Permalänk

Phenom II X4 945

Beställde en sådan på 3.0ghz från komplett till mitt nya bygge då jag bestämt mig för att slippa byta moderkort i framtiden pga intels olika sockets. Men jag fick höra att min gamla 9450 quad på 2.66ghz skulle vara bättre och snabbare än min nya Phenom II 945, stämmer detta?

Permalänk
Medlem

Nej.

Visa signatur

Asus M3N-HT Deluxe/Mempipe | AMD Phenom II x4 3,2Ghz 955BE @ 3,6Ghz 1,34V | OCZ DDR2 PC8500 2x2Gb @ 5-5-5-15 1066Mhz | MSI GeForce 275GTX Twin Frozr

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nikonisten
Beställde en sådan på 3.0ghz från komplett till mitt nya bygge då jag bestämt mig för att slippa byta moderkort i framtiden pga intels olika sockets. Men jag fick höra att min gamla 9450 quad på 2.66ghz skulle vara bättre och snabbare än min nya Phenom II 945, stämmer detta?

Var det en Intel Q9450 du hade? Hursomhelst så är din nya processor bättre men däremot tycker jag inte att prestandaskillnaden är tillräckligt stor för att motivera köpet.

Visa signatur

Spelar Eve Online, om du vill ha en 21-dagars trial så PMa mig din e-mail ;)

Permalänk

Yez, Q9450 i den gamla burken. Planen är att gå över till AMD då jag alltid kört på AMD innan denna intelburk, vilket även känns bra med AM3 socket då det lär bli dyrt med intels nya socketar samt även krångligt.

Q9450 burken går över till sambon istället som lär klara sig i evigheter på den.

Permalänk

Tittar man på tex Tomshardware, så får man känslan att de är rätt lika.
Som vanligt så är olika CPU'er bra på olika saker:

http://www.tomshardware.com/charts/2009-desktop-cpu-charts/Fa...

http://www.tomshardware.com/charts/2009-desktop-cpu-charts/3D...

Visa signatur

Burk 1 Pentium II @ 400 MHz || Voodoo 2 SLI || 256 MiB PC-100 || ASUS P2B (Avställd)
Burk 2 Core 2 Duo X6800 E || 7950 GX2 Quad-SLI || 4096 MiB DDR II 800 || ABIT FP-IN9 SLI (I delar och används ej mer)
Burk 3 Core I5 2500K || GTX 295 Quad-SLI || 8126 MiB DDR III || Asus P8Z68 (Gammal, Orkar inte uppdatera... :P)

Permalänk

Är det någon större skillnad i prestanda jämfört mot 940 BE? Vad jag har förstått är de processorerna i princip lika bra om man inte överklockar?

Btw, så är det 4 gig ram i Q9450 burken och 8 gig kommer att installeras i Phenom II 945 burken, så jag antar att det kommer att dra upp prestandan en del i Lightroom och Photoshop också i jämförelse. Kommer även att investera i ett bättre grafikkort om ett par månader.