Permalänk
Medlem

HD3870 1GB vs...Ja, vad?

Jag råkar veta att till sommarn nästa år får jag ett Sapphire HD3870 1GB GDDR4 yada yada... Är det värt pengarna att leta reda på ett syskon till detta, och köra på fram tills dess, och köra Crossfire därefter, eller ska man helt enkelt satsa på något... annat? Jag är så efter min tid så jag sitter i nuläget med ett Gainward golden sample 7800GS 512 yada yada. Ett 7900GT med PCI-E->AGP brygga, och är mer än nöjd med grafikprestandan men med nya CPU/moderkortskombon är det PCI-E som gäller.

Eftersom jag är lite snå...Eh, fattig, så är det budget alternativ som gäller, och det känns som om det är svårt att slå pris / prestanda mot det grafkortet jag får till sommarn... Men så ska man ju lyckas få tag i ett syskon kort. Hur stor är chansen att hitta ett 3870 med 1GB minne, för rätt pengar i dagsläget helt enkelt? Och vad anses vara "rätt" pengar?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Re: HD3870 1GB vs...Ja, vad?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Jag råkar veta att till sommarn nästa år får jag ett Sapphire HD3870 1GB GDDR4 yada yada... Är det värt pengarna att leta reda på ett syskon till detta, och köra på fram tills dess, och köra Crossfire därefter, eller ska man helt enkelt satsa på något... annat? Jag är så efter min tid så jag sitter i nuläget med ett Gainward golden sample 7800GS 512 yada yada. Ett 7900GT med PCI-E->AGP brygga, och är mer än nöjd med grafikprestandan men med nya CPU/moderkortskombon är det PCI-E som gäller.

Eftersom jag är lite snå...Eh, fattig, så är det budget alternativ som gäller, och det känns som om det är svårt att slå pris / prestanda mot det grafkortet jag får till sommarn... Men så ska man ju lyckas få tag i ett syskon kort. Hur stor är chansen att hitta ett 3870 med 1GB minne, för rätt pengar i dagsläget helt enkelt? Och vad anses vara "rätt" pengar?
B!

Ser inte ut som om det är särskilt prisvärt att försöka hitta ett 3870 idag- Varför inte bara köpa ett DX11 kort när du har råd? Förmodligen billigare.

Visa signatur

#1 Workstation/Spel: AMD Ryzen 1700 | Asus B350 Prime | 16GB DDR4| MSI GTX 1080 Gaming X | Intel 500gb m2 SSD | FSP Aurum 750W 80+ Gold | Windows 10 x64 |

Permalänk
Medlem

inte värt pengarna att köpa ett till sånt (,speciellt inte om du är snål och är i den åldern så du betalar el). vänta tills 5800-serien kommit ut, köp ett 4770 eller motsvarande i 5800serien.

Permalänk
Medlem

Ett budget kort av HD5xxx serien borde ju vara bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Uggmull
Ett budget kort av HD5xxx serien borde ju vara bättre.

Precis vad jag menar. De kommer prestera bättre för samma eller mindre peng.

Visa signatur

#1 Workstation/Spel: AMD Ryzen 1700 | Asus B350 Prime | 16GB DDR4| MSI GTX 1080 Gaming X | Intel 500gb m2 SSD | FSP Aurum 750W 80+ Gold | Windows 10 x64 |

Permalänk
Medlem

Ska du få ett hd3870 nästa sommar, 2010? Kortet är ju gammalt och halvkasst redan idag! :O...

3870 cf känns inte som ett bra alternativ sommaren 2010 och inte nu heller för den delen. Men vist får du det ena gratis och lyckas hittar det andra superbilligt kanske det kan vara värt ifall du inte är så kräsen.

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Hedersmedlem

Hade det varit 4870 så hade det varit värt att vänta på, men det kortet är ju redan två år gammalt, så bry dig inte om det om du nu inte har något riktigt sunkigt vid den tidpunkten.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

ska säga en sak här,, hade ju ett 3870 innan detta,, fick runt 11200p i 3dkark-06

kollade ett test på 3870 i CF nyligt och det presterade ganska bra måste jag säga,,

jag såg ett 3870 för 300kr här på marknaden och om jag istället hade köpt det för att köpa ett 4890 så hade jag bara förlorat ca:1500p i 3dmark-06

dvs att jag får runt 16000p med ett överklockat 4890 och i testet jag såg så fick man ut just över 14000p med 3870 CF

men men.. jag köpte 4890 ändå eftersom jag inte gillar sli/cf lösningar pga att det blir trångt i burken och den drar mer ström osv osv..

men som sagt,, det var ju ett tag tills du skulle få det där kortet så satsa på nåt nyare ,,

Lycka till

Visa signatur

||> FD North TG White <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Rog Strix B550 F-Gaming <> AMD Ryzen-7 5800x3d + Corsair H150i RGB PRO XT <> Kingston Fury renegade 2TB m.2 + Samsung 860 EVO 1TB <> Kingston Fury Renegade 32GB DDR4 3600MHz CL 16 rgb <> Msi RTX 4070 Super OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk

jag har annars ett 3870x2 om du är intresserad

Visa signatur

nzxt hush|asus striker II extreme|intel q8300|asus xonar dx|gigabyte gtx 260OC|4gb corsair xms3 ram|zalman zm600-hp|scythe mugen II

Permalänk
Medlem

Poängen är väll närmast att jag i dag sitter med ett 7900GT, och klarar mig mer än väl, så billigast möjliga lösning som ger mig ett godtagbart utgångsläge ett år framåt + bästa möjliga därifrån, vilket om jag inte tar helt fel , är just ett 3870 1GB kort...
I dagsläget är ju 3870 en bra bit bättre än 7900GT, (ca dubbla prestandan, antagligen något mer pga bridge chippet, och det extra minnet) så utgångsläget torde vara bra nog, och klarar jag mig i dag borde jag även klara mig med CrossFire efter sommarn 2010 kan man tycka.

Jag förväntar mig att den 2x4770 kombon som finns på marknaden är såld, men jag har faktiskt skickat en förfrågan, det är inte orimligt dyrt, men det är lite mycket slantar i dagsläget. (2x4770 är "bara" 15-25% bättre slutprestanda än 2x3870, och kostar det mig hälften så mycket...)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErikR
jag såg ett 3870 för 300kr här på marknaden och om jag istället hade köpt det för att köpa ett 4890 så hade jag bara förlorat ca:1500p i 3dmark-06

Det är sålt. Se vet jag inte om det är så lämpligt att köra Crossfire med olika minne på korten... (Ingen koll alls, det bara känns fel)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av v4porizer
jag har annars ett 3870x2 om du är intresserad

Är väll lite samma gränsland som ovan. Köra CrossfireX med det kortet i framtiden borde fungera... Om det går att blanda minnesstorlekar.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

vem har sagt att det är orimligt dyrt begagnat?

Visa signatur

nzxt hush|asus striker II extreme|intel q8300|asus xonar dx|gigabyte gtx 260OC|4gb corsair xms3 ram|zalman zm600-hp|scythe mugen II

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av v4porizer
vem har sagt att det är orimligt dyrt begagnat?

Ingen, att skriva att det "inte är orimligt dyrt" är ungefär som att skriva att "priset är överkomligt"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ToKu
Varför inte bara köpa ett DX11 kort när du har råd? Förmodligen billigare.

För att jag vill ha igång burken i går helst ;- ) Nuvarande spelburken är en ganska häftigt överklockad Dual Xeon, som inte bara blir varm, utan även väsnas en hel del... ;- )

(Ledsen det blir lite märkligt när folk skriver inlägg samtidigt :- )
B!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Om det går att blanda minnesstorlekar.

Jag kan på egen hand stoppa in infon som saknas här, det GÅR att blanda, långsammaste GPU'n & Minsta minnesmängden / GPU är det som blir avgörande, så 3870x2+3870 ger effektivt 3 3870 med 512MB vardera efter nästa sommar... Det ÄR intressant...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-

Jag kan på egen hand stoppa in infon som saknas här, det GÅR att blanda, långsammaste GPU'n & Minsta minnesmängden / GPU är det som blir avgörande, så 3870x2+3870 ger effektivt 3 3870 med 512MB vardera efter nästa sommar... Det ÄR intressant...

Det ger en mängd på 512MB minne som samtliga kort använder. Alltså ett 3870 kan man inte få mer än 500kr för i dagsläget, så det är möjligt att du kan hitta nåt. Fördmodligen så kan du nästa sommar hitta 4850/4870 för samma pengar, så om du är nöjd med prestandan nu - var glad och spara pengarna.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Ingen, att skriva att det "inte är orimligt dyrt" är ungefär som att skriva att "priset är överkomligt"

För att jag vill ha igång burken i går helst ;- ) Nuvarande spelburken är en ganska häftigt överklockad Dual Xeon, som inte bara blir varm, utan även väsnas en hel del... ;- )

Komplett säljer ut XFX 4890 "XXX" edition för 1495kr /st just nu. Köp?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=447807&view=detailed#Pro...

Visa signatur

#1 Workstation/Spel: AMD Ryzen 1700 | Asus B350 Prime | 16GB DDR4| MSI GTX 1080 Gaming X | Intel 500gb m2 SSD | FSP Aurum 750W 80+ Gold | Windows 10 x64 |

Permalänk
Medlem

det är ju sjuukt billigt !! jag köpte mitt för 2090:- för 2 veckor sen,,

har dock de pengarna tillgodo hos butiken då de skickat tillbaks mitt kort =P kör alltså igen på mitt 3870 tills vidare...

kan bli så att de ger mig ett förslag på 58xx när det kommer mot tillägg från mig,.. det är då det jag hoppas,,

Visa signatur

||> FD North TG White <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Rog Strix B550 F-Gaming <> AMD Ryzen-7 5800x3d + Corsair H150i RGB PRO XT <> Kingston Fury renegade 2TB m.2 + Samsung 860 EVO 1TB <> Kingston Fury Renegade 32GB DDR4 3600MHz CL 16 rgb <> Msi RTX 4070 Super OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeluxXxe
Det ger en mängd på 512MB minne som samtliga kort använder. Alltså ett 3870 kan man inte få mer än 500kr för i dagsläget, så det är möjligt att du kan hitta nåt.

Så vitt jag förstår får vardera kort sina egna 512MB att husera i. Rent effektivt skulle man kunna låtsas att det är 1.5GB grafikminne, men eftersom vardera kort måste hålla koll på sina arbetsuppgifter, sina texturer osv, blir ju resultatet att man har tre mer eller mindre identiska uppsättningar data, och effektivt 512MB minne. Jag antar att det var det du menade? Jag är lite osäker på hur ett x2 kort använder sitt minne, men jag förutsätter att hälften av minnet går till vardera GPU'n och då blir bara hälften av minnet på kortet jag får till skänks användbart.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeluxXxe
Fördmodligen så kan du nästa sommar hitta 4850/4870 för samma pengar, så om du är nöjd med prestandan nu - var glad och spara pengarna.

Om jag tillåter mig att extrapolera lite data. Det stämmer ju aldrig i praktiken, men som ett riktmärke.

Ett 4850's specs ger 63,5GB/s bandbred till minnet.
3870 i CrossFire ger 144 GB/s. (Singel kort ger 72GB/s, redan det bättre)

Pixel fill rate 10.000/12.400 MPix/s (4850/3870)
Textur fill rate 25.000/24.800 Mpix/s (4850/3870)

Det är egentligen bara Floating point kapaciteten som utmärker sig till 4850's fördel. (1000/496 GFLOPS)

Dock kan det ju vara värt att tänka på att 2x 3870 drar 2x 105w, ett 4850 drar 110w...
Slutresultatet är dock nästan undantagslöst att 2x3870 ger marginellt bättre resultat än ett 4850. OM det finns en profil för spelet i CrossFire, något man helt slipper bry sig om med 4850. (Och övertaget rör sig om ett par frames, någon % osv.)
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.