Alternativ till kylplatta?

Permalänk

Alternativ till kylplatta?

Hej.

Vi har en MacBook Pro 13" och den blir obehaligt varm vid längre användning (oavsett om man har den på ett tunt glasbord eller på en bok i knät). Hörnet där uttaget för MagSafe sitter blir så varmt att det till slut nästan gör ont att lägga handen där. Jag vet inte om det här är vanligt, men det skulle ändå kännas tryggare att ha något som är plant och svalt.

Om någon har något tips på vad man kan använda som alternativ om man inte har en kylplatta, så skriv gärna!

Permalänk

Glöm inte att ofta rengöra fläktarna, det brukar man behöva göra med jämna mellanrum på bärbara. Och ta ut laddkabeln om batteriet är 100%. Ett batteri blir väldigt varmt vid laddning. http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10086654 är ju en ganska schysst platta om man ska ha datorn i knät men en fläktplatta är väl ändå att rekommendera. Det finns små smidiga som går på USB-ström och det avlastar rejält för den bärbara datorn.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohannesKBA
Glöm inte att ofta rengöra fläktarna, det brukar man behöva göra med jämna mellanrum på bärbara. Och ta ut laddkabeln om batteriet är 100%. Ett batteri blir väldigt varmt vid laddning. http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10086654 är ju en ganska schysst platta om man ska ha datorn i knät men en fläktplatta är väl ändå att rekommendera. Det finns små smidiga som går på USB-ström och det avlastar rejält för den bärbara datorn.

Måste jag öppna datorn för att rengöra fläktarna? Jag har leftat efter öppningarna tidigare när jag läste att man ska vara försiktig med att låta datorn stå på ett mjukt underlag eftersom det kan täcka för dem.

Är det farligt för datorn eller batteriet att fortsätta ladda efter att är fulladdat?

Den där... saken du länkade till var något fruktansvärt ful. Jag hade hoppats på att det skulle finnas något i hemmet man kunde använda.

Permalänk

Bror min brukar ta skärbrädan när han ska sitta med datorn i knät, och sen har vi byggt en lite låda/ram av lego som man ställer datorn på. i den ramen har vi satt små 45mm fläcktar som blåser på datorn, funkar om man har den på bordet och spelar funkar skit bra som extra kylning

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohannesKBA
Glöm inte att ofta rengöra fläktarna, det brukar man behöva göra med jämna mellanrum på bärbara.

Hur ofta då? Märk väl att både "var 4:e månad" och "var 10:e år" är "med jämna mellanrum".
Nä, men seriöst nu så har jag aldrig ens reflekterat över att man borde göra nått sånt. Min bärbara har två år på nacken nu, kanske dags att göra rent fläktarna då...

Citat:

Och ta ut laddkabeln om batteriet är 100%. Ett batteri blir väldigt varmt vid laddning.

Men om värmen i sig inte är ett problem (som den inte är för mig), kan det vara några nackdelar med att alltid ha i sladden? För jag kör alltid så (laptopen används nästan som en stationär, på köksbordet), bla annat för att så fort jag drar ur sladden så får jag en mörkare skärm, något jag ogillar skarpt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimih
Hur ofta då? Märk väl att både "var 4:e månad" och "var 10:e år" är "med jämna mellanrum".
Nä, men seriöst nu så har jag aldrig ens reflekterat över att man borde göra nått sånt. Min bärbara har två år på nacken nu, kanske dags att göra rent fläktarna då...

Men om värmen i sig inte är ett problem (som den inte är för mig), kan det vara några nackdelar med att alltid ha i sladden? För jag kör alltid så (laptopen används nästan som en stationär, på köksbordet), bla annat för att så fort jag drar ur sladden så får jag en mörkare skärm, något jag ogillar skarpt.

Om du jämt har sladden i och använder den som en stationär, varför inte ta ur batteriet? Och när du drar ur sladden så går skärmen i typ strömsparläge och om du inte vill att den ska göra det så de blir mörkare bild så kan du ställa om det i kontrollpanelen.

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AntiSmidig
Om du jämt har sladden i och använder den som en stationär, varför inte ta ur batteriet?

Jag borde kanske lagt till ett "nästan/typ" i den meningen. För ibland flyttar jag på datorn när den är igång. Och jag är lite tveksam till hur bra det är att sätta i batteriet medans datorn är igång.

Citat:

Och när du drar ur sladden så går skärmen i typ strömsparläge och om du inte vill att den ska göra det så de blir mörkare bild så kan du ställa om det i kontrollpanelen.

Menar du i power options? (Jag kör win xp.) Hittar ingen inställning där som hjälper. Jag tror att jag behöver speciell mjukvara från Toshiba för att fixa detta, men har inte hittat nån för winxp på deras site (Vista var installerat från början, men butiken la in xp på min begäran).

Permalänk
Medlem

Du kan lägga vanliga petflaskekorkar i hörnen. Det brukar folk göra har jag sett.

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk
Medlem

När batteriet laddas så kan datorn bli lite varmare, när det är färdigladdat så kommer det inte ske samma belastning över huvud taget och den borde bli svalare igen. Det skadar inte att ha sladden i även när det är fulladdat. Det finns ingen anledning att inte ha sladden i om man har tillgång till det - det är dumt att dra massa cykler av batteriet utan anledning.

Macbook:arnas fläkt(ar) sitter så att man måste öppna undersidan (unibody, macbook pro). På MBP med hel undersida är det bara till att skruva av alla skruvar på undersidan och lyfta av "locket" för att sedan gengöra. På "Late 2008"-modellerna så måste man först ta av batteriluckan och sedan skruva av skruvarna. Det är inte så svårt, men man bör vara försiktig och se till att inte förstöra något - för då är det inget som täcks utav garantin längre.

Har haft min öppen 2 ggr med jämna mellanrum sen jag köpte den i oktober och båda gångerna har det knappt funnits något nämnvärt damm, har ändå använt den i sängen flertalet gånger och så.

Macbooks kylsystem tar in luft från tangentbordet och sen blåses den ut mellan skärmen och datorn. Det medför att den är mycket bättre designad för att ha den i t.ex. en säng eller i knäet.

Angående värmen så blir inte min direkt varm om man bara använder den till mindre krävande saker när man har den i knäet (t.ex. surfa, chatta, musik, enklare film osv).. men spelar man, tittar på hd-film eller gör andra krävande saker så blir den ganska varm.

Jag har själv en iLap som jag använder ibland när jag ska göra mer krävande saker och inte sitter vid skrivbordet. Fungerar bra.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Många med MBP 13" har haft problem med fläktkontrollen (även jag), fläktarna går inte över 2000 RPM oavsett temperatur. Ladda ner SMC fan control o höj fläktarna.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Många med MBP 13" har haft problem med fläktkontrollen (även jag), fläktarna går inte över 2000 RPM oavsett temperatur. Ladda ner SMC fan control o höj fläktarna.

Japp jag hade samma problem. Tankade SMC nästan direkt efter inköp efter som CPUn låg på typ 90 grader efter 10 minuters WoW. SMC löste allt!

Visa signatur

Macbook Pro 13" | Gigabyte P35-DS4 | Intel Q6600 | Corsair 2gb DDR PC6400 XMS2 x 2 |
MSI 8800GTS 640mb | 500gb Barracuda x 2 | OS X

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimih
Jag borde kanske lagt till ett "nästan/typ" i den meningen. För ibland flyttar jag på datorn när den är igång. Och jag är lite tveksam till hur bra det är att sätta i batteriet medans datorn är igång.

Menar du i power options? (Jag kör win xp.) Hittar ingen inställning där som hjälper. Jag tror att jag behöver speciell mjukvara från Toshiba för att fixa detta, men har inte hittat nån för winxp på deras site (Vista var installerat från början, men butiken la in xp på min begäran).

Okej, jag kör win7 så har ingen koll på hur det är i xp, men det brukar väll vara lika i alla win-versioner? Att man ska kunna ändra det i "Energialternativ" eller liknande?

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem
Citat:

Okej, jag kör win7 så har ingen koll på hur det är i xp, men det brukar väll vara lika i alla win-versioner? Att man ska kunna ändra det i "Energialternativ" eller liknande?

OK, och jag har ingen koll på win7, men det låter nästan på dig som att du bara "vill minnas" att det finns en sån inställning. Eller vet du att den finns?

Iallafall, jag har letat runt bland dessa inställningar, och det närmaste jag hittat är en inställning om efter hur lång tids inaktivitet som skärmen ska stängas av, och där har jag ställt in "Aldrig".

Permalänk
Medlem
Citat:

Om du jämt har sladden i och använder den som en stationär, varför inte ta ur batteriet?

Macbook:ar är inte designade till att köra utan batteri. De använder batteriet som backup när man belastar datorn för att minska belastning på laddaren. Plockar man ut batteriet så kan datorn bli långsam då den klockar ner sig själv för att laddaren ska orka med utan batteriet i.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)