Permalänk
Medlem

Nej du får inget annat språk på OS än det som står i orderdetaljerna.
Är det ultimate dock kan du alltid ladda hem språkpaket.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 9950x3d, Radeon RX 7900 XTX, 64GB RAM, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Jag går också i tankar om en XPS 16, den är ju så snygg, men blev ganska fundersam när jag läste om värmeproblemen och att den är högljudd.. Hur är det med er som haft den ett tag nu, what's the verdict?

Jag ska inte spela så mycket, kör mest många program som photoshop, autocad, sketchup osv samtidigt, samt vill kunna rendera relativt fort. Det BORDE den väl klara av utan att bli överhettad? Det lät ju inte så bra som Edwins skrev att den lägger av efter en timmas spel.. Behöver en stabil dator..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minelli
Jag går också i tankar om en XPS 16, den är ju så snygg, men blev ganska fundersam när jag läste om värmeproblemen och att den är högljudd.. Hur är det med er som haft den ett tag nu, what's the verdict?

Jag ska inte spela så mycket, kör mest många program som photoshop, autocad, sketchup osv samtidigt, samt vill kunna rendera relativt fort. Det BORDE den väl klara av utan att bli överhettad? Det lät ju inte så bra som Edwins skrev att den lägger av efter en timmas spel.. Behöver en stabil dator..

Min la också av vid en tids spel, jag upptaterade bios, funkar jätte bra nu..
Köp Köp KÖP!

Visa signatur

Macbook Unibody
iPhone 4

Permalänk
Medlem

Mmm, är sugen alltså, men ändå lite fundersam. Blir din xps också väldigt varm? Reduceras inte livslängden en hel del om fläkten inte klarar av att kyla ordentligt?

En annan sak jag funderade på; min 4 år gamla toshiba equium byggdes med i 256 mb ram (nu sitter det 1024mb i) och pentium 4 processor på 2,8 ghz, hur hänger det ihop? Den har alltså snabbare processor än många datorer som säljs idag?

En fråga till: Ska man välja 32 eller 64bit? 64 är mer stabilt och snabbare, men det kan göra att många program inte kan köras om jag fattat rätt? Verkar ju som om man begränsar sig ganska mycket med 64bit? Kan man "formatera om" från 64 till 32 om det är?

Permalänk
Medlem

Minelli, delar några dom första frågorna med dig, men angående din p4 så kan man absolut inte säga att 2.8ghz = 2.8ghz. Olika processorfamiljer är olika effektiva per megahertz. P4 slukade dessutom rejält med ström, men intels P serie har en TDP på 25w och du hittar i princip inte en dator som inte har 2 kärnor, till skillnad från p4 som har 1 kärna.

Angående operativsystemet vet jag inte var du tagit din information ifrån, men Vista har enligt mig fixat de flesta buggar och problem som fanns, så tror inte det är något att vara rädd för nu.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minelli
En annan sak jag funderade på; min 4 år gamla toshiba equium byggdes med i 256 mb ram (nu sitter det 1024mb i) och pentium 4 processor på 2,8 ghz, hur hänger det ihop? Den har alltså snabbare processor än många datorer som säljs idag?

En fråga till: Ska man välja 32 eller 64bit? 64 är mer stabilt och snabbare, men det kan göra att många program inte kan köras om jag fattat rätt? Verkar ju som om man begränsar sig ganska mycket med 64bit? Kan man "formatera om" från 64 till 32 om det är?

Nya processorer har i regel mycket bättre prestanda, jag såg ett 3DMark06-test på en P4-värsting (3,8 GHz). Den fick 1163 i 3DMark06. Core 2 quad Q6600 (2,4 GHz) fick 3731 i samma test.

Din andra fråga: Ska du ha mer än 3-4 GB, välj 32-bit. Annars 64-bit, men det är som du skriver inte kompatibelt med allt.
Jag fick hem en Studio XPS desktop i förra veckan med 64-bit och har fått dra ner en hel del patch:ar till spel såsom GRiD, Crysis m.fl.

Visa signatur

Alienware Aurora ALX: Core i7 960 , 12 GB DDR3 2, ATI 5870 CF , 2 TB Raid 0

Permalänk
Inaktiv

Jag upplever inga värmeproblem på min xps 16.. och tycker heller inte att fläkten låter så mkt.. som alla andra bärbara prestandadatorer..

Permalänk
Inaktiv

Ni som testat Windows 7 beta på XPS 16.. Fungerade alla drivrutiner? Fick ni problem med att installera vissa drivrutiner? Isåfall vilka?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av greenlight
Ni som testat Windows 7 beta på XPS 16.. Fungerade alla drivrutiner? Fick ni problem med att installera vissa drivrutiner? Isåfall vilka?

Har visserligen 13" versionen men där följer det med drivrutiner till allt utom chipset och wwan kortet, men de som finns på dells sida för vista fungerar.

Kör 7068x64 just nu, i tidigare versioner fanns det inte drivrutiner till allt.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Fick hem min Studio XPS 16 i måndags, dock har jag fått en med en alldeles för slö* space-knapp och ger av sig ett underligt ljud*2. Vänsterknappen på touchpaden är även mer intryckt än högerknappen och har inte samma motstånd eller ljud som högerknappen, dock fungerar den.

Jag har lyft upp space-knappen och kikat under. Vad jag såg var att den lilla plastpluppen som ger motståndet i knapptryckningen hade ett litet hål i botten, ska det vara så?

* superslö på vänster sida (måste mer eller mindre slå på knappen), mindre slö i mitten och på höger sida.

*2 Ljudet kan liknas vid något som inte är ordentligt fastklistrat och glappar.

Visa signatur

.

Permalänk

Vi gör en fel-lista!

Bytte moderkortet- Ljudet fungerade inte
Bytte ljudkortet- Ljudet fungerade inte
Datorn blev 96 c- Uppdaterade bios
Batteriet glappa- Bytte batteri och lite till
Vissa knappar slutar fungera ibland- Bytte tangentbord

Lite fel på min dator?

Visa signatur

Macbook Unibody
iPhone 4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurkanfritzon
Vi gör en fel-lista!

Lite fel på min dator?

Lider med dig! Ska inte vara så på en datorn som har ett lägsta pris på drygt 10 000:-. Riktigt illa... Hoppas du får ordning på den till slut!

//R

Permalänk
Medlem

Hejsan på er alla

Går i tankarna och köpa en studio xps 16 har läst runt lite å de verkar finnas ett värmeproblem på dessa eller är det bara en myt är ju inte så sugen på att datorn ska brinna upp.....någon som kan berkräfta detta som äger en och är det så stor skillnad på skärmarna RGBLED 1080P och WLED är det värt 2000 kr extra för RGBLED skärmen .. hur är betraktningsvinklarna på dessa.... vore trevligt om någon hade lust att besvara detta ...

jag ska ha datorn till att redigera foton och redigera film på den det bör den väl klara ....

Mikael

edit: verkligen ingen som har lust å hjälpa mig att svara på dessa frågor det tar nån minut eller är alla så missnöjda med denna dator ,,,

Visa signatur

amd 64 3200
3D connect AWi 9800SE
ViewSonic 171s

Permalänk
Medlem

Har haft min studio xps 16" i två veckor snart och mitt intryck är överlag bra. Jag valde RGBLED 1080P-skärmen och måste säga att den är super. Betraktningsvinkeln är väldigt bra.
Inte haft några problem med värmen heller än. Surfar dock mest och spelar poker med holdem manager så vet ej om det blir varm om man låter grafikkortet jobba lite hårdare.

Minuset hittills är ganska bagatellartat, men den är helt omöjlig att hålla ren. Litet ljud från fläktarna hörs också konstant men absolut inget stort problem.

Permalänk
Hjälpsam

rashrash:

Hur blir det med pokern på den skärmen? Mycket överlapp? Blir det smått?

Sugen på denna till pokerspel men kanske bättre med Studio17 med 1900x1200skärm.

Spelar på Svs (Svenska spel)

Permalänk
Medlem

Vid standardsize blir det överlapp om man kör 4 bord eftersom den har upplösningen 1920x1080. BOSS har ju dessutom något högre orginalfönster än standardklienten. Jag kör ju inte svenskaspels poker utan entraction. Där har man ju möjligheten att ställa in bords-sizen (tror även boss börjat med detta) och eftersom skärmen har sån otrolig skärpa sitter jag ofta med 9-12 bord parallellt, alltså ingen överlapp, och ser allt utan att behöva anstränga ögonen. Har även en 17" pavillion och en 24" extern skärm men sitter nu för tiden allt som oftast på denna då skärmen är grym. Den är ev+ och du kommer garanterat öka din winrate gl

Permalänk
Medlem

måste bara säga att jag är grymt nöjd med denna dator! hade en studio 15 förut. rent skräp i jämförelse! inga problem med värme eller dylikt. och ljudet är helt otroligt för att vara en bärbar! köp köp köp! nu får man även med Win 7 gratis uppdatering när det släpps i oktober!

Permalänk
Medlem

Jag lämmnade tillbaka min, tycke den blev på tok för varm för att använda naturligt...

otrolig "störhetsfaktor" både pekplattan, vänstra "handvilohalvan" och främre delen underifrån .. blev på tok för varmt för en laptop tycker jag .. utan att ens ha tunga processer igång.

kan inte rekommendera den för dem som misstänker sig vara känsliga för det.
jag trodde inte de skulle störa mig så mycket innan köpet (hade läst lite klagomål på det innan) men de gjorde de.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att höra, men gjorde mig lite glad att jag inte valde den.

Blev den så varm att du nästan brände dig eller?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eway
Jag lämmnade tillbaka min, tycke den blev på tok för varm för att använda naturligt...

otrolig "störhetsfaktor" både pekplattan, vänstra "handvilohalvan" och främre delen underifrån .. blev på tok för varmt för en laptop tycker jag .. utan att ens ha tunga processer igång.

kan inte rekommendera den för dem som misstänker sig vara känsliga för det.
jag trodde inte de skulle störa mig så mycket innan köpet (hade läst lite klagomål på det innan) men de gjorde de.

Samma här den blev FÖR varm. Men jag fick pengarna tillbaks bara för att den gick sönder så pass många gånger (olika fel) Så efter tre månader tröttna jag och fick tillbaks pengarna, hela summan alltså av DELL.
Datorn rekommenderas inte.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurkanfritzon
Vi gör en fel-lista!

Lite fel på min dator?

Gör som jag reklamera och få tillbaks pengarna.

Permalänk
Medlem

Ni med värmeproblem, har ni ati 4670 kortet?

Permalänk

Processor
Intel® Core™ 2 Duo-processor P8600 (2,40 Ghz, 3 MB, 1 066 MHz)

Minne
4 096 MB 1 067 MHz DDR3 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2 x 2 048]

Tangentbord
Internal Swedish/Finnish Qwertz Keyboard

Grafikkort
1GB ATI® Radeon™ HD 4670 graphics card

Hårddisk
500GB (7,200rpm) Free Fall Sensor Hard Drive

Microsoft-operativsystem
Äkta Windows Vista® Home Premium SP1 64 Bit - svenska

Optiska enheter
Inbyggd, fackmatad DVD+/-RW-enhet (läser/skriver till DVD och CD) med programvara

Trådlösa nätverk
Intel WiFi Link 5300-minikort i halvstorlek (802.11 a/g/n) (Centrino)

Kabel
1 Meter Power Cord (3 Wire) - European

Leveransdokument
Swedish - Documentation Studio XPS 16

Gedis Bundle Reference
N08X1602

Standardgaranti
1 Year Premium Warranty Support

Supporttjänster
1 års Premium-garantisupport

Bluetooth
Dell Wireless 370 Bluetooth-modul

Orderinformation
Studio XPS 16 Order - Sweden

Primärt batteri
6-cellers primärt litiumjonbatteri (56 wattimmar)

Bärväskor
No Carry Case

Mediapaket för Dell-system
Studio XPS 16 Resource DVD (Diagnostic & Drivers)

Kamera
Integrerad kamera med 2.0 megapixlar och programvara för ansiktsigenkänning

Olycksskadesupport
Ingen olycksskadesupport

Online Backup
DataSafe säkerhetskopiering online, 2 GB i 1 år

TV-mottagare och fjärrkontroll
Inbyggd TV-mottagare och antenn (MLK-bas)

Etiketter
Wireless Label (Intel Wireless Cards) - Core 2 Duo

LCD-skärm
Svart läderhölje: 15.6-tums 1 080p RGBLED-skärm utan ramar med full HD-upplösning och Truelife-teknik

DataSafe
Datasafe Local 2.0 Basic

Microsoft-programvara
Microsoft® Works 9.0 - svenska

Skydda din nya dator
Inget antivirus- och säkerhetsskydd - svenska

Strömförsörjning
90W AC Adaptor

Återkommer med feedback.
Lev 090909

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet om Dell har någon 15% kampanj just nu? eller på G!

Är riktigt sugen på en XPS 16 om priset vore lite lägre

/ lAlAz0r

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Megaman9
Ni med värmeproblem, har ni ati 4670 kortet?

Nej jag hade ati 3670..

sen på svar om den blev så varm så man brände sig?
svår att säga.. inget man testar, men undersidan var på gränsen kan ja tänka mig, men inte dem andra punkterna jag beskrev.

Permalänk

Halloy!

Vet någon om det är någon skillnad mellan 15.6" och 16" alternativen på RGBLED skärmen? Eller har de båda precis samma upplösningsmöjligheter, i så fall är inte 2800kr ganska stor skillnad på 0.4"?

Vad väger datorn ungefär?

Känner någon till om det går att sätta i ett Nvidia kort istället? Kan inte redigera med ATi...

Tack!

Visa signatur

2003 : 3dmark 01 03| Burken
2004 : SuperPI 29s
06 - 07 : Miranda
www.porrverkad.se