Hur tjock hdd klara nya 13 MBP?

Permalänk

Hur tjock hdd klara nya 13 MBP?

Hur tjock hdd kan man ha i de nya 13,3" MBPsna, funderar på att skaffa en 7200RPM 500GB hdd till min men jag vet att vissa laptops inte har plats för tjockare 2,5" hdds så därför tänkte jag fråga först om någon här vet hur tjock hdd man kan stoppa in i MBPn, antagligen är det ju samma som för den gammla unibody MacBooken.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Det ska vara en SATA 2,5", max 9,5mm tjock. Denna är ett exempel:
https://www.inet.se/datorkomponenter/haarddiskar/500gb-seagat...

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Såg en youtube-film där dem bytte hdd och ram. Verkar superenkelt så länge man har en tri-wing-mejsel. Ingen aning om var man köper en sådan men kolla upp det innan du beställer hdd, tradigt att beställa hem en ny hd och inte kunna installera den. Själv får min mbp vara ifred tills priserna på 4gb-ram-stickor och SSDs rasat lite.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iDEOT
Såg en youtube-film där dem bytte hdd och ram. Verkar superenkelt så länge man har en tri-wing-mejsel. Ingen aning om var man köper en sådan men kolla upp det innan du beställer hdd, tradigt att beställa hem en ny hd och inte kunna installera den. Själv får min mbp vara ifred tills priserna på 4gb-ram-stickor och SSDs rasat lite.

Behöver inte en triwing på MBP 13" i alla fall. Jag bytte hårddisk och ramminne i min flickväns MBP13 på ~5 min.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD

Permalänk
Sötast

Re: Hur tjock hdd klara nya 13 MBP?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=|ZetaXtreme|=-
Hur tjock hdd kan man ha i de nya 13,3" MBPsna, funderar på att skaffa en 7200RPM 500GB hdd till min men jag vet att vissa laptops inte har plats för tjockare 2,5" hdds så därför tänkte jag fråga först om någon här vet hur tjock hdd man kan stoppa in i MBPn, antagligen är det ju samma som för den gammla unibody MacBooken.

Vissa?

Skulle nog säga att 99% av alla laptops endast har plats för 2.5"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Vissa?

Dock så har alla Macbook-modeller endast plats för en 2,5" 9,5mm.. medans många pc-klumpar får plats med en 2,5" 12mm.

Visa signatur

Permalänk

Re: Re: Hur tjock hdd klara nya 13 MBP?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Vissa?

Vissa 2.5" diskar ska tydligen vara lite tjockare på både höjden och bredden, iaf uppmanas man att kontrollera det innan man köper ny hdd till macarna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=|ZetaXtreme|=-

7cm*10cm*9.5mm är måtten på majoriteten av 2.5" diskarna och de passar. De enda diskarna jag sett som är tjockare är 2.5" Raptor... de är 7cm*10cm*1.5cm och går inte att använda. Men de ska man nog inte använda i en bärbar dator iaf pga värmeutvecklingen.

Visa signatur

MacBook, iPhone 3G
E8400@3000|p5q|8600gts

Permalänk
Sötast

Ahh, jag missuppfattade hans text, som "tjockare än 2.5"

Permalänk

Tack så mycket, jag hade funderat på en sådan Seagate som du länkade men ville va hundra på att den passar.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Kan inte rekommendera WD Scorpio Black. den låter och vibrerar.

Permalänk
Medlem

Vart sitter hårddisken i MBP 13"? Jag hör ett klickande ljud till höger om pekplattan på min när jag rör datorn lite. Misstänker att det är hårddiskrelaterat för om jag tex ser på film så fryser bilden några sekunder för att sedan hoppa igång igen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mafnus
Vart sitter hårddisken i MBP 13"? Jag hör ett klickande ljud till höger om pekplattan på min när jag rör datorn lite. Misstänker att det är hårddiskrelaterat för om jag tex ser på film så fryser bilden några sekunder för att sedan hoppa igång igen.

Den sitter där ja. Och det du hör är när den låser läshuvudet vid rörelse för att förhindra skada.