Permalänk
Medlem

Tips på ny TV!

Ska flytta till studentlägenhet till hösten och behöver därmed köpa mig en TV. Vill inte påstå att jag är väldigt insatt i TV-världen, så därför hoppas jag att jag kanske kan få några tips!

Prisklass: Upp till 4500 kr. (Vid 4550 kr ska den helst ha allt eller nästan allt och nån annan användbar finess som jag inte tänkt på.)

Mina krav på TV:n:
1. Ska kunna snappa upp "Kabel-TV Comhem (basutbud)" (antennkabel antar jag är enda sättet?).
2. Full HD (1080p).
3. Minst två HDMI-ingångar.
4. Minst en SCART-ingång.
5. Kunna spela upp HD-film och klara Xbox 360 spel via HDMI (då menar jag med fräsch bild).
5. Gärna inbyggd digitalbox.
6. Gärna inbyggda högtalare och hörlursutgång, men inget måste.

Sedan ett par frågor:
1. "Kabel-TV Comhem (basutbud)" kan väl endast fås via antennkabel?
2. Är det något annat jag bör tänka på?

Jag är inte direkt någon TV-guru som sagt så länka gärna tips på TV-apparater och kom gärna med idéer.

Visa signatur

MacBook Pro 17" - 2,93 GHz - 320 GB HD - Resten original (Tidigt 2009)

Permalänk

Jag är i precis samma sits! Ska flytta om någon vecka, och behöver då köpa mig en tv. Kraven jag har är eg. inte direkt megahöga, jag vill kunna spela upp film/tvserier från datorn i minst 720p och se på vanlig kabel-tv.

Storleken är dock en faktor som jag har sett triggar upp priserna rejält.
Jag är ute efter en absolut minst 32" Tv, helst ser jag en 37-42", prisbild i stil med oski +/- några tior (kan hända att det slinker med sedlar av större valör också om detta käns motiverat).

Är inte heller någon hajjare på detta med Tv-apprater, det jag hört är att LED är riktigt slimmade och dyra, Plasma bränner in lätt och LCD har eftersläpningar. Summerar man detta skulle man ju kunna tro att jag inte vill ha någon tv alls, men så är alltså inte fallet

Permalänk
Medlem
Visa signatur

http://www.photofast.se
High Quality. Innovative thinking.

Permalänk
Medlem

Troyan, har du några erfarenheter av sidan? Den känns inte alltför seriöst. Fina priser dock...

Vad tros om denna apparat: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=301572?
Den har fått finfina omdömen, är väldigt prisvärd enligt mig själv och ser ut att fylla mina krav. Dock är den endast på 24". Men med tanke på att min lägenhet är på 19,7 kvm så räcker det nog

Visa signatur

Permalänk

Re: Tips på ny TV!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av oski
Mina krav på TV:n:
1. Ska kunna snappa upp "Kabel-TV Comhem (basutbud)" (antennkabel antar jag är enda sättet?).

Hur blir bilden på en LCD-TV om man tittar på tv med Comhems basutbud via antennkabeln? Själv har jag fortfarande kvar min tjock-tv och funderar lite på om bilden blir sämre än den är nu om jag matar en ny tv med samma bildsignal. Sry om det blir lite OT.

Permalänk
Medlem
Citat:

Troyan, har du några erfarenheter av sidan? Den känns inte alltför seriöst. Fina priser dock...

Den har fått finfina omdömen, är väldigt prisvärd enligt mig själv och ser ut att fylla mina krav. Dock är den endast på 24". Men med tanke på att min lägenhet är på 19,7 kvm så räcker det nog

Den verkar ha fått bra omdöme i alla fall... http://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?ftgid=1948

Det är billigt för att produkten levereras utan TV-fot, vägg-monteringssats, högtalare eller frontram. Det får man beställa till.

Visa signatur

Dator: Corsair Obsidian 800D | Intel Core i7 920 @ 3.4GHz | 6GB Ram | Corsair 750w | Asus P6T Deluxe V2 | 750GB HDD + 150GB Velociraptor | 4870 512MB OC | 2 x Samsung SyncMaster T220

Permalänk

Någon som hört om Andersson A421FD? Ser lovande ut på specifikationen och verkligen på priset! 6990:- på Net on Net..

Hade varit trevligt att höra någons erfarenheter dock

Permalänk

Re: Re: Tips på ny TV!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tony Clifton
Hur blir bilden på en LCD-TV om man tittar på tv med Comhems basutbud via antennkabeln? Själv har jag fortfarande kvar min tjock-tv och funderar lite på om bilden blir sämre än den är nu om jag matar en ny tv med samma bildsignal. Sry om det blir lite OT.

Bilden kommer med största sannolikhet bli mer eller mindre horribel.
Det är inget annat än riktigt dumsnålt att köpa en ny tv och sen vägra betala för digital-tv.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Tips på ny TV!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tony Clifton

Tyvärr har jag ingen "tjockis" att jämföra med, men hemma har vi en 40" LCD (Fujitsu Siemens Myrica), och ComHems analoga kabelnät via antennkabel. Bilden är ganska hemsk på de flesta kanaler. Av någon anledning är SVT och TV4 bättre än de andra. Tur att man aldrig kollar på TV, för jag hade aldrig stått ut med eländet!

Permalänk
Medlem

Om vi för ett ögonblick återvänder till den ursprungliga diskussionen.

Citat:

Den har fått finfina omdömen, är väldigt prisvärd enligt mig själv och ser ut att fylla mina krav. Dock är den endast på 24". Men med tanke på att min lägenhet är på 19,7 kvm så räcker det nog [/B]

Några invändningar, tankar, idéer, tips, råd, förslag eller annat av värde?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du inte har läst om T240HD på Minhembio.com så kolla denna länk http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=237995

Visa signatur

janee

Permalänk

Re: Re: Re: Tips på ny TV!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Bilden kommer med största sannolikhet bli mer eller mindre horribel.
Det är inget annat än riktigt dumsnålt att köpa en ny tv och sen vägra betala för digital-tv.

Ok, misstänkte nästan det. Och detta ser jag personligen som ett stort problem med att byta till en ny tv, eftersom jag inte är så sugen på att betala för att se på digital reklam-tv. Nu vet jag iofs inte hur mycket digital-tv kostar per månad men fasta månadskostnader är något jag i möjligaste mån försöker slippa. Jag har inga problem med att betala 25k för en stor och bra tv, men är inte särskilt benägen att dra på mig en ännu en fast avgift på, säg, 100 kronor. Men det är kanske bara jag som känner så.

Ok, back on topic. Sry igen för sidospåret.

Permalänk
Medlem

Tack för minhembio-länken! Hittade en del intressanta saker där!

Citat:

Citat från http://www.dvdforum.nu/?act=shoart&id=168:
En betraktningsvinkel på 160 grader är inget ovanligt, vilket gör att du kan sitta 80 grader åt sidan från din skärm utan att bilden försämras.

Är betraktningsvinkeln på TV:n verkligen så hemsk? Att sitta 80 grader åt sidan när man kollar på TV är väl ingen nödvändighet?

Vad jag förstår av denna recension: http://www.smartson.se/test/bildskarm/samsung-syncmaster-t240... så är det färgerna som sviker lite.

Men tittar man på http://www.digitalversus.com/duels.php?ty=6&ma1=36&mo1=402&p1... ser betraktningsvinkeln inte så värst farlig ut eller? Jag tänker ju inte ha TV:n på en två meter hög bokhylla direkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Troyan
www.swedx.com

Det var billigt!

Är det bra produkter?
Vart lite suger på att köpa en ny när jag såg det där :D,,
Det finns ingen sån hemsida fast med plasma skärmar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alelale
Det var billigt!

Är det bra produkter?
Vart lite suger på att köpa en ny när jag såg det där :D,,
Det finns ingen sån hemsida fast med plasma skärmar?

Hmm... Kan ni hålla er till topic? Gör gärna nya trådar om ni vill diskutera annat, tack.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om man tittar på bilderna i testet så får jag uppfattningen att dom har förbättrat betraktningsvinkeln från sidan och uppifrån på bekostnad av den blir sämre om man tittar ner i från.

Så om man placerar TVn i rätt höjd så skall det fungera bra.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av janee
Om man tittar på bilderna i testet så får jag uppfattningen att dom har förbättrat betraktningsvinkeln från sidan och uppifrån på bekostnad av den blir sämre om man tittar ner i från.

Så om man placerar TVn i rätt höjd så skall det fungera bra.

Okej, det låter troligt med tanke på att jag inte riktigt kan förstå alla klagomål på betraktningsvinklarna.

Känns som jag har bestämt mig för att införskaffa en sådan TV. Men det blir inte förrän om en månad när jag är inflyttad och klar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad jag har förstått så har swedx inte fått bästa betyg med analog källa, men varför köpa en lcd och köra analogt ?

Bara att springa iväg och köpa en digitalbox för 300kr och ta emot kanalerna som sänds digitalt gratis. Känns lite som att köpa en ferrari med 15" fälgar annars.

Skall köpa en 46" och ersätta projektorn vid möten. Gillar deras koncept med miljö, utbytbara färger och bra priser.

Visa signatur

http://www.photofast.se
High Quality. Innovative thinking.

Permalänk
Medlem

Ja, det har du rätt i, men kan man vara säker på att det funkar att få digital signal i en studentlägenhet där det tydligt står: "Kabel-TV Comhem (basutbud ingår)"?

I så fall, hur får man den digitala signalen? Ursäkta min okunnighet.

Visa signatur

Permalänk

Ja, självklart kan du ju teckna abbonemang trots att du bor i en studentlägenhet.
Det Troyan menar är att du kan ta emot gratiskanalerna i marknätet med en antenn och enkel digitalbox utan kortläsare.
SVT1, 2 & 24, TV4, TV6 plus några till småkanaler är gratis.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Okej, så om vi lämnar mina krav och istället tittar på denna TV: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=301572
Funkar den för att ta emot Comhems kabelTV basutbud direkt eller behöver jag en digitalbox?
Skulle en TV med DVB-C kunna ta emot signalen direkt?

Visa signatur

Permalänk

Nästan alla tv-apparater har fortfarande analoga mottagare.

På Prisjakt står det följande i specen

TV-mottagare, analog Ja
TV-mottagare, digital Ja

Den digitala mottagaren är för marknätet, DVB-T. På Stöd för CI / CA-modul står det ingenting, den saknar alltså med största sannolikhet kortplats och kan aldrig ta in några betalkanaler via Boxer (leverantören i marknätet).

Däremot kan du alltid ansluta en digitalbox (extern mottagare) via tvns ingångar (SCART resp HDMI) om du vill ha bättre bild i framtiden. Med många digitalboxar kan du dessutom spela in program.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Okej. Jag tror jag har hajat nu. Dock är betalkanaler inte relevant i mitt fall.
Med DVB-T menas alltså att den kan visa kanaler via marknätet om man har en digitalbox, inte att den har inbyggd mottagare för marksänd digital-TV?
Och signalen från marknätet får man via sin antennkabel som går till digitalboxen och vidare till TV:n via t ex SCART?
Har jag fattat rätt?
Puhh

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Samsungs hemsida för T240HD http://www.samsung.com/se/consumer/detail/spec.do?group=compu...

Som du ser så har den CA slott och DVB-T och DVB-C, det betyder att den klarar nästan allt som man kan begära av en TV utan att du behöver köpa någon box, allt är inbyggt i TVn.

Det enda som den inte har är möjlighet att koppla in en hårddisk via USB i övrigt har den allt inbyggt likadant som Samsungs dyra topp modeller.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Okej. Din edit där gav mig svar på min fråga

Visa signatur