Permalänk
Medlem

Pinsamt vilken dålig service jag fick precis. Vill byta ut mitt jack (3 hål i väggen) för det är gammalt och slitet. Dock finns det en massa olika med olika utkopplingsdämpning att få tag på. Ringde och frågade detta och han visste inget fine men jag fick tjata på honom att fråga andra sen kom han tillbaka och sa att nog ingen visste mao hörde han inte med någon. Sen frågade jag vilken firma de lejer så jag kan höra med de och han visste inte heller det och kunde inte heller fråga efter. Mao helt värdelös service och slös på tid att ringa dit. Tyckler man inte att de kan anstränga sig och fråga runt när en betalande kund ringer in? Jag har alla tjänster och de dyraste och varit kund länge.

Någon här som vet vad jacket ska ha för "utkopplingsdämpning" ?

/R

Permalänk
Medlem

Kan tyvärr inte hjälpa med dämpningen.
Men håller med om kritiken. Problemet idag är att hur en kund förväntar sig en kundtjänst att vara VS hur det ser ut i verkligheten inte direkt stämmer överens.

Så som jag har förstått det så outsourcar comhem kundtjänst. Och det företaget i fråga funkar väl som allt annat idag, in med ungdomar/studenter, kör en 2 dagars "utbildning" i "såhär läser ni våran help-manual"....
Som sagt, inte en endaste gång jag ringt har jag fått tag på folk som har nån som helst teknisk kompetens.. Utan det är "vanliga" "svennsons" som fått en 2 dagarskurs... mer eller mindre..

Visst att dom kanske inte har råd att sätta dit rocket scientists på alla stolar, men dom borde ju iaf ha minst 1 teknisk kunnig person som har koll på saker som du just frågar om som dom kan skicka vidare personer till....

Sen blir ju problemet att dom som jobbar inte har det minsta intresse. DOm skiter ju fullständigt i allt hur tekniken fungerar etc. Problemet med en outsourcad kundtjänst är ju att dom tappar all koppling mot företaget. Vidare när man anställer folk "extra" eller ungdomar är ju att dom ser det som det "jävla skit-extrajobb" dit dom enbart går för att sitta av sina timmar, göra så lite som möjligt, och cäsha in...

Nä fyfan, som Ownit ska det vara, när jag var där på kundmöte så visa dom oss runt i lokalerna. Satt två pers på kundtjänst som hade fan full koll på allting, och sen hade dom tekniker ~2 bordsrader bort att gå till om det blev problem dom inte själva kunde lösa... Så ska en support fungera!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
Men håller med om kritiken. Problemet idag är att hur en kund förväntar sig en kundtjänst att vara VS hur det ser ut i verkligheten inte direkt stämmer överens.

Så som jag har förstått det så outsourcar comhem kundtjänst. Och det företaget i fråga funkar väl som allt annat idag, in med ungdomar/studenter, kör en 2 dagars "utbildning" i "såhär läser ni våran help-manual"....
Som sagt, inte en endaste gång jag ringt har jag fått tag på folk som har nån som helst teknisk kompetens.. Utan det är "vanliga" "svennsons" som fått en 2 dagarskurs... mer eller mindre..

Visst att dom kanske inte har råd att sätta dit rocket scientists på alla stolar, men dom borde ju iaf ha minst 1 teknisk kunnig person som har koll på saker som du just frågar om som dom kan skicka vidare personer till....

Sen blir ju problemet att dom som jobbar inte har det minsta intresse. DOm skiter ju fullständigt i allt hur tekniken fungerar etc. Problemet med en outsourcad kundtjänst är ju att dom tappar all koppling mot företaget. Vidare när man anställer folk "extra" eller ungdomar är ju att dom ser det som det "jävla skit-extrajobb" dit dom enbart går för att sitta av sina timmar, göra så lite som möjligt, och cäsha in...

Nä fyfan, som Ownit ska det vara, när jag var där på kundmöte så visa dom oss runt i lokalerna. Satt två pers på kundtjänst som hade fan full koll på allting, och sen hade dom tekniker ~2 bordsrader bort att gå till om det blev problem dom inte själva kunde lösa... Så ska en support fungera!

Håller med fullständigt. Kom preics på att dämpningen troligtsvis står på jacken om jag bara skruvar ned det Sånt ska en kundservice veta och speciellt om man trycker på "teknisksupport" Ändra tekniska med den supporten är nog talsvarslösningen som kopplar en fram till agenterna...

DOCK! har jag talat med en handfull människor på comhem som faktiskt vet vart de jobbar och vad de ska göra och hur.
Haft mycket problem och de har alltid varit personerna där som gjort fel inte något fel på den tekniskaplattformen utan bara SBS.

Driver nu min förening med ljus och lykta så vi ska dra upp fibret i lägenheterna som Stokab dragit in i vår källare.

Mvh

Robin

Permalänk
Medlem
Citat:

Du vet inte hur rätt du har, och att allt handlar om pengar då givetvis. Sen går det inte att ha "en kunnig" på plats, den personen vägrar ledningar&annat pack inse faktiskt tillför nånting för det är svårt att kvantifiera kunskap kontra antal samtal t.ex

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
Du vet inte hur rätt du har, och att allt handlar om pengar då givetvis. Sen går det inte att ha "en kunnig" på plats, den personen vägrar ledningar&annat pack inse faktiskt tillför nånting för det är svårt att kvantifiera kunskap kontra antal samtal t.ex

Mjo jag hajar inte hur företagsledningar resonerar. Men problemet är typ som med comhem, dom är så sjukt stora, och procentuellt sett så har dom många kunder utan problem.

Ta t ex Ownit, dom är så små att börjar det strula så skulle dom få negativ PR direkt... Och förlorade kunder känns nog rätt fort...

Men om 10 000 av comhems miljontals kunder har problem så är det en piss i havet. Som när jag hade problem, så försökte dom "köpa sig ur" problemet genom att erbjuda mig hävd bindningstid. Hellre kapa det skadade hårstråt än att laga problemet. Cut your loss eller vad man nu ska säga. kostar mer än det smakar för dom att lösa enskilda kunders problem...

Vidare just detta, kvalité vs samtal.. Har en polare som jobbade med support-system. Det enda alla jävla CEO,CIO och allt vad dom nu har för flashiga namn från det Amerikanska systemet var intresserade av, det var att se statistik i formen "antalet processade kunder per anställd supportperson"...
Kvalitén skiter dom flesta fullständigt i. På ställen han jobbade (med installation/drift) så var det klapp på axeln och månadens anställd-medalj till personen som tagit emot flest samtal, inte till den som hade mest nöjda kunder / lösta problem....

För att sväva ut, samma sak när jag gjorde gästspel på en av dom stora Elektronikkedjorna en sommar för många år sen. Var i akut behov av $$$$ och tog ett säljarjobb... Men pallade inte mer än 1 månad. Min tekniska kunskap sket dom i. Såg den nästan som negativ, i stil med "varför sålde du inte på Agda 65 laptoppen för 22000:- ??" varpå jag svarade "hon har inte ett skit användning för den hårdvaran", och till svar på det så var det "jaha, skiter väl jag i, huvudsaken är att cäshen rullar in".

Kom även in en kund som ville koppla datorn till tvn. Noll koll på kunden, så gled in på nätet, visade bilder på vanliga kontakter på tv/dator, tillslut så kom vi fram till vilken kabel kund skulle ha. Sålde kabel för typ 150:-. Vad hände? Fick SJUKT med skit av butikschefen i stil med "varför i helvete la du 30 minuter på en försäljning som genererade 150:-"
Helt enkelt, dom PISSAR på kunderna, skiter i nöjda kunder, återkommande kunder.. Allt handlar bara om att pumpa ut stora "REA"-reklamblad och plocka "engångs-kunder".... Sen nästa REA-blad och lura dit nån ny stackare...
Sälj sälj sälj. Helst "sälj upp" oxå, kommer kund och har sett "ingångsmodell" i reklambladet så ska man minst få upp kund 1 modellsteg i pris, helst flera...(oavsätt om ursprungsmodellen kund var ute efter var fulltändigt okej för kundens behov)

Så, när man inser att det är såhär allt funkar, alla är sjukt egoistiska, materialistiska, kapitalistiska, då har man kommit långt, och kan förhoppningsvis själv anpassa sig.
Dont blame the player, blame the game....

(fyfan jag har för mycket tid över för tillfället märker jag, sorry för OT)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robber
Pinsamt vilken dålig service jag fick precis. Vill byta ut mitt jack (3 hål i väggen) för det är gammalt och slitet. Dock finns det en massa olika med olika utkopplingsdämpning att få tag på. Ringde och frågade detta och han visste inget fine men jag fick tjata på honom att fråga andra sen kom han tillbaka och sa att nog ingen visste mao hörde han inte med någon. Sen frågade jag vilken firma de lejer så jag kan höra med de och han visste inte heller det och kunde inte heller fråga efter. Mao helt värdelös service och slös på tid att ringa dit. Tyckler man inte att de kan anstränga sig och fråga runt när en betalande kund ringer in? Jag har alla tjänster och de dyraste och varit kund länge.

Någon här som vet vad jacket ska ha för "utkopplingsdämpning" ?

/R

Supporten kanske inte är den bästa men detta kan de inte svara på. Det beror ju helt på om det är stjärnnät, kaskadnät slutdämp, mitt på slingan, vad förstärkaren i källaren är ställd på osv osv osv. Om det nu inte syns på jacket såklart. Annars omöjligt att veta utan mätinstrument och ev ritning. Har du tex en apparatur från Skylink (http://www.skylink.se/ klicka sedan på mätinstrument) för ca 10.000kr kan du mäta själv vad som behövs www.cant.se kan du söka upp firmor som har möjlighet att komma ut och kolla men det är ju inte gratis precis.

Ja comhem outsourcar support men inte allt.

BasseBaba: Håller med i CIO-biten.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Jag frågade supporten på Com Hem angående detta. Hans svar gör mig inte direkt tillfredställd då enligt personers historier om personal som inte bryr sig särskilt mycket om sina kunder.

Här är min fråga som jag skrev 2009-07-22 00:08.

"Hej jag undrar hur det går med 100Mbit tjänsten som skulle kommit för ett par år sedan?

Här kan ni se vad IDG hade att skriva om detta 2005 och 2006:

Com Hem lovar 100 Mbit/s till våren
http://www.idg.se/2.1085/1.12202

100 Mbit/s först nästa år
http://www.idg.se/2.1085/1.79563

Eurodocsis 3.0-standarden har varit klar länge nu och jag undrar när information om 100Mbit tjänsten kommer bli tillgänglig?

Allting kanske var ren lögn för att hålla förväntningarna upp samt att sätta press på andra aktörer runtom i Sverige?

Om det är möjligt skulle jag vilja ha ett uttalande av den högst uppsatta på Com Hem om hur läget ser ut nu Sommaren 2009, för jag antar inte att detta är några statshemligheter det handlar om.

Tack för mig och hoppas ni fortsätter med att förbättra kundtjänst samt minska teknikstrul :-).

Glad sommar!"

----

Här är svaret som jag fick 2009-07-22 00:08.

"Hej och tack för ditt e-postmeddelande!

Vi håller på att testa 100mbit tjänsten och docsis 3.0 standarden konstant, men vi kan inte lansera en tjänst innan vi har 100% garanti på att den kommer att fungera som ni säkert förstår. Därför kan det tyvärr ta lite tid ifall vi märker något som kan orsaka problem, det kan betyda att vi måste använda ett annat modem eller ändra något i våran tjänst. Sådant tar tyvärr tid men vi försöker självklart få ut tjänsten så fort som möjligt.

Målet är just nu att få igång tjänsten under hösten 2009.

Med vänlig hälsning

Com Hem AB
Kundservice
<insert name here>"

Permalänk
Medlem

100/10 behöver inget nytt modem och kommer av allt att dömma i höst vilket jag skrev tidigare i tråden. Förseningen beror egentligen på standardens fördröjning som även tagits upp på idg så comhem började med en pre docsis 3.0 standard kallad wideband docsis i väntan tills i våras då de började pula med riktiga docsis 3.0. Vilken ort som får 100mbit och när vet jag inte men en ort testkör det just nu. Dock kommer ju docsis 3.0 i framtiden att kunna leverera mer än 10 upp men då krävs andra modem jag inte sett röken av. Antar (utan att veta till 100%) att comhem väntar på att flera leverantörer ska lansera sina modem så priserna pressas innan test och senare lansering sker.

Tycker förövrigt inte 100 ned är SÅ nödvändigt, kanske för att knäppa *dsl på näsan men tror många som testat 50/10 nedgraderat igen iom Ipred, så även skett bland folk på detta forum. Inte varje dag jag stöter på 50mbit-kunder. Det är mer upload folk nu vill ha vilket kommer ännu längre fram. Vinter 2009/2010 kanske? 100/10 kanske snor över dsl-kunder men jag tror inte det är förrän 100/och mer än 10upp eller liknande dyker upp comhem kommer se någon anstormning. 100/30-40 och 50/20 låter i mina öron som de mest logiska.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
100/10 behöver inget nytt modem och kommer av allt att dömma i höst vilket jag skrev tidigare i tråden. Förseningen beror egentligen på standardens fördröjning som även tagits upp på idg så comhem började med en pre docsis 3.0 standard kallad wideband docsis i väntan tills i våras då de började pula med riktiga docsis 3.0. Vilken ort som får 100mbit och när vet jag inte men en ort testkör det just nu. Dock kommer ju docsis 3.0 i framtiden att kunna leverera mer än 10 upp men då krävs andra modem jag inte sett röken av. Antar (utan att veta till 100%) att comhem väntar på att flera leverantörer ska lansera sina modem så priserna pressas innan test och senare lansering sker.

Tycker förövrigt inte 100 ned är SÅ nödvändigt, kanske för att knäppa *dsl på näsan men tror många som testat 50/10 nedgraderat igen iom Ipred, så även skett bland folk på detta forum. Inte varje dag jag stöter på 50mbit-kunder. Det är mer upload folk nu vill ha vilket kommer ännu längre fram. Vinter 2009/2010 kanske? 100/10 kanske snor över dsl-kunder men jag tror inte det är förrän 100/och mer än 10upp eller liknande dyker upp comhem kommer se någon anstormning.

Detta hade jag ingen aning om så tack för infon!
Självklart, inte ens jag kommer vilja ha 100/10 (eller vad det nu blir för hastighet) om priset är för högt och om kundsupport mot förmodan skulle bli sämre.
Jag har dock funderat på om jag ska skaffa 50/10, just pga uppladdningshastigheten. Jag bor i Uddevalla och jag har ingen aning om hur bra stabiliten den tjänsten har här. Uddevalla har väl cirka 45 000 invånare.
Just nu har jag Glocalnet 24/1 och bor cirka 1.7Km från stationen.

Permalänk
Medlem

Vad jag vet har Uddevalla 50/10 nu. Kan du inte boka eller? Omöjligt att säga hur det skulle fungera i en specifik lägenhet och Uddevalla är inte mitt område att uttala mig om men som någon skrev ovan, mindre orter som endå Uddevalla räknas till i comhemmått mätt brukar fungera bra. Känner du någon som har 24/10 eller 50/10 från comhem så låna deras modem och testa då det endå inte är bundet till en specifik lägenhet mer än i f.d. upc i stockholm. Belastningar lär det dock inte vara men man vet ju inte hur signalen i uttag osv ser ut innan man testat

Är det fel med signalen till modemet kan ju comhem försöka fixa det men kan ju vara kul att testa innan man står där utan alternativ tänkte jag.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har ingen bidningstid kvar på Glocalnet så chansen är väldigt stor att jag flyttar över till Com Hem. Min farsa hade även tänkt skaffa digital tv från Com Hem så det passar också bra.
Jag bor numera på ett förvandlat ghetto (fanns bara svenskar här förr) norr om Uddevalla.

Biten om att man kan låna någons modem och testa på vilken lägenhet som helst verkar konstigt. Jag vet inte hur det är med datauttag (om det nu kallas så) men min nuvarande ISP är bunden via telefonnummer (telejacket alltså). Hur kan det funka med Com Hem då?

Permalänk
Medlem

Man binds till modemet och inget annat, sedan kan man flytta runt modemet som man vill bara det är comhem i huset och finns 3 hål i väggen i antennuttaget. Dock inte i f.d. upc i stockholm som sagt men det "problemet" byggs sakta men säkert bort där under 2009/2010.

Multimediauttag kallar comhem detta "tre hål i väggen". Har man telefoni från comhem på sitt modem kan man också flytta runt modemet i olika hus/lägenheter men byter man ort kan det bli problem på just telefonen iom deras växelarkitektur, bredbandet ska dock fungera oavsett.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Mjo jag hajar inte hur företagsledningar resonerar. Men problemet är typ som med comhem, dom är så sjukt stora, och procentuellt sett så har dom många kunder utan problem.

Ta t ex Ownit, dom är så små att börjar det strula så skulle dom få negativ PR direkt... Och förlorade kunder känns nog rätt fort...

Men om 10 000 av comhems miljontals kunder har problem så är det en piss i havet. Som när jag hade problem, så försökte dom "köpa sig ur" problemet genom att erbjuda mig hävd bindningstid. Hellre kapa det skadade hårstråt än att laga problemet. Cut your loss eller vad man nu ska säga. kostar mer än det smakar för dom att lösa enskilda kunders problem...

Vidare just detta, kvalité vs samtal.. Har en polare som jobbade med support-system. Det enda alla jävla CEO,CIO och allt vad dom nu har för flashiga namn från det Amerikanska systemet var intresserade av, det var att se statistik i formen "antalet processade kunder per anställd supportperson"...
Kvalitén skiter dom flesta fullständigt i. På ställen han jobbade (med installation/drift) så var det klapp på axeln och månadens anställd-medalj till personen som tagit emot flest samtal, inte till den som hade mest nöjda kunder / lösta problem....

För att sväva ut, samma sak när jag gjorde gästspel på en av dom stora Elektronikkedjorna en sommar för många år sen. Var i akut behov av $$$$ och tog ett säljarjobb... Men pallade inte mer än 1 månad. Min tekniska kunskap sket dom i. Såg den nästan som negativ, i stil med "varför sålde du inte på Agda 65 laptoppen för 22000:- ??" varpå jag svarade "hon har inte ett skit användning för den hårdvaran", och till svar på det så var det "jaha, skiter väl jag i, huvudsaken är att cäshen rullar in".

Kom även in en kund som ville koppla datorn till tvn. Noll koll på kunden, så gled in på nätet, visade bilder på vanliga kontakter på tv/dator, tillslut så kom vi fram till vilken kabel kund skulle ha. Sålde kabel för typ 150:-. Vad hände? Fick SJUKT med skit av butikschefen i stil med "varför i helvete la du 30 minuter på en försäljning som genererade 150:-"
Helt enkelt, dom PISSAR på kunderna, skiter i nöjda kunder, återkommande kunder.. Allt handlar bara om att pumpa ut stora "REA"-reklamblad och plocka "engångs-kunder".... Sen nästa REA-blad och lura dit nån ny stackare...
Sälj sälj sälj. Helst "sälj upp" oxå, kommer kund och har sett "ingångsmodell" i reklambladet så ska man minst få upp kund 1 modellsteg i pris, helst flera...(oavsätt om ursprungsmodellen kund var ute efter var fulltändigt okej för kundens behov)

Så, när man inser att det är såhär allt funkar, alla är sjukt egoistiska, materialistiska, kapitalistiska, då har man kommit långt, och kan förhoppningsvis själv anpassa sig.
Dont blame the player, blame the game....

(fyfan jag har för mycket tid över för tillfället märker jag, sorry för OT)

Butikschefer, ledningar och annat pack förstår inte vad mervärde i en bra tjänst betyder, visst det kan ses som en temporär förlust i att man spenderade 30 minuter för 150krs kabel. Men när samma person ska köpa en TV för 20k är det nog sannolikt att man går till samma person som verkade bry sig om ens problem, inte till nån sliskig säljare som sålde på en massa skit man inte behövde.

Det handlar ju som du själv säger att 10 000 pers som har skituppkopplingar och aldrig får sina problem lösta inom rimlig tid inte är ett problem egentligen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
Butikschefer, ledningar och annat pack förstår inte vad mervärde i en bra tjänst betyder, visst det kan ses som en temporär förlust i att man spenderade 30 minuter för 150krs kabel. Men när samma person ska köpa en TV för 20k är det nog sannolikt att man går till samma person som verkade bry sig om ens problem, inte till nån sliskig säljare som sålde på en massa skit man inte behövde.

Det handlar ju som du själv säger att 10 000 pers som har skituppkopplingar och aldrig får sina problem lösta inom rimlig tid inte är ett problem egentligen.

Problemet är ju att folk inte agerar på det viset. Trots att du lägger mycket tid och energi på dem, så envisas de i alla fall med att knalla iväg där det är på pappret billigast. Trist, men sant.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk

Någon som har koll på hur Comhemmailen via Basefarm fungerar? Vissa mail bara försvinner. För att vara säker på min sak, konfigurerade jag ett mailkonto på min domän, så det vidarebefordrar e-mail till mitt comhemkonto och till 2 andra Gmailkonton. Nu ser jag att vissa mail bara kommer till de två Gmailkontona men inte till det jag har hos Comhem. De har ju någon form av inbyggt spamfilter då mail ibland är märkta [SPAM]. Kan det vara det som spökar?

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem

Det var en tekniker här för tre dagar sedan och mätte i uttagen eftersom jag har problem med nerkopplingar, han konstaterade att det var "låg signalstyrka på de höga frekvenserna" sen har jag inte hört nåt mer.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant.

Har haft en tekniker här 2 gånger och efter jag senast pratade med dem och förklarat igen mitt problem så gjorde de en anmälan som vanligt.
Visst deras personal är kanske inte direkt superkunniga men säger man rätt saker till dem så är det inga problem.

Om mitt problem fortgår och jag bara ringer så har jag en tekniker här typ var 3:e vecka...

Nu senast iaf sa jag igen som det var och att teknikern som var här även sa till mig att andra på samma station/nod, eller vad det heter, har exakt samma problem.

Tog några dagar sedan ett SMS ring och boka tekniker. Sagt och gjort så gjorde jag det och påpekade igen vad teknikern sa om att det är fler och att det förmodligen inte går att lösa genom att ändra något här.

Han skulle dubbelkolla med teknikern och återkomma. Han ringde dagen efter och vi bokade tid då de ändå ville komma hit igen. Han sa då också att jag kollar igen bara för att vara säker eftersom att fler har samma problem.

Sen ringde samma person upp igen från ComHem och sa att teknikerna har gjort/ändrat något i inställningarna för modemet från deras sida. De skulle även logga och se om det var samma problem och bad även mig kolla det om möjligt. Inga problem för mig att logga om det går ner sa jag.
Jag fick även 5 dagar på mig att ringa och avboka om problemet var löst så jag var mer än nöjd.

Summa sumarum.
Jag vet inte exakt vad de gjorde men hittills (2dygn) har det inte startat om sig själv en enda gång vilket är rekord för det senaste halvåret. Jag håller tummarna och loggar vidare tills den 25:e så får vi se.
Hastigheten är densamma och vid alla mätningar får jag ut ungefär 23,5/9,6-9,7Mbps av min 24/10.
Jag är mycket nöjd med deras hjälp även om problemet varit frustrerande då det är svårt att lösa ett problem som varar 1 minut 2-4ggr per dag.

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 5800X3D | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem

Nu har jag hamnat i skiten jag också.

Efter att ha haft ComHem i ungefär ett år utan större problem så drog jag den riktiga nitlotten.

I torsdags morse märkte jag att bredbandet var dött, kollade igen på kvällen och då det inte vaknat så ringde jag kundtjänst. Hade ingen lust att vänta 16 minuter i kö så jag la på och ringde upp senare. Då blev jag bortkopplad två gånger innan jag fick prata med någon.

Skrev en felanmälan via epost istället men den är det såklart ingen som läst.

På fredag morgon ringer jag kundtjänst igen och har tur nog att komma fram. Beskriver mitt problem, DS1 lyser, US blinkar och får aldrig synk. Har provat annat modem, andra kablar osv inget funkar. Hon tar emot min felanmälan och skickar vidare den till teknikerna.

Idag lördag får jag så ett SMS där det står att jag ska ringa tillbaka för att boka en tid för besök av tekniker. Ringer in och får sitta i kö igen.

Till slut får jag prata med en tjej, hon kollar i listan och hittar en tid åt mig, onsdagen den 2:a september!

Nästan två jävla veckor tills dess. Tydligen fick de ingen kontakt med mitt modem och då kan de inte göra något från sin sida. Jag får glatt finna mig i att vara utan bredband tills dess.

Vafan är det här för sätt? Någon som har ett telefonnummer till någon person med lite krimskrams på axelklaffarna borta hos ComHem?

Eller kan det vara så att någon haft samma problem och kan berätta hur ni löste det?

Edit: Gick och pratade med grannen och han har samma fel. Ringde in till kundtjänst igen och han sa att mitt modem ligger online men har alldeles för dåliga värden i upplänk.

Jag har nyckeln till boden där inkommande ledning från ComHem sitter, kan det göra något att starta om förstärkaren eller sköter den bara TV-frekvenser?

Permalänk
Medlem

En personlig favorit är att kundsupporten på Comhem alltid envisas med att man ska starta om modem, kontrollera att man inte har router, och skruva i och ur kabeln, fast man försöker förklara att eländet fungerade utan problem en halvtimme innan, och att ingen hade hållit på med kablarna sedan dess. Sist fick jag som vanligt pilla ur kabeln, vilken medför att soffan och en byrå måste flyttas, för att sen få reda på att killen kunde se att han saknade kontakt med fem andra modem i trapphuset. Jaha, hade det inte varit lite bättre att kolla det innan man låter kunden vända uppochner på sin lägenhet? Eller har vi alla lyckats damsuga sönder den hyperkänsliga Comhem-kabeln samtidigt.....

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem

Andreas: Kanske är ett arbete som kräver att de bryter alla tjänster för ett helt område. I de fallen måste det koordineras och planeras en viss tid i förväg. Oftast görs det då nattetid.

denstore: Tror inte deras support har haft möjligheten att se mer modem än just den personen som ringer in tidigare. Kan ju vara lite därför de bett dig i alla fall tidigare. Annars tycker jag det skulle vara fullt naturligt att göra detta först numera.

rool: Nja omstart gör nog inte så mycket till det bättre. Den kan helt enkelt vara felställd. Behöver inte ens vara där felet sitter utan i nån splitt efter förstärkaren.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Andreas: Kanske är ett arbete som kräver att de bryter alla tjänster för ett helt område. I de fallen måste det koordineras och planeras en viss tid i förväg. Oftast görs det då nattetid.

Jag fick ett sms tidigare idag att felet var fixat, men när jag kom hem nyss såg jag att min server varit nerkopplad och återanslutit igen.
Det känns inte som det är nån idé att ringa mer till supporten och bli tillsagd att starta om modemet och kontrollera kabeln, det är bara att sitta av sin tid och sen byta tillbaka till BBB som aldrig krånglade och hade ungefär samma ping.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas
Jag fick ett sms tidigare idag att felet var fixat, men när jag kom hem nyss såg jag att min server varit nerkopplad och återanslutit igen.
Det känns inte som det är nån idé att ringa mer till supporten och bli tillsagd att starta om modemet och kontrollera kabeln, det är bara att sitta av sin tid och sen byta tillbaka till BBB som aldrig krånglade och hade ungefär samma ping.

Mitt tips ring och förklara felet och gör en ny felanmälan.
Sluta inta felanmäl innan de gör något åt saken.
Jag kommer fortsätta anmäla mitt problem tills det löser om det så kräver att de skickas ut en tekniker 100gr... Det kommer bli bra dyrt för ComHem...

Jag postade ovan att jag inte hade några problem sedan sist... Bra att jag postade det.. Tog typ 1 timme sedan gick det ner och upp igen efter några min

Borde kanske snart kräva komp från dem då de hållt på nästan 6 månader plus att jag bytt modem+kablar och sedan haft 2 tekniker här vid olika tillfällen.

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 5800X3D | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk

Har comhems dns varit gay i helgen nattetid? I bästa fall gick det fruktansvärt långsamt att surfa, men tanka saker med torrents funkade prima,..

Permalänk

frostfield samma här känt av det i 1 vecka nu!

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Haloj alla "glada" comhem surfare!

Jag har tidigare jobbat på en firma som i stort sett bara utför jobb åt comhem inom service osv.

Så jag kan svara på en del frågor iaf!

Comhems kundtjänst är inget att hänga upp i granen då vi som tekniker har lika svårt att prata med dem som ni kunder då de flesta av dem inte vet vad de håller på med.

Såg en bit upp att robber frågat om dämpningen på sitt uttag då han ville ha ett nytt.

Svar: igentligen får du inte som kund skruva ner ett tv uttag enligt comhems regler utan det måste vara en tekniker som gör det.
Det är heller ingen bra idé att byta till ett tv uttag som du köper någon annanstanns då det kan påverka grannen som ligger efter dig i "slingan".
Alternativet är att du felanmäler ditt tv uttag så att en tekniker kommer och byter det.

Har svårt att tro att de skickar någon som byter det åt dig för att du säger att det ser fult och gammalt ut, därför du bör testa att säga att du har dålig bild och att det t.ex. är dålig bild på kvällarna då teknikerna kommer på dagtid så kan de inte se den dåliga bilden då de kommer utan första lösningen brukar vara att byta uttaget först.

Men om du endå vill veta vad uttaget har för dämpning så skall det finnas en liten lapp på baksidan med t.ex 17 db, 13 db eller så.

Finns även varianter som är färgkodade men de är rätt så nya så det är inget du bör ha då ditt är gammalt.

Visa signatur

Chassi : Fractal Design Define Mini | Cpu : I5 2500k quad | Cpu kylare : Antec KÜHLER H2O 620 | MB : ASUS P8H67-M LE B3 | Ram : 4x2 GB Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 4GB CL9 | GFX : XFX Radeon 6950 | HDD1 : Crucial m4 SSD 2.5" 64GB | HDD2 : Samsung spinpoint 500 GB | Ljudkort : Soundblaster X-Fi Xtreme

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Taskman
Mitt tips ring och förklara felet och gör en ny felanmälan.
Sluta inta felanmäl innan de gör något åt saken.
Jag kommer fortsätta anmäla mitt problem tills det löser om det så kräver att de skickas ut en tekniker 100gr... Det kommer bli bra dyrt för ComHem...

Jag orkar inte klaga mer nu, det är uppenbart att de inte kan fixa felet så jag får stå ut tills bindningstiden är slut.

Visa signatur

Permalänk

Andreas : Be dem om ett hembesök så kikar dem på allt. Dvs när du är hemma!

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

jag har fått höra av en vän som har gett mej förklaringen på vårt problem med comhem här i byn... eller snarare i största delen av byn då de nybyggda områdena har fiber in till boxarna och de som bor där har aldrig haft problem. vi andra.. hähä.. hör och häpna, ligger på coaxialkabel dragen ett par kilometer till kommunhuset.
vårt kabelnät är gammalt och det malmöbaserade företaget som fick kontraktet hade tydligen snålat in kraftigt (för att tjäna en go hacka såklart) och använt just coaxial och vad jag förstått inte speciellt många förstärkare (urbota korkat men tydligen en lönsam affär/blåsning). när belastningen blir lite för mycket för det stackars coaxialnätet så ja... då dyker halva byn som då inte kan använda varken telefon eller komma ut på vårt kära internationella nät. en bra vecka har vi väl en fullt fungerande uppkoppling i 4 dygn (sammanlagt då).
kommunens invånare är ordentligt uppretade men jag, grannen och ordföranden i hsb's styrelse i kommunen är antagligen de som jobbar hårdast för att få rätsida på den här nonchalansen comhem uppvisar gentemot sina kunder. hsb har, iaf här i kommunen, börjat diskutera lite om att hjälpa oss som sitter i den här frustrerande fällan med att få in fiber till områdena och dessutom då byta ISP.

Som ni kanske märker på min just nu värdelösa svenska är jag duktigt förbannad... adrenalinet pumpar runt som eld i ådrorna. min högsta önskan är att få klämma lagom hårt runt vissa högdjurs halsar och knycka till lite snabbt. nej, nu slutar jag skriva... blir bara argare för var sekund som går.

chippchipp

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Medlem

Sådär, fortsättning på skiten.

Alla grannar som har ComHem har samma problem som jag. För dålig signalstyrka i upplänk, modemet står på max uteffekt men får ingen synk.
De har alla felanmält och fått veta att en tekniker kan komma om sådär en 10 dagar.

Kundtjänst vet allså om att det är flera i samma område som har samma fel men vill ändå skicka ut en tekniker till var och en av oss istället för att försöka hitta det riktiga problemet.

Så jävla svårt kan det väl inte vara... eller?

I morgon ringer jag och försöker få en offert på stadsnät till hela föreningen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rool
Sådär, fortsättning på skiten.

Alla grannar som har ComHem har samma problem som jag. För dålig signalstyrka i upplänk, modemet står på max uteffekt men får ingen synk.
De har alla felanmält och fått veta att en tekniker kan komma om sådär en 10 dagar.

Kundtjänst vet allså om att det är flera i samma område som har samma fel men vill ändå skicka ut en tekniker till var och en av oss istället för att försöka hitta det riktiga problemet.

Så jävla svårt kan det väl inte vara... eller?

I morgon ringer jag och försöker få en offert på stadsnät till hela föreningen.

Det är kanske så det fungerar de i support måste felanmäla vanliga vägen, sen när de en bit uppåt ser att det kommer många bokningar från samma område så tar de det vidare. Det de i 1st-line kan göra är väl att notera i felanmälan att många i samma område har problem.