd för trippel channel.

sen får du fråga dig själv om du behöver den extra bandbredden, vad ska burken användas till?

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Eftersom att det är ett i7 system ska du ha tre stickor (3x2GB). Hade du däremot haft ett S775 eller AM2+/3 skulle du haft två stickor.

Permalänk
Medlem

Jag kommer spela en hel del World of Warcraft, sen Starcraft 2, Diablo 3 och Star Wars - The Old Republic när dom kommer, sen är det lite photoshop, mail, internet, irc, chat och andra vanliga saker, men mest spel blir det iaf...

Frågan är ju vad man får ut mest av, 8GB minne eller 6GB minne som är lite snabbare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quid
Jag kommer spela en hel del World of Warcraft, sen Starcraft 2, Diablo 3 och Star Wars - The Old Republic när dom kommer, sen är det lite photoshop, mail, internet, irc, chat och andra vanliga saker, men mest spel blir det iaf...

Frågan är ju vad man får ut mest av, 8GB minne eller 6GB minne som är lite snabbare

Edit: Sorry, jag är trött..

Jag skulle helt klart köra på triple channel när det gäller i7, skulle inte ens fundera på dual channel.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devildoll
DDR3 != tripple channel.

Blandar du inte ihop saker nu?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

När man läser manualen så ser det ut som om man kan köra tripple channel med 4 moduler?

Permalänk
Avstängd

Kort o gått bilden ovan menar att 3 av 4 minnen innebär trippe chanel lägger du in 4de minne så är det åxå 3 kanaligt (konstigt dock men ändå bra) tror om du endast kör på ett minne så använder du endast den gula sockeln

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Då blir det ju det 8GB i tripple channel, win-win helt enkelt

Tack för hjälpen!

Permalänk
Inaktiv

Notera att om du installerar 4 moduler kan inte minnet "interleavas" fullt ut, och du tappar prestanda, särskilt vid åtkomst av den fjärde modulen. Då blir minnesprestanda bara 1/3 mot vid åtkomst av den nedre delen av minnesutrymmet.

Så det är INTE "win-win". Du kan köra 4 moduler, men prestanda tankar fett då du väl använder den fjärde modulen.

Jag skulle inhandlat ett i7-moderkort som har 6 minnessocklar. Finns ingen egentlig anledning att nöja sig med bara 4. Det är (dum)snålhet från moderkortstillverkarna som gör att de lägger bara 4 socklar på moderbrädan.

Permalänk
Medlem

Tyvärr finns det ingen Shuttle med 6 minnesplatser.

Permalänk
Hedersmedlem

Det har med det lilla/trånga chassiet att göra, det får inte plats med sex platser.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)