Stänga av USB-portar på en MacBook?

Permalänk

Stänga av USB-portar på en MacBook?

Hej.

Jag undrar om man kan stänga av USB-portarna på en MacBook för att undvika att illasinnade vänner eller andra ska kunna infektera datorn med en USB-sticka.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Saken är ju den att även om du skulle få ett virus så måste du själv exekvera filen... Så med lite självdiciplin och koll så slipper du huvudvärken med att aktivera och avaktivera dina usb-portar.

Visa signatur

❤️ Aruba, EdgeRouter, HPE, macOS & Armbian

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cj
Saken är ju den att även om du skulle få ett virus så måste du själv exekvera filen... Så med lite självdiciplin och koll så slipper du huvudvärken med att aktivera och avaktivera dina usb-portar.

Jag blev kall i hela kroppen när jag läste det här.

Permalänk
Medlem

Ja, men EXE-filer kan ändå inte starta av sig själva i OS X. Så inte finns det mycket att vara orolig för.

Visa signatur

"I read these books, any books, to develop my command and knowledge in the english language. I read to further my education, miss Kenton"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bjarte
Ja, men EXE-filer kan ändå inte starta av sig själva i OS X. Så inte finns det mycket att vara orolig för.

exe-filer går inte att köra ALLS under OS X.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudburst

Och någon som kan sin sak kan inte använda en liknande metod för OS X? Jag vill fortfarande veta om man kan stänga av USB-portarna.

Är man paranoid så är man. =/

Permalänk
Medlem

Där är den där foliehatten på igen

Oroa dig inte mac-virus är yet to come...

OS X är unix baserat dvs att du kan aldrig göra något kritiskt med systemet utan att behöva slå in ditt pass.
Alltså om någon skulle skapa en liknande virus-sticka för mac så skulle du endast prsenteras med en password-ruta.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Finns ju en preffil till DiskArbitration Daemon. Kolla där...
(Att börja flytta kexter typ IOUSB är att leka med elden.)

F.ö är det bortkastad tid eftersom du inte har något att vara paranoid över, utan spänn av en smula och lägg ork på viktiga saker.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudburst

Nu tar du väl i så du kräks?

Finns ju diverse program såsom Parallells och Wine som möjliggör användande av EXE-filer.

Så jag tycker nog att min beskrivning var korrekt. Fast ett standard OS X är helt osårbart för EXE-filer, det är det ju.

Visa signatur

"I read these books, any books, to develop my command and knowledge in the english language. I read to further my education, miss Kenton"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
Där är den där foliehatten på igen

Oroa dig inte mac-virus är yet to come...

OS X är unix baserat dvs att du kan aldrig göra något kritiskt med systemet utan att behöva slå in ditt pass.
Alltså om någon skulle skapa en liknande virus-sticka för mac så skulle du endast prsenteras med en password-ruta.

Jag skulle inte säga aldrig. Ifall någon hittar en bugg i kärnan som kan ge en vanlig användare root, ala vmsplice exploiten i Linux kernel version 2.6.17 - 2.6.24.1 (http://www.milw0rm.com/exploits/5092), så kommer inte en sådan dialog komma upp. Men det är inget trådskaparen behöver oroa sig för.

Hens illasinta vänner är nog inget annat än script-kiddies och kommer med största sannolikhet aldrig att lyckas pilla ihop något av den magnituden. Inte ens om det är ett kännt opatchat hål med kod tillgänglig på Internet. Att någon annan som vet hur man ska pilla ihop en USB-sticka som auto-exekverar en binär, som öppnar upp ett sådant hål (finns idag inget sådan, känt, hål mig veterligen i Darwin, dvs Mac OS X, kärnan) och därefter exekverar den skadliga koden, och pillar ihop en sådan USB-sticka och lägger ut det så att alla script-kiddies kan springa runt och göra vardagen sur för sin "kompisar" är minimal.

Så trådskaparen, ta det lugnt och plugga/jobba istället för att oroa dig för icke saker eller du kanske har en kärnvapensäker bunker med 50 år av proviant på baksidan? Sannolikheten att Sverige skulle bli bombat med nukleära vapen är större än att någon sätter i en USB-sticka i din dator och att kod då automatiskt körs på din MacBook under OS X. Spänn av.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hehe, fint sagt rastersize.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

rastersize, kunde inte sagt det bättre själv

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Gravity is a myth, the earth sucks."

Permalänk
Medlem

Har du tittat i bios?
Vissa bios kan du avaktivera usb...men då kan du inte använda usb alls.

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av taimanov
Har du tittat i bios?
Vissa bios kan du avaktivera usb...men då kan du inte använda usb alls.

Detta är Mac. Mac har EFI som är ersättaren utav BIOS. Dock kan man inte på en Mac direkt boota in i EFI och ändra saker där. Det går säkert att stänga av USB-portarna på något vis.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av erixon
http://troika.uk.com/newtonvirusdownload

Det som kanske inte syns på videon för det där söta lilla viruset är att du måste starta programmet/viruset manuellt. Vilket enligt mig gör att det inte riktigt kan räknas. Anledningen till att jag inte anser att det räknas är att ifall saftochkakor skulle lämna sin MacBook så att någon skulle kunna stoppa in en USB-sticka och starta ett program/virus så skulle den personen lika väl kunna göra allt som det viruset skulle kunna göra.

Enda försvaret mot sådant skulle vara att ha se till att man måste skriva in ett lösenord för att få använda datorn och då har ett bra lösenord.

Källa på ovan finnes:

Citat:

Auto-running The 'virus' From A USB Stick
Having the 'virus' run the moment the USB stick is inserted into the computer proved impossible. [...]

http://www.everita.com/how-the-newton-virus-was-made#autorun

Samt

Citat:

With regards to having the 'virus' automatically launch: in reality it proved impossible, Mac's do still appear impregnable in this respect. [...]

http://www.everita.com/how-the-newton-virus-was-made#comment-...

Så enligt mig gäller mitt resonemang fortfarande.

Visa signatur