Permalänk
Medlem

Extrem speldator 21 000kr

Så efter att i flera veckor tittat runt på Sweclockers utan att skriva nåt har jag bestämt mig nu för att fråga om råd.

Det är så att jag ska köpa mig en ny dator och för en gångs skull ska jag passa på att köpa det mesta nytt. Det enda jag inte behöver nytt är skärm, tangentbord, mus och högtalare.

Min budget ligger för närvarande på ungefär 21 000kr.

Datorn kommer för det mesta att användas till spel.

Eftersom jag bor i en liten studentlägenhet är ett av kraven jag har att den ska vara så tyst som möjligt(Annars lär tjejen döda en).

Så vad har ni på Sweclockers som vet lite mer än vad jag gör om detta för ideer? Jag har funderingar på GTX 285 SLI och en i7 processormen längre en så har jag inte kommit.

Permalänk
Medlem

Jag skulle hellre säga 2st 4890 i Crossfire eller 2st GTX 275 i sli. Mycket mer prisvärt än 2st GTX 285, är inte stor prestandaskillnad för den delen heller att det är värt att lägga dom extra pengarna för det.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NukeHenk
Jag skulle hellre säga 2st 4890 i Crossfire eller 2st GTX 275 i sli. Mycket mer prisvärt än 2st GTX 285, är inte stor prestandaskillnad för den delen heller att det är värt att lägga dom extra pengarna för det.

Nu var det inte prisvärt jag var på jakt efter. Jag har några slantar extra och vill ta ut svängarna lite extra.

Vart sitter flaskhalsarna när det kommer till spel? Så vitt jag förstått är det inte processorn iallfall.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toasty
Vart sitter flaskhalsarna när det kommer till spel? Så vitt jag förstått är det inte processorn iallfall.

Hårddiskarna är väl de som flaskar mest. SSD är att föredra!

Visa signatur

"Und bist du manchmal auch allein, Ich pflanze dir ein Schwesterlein"

Permalänk
Medlem

jag skulle köra ssd om jag var entusiast ;D

ssd icore7 6gb ddr3, sen nå tungt 4k radeon kort ;d

Visa signatur

^^,)

Permalänk
Sötast

Ja, om du inte söker prisvärdhet alls så:

i7 och dubbla 285.

Permalänk
Avstängd

Var smart lägg ner en 12.000kr på "speldatorn" så får du 9000kr över till annat roligt..

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem

jag skulle göra som mr DjRaven, kanske trimma lite extra på priset o göra något coolare för pengarna.. typ fixa en häftig frilla?

Visa signatur

^^,)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Madwan
jag skulle göra som mr DjRaven, kanske trimma lite extra på priset o göra något coolare för pengarna.. typ fixa en häftig frilla?

Kanske köpa nya grafikkort om 6 månader eller 1 år?
Om du struntar i priset tycker jag att du ska satsa på 12GB ram, minne kan man ju aldrig få för mycket av

Permalänk
Medlem

Killen vill köra en Ferrari, inte en Trabant. Även om högsta tillåtna hastighet är 120km/h är det alltid skönt med lite extra pulver under huven.
Och har han pengarna låt han göra det (det är ändå flödet av pengar som håller igång ekonomin).

Kan inte bidra med så mycket tyckande om GPU:erna då jag är dåligt insatt i vilket grafikkort som är bäst, tyvärr. Men gå på 64-Bit OS, fläska på med 8GB RAM och köp SSD till systemdisk och VelociRaptor som datadisk. Båda i RAID-0 (inte för säkerhet eller feltolerans utan enbart för prestanda, om än liten), det är ju en gamerdator...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Inaktiv

Lägger upp 2 av Zcenicx tidigare förslag:

Vill du byta ut CPU/Moderkort/Minne mot i7 baserat, så är det väl bara att göra det, men det blir lite dyrare, så du kanske behöver dra ned på något annat.

EDIT: Chassit är dock inte tyst, det kan du behöva byta ut med

Permalänk

Eller så kan man svara på frågan istället för att försöka gå från den till en man är bekväm med.

En sak det känns som att många som bygger i7-system missar är att de köper corsairs cl9-minnen istället för t.ex. OCZ platinum, som kostar i princip lika mycket men har lägre timeings (cl7).

Det var några som nämnde gtx 275 som alternativ. Du skulle fortfarande få en sjukt bra grafikprestanda men skulle ha lite extra pengar att lägga på en solid state disk. Då kanske du kan köra hela C-partitionen med alla program på den istället för bara windows och något enstaka spel. Sen kan det ju verkligen hända att du inte behöver de extra pengarna när budgeten är så stor. Dock bör du överväga att det kommer en ny generation grafikkort i kontakt med windows-7-releasen (22 oktober), även om det halvt verkar som att korten kommer vara lite försenade. Det kan kännas dumt att lägga 5000kr+ på grafikkort precis innan releasen av nya.

Om du inte har något större krav på att Chassit ska vara litet tycker jag att Cooler Master Cosmos 1000 låter som en rätt bra idé. Det är ljudisolerat, lätt att montera i, har bra luftgenomströmning och en hel del dammfilter. Det ser dessutom väldigt bra ut.
Dock kan någon annan gärna få komma med invändningar till det tipset, jag har inte direkt råkoll på chassin, så någon annan vet säkert bättre.

Permalänk
Avstängd

Mitt tips är 2x4890 för 3600 kr från komplett vad gäller grafik. I7 920 samt åtminstone 1600 mhz cl7 minnen. SSD för allt viktigt eller SSD för Windows och RAID för övrigt, beror lite på budgeten.

Visst så kan du ju satsa på bättre grafikkort men 2x4890 klarar i princip allt idag och jag kan garantera att om ett år så är du nöjdare över att kunna uppgradera igen.

Permalänk
Inaktiv

Ett till paket:

Notera att det inte finns något chassi med, ska det gå under 21 000 så kan du ta bort ett paket med minnen, 6GB klarar du dig med så länge.

Var det dessa minnen du menade blärkfnuskel?

Kommentera gärna vad som kan ändras. Vet t ex inte vilken SSD som är bäst att satsa på.

Om du vill vänta på nästa generations grafikkort:

Permalänk

Ett konkret förslag:

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=708639...

Dock är det ett förslag att bygga runt, fråga gärna om du undrar något.

Edit: Tog komplett som grund för förslaget eftersom de har Chassit i bundle med ett bra 850W nätagg, det går säkerligen att hitta delarna billigare.

Permalänk
Medlem

Detta paket med Windows 7 - är 23k för mycket, kör då 275 i SLI istället - fläktar/annat utelämnade jag då det är så mycket individuell smak på dessa, jag föredrar dock Scythe SlipStream 800/1200rpm

Bör tilläggas att mitt system i signatur klarar crysis warhead/farcry2/cod4/fallout3/prototype på maxinställningar i 1920x1080, så personligen skulle jag med den budgeten gå lös lite billigare men fortf ha ett top notch-system i stil med:

I detta paket har du även utrymme att lägga till en SSD-disk och köra dem i Raid 0

Permalänk
Avstängd

Skulle vänta med att köpa ny dator idag till senare i år nu när Win7 och DX 11 är på G..

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catman
Skulle vänta med att köpa ny dator idag till senare i år nu när Win7 och DX 11 är på G..

Man kan ju köpa dator nu, men skita i OS (köra Win7 RC) och ta ett enklare gtafikkort, t ex GTX260.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catman

Om man vill ha ett i7-system bör man köpa åtminstone processorn nu innan i7 920 pensioneras till sensommaren.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog vänta tills i höst, om nvidia släpper sina nya värstingkort.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Samsung 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

12k på ny dator och umgänge med flickan för 9. där har du det!

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JD
Jag skulle nog vänta tills i höst, om nvidia släpper sina nya värstingkort.

ATI också

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omnia
12k på ny dator och umgänge med flickan för 9. där har du det!

Det kan jag hålla med om. det hade uppskattats enormt från hennes sida kan jag tänka mig. 12k på en dator kan du få ett fett paket med Crossfire X eller SLI. btw, vad är det för skärm du ska köra på? upplösning? jag kör på 22" och ett 4870 och kan maxa alla spel förutom crysis som laggar lite men med 2 st 4870, eller slå på större och ta 4890, så kommer du absolut inte ha problem med att får allt att maxa även på en 26" skärm eller vad du nu ska köra på.

men kan hålla med om att har man den budgeten så vill man gärna ha mer än vad som behövs. framtids skäkert? ja, men onödigt. det är roligare att uppgradera lite då o då. köper du en dator för 21k så kommer du ju inte behöva uppgradera datorn på dom närmaste 3-5 åren, inte med 2 st 295 i SLI tex, det enda som kanske kommer behövas till datorn på 3-5 år är väl lagring. satsa på en dator för 12-15k och uppgradera allt eftersom nya saker kommer. det kommer va mer prisvärt. och mycket roligare

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jkrohn

Bör tilläggas att mitt system i signatur klarar crysis warhead/farcry2/cod4/fallout3/prototype på maxinställningar i 1920x1080, så personligen skulle jag med den budgeten gå lös lite billigare men fortf ha ett top notch-system i stil med:

http://www.farlig.se/linus/DatorpaketAM3.PNG

I detta paket har du även utrymme att lägga till en SSD-disk och köra dem i Raid 0

Men funkar minnena ihop med resten? Är det inte avsett för i7?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Disclose
köper du en dator för 21k så kommer du ju inte behöva uppgradera datorn på dom närmaste 3-5 åren, inte med 2 st 295 i SLI tex

Hmm... Man kommer inte kunna maxa spel särskillt länge med dubbla av de dyraste grafikkorten man kan köpa idag. Dock kommer datorn självklart duga för att kunna spela alla spel tre år men det skulle en dator med grafikkort för 6000kr mindre också göra, frågan är bara var gränsen för vad som är värt det går.

Jag kommenterar alltså inte uttalandet för att visa på att du har fel, för det har du inte. Dock kan det låta bättre än verkligheten ser ut. Har man en budget på 21000kr tror jag nästan att man har en annan syn på vad som är att "inte behöva" uppgradera datorn än man har om budgeten ligger på hälften. Så det här var mest bara för att förtydliga det du sade. Vilket jag säkert misslyckades fatalt med iaf

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av v1lle
Men funkar minnena ihop med resten? Är det inte avsett för i7?

I det andra paketet (amd) är det en minnesmodul för mycket.

Och Phenom II 955 kör minnen i högst 1333MHz, så det kan vara lite väl mycket lagt på minnena.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jkrohn
Detta paket med Windows 7 - är 23k för mycket, kör då 275 i SLI istället - fläktar/annat utelämnade jag då det är så mycket individuell smak på dessa, jag föredrar dock Scythe SlipStream 800/1200rpm

BILD

BILD

gå inte på något av dessa paket, de har komponenter som inte passar med varandra.

jag undrar också över vad för skärm du har nu och vilken upplösning den har. samt vilka spel du spelar. det påverkar mycket vilka komponenter man bör ta.

Visa signatur

i5 750, asrock p55 extreme, corsair 4 gb 1600 mhz, hd5850, spinpoint f3, chieftec 750 w modulärt, fd define r2, 2 x 22"
hp nc8430 - asus eeepc 901 - mediaserver 2.4 GHz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av foxanimal
gå inte på något av dessa paket, de har komponenter som inte passar med varandra.

Jag kanske är tokblind men var låg problemet i i7-paketet?
Det enda jag inte har någon större koll på är om det skulle gå att montera dämpningsmattorna i det chassit, annars såg åtminstone jag inget fel.

Permalänk

precis, antec p-193 är redan ljuddämpat

sen var det inte jättebra optimerat heller, men det är en annan sak

Visa signatur

i5 750, asrock p55 extreme, corsair 4 gb 1600 mhz, hd5850, spinpoint f3, chieftec 750 w modulärt, fd define r2, 2 x 22"
hp nc8430 - asus eeepc 901 - mediaserver 2.4 GHz

Permalänk
Medlem

Med detta kan du göra det mesta, plus att den är tyst som en mus..

Visa signatur

Roses are red, My name's Dave, This poem makes no sense, Microwave.