Skänkes: Sparcstations

Permalänk
Medlem

Skänkes: Sparcstations

Hejsan.

Då jag har fått mer datorer än jag kan leva med i mitt hobbyrum så behöver jag rensa ut. Därför så skänker jag bort alla min Sparcstations. Det är helt ok maskiner som kan köra Linux, Solaris och möjligen OpenSolaris. Dom har alla nån version av solaris installerad, dock har jag lovat att rensa diskarna på några av maskinerna. Några har slut på batteriet som håller reda på nvram:et, vilket inte ska vara så svårt att fixa har jag hört. Detta är vad som finns:

0 x SS 2 (Trasigt NVRAM)

0 x SS 4
0 x SS 5
0 x SS 10

0 x SS 20
0 x SS 330
0 x Ultra 1 Creator
0 x Ultra Enterprise 1
0 x Ultra 10 (?) Towerlåda med ubuntu på som jag fick av en annan forummedlem.

Det är SS10:orna och SS 330 som jag måste tömma diskarna på.

Den som kan komma och hämta hos mig i Storvreta strax utanför Uppsala har första tjing, då får man även en titt på min datorsamling Annars kan jag tänka mig skicka med bussgods eller dylikt (till självkostnadspris såklart). Dock har jag häcken full nu, så den kan dröja någon vecka innan jag tar tag i det.

Hoppas tråden inte bryter mot någon regel.

Edit: Nu är alla maskiner tingade och försvinner nog under nästa vecka

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem

En till storvretabo här ^^

Googlade runt och såg vilka monstermaskiner det var.

Har letat efter något att pilla med och kanske lära sig linux.
Vad har du använt dem till?

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog vara intresserad av någon av burkarna... har flera kurser till hösten där dessa hade kunnat göra nytta

Permalänk

Jag kan gärna ta lite:D

Älskar udda maskiner...

Visa signatur

Billigt Gigabyte moderkort, C2D e4300 @3.0Ghz, 2 Gb Corsair DDR2, Artic freezer Extreme
Antec sonata 2, Hiper 530W, Geforce 8800GTX
Linux kan allt...förutom att vara Windows

Permalänk
Medlem

Någon av dom som skulle fungera som en router/brandvägg?

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dax
Någon av dom som skulle fungera som en router/brandvägg?

Ja, bland annat fungerar en Ultra 10 utmärkt för ändamålet om man stoppar in t.ex. OpenBSD.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk

Re: Skänkes: Sparcstations

Hej,

Sätter upp mig på Ultra Enterprise 1 och en hyffsad Sparcstation om du har kvar.

Älskar lite mer unika datorer än X86, vi fick plocka gamla datorer på min högskola en gång, fasen vad jag ångrat att jag inte tog nån av Sun-maskinerna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av PBGP
...text...

Visa signatur

*** Signaturen raderad på grund av för många rader. Läs forumreglerna. /xphaze

Permalänk
Medlem

om det är möjligt kan jag ta en Ultra 10 för att köra som en brandvägg?

PM'a mig om det e möjligt.

En annan fråga fungerar en standard lcd skärm, tangentbord och mus till en Ultra 10? Så man kan ha en skärm vid installation och grund setup?

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pedbor
En till storvretabo här ^^

Googlade runt och såg vilka monstermaskiner det var.

Har letat efter något att pilla med och kanske lära sig linux.
Vad har du använt dem till?

Så trevligt med en intresserad granne Jag har inte hunnit använda dom ännu, tanken var att jag skulle lära mig lite Solaris och starta en liten sun-samling. Men nu har jag fått lite annat godis som jag hellre leker med.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Jag skulle nog vara intresserad av någon av burkarna... har flera kurser till hösten där dessa hade kunnat göra nytta

Bara att PM:a med önskad leveransmetod Och vilken maskin du vill ha.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter_Zero87
Jag kan gärna ta lite:D

Älskar udda maskiner...

Bara att komma å hämta

Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte_amal
Hej,

Sätter upp mig på Ultra Enterprise 1 och en hyffsad Sparcstation om du har kvar.

Dom är dina, PM:a mig med hur du vill ha det levererat.

Citat:

om det är möjligt kan jag ta en Ultra 10 för att köra som en brandvägg?

PM'a mig om det e möjligt.

En annan fråga fungerar en standard lcd skärm, tangentbord och mus till en Ultra 10? Så man kan ha en skärm vid installation och grund setup?

Du kan få med en adapter så du kan använda en vanlig VGA-skärm. Tangentbord och mus måste vara sun-specifikt. Jag tror jag kan ordna åtminstone ett tangentbord åt dig.

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk

Kan man ha dessa som spelservrar?

Visa signatur

Intel Core i5-3570k @ 3.4GHz | Gigabyte GA-Z77M-D3H | 8GB Corsair Vengeance DDR3 1600MHz | ATI Radeon HD7700 | 1TB Seagate Barracuda | Antec 550W | Swedx 32"

Permalänk
Medlem

Kul att se att grejerna kommer till nytta! Jag blev ju givetvis intresserad av 330:n! Finns den kvar än?

Flickvännen är bortrest igen så jag får passa på!

edit: Förärar dig givetvis med ett besök.

Permalänk
Medlem

Vilka har du kvar? Riktigt intressanta maskiner

Kan du skicka så långt som västkusten? Självklart betalar jag frakten, som du skrivit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denzillah
Kan man ha dessa som spelservrar?

Det tvivlar jag på. Beror väl förstås på vad för spel du spela, men det är inga prestandamonster.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av cl3mens
Kul att se att grejerna kommer till nytta! Jag blev ju givetvis intresserad av 330:n! Finns den kvar än?

Flickvännen är bortrest igen så jag får passa på!

edit: Förärar dig givetvis med ett besök.

Haha, den är din! Bara att kika förbi när du har tid.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av vjarke
Vilka har du kvar? Riktigt intressanta maskiner

Kan du skicka så långt som västkusten? Självklart betalar jag frakten, som du skrivit.

Bara 330, Ultra 10, Ultra Enterprise 1 och några Sparcstations som är tingade. Så säg vad du vill ha så ska det nog kunna ordnas.

Jodå, bussgods går väl dit också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PBGP
...

Haha, den är din! Bara att kika förbi när du har tid.

...

Klockrent, troligtvis runt tisdag eller så men jag PM:ar (kan nog ha ditt nr någonstans med). Har du tid får du gärna knäppa bilder av baksidan och ta reda på specs.

Du har inga fler tidiga i sun4-serien eller äldre?

Permalänk
Medlem

Måste man köpa SUN specifika nätverks kort till en Ultra 10? Eller kan man ta ett realtek kort och plugga in och köra OpenBSD? Sen är en Ultra 10 kraftfull nog att stå som en brandvägg?

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Måste man köpa SUN specifika nätverks kort till en Ultra 10? Eller kan man ta ett realtek kort och plugga in och köra OpenBSD? Sen är en Ultra 10 kraftfull nog att stå som en brandvägg?

Maskinen du får har ett nätverkskort och har plats för tre till. Så vilket nätverkskort som helst som funkar i linux/bsd borde gå att stoppa i. Vilka kort som stöds av solaris vet jag däremot inte.

Jodå, nog kan den vara en kompetent brandvägg, men det beror ju på hur mycket trafik du ska trycka igenom den. Kan inte ge några siffror.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tackar, då vet jag

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Stort tack för prylarna och rundturen! 330:n kommer att få åka till jobbet imorgon, så får experimentet med alternativ bruksdator ta sin början!

För er oinvigda så ska jag förklara: Jag jobbar som sysadmin, och har hand om både windows- och linux-maskiner dagligen. Eftersom jag har ett rustikt lager av Sun-prylar så började jag undra hur mycket av mitt arbete som skulle kunna utföras på t.ex. en Sparcstation 330.

Bild: http://www.obsolyte.com/sunPICS/sparc_vme/sun4_330.jpg

Viktiga specs för maskinen:
* Introducerad 1990, vikt ~30 kg
* CPU = Första generationens Sparc på 25 MHz, 128 kb extern cache (40 ns)
* RAM = Okänt på denna maskin, men maximalt kunde man få in mellan 56 och 72 MB beroende på ROM-version
* HDD = 5.25" SCSI-disk på okänd storlek
* CD-ROM = nej, floppy = nej, bandare = QIC

Denna maskin är har VME-buss med 3 slots, CPU-kortet och framebuffern (grafikkortet för er ej Sun-frälsta) tar upp två. En bild på CPU-kortet: http://www.obsolyte.com/sunPICS/sparc_vme/sun4_330_card.jpg

JA, jag gillar att göra det svårt för mig...

Permalänk
Medlem

Du får berätta för oss hur det går

Till er som väntar på gosaker: Jag har busmycket att göra men jag ska göra mitt bästa att få iväg maskinerna under nästa vecka.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ingen fara ta den tid du behöver.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk

Tusen tack PBGP!
Var och hämtade mitt paket igår, tre stycken fina Sun-maskiner, trodde armarna skulle lossna när jag bar in paketet till lägenheten

Har inte gjort så mycket än, testat att starta dom bara, det gick fint med skärmadaptern förutom på SS20:n som jag inte fick nån bild.

Man känner sig verkligen som en nybörjare nu, trodde inte det var något OS på, tills jag hittade på nätet att man kan skriva "boot" för att boota systemet. Maskinerna kräver inlogg, så jag har inte kunnat göra något utan jag antar att man får installera något OS själv på dom.

Om någon känner för det, så får den gärna skriva ner en enkel Sun-nybörjarguide. Tex kommandon som är bra att veta, skillnader mot x86-arkitekturen och hur man gör för att intallera ett OS

Annars får jag väll testa mig fram, man lär ju sig mer då, hade tänkt att försöka få tag på nån gammal SunOS eller Solaris version att installera, även om Debian funkar, så är roligare att köra det OS som dom hade när dom var nya tycker jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

När och vart ska jag komma? Bor i uppsala, skriv gärna din adress i pm och telefonnummer så kontaktar jag dig!

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Citat:

[B]Om någon känner för det, så får den gärna skriva ner en enkel Sun-nybörjarguide. Tex kommandon som är bra att veta, skillnader mot x86-arkitekturen och hur man gör för att intallera ett OS

En liten snabbguide från toppen av minnet!

Open Boot Prompt (där du hamnar vid boot (om inte, skicka break)):
boot cdrom - Boota CD
boot net - Boota från nät med RARP och TFTP
boot tape - Boota från tape
boot disk netbsd - Boota kerneln netbsd från disk
boot [sökväg på sunmanér till enhet] - Långt och omständigt, men fint att ha

probe-scsi - Sök av SCSI-bussen

test all - Rubb och stubb
test net - Testa nätverkskortet (kan ev. vara bindestreck på dessa kommandon)
test scsi - SCSI-test
Finns många fler testkommandon...

setenv - Sätt lite olika variabler som t.ex. autoboot, då slipper du göra något. Endast setenv visar alla variabler har jag för mig

help är också ett fint kommando, som även kan utökas till t.ex. help boot!

Installera ett OS
Från CD:
1. Se till att du står i OBP
2. Kör "boot cdrom"
3. Installationen är rätt lik den på PC, iaf för NetBSD. Inga konstigheter
4. Avsluta med att sätta autoboot i OBP och starta om. OS:et stängs nämligen ned när du dödar terminalen som körde boot-kommandot.

Från nät (har provat och misslyckats):
1. Du behöver en RARP-server och en TFTP-server med lämplig bootimage
2. Kör "boot net", maskinen ska nu få IP och serveradress (tror jag) av RARP

Fungerande konsolkabel till PC:

25 pin 9 pin pin 1 GND - pin 1 GND pin 2 TXD - pin 3 RXD pin 3 RXD - pin 3 TXD pin 4 RTS - pin 8 CTS pin 5 CTS - pin 7 RTS pin 7 gnd - pin 5 gnd pin 6 DSR - pin 4 DTR pin 20 DTR - pin 6 DSR

Två pinnar har bytt namn i den där, men jag hittar inte min rättade version. Men koppla på pinnummer så funkar det! Funkar till och med i de kombinerade A/B-portarna.

Övrigt bra
* Framebuffer är Sunspråk för grafikkort
* OBP kan behöva uppgraderas på vissa burkar för att funka okej med Linux
* Det vanligaste är diskar med SCA-anslutning, i de äldre är det 50 pinnars
* Har du en äldre sparcstation som tappat sin MAC-adress och klagar på NVRAM/EEPROM är batteriet dött. Det sitter i NVRAM-chippet och kan bytas ganska enkelt, se: http://www.bhargavaz.com/nvram/nvram.html eller google
* Om du startar utan keyboard SKA OBP alltid startas automatiskt på första serieporten
* Kolla Target ID på dina SCSI-enheter innan du hänger på annat så slipper du överraskningar. Min interna disk har lustigt nog ID 3 som standard, och CD:n ligger på ID 6...
* SBUS är bussen för expansionskort
* MBUS är bussen för CPU-kort, finns endast i vissa maskiner. 10 och 20 har den.
* SS 10 och 20 klarar max 4 CPU:er (2 per kort), men de blir extremt varma.

Bra tillbehör
Sun 411 - SCSI-låda med plats för 1 disk eller 1 CD/QIC-bandare
Sun 611 - SCSI-låda med plats för 1 disk eller 1 bandare (DDS/Exabyte)
Sun 811 - SCSI-låda med plats för 2 fullhöga diskar eller 1 bandare (Exabyte ofta) eller 1 GROTESK fullhöjds 5,25"-disk
Sun 911 - SCSI-låda med plats för 4 st fullhöga diskar
Sun Multipac - större låda med plats för 6 eller 12 diskar
Sun Unipac - Som Sun 611
SunPC - En PC på ett SBUS-kort, 486-propp (kanske fanns pentium)

Och besök http://sunstuff.org/, en överlägsen sida om Sun-hårdvara!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cl3mens
...text...

Tack så mycket, det var en utförlig guide det!

Angående kabeln så länkade någon i tråden "Gammal Sun-maskin, 13W3 - VGA ?" hit:
http://www.obsolyte.com/sunFAQ/serial/

Antar att det bara är o plocka fram min gamla noll-modems-kabel
Tyvärr så saknar jag serie-port på min WS, men jag har en gammal bärbar med en som tur är.

Jag brännde en ISO av Solaris 7 på en CD-skiva och försökte boota den, men Ultra Enterprise-maskin spottade ut den hela tiden, även utan skivan så fortsatte läsaren att mata ut CD-släden av sig själv
Antar att CD-ROM-spelaren är så pass gammal att det kan var problem med brända skivor.

Ska öppna o kolla lite mer, kanske det går att sätta i CD-ROM-spelaren från SS20:n.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Tack så mycket, det var en utförlig guide det!

Angående kabeln så länkade någon i tråden "Gammal Sun-maskin, 13W3 - VGA ?" hit:
http://www.obsolyte.com/sunFAQ/serial/

Antar att det bara är o plocka fram min gamla noll-modems-kabel
Tyvärr så saknar jag serie-port på min WS, men jag har en gammal bärbar med en som tur är.

Jag brännde en ISO av Solaris 7 på en CD-skiva och försökte boota den, men Ultra Enterprise-maskin spottade ut den hela tiden, även utan skivan så fortsatte läsaren att mata ut CD-släden av sig själv
Antar att CD-ROM-spelaren är så pass gammal att det kan var problem med brända skivor.

Ska öppna o kolla lite mer, kanske det går att sätta i CD-ROM-spelaren från SS20:n.

Alltid kul när folk håller på med Sun-hårdvara, då hjälper jag gärna. Seriekabelns layout tog jag från din länk ja, där finns även koppling för den runda serieporten som du ser (inte så vanlig).

Har själv inte haft problem med bränd NetBSD-skiva, hoppas den andra läsaren funkar för dig! Det är ju tyvärr lite problem med äldre sparcar, de gillar bara CD-läsare med 150 Kb blockstorlek. Osäker om detta gäller Ultra också. Men är den från Sun ska det ju funka.

Vad har du för maskiner nu då?

Permalänk
Medlem

Jag fick hem Ulta 10'an idag men får ingen bild på den står ingen signal på skärmen.

Har konvertern sen så vga kabeln.

Något tips? Måste det vara en crt skärm?

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag fick hem Ulta 10'an idag men får ingen bild på den står ingen signal på skärmen.

Har konvertern sen så vga kabeln.

Något tips? Måste det vara en crt skärm?

Det ska funka fint med TFT. Du har ett extrakort om du kör med converter va? För det ska sitta ett med VGA/HD25 på moderkortet från början har jag för mig. Testa med det och rapportera.

Annars så kan du öppna och kolla så CPU + minnen verkligen sitter bra, min Ultra 60 är kinkig med minnena.

Permalänk
Medlem

testat alla portar, det som hände rär att först komerm meddelandet ignen signal sen blir skärmen svart 2 sekunder sen e meddelandet tillbaka, ska dte iten komma nån bios prompt eller så ?

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Citat:

testat alla portar, det som hände rär att först komerm meddelandet ignen signal sen blir skärmen svart 2 sekunder sen e meddelandet tillbaka, ska dte iten komma nån bios prompt eller så ?

Jo, det ska komma en "bios" (heter OBP på sparc:ar). Min TFT-skärm var lite tjurig med sun-maskinerna, hade jag en DVI instoppad samtidigt så valde den DVI-signalen och ibland fick jag välja VGA-ingången manuellt några gånger innan den hittade en signal.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ryckte du ut grafikkortet när du provade det interna?

I värsta fall får du löda ihop en consolekabel, ganska lätt gjort.