Stort missnöje med netbooks

Permalänk
Medlem

har märkt att folk blir mer och mer missnöjda? stämmer detta?
och att butiksbiträde kan typ ingenting, har varit i många butiker då dom har försökt att lura folk, har en gammal goding som jag faktiskt skällde ut butiksbiträdet en aning då en äldre man skulle ha en usb-kabel till sin skrivare, då han bara hade usb1 på sin dator och butiksbiträdet sa att skrivaren bara funkar med usb2 och att den älder mannen var tvungen att lämna in sin dator så dom kunde sätta i ett usb2-kort:S. då va jag snabb och frågade butiksbiträdet vad det va för skillnad mellan de olika usb?
Han visste inte vad han snackade om, tillslut sa jag till den äldre mannen att den kablen funkar utmärkt till hans skrivare utan nått usb2-kort.

så jag litar nu mer på recensioner från kunder på nätet än butiksbiträden för dom är bara ute efter att sälja det dyraste. så jävla tråkigt att man inte kan lita på någon längre:(

Permalänk
Medlem

Men herregud Haha, det finns ju netbooks med 1 gb ram och VISTA det tycker jag är rätt kul

Visa signatur

Yeah yeah

Permalänk

Det är ju som när man pratar med nån icke datakunnig och försöker få den att första att en p4 3ghz inte är lika snabb som en c2d 2,4ghz tex
deras argument är att 3ghz är mer än 2,4ghz så deras är bättre.

så ska man då förklara ariktekturer osv för nån som inte fattar, lätt

tycker att köper man nåt ska man ju ta reda på först ungefär vilken prestanda det är, komponenter osv.
men alla är ju inte data intresserade och köper impulsköp.

tex jag förstår verkligen inte folk som köper färdigbyggda, alla borde väl nästan känna nån som kan lite om data och sätta ihop.
blir ju billigare än avbetalning, ej låst bios osv.

aja det går att diskuttera i evigheter.

Visa signatur

|i5 2500k@4ghz |Gigabyte z68X-ud3h-b3|
Gigabyte HD7970 |16GB corsair xms3 1600 mhz|HDD 2 Tb|

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m4jken
Jag är ungefär lika dålig på bilar och motorer som dom artikeln pekar på är på datorer. Men jag skulle inte bli förvånad om jag köper en moppe och den inte går lika fort och bra som en bil. Man behöver inte kunna något om datorer eller bilar för att förstå det.

Ja fast alltså, bil-moppejämförelsen haltar lite. Som vanligt... Jag är också kass på bilar och moppar. Skulle säkerligen kunna köpa en snabb moppe utan förkunskaper, men det innebär ju inte att jag inte skulle kunna göra ett skitköp. En mopper som exempelvis går sönder efter 4 månader. Samma kriterier gäller inte för datorer som för moppar.
Sedan får man nog se lite till pris också. Ju dyrare saker man köper desto mer tid investeras (förhoppningsvis) inför köpet och en netbook är inte direkt så dyr som en bil... eller moppe för den delen.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
Att "Intel är bättre än AMD" säger mer för vanligt folk än "Atom".

Du överskattar också medelsvenssons datorkunskaper. Inte en chans att de flesta anser att Intel är bättre än AMD. De som inte vet så mycket, men spelar en del PCspel kanske... men de bryr sig inte om netbooks. Vanliga dödliga människor har inte en susning om skillnader eller ens rykten om AMD eller Intel.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slappyjoe
Det är ju som när man pratar med nån icke datakunnig och försöker få den att första att en p4 3ghz inte är lika snabb som en c2d 2,4ghz tex
deras argument är att 3ghz är mer än 2,4ghz så deras är bättre.

så ska man då förklara ariktekturer osv för nån som inte fattar, lätt

Får fråga dom om de verkligen tycker att 10 sköldpaddor skulle vara snabbare än 2 hästar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Du överskattar också medelsvenssons datorkunskaper. Inte en chans att de flesta anser att Intel är bättre än AMD. De som inte vet så mycket, men spelar en del PCspel kanske... men de bryr sig inte om netbooks. Vanliga dödliga människor har inte en susning om skillnader eller ens rykten om AMD eller Intel.

Jag förvånas varje dag om hur lite "folk" vet om datorer. Även unga människor är helt spolade! Så kanske man snackar med någon och han/hon säger; ah, jag har en asbra intel quad som är skitfet du vet. Så frågar jag då, vad har du för graffe? svaret man får är förvånansvärt ofta: det är 500gb. Det jobbiga är ju att personer är ju helt seriösa.[x)] Mer datakunskaper åt folket. Jag tycker det är konstigt att inte ens den nya generationen vet mer utan det är ganska få som vet vad de pratar om, vilket är ganska synd...
Detta med netbooks slår jag vad om att det gäller 60% tjejjer. Killar vill ofta ha lite rejälare saker. Detta är "flickstuff" att ha den nya 10" rosa netbook;en från LG. 30% är äldre som bara ser ett lågt pris [dock som i alla områden så finns det undantag].

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
Får fråga dom om de verkligen tycker att 10 sköldpaddor skulle vara snabbare än 2 hästar.

dude! den var klockren!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck

Ah, jag tror inte att du snappade upp den underliggande meningen där.

Intel's PR masking är vida överlägsen än den som AMD har. Det spelar ingen roll om dem egentligen presterar bättre eller sämre; Intel är helt enkelt bättre än AMD i medelsvenssons tankar.

Se bara tillbaka på P4 tiden!

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
Se bara tillbaka på P4 tiden!

Hur många megahertz har din dator? 2,8ghz! Wow!

Underbart

Permalänk
Medlem

Jag köpte nyligen den billigaste netbook'en jag hittade (2990:- på siba). Den är minst lika snabb som min vanliga laptop (som var grymt dyr för 5 år sedan). Provade Ubuntu netbook remix, och allt funkade felfritt och flyter perfekt, morsan kommer att bli väldigt nöjd. Och vill man köra windows så tror jag inte det varit speciellt slött heller.

Hur fan kan inte svenssons vara nöjda med prestandan? Jag tillbringar nästan all tid framför datorn. Jag gör fan ALLT utom att spela nya windowsspel. Alla köper onödigt starka datorer.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r1cke
Visst vi närmar oss en tidsålder där det blir allt mer ofördelaktigt att inte ha basala datorkunskaper det betyder dock inte att man måste vara så trångsynt att man utan eftertanke hånar en grupp människor bestående av läkare/veterinärer/psykologer/brandmän/poliser etc som gör vår vardag enklare genom att ha kunskaper som vi slipper ha.

Hur kan vi förvänta oss att människor ska lära sig och ta till sig nya saker, framförallt fråga sig fram när vi föraktar okunskap?

Hån är ett uttryck för dålig karaktär och åstadkommer absolut ingenting och förblir inget annat än ett tillhygge bland fega mobbare. I den frågan har jag ingen invändning.

Däremot bör sansad kritik vara på sin plats. Det är inte svårt att träffa individer i de yrkesgrupper du räknar upp vilka också har en ganska dryg attityd till de som inte innehar samma specialkunskaper. Problemet är utbrett. Kanske har datorutrustning genomsnittligt blivit så billigt att få tar sig den tid som krävs för att sätta sig in i produkterna. Ibland får jag känslan av att vissa är noggrannare vid köp av dammsugare än dator. Någonstans börjar ju ändå det egna ansvaret. Tillverkare och återförsäljare kommer alltid att försöka sälja sina produkter, och det är upp till köparen att bedöma huruvida det är prisvärt i förhållande till användning.

...

Generellt upplever jag likt några andra här att det tyvärr är personer i de yngre tonåren som har mest problem: antingen har de övertro till sin egen förmåga (som är halvdan eftersom de ofta saknar tålamod eller förmåga att läsa sig till kunskaper) och därför hävdar sig genom att racka ner på de som ärligt medger att de behöver hjälp; eller så har vi duktiga talanger som uppenbarligen har ca 0,01 sekunders tålamod med de stackare som inte per automatik vet var i Windows registret du ökar NTFS journal storlek eller patchar en Linux kärna.

Permalänk

Anledningen till att många inte har så stor kunskap inom datorer och hela dess värld är väl att de inte prioriterar det eller "har tid". Man ser ju exempel överallt. När något går fel eller en fil försvinner så frågar många hellre en person som fixar det snabbt och lätt så de inte behöver bekymra sig istället för att som jag och många säkert med mig fråga dr.google och sedan finna det nästan lite upphetsande att hitta lösningen på problemet och sedan känna den enormt fina känslan av success! när problemet väl är löst.

Sedan funderar jag även på om det verkligen är Netbooken som är folkets problem. De ser bara att det kanske går långsamt eller att ett program inte startar, vilket kan vara att vissa har ju Linux förinstallerat som innebär att många windowsprogram inte fungerar = [i deras ögon] dåligt. Det känns mer som det är saker runt omkring som folket tycker är dåliga för innehållet i en netbook är ju inte så speciellt dåligt (om man inte ska spela då[men det blir jag förvånad över om man räknar med för ett pris på 3000kr]).

Permalänk
Sötast

Hej.

Jag skulle vilja köpa en laptop.

Den ska vara mycket mindre och mycket billigare.
- *
VA? ÄR DEN SÄMRE OM DEN ÄR MINDRE OCH BILLIGARE? AFAN?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
Jag köpte nyligen den billigaste netbook'en jag hittade (2990:- på siba). Den är minst lika snabb som min vanliga laptop (som var grymt dyr för 5 år sedan). Provade Ubuntu netbook remix, och allt funkade felfritt och flyter perfekt, morsan kommer att bli väldigt nöjd. Och vill man köra windows så tror jag inte det varit speciellt slött heller.

Hur fan kan inte svenssons vara nöjda med prestandan? Jag tillbringar nästan all tid framför datorn. Jag gör fan ALLT utom att spela nya windowsspel. Alla köper onödigt starka datorer.

Håller helt med dig! Men mycket beror på vad man har i den. Kör man alla möjliga program igång samtidigt förstår jag, men som komplementdator funkar den utmärkt! Har själv en acer aspire one A110 med SSD (superslö när jag köpte den pga SSDn). Satte i så där fanns 1,5Gb RAM och tog bort växlingsfilen samt lade internet-cache-minnet även på RAM (begränsat till 70MB). Fyller faktiskt aldrig ramet och den surfar och arbetar lika snabbt som min stationära AMD 4400+ X2, så länge man inte har flera program igång samtidigt. Den har dessutom W7 installerat nu.

Visa signatur

BE-2350, X1950PRO, 2xPC5400

Permalänk
Medlem

har en Asus Eee PC 1000HE - 1,66GHz 1GB 160GB 10" köpte 2 gig ram innan jag startade datorn e super nöjd med den

Visa signatur

Chassi:Corasir 800D*Nätagg :Corsair HX 850W PSU
Modekort:ASUS ROG Maximus III Formula*CPU:Intel i5 750 @3.8Ghz
Grafikkort :Zotac 680Gtx*Mine :Corsair Dominator 2x2Gig

Permalänk
Medlem

"Dumt folk gör dumma inköp"

Big whoop.

Permalänk
Medlem

Jag är inte alls besviken på prestandan, duger att surfa med
EDIT: Och spela soldat

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Har inga problem med min E 900, 2gb ram gör underverk.
Kör med Win 7. Och fungerar klockrent, samt lagt in Office.

De som tycker den går trögt, borde kolla upp saker och ting lite bättre!

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7700 / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | Razer Viper V3 Pro | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x8TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: ViVo X200 Ultra 16/512

Permalänk
Medlem

Har inte läst allt, men har en Eeepc 901 - Linux edition
Var lite besviken då den automatiska uppdateringen inte fungerade som den skulle (Kunde tex inte få Firefox 3.0). Gick att göra manuellt, men ganska knepigt.

Så till alla som har (eller vill ha) Linux på sin Eeepc så rekommenderar jag starkt
EasyPeasy
http://www.geteasypeasy.com/

Baserat på Ubuntu (istället för Xandrox)

Mycket snyggare, mer lätt användligt. Är mycket nöjdare nu.

Permalänk

Många konsumenter blir missnöjda med stationära och bärbara märkesdatorer efter att ha lyckats fylla de med så mycket skit att datorn knappt orkar dra runt en internetruta.
Hur blir det då när en liten netbook fylls med skit? Inte konstigt att folk blir missnöjda..
Slit och släng..

Visa signatur

Lappen: HP DV6 | Turion II P520 | 4Gb | HD5650 | 640Gb | 15.6" | LG 22" | Razer Deathadder + Arctosa

Permalänk
Medlem

inte dirket förvånad =/ har en klasskompis som trodde han kunde spela NFS undercover på en netbook. fast han köpte aldrig någon för den hade ingen CD läsare :D:D

Permalänk
Medlem

Hur nöjd som helst. E PC900. Suttit och spelat Age of Empire 2, Starcraft, UT och de äldre spel utan problem. Hade även med mig när jag var utomlands och hjälpte verkligen under mina tråkiga dagar.
Man borde kanske ta och göra lite undersökning innan man köper om man söker efter likvärdig prestanda som de större bärbar.

Visa signatur

PC1: O11 Vision |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX5090 Astral
PC2: O11 Air Mini |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: HYTE Y40 |i5 10400f |GTX3090
VR: Valve Index |Oculus Quest 3
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

Någon som kan rekommendera bra och billig netbook. Ska klara surf, msn, musik samtidigt. Ska även klara av att kolla på film med. Inte för dålig batteritid heller:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fi
Någon som kan rekommendera bra och billig netbook. Ska klara surf, msn, musik samtidigt. Ska även klara av att kolla på film med. Inte för dålig batteritid heller:D

Alla netbooks är i princip exakt samma sak.

Skillnad är utseende och batteri. Kolla upp en med lång batteritid om det är det du vill ha.

OnT: Den här undersökningen utfördes i USA, kanske förklarar lite.

Permalänk
Medlem

Det finns en anledning till varför de säljs med Win XP och inte Win Vista.

Permalänk

Och enligt frågeställningen här så är 1/3 missnöjda!

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk
Medlem

Jobbar själv på OnOff så jag har märkt hur okunniga vissa människor är om ny teknik. Det är därför vi i butiken alltid påtalar att en mini-pc oftast köps in som ett komplement till sin "riktiga" arbetsdator och bör endast användas till t.ex skriva dokument och surfa - enkla grejer.

Så jäkla mycket skitsnack om elektronikkedjor i den här tråden och det tycker jag är synd. Kom ihåg att det faktiskt finns väldigt kunnig personal och vi driver faktiskt inte butikerna för att lura kunden.
Hela OnOff genomsyras av att ge bästa möjliga service och många gånger gör vi mycket, mycket mer för kunden än vad vi egentligen behöver göra om man tänker inom konsumentlagen. Jävligt tråkigt att alla verkar ha haft dåliga möten med försäljare, vet själv att det finns många rötägg i branschen..

Jag älskar dessa små leksaker, för det är så jag ser de. Säljer som smör gör de iaf och har bara hört goda saker från våra kunder. Men ibland kommer det fram någon som vill spela senaste spelen på en surfdator för 3695:- och har svårt att förstå varför de måste gå upp ett par tusenlappar för att kunna köra smärtfritt så okunnigheten finns ju där.

Permalänk
Medlem

Är hur nöjd som helst med min eee pc! Skulle bara använda den till att surfa och titta på serier/filmer. Funkar hur bra som helst till det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Prophan
Så jäkla mycket skitsnack om elektronikkedjor i den här tråden och det tycker jag är synd. Kom ihåg att det faktiskt finns väldigt kunnig personal och vi driver faktiskt inte butikerna för att lura kunden.

Jag skyr Siba, ElGiganten och OnOff's "kunnighet".
Det är väääääldigt sällan man kan få en person som verkligen vet vad han/hon pratar om!

Tyvärr är det sanningen.
Visst finns det säkerligen mycket kunnig personal också, men dom är väldigt få.

Det handlar inte om att lura kunderna som du säger, problemet är att en kunnig IT-tekniker som verkligen ÄR kunnig (finns allt för många SKRÄMANDE okunniga såkallade IT-tekniker som har lite betyg och diplom som inte kan ett piss...) och är intresserad inte skulle välja att jobba på Siba, ElGiganten och OnOff som SÄLJARE!!!!
Den duktiga IT-teknikern vill jobba som just tekniker. Det är svårt att hitta en duktig säljare som även är en duktig IT-tekniker.

En duktig IT-tekniker jobbar inte bra som en säljare därför han/hon skulle inte få sålt det han/hon vet är skitsaker.

Och det är där hela problemet ligger. Hur ska en duktig IT-tekniker kunna vilja med gott samvete sälja saker som han/hon vet är rena skiten.
Det gäller ju även inom TV, DVD, stereo mm.

En bra säljare säljer även skit genom att "lura" kunden att dom får en bättre pryl än vad den är.

Joggar själv som tekniker på ett stort företag och blir ofta arg på vad vissa av våra säljare säljer till en del kunder. Men hade säljaren varit till 100% kunnig/ärlig så hade en konkurrent istället fått affären. Och i vilket fall som helst tror kunden att han/hon kan få världens bästa produkt för 50 000 kr mindre än vad som egentligen krävs...

(Ursäkta om jag skriver lite halvluddigt men jag är väldigt trött av värmen just nu.)

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |