Permalänk
Medlem

hjälp med hemsida

halloj

har skapat mig en ganska simpel hemsida(xhtml) med layout som kommer ändras senare bara ett test.

sidan kommer användas som en uppladdnings site, där man kan ladda upp bilder osv. Hade tänkt mig en max storlek på filerna ca 10-20mb.

och har lite frågor angående detta

så nu till saken hur ska jag gå tillväga för att kunna köra hemsidan från min egen dator, istället för att använda sig av webhotell?
vilka program krävs osv

och nu till det lite mer komplicerade problemet iaf jag tror det kommer vara det

har inte hittat något alls hur man ska göra för att få denna "funktion" att funka.
ni som vet vad fuskbugg och imageshack är mm, vet vad jag syftar på
det är så jag vill att mina sida ska fungera, hur ska jag gå tillväga? tips

eftersom jag ska använda den som uppladnings site så kommer allting lagras på min hdd vilket är helt ok, tänkte mig att sidan ska ha tillgång till 100gb till en början.

vart lite luddigt men men undrar ni över nå elr vill ha mer info skriv!

tacksam för alla svar!

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna använda dig av wamp server, till en början iaf, rekomenderas kanske inte när sidan blir allt för stor. I det programpaketet ingår iaf MySQL, Apache och PHP, så det slipper du oroa dig för.

Angående din andra fråga som är lite mer komplicerad rekomenderar jag att du tar dig några timmar att läsa igenom olika trådar på phpportalen.net.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS P5Q PRO, Q9550, CORSAIR H50, EAH4850 CF, 4GB RAM, WDC GP 2TB, CORSAIR 650W, FD Define R2
 MacBook Pro 13" Early 2015,  MacBook Air 13" Mid 2011

Permalänk
Medlem

ska testas med en gång, tackar!

Permalänk
Medlem

Lycka till, annars äre bara att fråga

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS P5Q PRO, Q9550, CORSAIR H50, EAH4850 CF, 4GB RAM, WDC GP 2TB, CORSAIR 650W, FD Define R2
 MacBook Pro 13" Early 2015,  MacBook Air 13" Mid 2011

Permalänk
Medlem

har dock ett problem med min router verkar det som ,
när jag går in på portforwarding och klickar "add a custom service" och skriver in

Service Name *****
Service Type TCP/UDP
Starting Port 80 (1~65534)
Ending Port 80 (1~65534)
Server IP Address *********

efter jag klickat apply så står det "port in conflict" än vilka nummer jag väljer,,

vad kan det va? :s

som jag förstår det så måste jag fixa i routern för att få upp websidan?

har dessutom lagt in filerna till hemsida i www directory , men inget händer när jag klickar localhost elr skriver in min ip i addressfältet.

skumt , vad har jag missat elr gjort för fel!

står då iaf - WAMPSERVER -server online

Permalänk
Medlem

Till uppladdningsfunktionen: http://www.w3schools.com/php/php_file_upload.asp
(Sidan förklarar 100ggr bätter än vad jag kan så jag ska inte försöka.)
EDIT:
Ang. ditt port problem. testa ett interval, t.ex. 79-81.

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem

tackar så mycket dosshell för uppladnings funktionen!
dock så vet jag inte om jag gjort rätt men de får jag se när jag får upp sidan, om nu porten vill ge med sig dvs

testade att göra intervall, men dock samma resultat
än med interval så ståre "port in conflict"

börjar blir riktigt irriterad på detta nu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trezzu

Service Name *****
Service Type TCP/UDP
Starting Port 80 (1~65534)
Ending Port 80 (1~65534)
Server IP Address *********

Länge sedan jag öppna på min port men ända skillnaded är att jag har bara TCP och inte TCP/UDP. Ingen aning om det fungerar eller inte.

Permalänk
Medlem

får testa att uppdatera firmwaren återkommer!

Edit: MUhahah firmwaren var boven!
nu är man glad !

men nu till Wampserver.. jag har nu öppnat porten i routern så,
och när jag nu klickar på localhost , så är det bara svart?

edit: kikade på en guide på youtube har gjort precis som han men vill ändå inte fungera sidan blir svart när jag skriver in "localhost" i adressfältet.. hm mysko, än vill inte problemen försvinna

Permalänk
Medlem

Hallå Trezzu!

Tycker du att det är roligt att meka med det där? Varför kör du inte med Joomla eller liknande CMS?

Visa signatur

Bra Webbhotell PHP Wordpress Blogg http://www.brawebbhotell.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aixenpro
Hallå Trezzu!

Tycker du att det är roligt att meka med det där? Varför kör du inte med Joomla eller liknande CMS?

tjena!

hade varit kul om det gick som jag ville iaf

aldrig hört talas om joomla förut, får ta å kolla upp, tack

Edit: verkar väldigt intressant men som vanligt får jag problem..
har installerat xampp sen hämta jag hem joomla å la in filerna i mappen som man skulle, samt starta apache och MySql.

en notis, i xampp när jag klickar på start Apache så står det i loggen

"Apache started [port 80 ] "

än fast inte tjänsten startar, jag kan klicka start flera gånger den ändras inte om till stopp så vad kan vara felet?

iaf laddade hem de nyaste versionerna dom hade

Permalänk
Medlem

Jag är ingen expert på själva installationen på egen dator. Kolla på www.joomla.org eller på www.svenskjoomla.se Ställ en fråga i forumen där så får du garanterat svar snabbt. Det finns webbhotell där man kan installera med ett klick. Det kostar från 9 kr i månaden typ. Jag vågar inte skriva någon reklam för något särskilt webbhotell. Läs gärna min artikel om att Bygga hemsida med joomla: http://mallbygge.web.surftown.se/index.php/component/content/...

Visa signatur

Bra Webbhotell PHP Wordpress Blogg http://www.brawebbhotell.se

Permalänk
Medlem

(xampp)
verkar som det är port 80 som jävlas, det står running i knappa 1 sekund sen stängs apache av, nån som vet hur jag öppnar den porten för apache?

vill helst kunna hosta websidan från min egen dator, därför väntar jag med webhotell

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trezzu
(xampp)
verkar som det är port 80 som jävlas, det står running i knappa 1 sekund sen stängs apache av, nån som vet hur jag öppnar den porten för apache?

vill helst kunna hosta websidan från min egen dator, därför väntar jag med webhotell

Det har inget med portöppnande att göra; kolla i apaches error-log. Det kan vara så att något annat program redan använder port 80.

Permalänk
Medlem

fick det att funka!, dock så använde jag mig av virtual pc och körde windows xp. då funkade allting prima

men vill ju dock ha den fungerande på mitt riktiga os ,,

detta står i loggen

The Apache service named reported the following error:
>>> no listening sockets available, shutting down .

The Apache service named reported the following error:
>>> Unable to open logs .

2 olika errors

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trezzu
fick det att funka!, dock så använde jag mig av virtual pc och körde windows xp. då funkade allting prima

men vill ju dock ha den fungerande på mitt riktiga os ,,

detta står i loggen

The Apache service named reported the following error:
>>> no listening sockets available, shutting down .

The Apache service named reported the following error:
>>> Unable to open logs .

2 olika errors

no listening sockets beror på att nånting ligger och lyssnar på den port apache vill använda.

Öppna kommandotolken och kör kommandet "netstat -an" utan fnuttar och kolla om du ser LISTENING på nån rad som har port 80.

Tex
TCP 0.0.0.0:80 0.0.0.0:0 LISTENING

kom ihåg att stänga av xampp först bara.

Permalänk
Medlem

första raden TCP 0.0.0.0:80 0.0.0.0:0 LISTENING
är det, ingen annan vad jag kan se.

så hur ska jag göra nu för att stänga av den?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trezzu
första raden TCP 0.0.0.0:80 0.0.0.0:0 LISTENING
är det, ingen annan vad jag kan se.

så hur ska jag göra nu för att stänga av den?

Kör `netstat -abn` istället så ser du vilket program det är som använder porten; sedan stänger du detta (och ser till att det inte startar igen) och försöker starta Apache igen.

Permalänk
Medlem

hittade dock inte samma TCP som förut men hittade två andra som slutade på :80

EKRN.exe established

som verkar vara mitt virus program "eset" nod 32

Edit: bytte port för den, men samma problem kvar står så, nu är jag less och tänker lägga upp den på ett webbhotell..

dock så funkar inte sidan när jag ladda upp filerna till, ni som är joomla kunniga ge mig tips hur jag ska gå tillväga!!