Permalänk

Beställde det där erbjudandet med TV/Bredand Large i 3mån för 99kr/styck.
När jag beställde kunde jag bara välja Atlanta Scientific modemet även fast i vilkoren står det att man ska få det något dyrare Cisco modemet..

Ska naturligtvis kontakta Comhem men tänkte bara kolla om nån annan beställt och vilket modem ni fick..

Planerar ändå köra med router så inbyggda brandväggen kanske jag inte behöver men rätt ska vara rätt lixom.

*edit*

Aha nu såg att jag att det finns två olika Atlanta modem..
Scientific Atlanta EPC2203 och den nyare trådlösa EPC2434 där bara den första finns att läsa om under informationen om Modemen.

Skulle vara bra om dom uppdaterade hemsidan så man fattar något.. Dom har allså bytt ut Cisco routern mot EPC2434 fast det fortfarande står att man får Cisco routern med bredband Large och ingen info om EPC2434.

Aja får väl svar imorn från dom.

Permalänk
Medlem

Jag har skrivit tidigare i tråden att jag har haft Comhem och nu i dagens läge funderar jag att skaffa det igen beroende på hur stabilt det är då jag vill ha lite mer i upload.

Hur blir det när ni spelar spel med comhems nät? Är det några problem? Då tänkte jag på spel som CS.

Kan man inte välja något annat modem ifrån comhem? Måste man få det fula Scientific modemet?

Permalänk
Medlem

"Kan man inte välja något annat modem ifrån comhem? Måste man få det fula Scientific modemet?" Nja du kan ju köpa ett begagnat Motorola på nätet men det stödjer ej telefoni eller 50mbit, om du köper av comhem blir det alltid ett SA/cisco men skulle dock välja ett icke trådlöst i så fall. Många verkar ha strul med dessa.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
"Kan man inte välja något annat modem ifrån comhem? Måste man få det fula Scientific modemet?" Nja du kan ju köpa ett begagnat Motorola på nätet men det stödjer ej telefoni eller 50mbit, om du köper av comhem blir det alltid ett SA/cisco men skulle dock välja ett icke trådlöst i så fall. Många verkar ha strul med dessa.

På deras sida finns det bara SA och bara välja med trådlös.

Hur är det annars att spela med comhems nät?

Permalänk
Medlem

Fick bli en 50/10 lina nu istället för min del istället för 24/10. Kunde uppenbarligen få det och tog inte det modem som var trådlöst. Hoppas nu det inte "resetar" sig hela tiden typ när jag spelar xbox live väldigt mycket

Permalänk
Medlem

Hej, nyligen bytat till comhem och de mesta funkar bra hittils. Men jag har problem med hastigheten, så fort jag har mer än ~10 connections så hoppar pingen upp till ~2-3000.

Jag kan tanka från ftp med 1 connection i ~6Mb/s och pingen mot tex sunet märks ej, jag kan också maxa min lina ut med 2 connections i 1.2Mb/s utan att pingen märks.

Däremot om jag tankar en snabb torrent, med 10+ connection i ~4Mb/s så flyger pingen upp i 2-3000. Sätter jag tex 30+ connections så håller sig ping på 2-3000 men hastigheter sänks till kanske 2-3Mb/s istället för 4.

Har testat med router/utan router och det är ingen direkt större skillnad.

Har jämnfört settings i modemet med en kompis som också har XL50+telefoni.

Jag har ACC50_10-EMTA.cm, han har KAS_50_10-EMTA.cm. Vi testade samma torrent och han fick ~5Mb/s med ~50 connections och knappt nån skillnad på pingen.

Nån som vet skilladen på de 2 conf filerna eller har någon annan ide vad som kan va problemet med min ping vid flera connections.

Permalänk
Medlem

Skillnaden är att kompisen bor i f.d. upc och inte du KAS är f.d. upc's hanteringssystem. Ingen annan skillnad. Du får väl sätta nån typ av QOS i routern? Börjar man pressa sin upload kommer man onekligen få dålig ping oavsett närtyp om man inte har fiber/lan.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Phunky, tack för svaret. Då måste det bero på något annat. Kör nu utan router. Ut hastigheten är inga problem med, det är ner som inte funkar. Det som är så konstigt. Har testat qos med en dlink dgl4100, samt en stationär dator med pfsense. Båda har prio på acks. Körde bbb adsl innan så jag vet hur uploaden påverkade downloaden.

Här är några exempel.
Torrent
download ~3Mb/s upload 50K/s 20 connections 2000 ping
download ~4Mb/s upload 50K/s 4 connections 30 ping
download 0 upload ~1Mb/s 8 connections 30 ping

ftp
download ~6Mb/s upload 0 1 connections 30 ping
download 0 upload 1.2Mb/s 2 connections 30 ping

Verkar som modemet börjar svika efter 8 connections, vid höga hastigheter ~2-3Mb/s. btw pingar ping.sunet.se från dator 2. ftp/torrent från dator 1.

Permalänk
Medlem

hmm ev felande modem i så fall. Inget jag kan erinra mig att jag sett tidigare. Minns inte men modemet har väl ett resetthål bakpå? Testa sticka in en penna där och låta det boota om. Observera att det kan ta 30min för modemet att hitta alla kanaler igen.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Är det någon där som har testat Comhem ondemand. Har sett en del reklam om det och är lite nyfiken på det. Bor i Skåne så det ska inte vara något problem.

Permalänk
Medlem

Någon annan i Stockholm som upplever nätet som vääldigt segt just nu? testar bredbandskollen.se och tar typ 1minut för att pinga, att ladda ner går i 17-20 och att tanka upp stannar den helt.. Kör 24/1.

Någon som vet vad det kan bero på. Enlig comhem.se ska det inte vara några driftstörningar där jag bor.

Visa signatur

Neon
Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zeilon
För 1,5 vecka sedan beställde jag ett XL 50 från ComHem. Det kopplades igång måndagen 17/8 och dagen efter fick jag modemet. Det första man ska göra är att koppla in modemet och låta det ladda hem inställningsdata från ComHem vilket ska ta 10 min - 1h. Efter 2-3h insåg jag att något var fel, men kundtjänst hade stängt så jag felanmälde det dagen efter (19/8). Jag fick beskedet att tekniker skulle undersöka det och SMS:a när det var åtgärdat. Dagen efter kom ett SMS att det nu var fixat, men när jag testade så fungerade det inte, inte ens efter jag startat om modemet. Jag felanmälde igen och killen jag pratade med kunde inte få kontakt med modemet och inte heller med en rad grannar i samma hus. Jag undrade givetvis hur i H-E teknikerna kunde ha dragit slutsatsen att det fungerade, men det felanmäldes IGEN. Ett par dagar senare kom ett SMS att jag skulle ta kontakt med ComHem för att bestämma tid när en tekniker kunde komma och kolla det på plats. Eftersom kundtjänst då hade stängt fick jag ringa dagen efter (söndagen 23/8). Jag fick då beskedet att en tekniker inte var ledig förrän tidigast 10/9 dvs nästan 3 veckor senare. Ordentligt irriterad och långt ifrån nöjd ringde jag upp ComHem igen och fick prata med en tjej som efter att ha hört min historia lovade att på något sätt försöka hitta en tidigare tid och sen ringa tillbaka. Hon ringde aldrig tillbaka.
Idag måndag ringde jag åter till ComHem för att fråga om det verkligen var den här typen av service man kunde förvänta sig av ComHem, att behöva vänta 4 veckor på att få igång tjänsten man beställt från dem. De bara beklagade situationen och sa att det fanns inget man kunde göra åt det.
Om de första teknikerna verkligen hade UNDERSÖKT det ordentligt och kommit fram till att något verkligen var fel hade jag kanske åtminstone fått en tidigare tid.

Jag är DJUPT besviken på ComHems service. Jag förstår att teknikerna har en del att göra, men om det nu är så mycket så får ComHem anlita fler tekniker så att deras kunder inte får vänta nära nog en månad på att få igång allting.

Inte nog med detta så har jag blivit bortkopplad nästan varje gång jag ringt och senaste gången blev jag bortkopplad 4 GGR!

Jag funderar starkt på att säga upp alla avtal med ComHem (inte bara bredband) om detta är deras definition av service.

Jag har exakt samma problem. Jag beställde Bredband Large 24 och fick hem modem och grejer i fredags. I går var en tekniker i min lägenhet och fixade så att jag fick tre hål i väggen (hade bara två innan). På kvällen kopplade jag in modemet (Cisco EPC2425) enligt alla de instruktioner som finns. Jag väntade i 1,5h utan att den blev klar. Jag stängde då av modemet och kontrollerade alla kablar sedan kopplade jag in allt igen och slog på modemet och lät det stå över natten. Men det var fortfarande inte klart på morgonen. Startade då om modemet igen och åkte till jobbet. Nu är jag hemma igen och modemet är fortfarande inte klart. Jag pratade med ComHems support som tyckte att jag skulle avvakta till imorgon...
Hur lyckades du få igång allt?

Permalänk
Medlem

Om du bor i f.d. upc-nätet skulle jag tro att du ligger kopplad mot fel port i källaren. Ring och med deras support att portsöka.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myllerman
Beställde det där erbjudandet med TV/Bredand Large i 3mån för 99kr/styck.
När jag beställde kunde jag bara välja Atlanta Scientific modemet även fast i vilkoren står det att man ska få det något dyrare Cisco modemet..

Ska naturligtvis kontakta Comhem men tänkte bara kolla om nån annan beställt och vilket modem ni fick..

Planerar ändå köra med router så inbyggda brandväggen kanske jag inte behöver men rätt ska vara rätt lixom.

*edit*

Aha nu såg att jag att det finns två olika Atlanta modem..
Scientific Atlanta EPC2203 och den nyare trådlösa EPC2434 där bara den första finns att läsa om under informationen om Modemen.

Skulle vara bra om dom uppdaterade hemsidan så man fattar något.. Dom har allså bytt ut Cisco routern mot EPC2434 fast det fortfarande står att man får Cisco routern med bredband Large och ingen info om EPC2434.

Aja får väl svar imorn från dom.

Fick Cisco EPC2425 modemet ändå, skummit att dom visar upp ett helt annat modem vid beställningen

Permalänk
Medlem
Citat:

Om du bor i f.d. upc-nätet skulle jag tro att du ligger kopplad mot fel port i källaren. Ring och med deras support att portsöka.

Tack för tipset! Efter att ha pratat med ComHems support igår igen så visade det sig att de hade fel lägenhetsnummer till mig. Efter att de ändrat i sina system så började det att fungera. Lite synd att jag var tvungen att vänta ett dygn på det bara. Den första personen jag pratade med kunde ju ha kollat lite snabbt, det tog ju inte ens 5 minuter för dem att fixa till problemet.

Permalänk
Medlem

Jag kan ju inte påstå att jag är så jättenöjd med mitt EPC2607 modem, står det inte på datorns toppfläkt startar det om typ 1 gång i timmen. Nu har jag bara problemet med bortkopplingar ett par gånger i veckan.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

P-NILZ

: Låter mera som signal fel. Brus eller andra störningar.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Nu har det börjat strula för mig..igen.

Har ett EPC2607 modem, får en IP-adress men går ej att surfa alls, går ej heller att pinga gateway eller något annat. 10/100 lampan och USB lampan på modemet lyser konstant trots att inget är ikopplat i dom portarna. Kan rycka ut alla kablar förutom koaxialkabeln och strömkabeln men 10/100 och USB lyser fortfarande med ett fast sken.

Testat låtit modemet varit urdraget hela natten utan att det hjälper. Surfar nu från mitt första modem från ComHem, Webster EPC2203. Men får då ut en fantastisk hastighet av 0.3 Mbit/Sek både upp och ner (Har 24/1). Telefonen funger ej heller med något av modemen. Har inte sådär jättestor lust att ringa supporten via mobilen heller.

Några förslag?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rorax

Har ett EPC2607 modem, får en IP-adress men går ej att surfa alls, går ej heller att pinga gateway eller något annat. 10/100 lampan och USB lampan på modemet lyser konstant trots att inget är ikopplat i dom portarna. Kan rycka ut alla kablar förutom koaxialkabeln och strömkabeln men 10/100 och USB lyser fortfarande med ett fast sken.

Testat låtit modemet varit urdraget hela natten utan att det hjälper. Surfar nu från mitt första modem från ComHem, Webster EPC2203. Men får då ut en fantastisk hastighet av 0.3 Mbit/Sek både upp och ner (Har 24/1). Telefonen funger ej heller med något av modemen. Har inte sådär jättestor lust att ringa supporten via mobilen heller.

Några förslag?

Har haft samma problem till och från under de senaste två veckorna. En gång fixades problemet på nätsidan (tekniker), annars har det kickat igång av sig själv dagen efter.
Suttit flera gånger med supporten och bytt modem igen, men frågan är om det egentligen är problemet. Telefonin är helt död efter modembytet...
Otroligt frustrerande att inte vara säker på om uppkopplingen kommer fungera eller inte när man kommer hem från jobbet på kvällarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rorax

Några förslag?

Det gamla är ju inte inloggat hos comhem så därför fungerar inte bredband och tfn ordentligt. Man kan inte byta modem hur som helst utan det måste meddelas comhem för att fungera. Varför det nya inte fungerar vet jag dock inte.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Kan man få så att man kan se fotboll och hockey utan att få med massa andra onödiga kanaler med porr och sånt,

och är det riligt att betala 900kr/månaden som min kompis betalar

dvs jag vill BARA ha viasat sport och fotboll inget annat och betalar inte mer än 200kr/månaden får dom kanalerna!!!

är det ens möjligt ?

Tycker det är så dumt att man måste köpa paket med bredfband och telefoni och massa annat onödigt, samt amssa kanaler man aldrig kommer att titta på..

Visa signatur

||> FD North TG White <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Rog Strix B550 F-Gaming <> AMD Ryzen-7 5800x3d + Corsair H150i RGB PRO XT <> Kingston Fury renegade 2TB m.2 + Samsung 860 EVO 1TB <> Kingston Fury Renegade 32GB DDR4 3600MHz CL 16 rgb <> Msi RTX 4070 Super OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk
Medlem
Citat:

Det gamla är ju inte inloggat hos comhem så därför fungerar inte bredband och tfn ordentligt. Man kan inte byta modem hur som helst utan det måste meddelas comhem för att fungera. Varför det nya inte fungerar vet jag dock inte.

Så om jag ringer till Comhem från en vän och säger att jag bytt till mitt gamla modem. Borde de då kunna fixa det?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErikR
Kan man få så att man kan se fotboll och hockey utan att få med massa andra onödiga kanaler med porr och sånt,

dvs jag vill BARA ha viasat sport och fotboll inget annat och betalar inte mer än 200kr/månaden får dom kanalerna!!!

är det ens möjligt ?

Tycker det är så dumt att man måste köpa paket med bredfband och telefoni och massa annat onödigt, samt amssa kanaler man aldrig kommer att titta på..

Du behöver väll inte köpa annat en digitalTV om du vill det. Detta är kan vara något för dig. http://www.comhem.se/comhem/vara-tjanster/tv/premium-kanaler/...

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kiiiba
Jag har skrivit tidigare i tråden att jag har haft Comhem och nu i dagens läge funderar jag att skaffa det igen beroende på hur stabilt det är då jag vill ha lite mer i upload.

Hur blir det när ni spelar spel med comhems nät? Är det några problem? Då tänkte jag på spel som CS.

Kan man inte välja något annat modem ifrån comhem? Måste man få det fula Scientific modemet?

Tjena! Såg att du spelar CS och undrade hur det funkar.
Jag har haft COMHEM 50/10 i snart 2 månader nu och det funkar kanon bra att spela på samtidigt kan man köra nedladdninagr och annat utan att det märks på pingen´. Är kanon nöjd med detta. Hade och har fortfande Telia 8/1 ADSL och jag tycker att COMHEMS 50/10 funkar lika bra om inte bättre. Jag hade väldigt få störningar på Telia ADSL och var lite rädd när jag bytte men nu tycker jag detta är lika bra om inte bättre. Jag igger nästan konstant med 48+/10 mot test servrarna på sunet. Och har en ping på ca 7-15 ms mot många svenska CSS servrar.

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, instead the palace becomes a circus.”

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErikR

är det ens möjligt ?

Du kan ju ta Small digitaltv + viasat sport. Läs på deras hemsida www.comhem.se

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

aa tack,

jag trodde inte man kunde ta bara dessa,, men det gick juh,, blir 178:-/månaden

undrar om man tjänar på att försöka köpa en beggad digitalbox eller om man ska köpa från dom för 995:- ??

Visa signatur

||> FD North TG White <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Rog Strix B550 F-Gaming <> AMD Ryzen-7 5800x3d + Corsair H150i RGB PRO XT <> Kingston Fury renegade 2TB m.2 + Samsung 860 EVO 1TB <> Kingston Fury Renegade 32GB DDR4 3600MHz CL 16 rgb <> Msi RTX 4070 Super OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk

Får man inte en Samsung box för 1kr om man beställer abbonemang ?
Eller måste man överstiga en viss månadsumma för det kanske.

Annars kan du kolla om din tv har inbyggd box. Bara köpa passande CA-modul så slipper man en extra kontroll etc. Man måste dock checka att inbyggda boxen är comhem godkännd innan.

Permalänk
Medlem

Nu är ju comhem igång igen!
Fick ett brev förra veckan där det står att i och med sammanslagningen av "f.d UPC nätet" så ändrar dom avtalen!

Som vanligt så orkar man ju inte läsa det finstilta, vilket är typ 10 sidor, men hur fan kan dom ha rätt att ändra avtalet under att jag har en bindningstid?

Vad jag är irriterad över är att när jag skaffade comhem, så hade det avtalet jag gick med på 1 månads uppsägningstid.

Nu i det nya avtalet är det 3 månaders uppsägningstid.

Jag accepterar ju att dom vill kunna ha rätt att ändra sina avtal, men det jag tycker är sjukt är att dom enligt lag verkar ha rätt att ändra på avtalet under redan tecknade avtal..

Återigen, VARFÖR ska dom ha 3 månaders uppsägning? Är ju enbart girighet från deras sida. En sak om man hyr ut en lägenhet eller liknande, då vill man ju slippa inkomstglapp och därför ha tid att kunna hitta en ny hyresgäst..

Men vad är comhems "motivering" till att dom behöver 3 mån?
Jag irriterar mig på detta eftersom det försvårar för kunderna att t ex hoppa på andra ISP:ers tillfälliga erbjudanden och på så sätt byta, eftersom man då får gå och betala dubbelt i 3 månader.
Samma sak som är mest aktuellt för mig, när jag flyttar... Det är definitivt inte säkert att jag kommer ha 3 månaders förvarning på en flytt, och då får man sitta och slanta för något man inte vill använda (nej, inte en chans att jag flyttar nånstans där comhem är enda alternativet igen.. )

Hur som helst, comhem i ett j*vla nötskal! "Skit i kunderna sålänge vi pumpar in $$$...."

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Help!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av samplehead
Jag har aldrig påstått att alla har detta problem, men om man tittar i denna tråd kan man konstatera att det är väldigt många. Jag tror dessutom att flertalet användare med detta problem inte märker av det överhuvudtaget eftersom det enbart handlar om ett avbrott på ca 30-60 sekunder då modemet startar om.
Nu är det framför allt vid online spelande som detta problem blir märkbart.
Hade jag själv enbart använt internet till surfande och nerladdningar hade jag överhuvudtaget inte brytt mig om detta problem. Nu är det dock så att jag förutom att använda xbox live även arbetar mycket hemmifrån via VPN och ibland även deltar i webex konferanser och då är det inte kul med dessa avbrott.

Liten uppdatering kring detta problem. Jag gjorde en ny felanmälan för ca 2-3 veckor sedan, där jag inkluderade en hel del information som andra i forumet bidragit med. Efter ca 1 vecka fick jag ett sms där jag skulle ringa upp och boka tid med en tekniker som skulle komma ut och felsöka på plats. Teknikern kom för ca 1 vecka sedan och kontrollerade signalen efter bitfel och andra störningar. Alla värden såg dock helt normala ut, men för säkerhets skull så bytte han även ut alla kablar och uttag. Han ringde därefter in till comhem och berättade att han inte kunde upptäcka något fel på signalen och påpekade att själva problemet därav troligtvis kvarstod. Jag hade gett han logfiler på exakta tidpunkter då modemet startde om och han vidarebefodrade även denna information till comhem. Personen han pratade med verkade ha en ganska klar bild över vad problemet berode på (Tydligen någonting med UBR signaleringen). Personen sa att detta var någonting som bredbandsgruppen kunde åtgärda relativt enkelt, men bad mig ändå avvakta några dygn för att se att problemet fortfarande kvarstod efter det att teknikern bytt kablage och jack. Problemet kvarstod med ungefär samma intervall (ca 3-5 omstarter/dygn) och efter 3 dygn så ringde jag och meddelade detta till comhem. Efterföljande natt (tror det var natten mellan torsdag/fredag förra veckan), så var det ett längre avbrott på tjänsten - kanske 15 minuter. Troligtvis gjordes det någon typ av modifikation på mjukvaran/konfigurationen i modemet. Efter detta har modemet inte startat om en enda gång och har nu varit uppe i över 3 dygn vilket är nytt rekord. Comhem har inte återkopplat och berättat att problemet är löst, men jag antar att de själva väljer att avvakta en tid innan de meddelar kunden. Känns lite onödigt att överhuvud taget skicka ut en tekniker i första hand om det nu var så att detta problem är välkänt och kunde åtgärdas remote. Det tyckte även teknikern som var hemma hos mig. Hur som helst så ser det ut som om detta problem nu äntligen är löst efter en ganska lång och utdragen process med nya modem och tekniker på plats. Är självklart väldig glad över att äntligen bli kvitt problemet, men är lite kritiskt över den långa handläggningstiden. Känns som comhem lägger ut onödigt mycket pengar på att skicka ut nya modem, tekniker och sedan dessutom blir tvingade att kompensera kunderna för en tjänst som inte fungerar. Denna kostnad drabbar i slutändan oss kunder med höga abbonemangsavgifter som följd.

Permalänk
Medlem

Jag måste bara få skriva av mig lite igen.

För en månad sen ungefär så dog hela vårt område när en förstärkare gick sönder. Var utan bredband i 10 dagar innan de kom för sig att fixa det.

Sen dess har mitt modem levt sitt eget liv med spontana omstarter och lustiga felkoder. Så i morse var det dags igen, modemet ser ok ut på statusdioderna men jag får ordentliga paketförluster.

Startar om modemet och då fungerar ingenting alls. Ringde kundtjänst som upplyser att det vart ett arbete i närheten under natten men det är avslutat och inga problem rapporterade.

Han försöker nå mitt modem men misslyckas, försöker med två grannar och märker att de har riktigt dåliga värden men går att nå.
Ökar radien lite och ser att hela området har ju samma problem...

Japp, så mycket för stabilitet. Får se hur många dagar det tar den här gången.