Permalänk
Avstängd

Os ?

Hej, jo det är så att jag sitter på en sunking gammal Imac G5.
Saken är att den är hur seg som helst nu, kan knappt kolla film på youtube!

Jag funderar på att Installera något annat OS, är lite sugen på "yellow dog".

[Datorn Specs:]
OS=OS X 10.3.9
CPU=PowerPc G5 @ 1,6 GHz
RAM=768 MB

Helst ingen Window$ verision (är j*vligt trött på den skiten!).

Ha det bra

Visa signatur

[email="tjockisen@live.se"]E-POST[/mail]

Permalänk
Medlem

Re: Os ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av smurfen123
Hej, jo det är så att jag sitter på en sunking gammal Imac G5.
Saken är att den är hur seg som helst nu, kan knappt kolla film på youtube!

Jag funderar på att Installera något annat OS, är lite sugen på "yellow dog".

[Datorn Specs:]
OS=OS X 10.3.9
CPU=PowerPc G5 @ 1,6 GHz
RAM=768 MB

Helst ingen Window$ verision (är j*vligt trött på den skiten!).

Ha det bra

Windows är tyvärr inte ens ett alternativ på en G5.. Så det får nog bli Linux för din del i så fall. Men jag vet inte om det är så mycket snabbare..

Har du provat att installera Leopard eller i alla fall Tiger på den? Borde göra den något snabbare i alla fall.. Och angående just Youtube, prova att ladda hem och installera den senaste flashplayern manuellt från Adobes hemsida: http://get.adobe.com/flashplayer/

För optimal prestanda ska du även köra Youtube i Safari.. Helst 4:an

Jag rekommenderar i alla fall starkt att prova installera Leopard före Linux.. Om du nu inte väldigt gärna vil köra Linux och är van vid Linux

Visa signatur

It's nice to be important but it's more important to be nice. Posse!

Permalänk
Medlem

Då jag hade en långsammare iBook surfade jag med Camino, det snabbade upp upplevelsen rejält - speciellt på youtube. Frågan är dock om inte Safari 4 är snabbare idag. Prova är väl det enklaste.

Visa signatur

iMac, inget monster på något sätt så spec överflödigt!

Permalänk
Medlem

Uppdatera till nyaste OSet, 10.3.9 är skåpmat. Mer minne, så mycket det bara går att få i och helst lite till. Adblock, flashblock osv osv hjälper också.

Permalänk
Medlem

Flash är tyvärr extremt långsamt på allt som inte är Windows. Men med mer RAM så fungerar nog Leopard bra. Ska du köra Linux rekommenderar jag OpenSUSE för PPC64-maskiner. Men Yellow Dog fungerar säkert det med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Flash är tyvärr extremt långsamt på allt som inte är Windows. Men med mer RAM så fungerar nog Leopard bra. Ska du köra Linux rekommenderar jag OpenSUSE för PPC64-maskiner. Men Yellow Dog fungerar säkert det med.

Skulle själv vilja slå ett slag för Debian, mycket snällare mot datorn än vad bloatedSUSE är.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk

Den borde köra Tiger väldigt fint. Eller som Sidde säger, skaffa lite mer ram, så kör den leopard kanonbra!

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Skulle själv vilja slå ett slag för Debian, mycket snällare mot datorn än vad bloatedSUSE är.

Jag tycker debians PPC64-port är riktigt urusel, många brutna paket överallt i apt och dåligt hårdvarustöd. IBM som är en av de största deltagarna i PPC64-projektet satsar på att utveckla alla sina lösningar för RPM(redhat-inspirerade distros) och därför kommer väldigt mycket kod just anpassat för dessa. Därför Yellow Dog vunnit så mycket kraft.

Nu kör jag dock inte PPC970 utan Power5+, båda är PPC64-kompatibla maskiner.
OpenSUSE är inte så bloat, bortsett från deras Firewall så är det som alla andra desktop-distros. Väljer du istället i installationen att köra utan X eller med XFCE blir det genast mycket smidigare än tex KDE4 eller Gnome 2.24