ARMA2! (för oss Operation Flashpoint fans!)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Beror helt på vad man gör med det, det är det som är det fina Arma/OFP Själv har jag knappt rört den medföljande SP-kampanjen än så kan inte säga mycket om den. Har hållt mig till single-uppdragen samt lekt ihop massa småuppdrag i editorn, vilket är spelets riktigt starka punkt. Det är enkelt att slänga ihop nåt scenario eller ladda ner nån annans uppdrag/kampanj om man hellre känner för det.

Precis, vi har nästan som en liten ritual att man slänger ihop nått roligt scenario lägger till ACM(ambient combat module) och ett mission (förstör en fordonsdepå) eller nått liknande.

Sen kör vi och ser vad som händer, det är fruktansvärt sjukt kul varje gång.
Och jag är ingen mästare på editorn, går å göra nått vettigt på en timma lr så.

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
De senare bilderna såg betydligt bättre ut faktiskt, frågan är dock hur länge man måste spela för att uppleva något sådant?

Sen undrar jag vad spelet går ut på? Vad är själva storyline?

Inte länge alls. Jag kan ju säga som så att bilderna är tagna vid tillfällen då man haft tid att ta bilder Mina är iaf tagna mest just under själva resandet mellan punkt A till B, eller när man ligger och rekar, osv, vilket inte är de mest spännande tidpunkterna under spelandet. Det handlar ju mycket om att ta sig genom det stora landskapet, på vilka sätt du vill, och hela tiden ha stenkoll på din omgivning och vart fienden håller till. Vädret och omgivningen är dessutom dynamisk och du får hela tiden uppleva nya saker. Spelet går väl ut på att ta sig igenom utmanande scenarion, där du måste ha en taktiskt effektiv grupp. Med eller mot AI, eller både och, eller utan AI överhuvud taget. Det finns liksom inga gränser för vad man kan skapa i spelet.

Angående storyn så har jag ingen större koll, men det har något att göra med att USA som vanligt lägger sig i andra länders affärer och ska befria någon öststat från onda kommunister, och så har vi också rebeller, terrorister och diverse civila däremellan som skapar drama.

Men charmen i spelet tycker jag som sagt ligger i att skapa egna uppdrag i den mäktiga editorn. Även om du har gjort uppdragen själv så är det väldigt oförutsägbart och svårt. Det finns väldigt få gränser för vad du kan skapa, och ytterligare möjligheter kommer med patcharna i form av nya script och funktioner.

Har lite fräscha bilder från nattens coopande!

Här har vi lyckats ta över en vägspärr som vaktades av ett flertal soldater och en APC. Fiende-helikoptrar cirkulerar i luften, så vi måste vara jävligt försiktiga och ha stenkoll i alla riktningar.

Lite längre fram hittade vi skydd vid ett brofäste för en järnväg. Järnvägen går raka vägen in i byn vi ska till, och det går en bilväg parallellt med den typ 30m till vänster. Perfekt ställe att reka vägen efter patruller och fram till byn.

Plötsligt dyker det upp två Hind-helikoptrar från ingenstans och börjar beskjuta byn vi ska till. Dom har inte upptäckt oss, så vi ligger och trycker vidare vid brofästet och får se en härlig fyverkeri-uppvisning på avstånd

Matte54 posar med Bettan.

Efter typ 10 minuters stridande i byn så har äntligen helikoptrarna återvänt mot sin bas. Vi kan äntligen påbörja vår framryckning. Då anfallet har spridit ut fienden runt hela byn, så ansåg vi att det var alldeles för osäkert att gå genom skogen till vänster av vägen, så vi fortsatte längs vägrälsen som hade ett bra lutande skydd åt båda sidorna och fri sikt en bra bit framåt.

Det är en läskig tystnad efter anfallet, och vi har än så länge bara sett enskilda soldater fly bort åt andra hållet. Inget värt att röja våra positioner och existens för. Så vi smyger vidare men har ändå stenkoll mot skogslinjen och byn.

Tidigare hade vi skymtat ett rotor-blad från en helikopter bakom ett gäng träd strax utanför byn längs vår väg. Nu lite närmare så upptäckte vi även en mast. Så vi kände att vi behövde ta en närmare titt på vad som gömde sig där borta.

Ett cammoflauge-nät och fordon visade sig, garanterat en militär outpost som måste rensas och undersökas.

Efter att ha gått igenom hela outposten så hittade vi inget annat än döda kroppar och lådor av vapen och ammunition.

Efter att även ha tagit en snabb runda i byn så kunde vi konstatera att de två tidigare Hind-helikoptrarna hade rensat byn helt och hållet, och besparat oss på mycket besvär Så det återstog bara att plocka fram den stora bössan och spränga ett bensin- och ammunitions-lager!

Mission accomplished

Så där kan det gå. Det blev inte så jättekul denna gången rent spelmässigt som man hade väntat sig, men nog fan älskar man det lika mycket för det. Det var trots allt otroligt spännande och härlig upplevelse Man kände verkligen att man var bakom fiendens gränser med all aktivitet omkring en och fick uppleva ett slag mellan ryska militären och rebeller på säkert avstånd, för omväxlingens skull.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Trevlig liten mission report, Mr. Bravo

Håller med, även de uppdrag som inte erbjuder så mycket action kan bli väldigt spännande.

Permalänk
Medlem

Var dom bilderna tagna från ett online lir?
För om det är sådär stort och spännande när man spelar online och att folk faktiskt samarbetar och tittar åt alla håll blir det ett givet köp.
Verkar lite för stort för online, folk springer väl bara och kör sitt eget race?

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Var dom bilderna tagna från ett online lir?
För om det är sådär stort och spännande när man spelar online och att folk faktiskt samarbetar och tittar åt alla håll blir det ett givet köp.
Verkar lite för stort för online, folk springer väl bara och kör sitt eget race?

Japp, jag lirade med brorsan och en polare. Man har ju tillgång till hela spelvärlden online också och alla uppdrag/scenarion man gör i editorn med AI och allt, och man kan spela igenom kampanjen i coop också om man vill (Dock max 5 spelare). Public-servrar är ju tyvärr väldigt kaotiska, men det finns massor av låsta privat-servrar också med seriöst folk som oss. Anrop.se, som har nämnts några gånger i tråden, verkar vara ett bra exempel på ett gäng svenskar som spelar seriöst och har egen spel- och teamspeak-server sen ArmA1. Just nu söker dom folk och lite uppmärksamhet och har inga större krav på medlemarna mer än teamplay. Kolla deras forum för mer information.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk

Vrf finns inte spelet i lager nånstans? Vill inte köpa på steam.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Red Beaver

Du har inte hört när webhallen får in det?

Flyger ni ingenting grabbar?
Är väldigt trevligt även om man mest får flyga SP tills de stora taktikservrarna fått lite fler missions.
Två screens:

Jag har object detail på lägsta för att kunna se lite längre, så ni har det i åtanke.

Permalänk

En lugn dag på stranden. Lägg märke till fågeln som lagomt passerar när jag ska ta ett screenshot.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crazyfox

Nix, inte mer än att man kallat på en taxi vid några tillfällen. Men då den är AI-styrd så brukar det oftast sluta med att den hovrar långt upp i luften och av någon anledning vägrar landa på den plana marken framför oss, eller så krashar den i skogen. Men vi spelar bara mindre uppdrag, så det behövs sällan någon transport mer än en Hummer eller dylikt.

Själv tänkte jag vänta lite med flygandet tills man bemästrat infanteri-delen och alla menyer. En vetenskap i taget

Någon här som har provat att använda programmet VAC (Voice Activated Commands) med ArmA2? Jag läste lite om det på ett annat forum, och det kan nog bli väldigt smidigt att använda till tex squad-kommandon och dylikt. Så slipper man knappa runt så jäkligt. Perfekt att binda till sånna funktioner man sällan använder också som tex "salute" och "sit down" osv. Röstkommandon är nog en härlig och realistisk fördel i flygplan och helikoptrar också kan jag tänka mig

Tänkte iaf prova på det ikväll eller imorgon. Hoppas bara inte att det krockar med typ Ventrilo och andra program som använder micen samtidigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Red Beaver

Distributören (vem det nu är?) har tydligen helt missat att detta var en ganska stor titel, och man har inte tryckt upp tillräckligt många exemplar.

Permalänk

Någon som vet hur man byter grejer med varandra? Det känns iaf som att man borde kunna dela med sig av det man bär på, tex ammunition och granater, eller dela upp bärandet av något stort vapen.

Provade på LandTex-modden igår, och fyfan vilken härlig skillnad det blir! Placerade ut en helikopter i editorn och tog en runda i Chernorus och tog lite bilder. Rekomenderas starkt särskillt för dom som flyger mycket.

Kollade upp lite också hur det är med moddar och online-spelande. Man kan tydligen göra en sorts "Key" till sin mod, som består av en fil man placerar i en separat mapp. Server-administratörer kan sen använda sig av dessa keys för att tillåta vissa moddar på sina servrar, då filerna som har med modden att göra tillåts av anti-cheat systemet i spelet. De större seriösa servrarna har koll på sådana här moddar och tillåter dom iaf. Har dock inte provat så många än, då jag lirar mest privat.

Provade också "SAP Clutter"-modden som ska förminska vegetationen så man får lite bättre sikt genom naturen. Men tyvärr så tyckte jag den förminskade allt på tok för mycket, så den skiter jag i.

Lite bilder med LandTex. Så jävla vackert

Och några andra fräna bilder när man ändå håller på

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Fina vyer! Det är nästan det coolaste i detta spel..

Permalänk
Medlem

Ser riktigt bra ut med LandTex. Ska helt klart laddas ned! Mitt spel är precis skickat från CDWOW, så antar att det dimper ned om en vecka eller två. En av mina närmare vänner har också beställt spelet som anländer samtidigt. Finns det någon möjlighet att få vara med er och lira Mr Bravo?

Vi tänkte även hänga på Charlie Foxtrot när det drar igång, verkar riktigt kul. Var det någon som körde motsvarigheten till det i OPF eller ARMA1 och har lust att berätta lite?

EDIT:
Någon av er som fått spelet än som har möjlighet att kolla hur mycket RAM-minne det suger? Ska köpa en ny burk till hösten och funderar lite kring hur mycket man ska slänga i den.

Undrar även hur stor skillnad det är med fler kärnor och threads i cpun (tex två kärnor core 2 duo jmfrt med core 2 quad). Hur stor inverkan har det?

Permalänk
Medlem

Okej, så.. Singleplayer sög faktist.. Nu försöker jag spela multiplayer men fastnar direkt vid spawn. Varför? .. Jo jag kan inte vända mig runt och styra gubben som vanligt med musen. Siktet är på samma plats hela tiden. Rör jag på musen åt något håll så är siktet kvar och istället vänder han bara huvudet åt det hållet.

Är jag så noobig eller vad gör jag för fel?

Visa signatur

💻 ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | AMD Ryzen 7 7700X | Corsair H100 RGB | Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB | ASUS Radeon RX 7600 8GB DUAL OC V2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz | Corsair RM850e ATX 3.0 850W V3
📺 Dell Alienware AW2723DF 1440p 280 Hz | 📺 Acer XB271HU 1440p 165Hz
🎧 AMP: Head Box S2 | DAC: TOPPING E30 II | Sennheiser HD800

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asce
Okej, så.. Singleplayer sög faktist.. Nu försöker jag spela multiplayer men fastnar direkt vid spawn. Varför? .. Jo jag kan inte vända mig runt och styra gubben som vanligt med musen. Siktet är på samma plats hela tiden. Rör jag på musen åt något håll så är siktet kvar och istället vänder han bara huvudet åt det hållet.

Är jag så noobig eller vad gör jag för fel?

Hehe, om man håller in alt så rör han på huvet istället för siktet, om man dubbel klickar alt så rör han på huvet utan att man håller ner knappen.. ja du fattar. Du måste råkat dubbel klicka alt så det är bar att du gör det igen!

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem

Btw så är det typ så med alla knappar, Q är att luta sig mot vänster.. dubbel klick Q och han stannar så. Kan vara väldigt skönt ibland om man bestämmer att ta sig en längre promenad (shift). Så slipper man trycka ner knappen hela tiden!

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem

Ah... dubbelklickade på alt med det funka inte.. startade om spelet och då gick det..

Nåja... Man skulle behöva typ en genomgång i hur man spelar detta online då det är rätt avancerat. Sköt en gubbe nyss som hade "sniperdräkt", men hade ingen aning om han var vän eller fiende .. men han siktade på mig =P

Visa signatur

💻 ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | AMD Ryzen 7 7700X | Corsair H100 RGB | Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB | ASUS Radeon RX 7600 8GB DUAL OC V2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz | Corsair RM850e ATX 3.0 850W V3
📺 Dell Alienware AW2723DF 1440p 280 Hz | 📺 Acer XB271HU 1440p 165Hz
🎧 AMP: Head Box S2 | DAC: TOPPING E30 II | Sennheiser HD800

Permalänk

fortsätt att ladda upp bilder Mr Bravo, e så jäkla sugen på detta spelet nu, hoppas ja får fixat min dator snart så ja får spela.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk

Ja, jag måste hålla med. Mr. Bravos bilder ger verkligen den här tråden en extra kick, älskar rapporterna.

Ååh, var är min nya kylare så jag får slänga in Q6700an!? Vill börja lira "på riktigt" snart!

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Permalänk
Medlem

Installerade mitt i7 system idag , gjorde en safe klock till 3,4gighz , samma grafikkortet.. JÖSSES vilken skillnad 60 fps konstant med medel high inställningar, en sak är garranterad detta spelet slukar CPU kraft.

Jo jag tycker verkligen Bravo ska ladda upp screenshots , sitter alltid å gnäller på han att komma ihåg å plåta när vi lirar haha

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

Permalänk
Medlem

Hoppas det kommer Crossfire stöd snart. Eller är det någon som vet om det fungerar än?

Matte54: Vad hade du för CPU innan? Och vad för fps då?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D (-15v CO), ASUS B850 TUF Gaming Plus, 2x16GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000/CL30, Gigabyte RTX 5070 Ti Windforce SFF (.935v @3000MHz core, +3000 mem)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackeShan
Hoppas det kommer Crossfire stöd snart. Eller är det någon som vet om det fungerar än?

Matte54: Vad hade du för CPU innan? Och vad för fps då?

i samma inställningar jag kör nu låg min Q6600 och flåsade runt 25-30 fps.

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte54
i samma inställningar jag kör nu låg min Q6600 och flåsade runt 25-30 fps.

Oklockad?

Får hoppas min pallar med, kör den i 3.6GHz. Har inte råd med ett i7 system ännu

Visa signatur

Ryzen 9800X3D (-15v CO), ASUS B850 TUF Gaming Plus, 2x16GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000/CL30, Gigabyte RTX 5070 Ti Windforce SFF (.935v @3000MHz core, +3000 mem)

Permalänk
Keeper of the Bamse

Igår spelade jag en del Domination. Var designated helipilot. Skitskoj faktiskt att bara susa runt

Körde först en wreckage-chopper vars primära uppgift är att hämta hem sprängda pansarvagnar, flygplan och helikoptrar. När jag fick tid över hjälpte jag min kamrat att skjutsa soldater eller undsätta de som var skadade. Gud vad kul när folk verkligen tackar en! Och vid nya rundan var det inte det klassiska BF1942-scenariot att alla rushade helikoptern, utan alla visste att det var jag och min kamrat som flög, eftersom vi var säkra i luften.

Att be flyget spränga AA och sen flyga in lååågt i 200km/h och göra en snabblandning under eldgivning är mäktigt måste jag säga!
Sen att det ser underbart ut gör ju inte saken sämre

Fy fan vad bra Arma2 är!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zAjben
Finns det någon möjlighet att få vara med er och lira Mr Bravo?

EDIT:
Någon av er som fått spelet än som har möjlighet att kolla hur mycket RAM-minne det suger? Ska köpa en ny burk till hösten och funderar lite kring hur mycket man ska slänga i den.

Undrar även hur stor skillnad det är med fler kärnor och threads i cpun (tex två kärnor core 2 duo jmfrt med core 2 quad). Hur stor inverkan har det?

Mja, vi har inte bjudit in någon vi inte känner än så länge, även om det är många som har frågat. Grejen är den att vi spelar väldigt udda tider då de flesta troligtvis inte är vakna ändå, och vi vill inte att folk ska hoppa in och/eller ut under uppdragen. Våra egna banor är också designade för just vårt antal, plus att vi har väääldigt långsam spel-stil som många troligtvis inte pallar med Men det är klart det går att göra undantag om man styr upp det lite i förväg Vi kommer säkert ta in lite mer folk senare.

Angående RAM så räcker det med 4GB, som är ganska standard idag. Men mer är ju aldrig fel Vad gäller CPU så gillar ArmA2 så många kärnor som möjligt, och klockfrekvenserna spelar mindre roll. Så satsa helst på tre-kärnigt och uppåt.

Hmm, det verkar som att screenshots är populära i denna tråden iaf. Så klart man kan fortsätta posta bilder och rapporter Bara för att jag är så pigg och inte kan sova inatt så får ni en större rapport denna gången från nattens spelande En jävligt envis och utdragen runda på exakt 2 timmar och 59 minuter! Tyvärr var vi dock bara 2 pers denna gången, men det blev spännande ändå!

Här har vi tagit oss fram till vägen som leder mot en by där ryssen tillfälligt har grävt ner sig. Uppdraget idag är helt enkelt att ta oss dit och oskadliggöra alla militära hot.

Det blir en lång promenad, och just när vi trodde att vi skulle lyckas ta oss hela vägen till vår rek-position utan att möta motstånd, så började det plötsligt smälla en bit fram från fältet på andra sidan vägen. Vi backar en bit, och skotten upphör. Plötsligt springer en buske över vägen som vi lyckas skjuta ner. Att döma av kamouflagen och vapnet han tappade på backen så var det en spotter, och då ligger alltså troligtvis en sniper kvar någonstans längre fram.

Vi bestämmer oss för att flanka han lite diskret. Matte54 agerar lockbete och behåller sniperns uppmärksamhet, medans jag springer bak en bit och smyger över fältet bakom han. Efter lite krälande så kom jag fram i en perfekt position vid några träd precis bakom snipern, som låg och gömde sig på ett gäng stockar längre ner vid vägen. Det blev ett enkelt skott!

Vi fortsätter fram till vår rek-position på kartan, vilket visade sig vara ett perfekt ställe med fri sikt över hela dalen framför oss till byn. Vi krälar fram till varsin bekväm och skyddad position och plockar fram kikarna och börjar smida planer!

En APC, en ksp-bunker, en stationär AA, ett större ammunitions-förråd, och ett gäng soldater. Allt vi ser markeras så klart på kartan, och vi försöker hitta deras svaga linjer.

Ytterligare en ksp-patrull dyker upp på vägen framför efter en stund, som efter en ytterligare stunds observerande avslöjar en tydlig rutt runt i dalen mellan oss och byn. Dessa gubbar får man inte glömma bort.

Efter en lång stunds rekande så gör vi upp en plan. Att korsa fältet är självmord iom ksp-bunkern och patrullen. Sydost är det helt enkelt för dålig sikt. Så vi tar en omväg nordväst om byn, och överaskar dom från en mindre kulle i skogen på baksidan, samtidigt som vi kan reka vägen vi måste korsa efter ytterligare patruller. Från kullen får vi även ett guldläge mot APC'n, som är högsta prioritet och som får inleda vårat tillslag. (Bilden är tagen vid ett senare tillfälle, och punkt 3 har blivit utbytt till retirerings-position inför anfallet)

And off we go! Ner på baksidan av kullen igen, över vägen och runt hela området. Vi stöter inte på några patruller och väcker ingen uppmärksamhet. Allt enligt planen!

Väl framme bakom kullen så ålar vi fram ljudlöst genom gräset och får sikt över basen. En aning begränsad liggandes på marken, men tillräcklig.

Jag kan äntligen skymta APC'n, och det kommer bli en perfekt träff med tuben härifrån. Matte54 väljer sina mål och vi går igenom våran plan en sista gång. Tanken är att vi spränger APC'n och skjuter en 2-3 soldater under de påföljande 10 sekunderna, sedan blir det förflyttning med språng till vår retirerings-position (Se kartan) till en annan höjd en bit bak. Därifrån får vi ett perfekt läge att plocka eventuella fiender som följer efter oss, efter hand att dom dyker upp på kullen vi kom ifrån, utan att veta vad som väntar dom Detta kan bara inte gå fel!

FAN! Precis när jag spränger APC'n så dyker det upp en helt oväntad patrull precis snett framför oss! Ingen tid till att grubbla över vart tusan dom kom ifrån, för nu smattrar det från alla håll och kanter, och barken exploderar på träden från kulorna som viner bakom oss när vi springer mot vår retirerings-position. Vi vinner lite tid på att dom måste ta sig upp för kullen vi satt på, men vi hinner ändå inte hela vägen, utan får ta skydd bakom varsitt träd mitt i backen.

Fienden är dåligt organiserade och kommer nerspringandes en efter en från den leriga kullen. Vi lyckas skjuta ner dom samtidigt som vi sakta rör oss längre bakåt. Tillslut blir det tyst. Vi väntar inte längre än en halv minut innan vi fortsätter retirera ner bakom kullarna, och runt deras bas mot öst som troligtvis är det minst förutsägbara i deras ögon. Vi ger dom ingen chans att flanka oss. Nu måste vi bara hålla extremt låg profil för att bli av med dom helt och hållet och komma upp med en ny plan.

Efter en lång stunds intensivt smygande och rekande så ligger vi nu väl gömda under en buske vid en gammal mur, någonstans i den östra delen av dalen framför byn. Vi har utnyttjat ksp-bunkerns döda vinklar för att sakta smyga oss fram över fälten, och den tidigare patrullen är sedan länge inne i byn och är inte längre ett direkt hot. Efter nya noga observeringar kan vi nu konstatera att fienden inte längre har något fungerande försvar, varesig pansar eller något att sätta emot på avstånd. Så vi tänkte att vi plockar ner resten en efter en på säkert avstånd Jag får agera spotter.

Inga konstigheter! Då var den här natten äntligen avklarad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fick igång crossfire; Döp om arma2.exe till Crysis.exe och skapa en genväg och skriv -winxp i genvägen.

Visa signatur

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackeShan
Fick igång crossfire; Döp om arma2.exe till Crysis.exe och skapa en genväg och skriv -winxp i genvägen.

Testar på en gång! Ljuger du får du smisk

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Testar på en gång! Ljuger du får du smisk

Se till att ha Catalyst AI på Advanced också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crazyfox
Är väldigt trevligt även om man mest får flyga SP tills de stora taktikservrarna fått lite fler missions.

Helikopter har jag alltid gillat att flyga i Arma/OFP men inte varit mycket planen. Flygmodellen var riktigt usel på OFP-tiden tycker jag och i Arma1 har jag knappt testat flygplanen.

Satte mig och konfigurerade joysticken ordentligt och slängde ihop ett enkelt scenario med en A-10 i editor nu för att testa i Arma2 och jävlar va förvånad jag blev. Det var ju skitskoj!

Det är ju inte Lock-On direkt men flygmodellen är klar mycket bättre än den jag mindes från OFP-tiden allafall. Älska att komma in lågt och slå ut stridsvagnar med gatling-gun:en och se rikoschetter fara all världens väg. Ser riktigt schysst ut

Synd bara att ljudet på kanonen är så ruttet men det lär väl komma ljud-moddar som fixar det.

Det enda jag inte gillar är det otroligt korkade valet att ändra så thrust endast är antingen av/på/konstant (så var det inte i OFP). Fattar inte hur de tänkte där, gör det meningslöst att ha en analog thrust-kontroller. Som tur är så har detta gnällts på en hel del på officiella forumet och lead developern själv (Sumo) har kommenterat det att det skall gå att fixa så förhoppningsvis kommer det i en patch.

Edit:
Appropå joystickinställningar, vad har "turn left/right" för poäng för flygplan/helikoptrar? Man har ju redan "bank left/right" och "pedal left/right".