Flimmer vid uppspelning av filmer

Permalänk

Flimmer vid uppspelning av filmer

Hej!

Jag har ett irriterande problem när jag kollar på film.
Jag använder för det mesta XBMC Media Center men har även samma problem i VLC.
Det är så att när kameran flyttar sig så bildas den en rand över skärmen som flimmrar och håller på.. Nån som vet vad detta kan bero på? Det händer både när jag kollar på datorn och när jag får ut bilden på projektorn.. Men det märks mer när man kollar på stor bild

Nån inställning på datorn eller i spelaren eller nån codec som inte funkar riktigt?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Tearing kan orsakas av flera saker. Jag brukade få det på min bärbara när jag hade två skärmar igång samtidigt i olika upplösning.

Ibland kan det lösas med inställning i programet men behöver veta mer vad som används för att spela upp videon. Vilket OS och övrig hårdvara du har.

Visa signatur

Phenom II 960t @ 4 Ghz - Gigabyte 990xa UD3 - 8 GB Corsair Vengence - Asus 560 ti @ 950/2200 Mhz - 60 GB vertex plus - 1 TB WD black - Fractal Design Tesla 650 W

Permalänk
Hedersmedlem

Testat andra drivisar? Ja, lite mer info om vad du har i burken skulle hjälpa.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Ja det stämmer att det är tearing det kallas
Iaf här är min burk

Moderkort: Gigabyte GA-MA770-DS3,AMD 770, DDR2
Processor: AMD Athlon 64 X2 6000+
Grafikkort: XFX Radeon HD 4890 1GB "xXx" GDDR5
Minnen: OCZ DDR2 PC8500 4GB KIT, Reaper HPC
Ljudkort: Sound Blaster Xtreme Audio (Tror jag men kanske inte är så viktigt )
Nätagg: Xion 630W
O/S: Windows 7

Skaffade rätt nyligen nytt grafikkort och därför jag också testat andra drivisar.. men samma problem..

Permalänk
Medlem

Ok första frågan är standard men det måste kollas. Hade du nvidia innan 4890? Använde du nån typ av driversweeper för att ta bort gamla drivrutiner?

Visa signatur

Phenom II 960t @ 4 Ghz - Gigabyte 990xa UD3 - 8 GB Corsair Vengence - Asus 560 ti @ 950/2200 Mhz - 60 GB vertex plus - 1 TB WD black - Fractal Design Tesla 650 W

Permalänk

Nej.. Hade ATI och har haft det nästa hela min datakarriär :P..
Nej jag använde inte drivesweeper för att ta bort det gamla.. men installerade nyligen om windows och då borde ju de gamla drivisarna vara puts väck..

Permalänk
Medlem

har du provat ifall du har samma problem med mediaplayer classic home cinema?

Visa signatur

Permalänk

Har precis samma problem, blir så när ja spelar ibland också. Skulle va skönt om ngn visste va det beror på=)...

Permalänk

Blir också så när jag scrollar nu har jag märkt:S..

Permalänk
Medlem

Vilken hertz har ni på skärmen?

Visa signatur

Permalänk

kör med 60..

Permalänk
Medlem

ok om ni inte gjort det ladda hem media player classic home cinema (MPC HC).

gå till options > playback > Output

markera EVR Custom Pres. **

verkställ

prova om det hjälpte om inte kryssa även i Lock back-buffer och Direct 3d full screen (remove tearing).

Visa signatur

Permalänk

Okej, men blir så när jag spelar också ibland ju?:S Tack för svaret iaf!=)

Permalänk
Medlem

Om det blir när du spelar aktivera vetical sync i nvida kontrollpanel.

Visa signatur

Permalänk

Det har jag gjort men ingen skillnad:S

Permalänk

Jag vet att MPC har nåt som heter remove tearing men om jag inte vill använda det programmet så skall jag väl inte behöva det tycker jag...

Är det nån inställning i ATI CCC som kan va fel eller nåt sånt tror ni?

Permalänk
Medlem

Jag tror det beror på fel hertz, kör du PAL material prova t.ex 720P/50 eller 1080p/50 i upplösning.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1