Permalänk
Avstängd

Här är en blogg om hur man installerar webmin, med dito screenshot så får man se hur det ser ut. Ganska smutt.
http://blogs.sun.com/observatory/entry/webmin

Här är ett GUI för DTrace. Nån som provat?
http://blogs.sun.com/observatory/en_US/entry/chime
http://blogs.sun.com/tomee/entry/chime_automatic_drilldown

Permalänk

Tack för tipset

Tack saddam,

Jag kör webmin på Centos och det fungerar bra så jag ska testa på 2009.06 installationen också.

Ps jag använder den som backupserver för vmware och har precis installerat zmanda (amanda) och kopplat den till en bandrobbot.
Vore intressant att höra om andra har erfarenhet av opensolaris/zmanda/tape backup.

Mvh Blomman!

Permalänk

måste säga att uppdateringshanteringen i opensolaris är skrämmande dålig, den är inte bara extremt jävla långsam, det finns dessutom bara en mirror(?) så det tar en halv evighet att ladda ner. det verkar nästan som att utvecklarna har gått in för att göra det så ineffektivt som bara möjligt.

vad är det för omotiverat hat sun har mot uppdateringar?

Permalänk
Avstängd

Jo, jag håller med om att det tar lång tid att uppdatera. Min b117 uppgradering till b121 tog 43 minuter.

Samtidigt, så uppgraderar jag inte så ofta och 43 minuter kan jag vänta. Det skapas ju en BE så jag kan alltid backa tillbaka till den gamla builden när jag vill, helt riskfritt.

Men utvecklingen går i rasande fart. Jag hoppas att det ordnar sig snart.

Permalänk
Medlem

Har någon råkat ut för RAIDZ checksum buggen som tydligen finns i build 121?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fnorken
Har någon råkat ut för RAIDZ checksum buggen som tydligen finns i build 121?

Hmm vet du vad det kan vara för problem? Jag kör nu build 121 men har inte fått någon checksum error! gjorde ett 37 timmars scrub som slutade med 0 errors. har inte fått error än! Vad är det jag ska förvänta mig som kan hända framöver?

Jag kör förövrigt raidz2 med 6 hårddiskar

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6600@3.0GHz | Asus P5B Deluxe | Corsair XMS2 PC6400 4GB | XFX GeForce 8800GTX 630M 768MB GDDR3 |Seagate Barracuda 500GB NCQ 16MB SATA2 | Seagate Barracuda ES.2 1TB SATA2 32MB 7200RPM | Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2 16MB 7200RPM |
Creative SoundBlaster X-Fi Fatal1ty | Eizo 24'' S2431WK | iPower 600 Watt Extreme edition | Windows Vista Business 64 Bitar SP1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goliath2000
Hmm vet du vad det kan vara för problem? Jag kör nu build 121 men har inte fått någon checksum error! gjorde ett 37 timmars scrub som slutade med 0 errors. har inte fått error än! Vad är det jag ska förvänta mig som kan hända framöver?
Jag kör förövrigt raidz2 med 6 hårddiskar

Jag vet faktiskt inte riktigt, men det står lite mer i en tråd på opensolaris.org zfs forum.

Permalänk
Avstängd

Det verkar som om det genererar fel på måfå. Därför undviker folk att göra scrub i b121 och gör rollback till tidigare builds. Så det enklaste verkar alltså att göra en rollback till en tidigare build och vänta till b123 / b124 då felet är fixat.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Jo, jag håller med om att det tar lång tid att uppdatera. Min b117 uppgradering till b121 tog 43 minuter.

Samtidigt, så uppgraderar jag inte så ofta och 43 minuter kan jag vänta. Det skapas ju en BE så jag kan alltid backa tillbaka till den gamla builden när jag vill, helt riskfritt.

Men utvecklingen går i rasande fart. Jag hoppas att det ordnar sig snart.

tog minst 3 timmar för mig, sen när jag var klar funkade inget.. Ingen skada skedd, utom att det skulle ta 3 timmar att försöka göra om det ;D

De måste verkligen göra något åt det här.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Safesurf-Gösta
tog minst 3 timmar för mig, sen när jag var klar funkade inget.. Ingen skada skedd, utom att det skulle ta 3 timmar att försöka göra om det ;D

De måste verkligen göra något åt det här.

Oj. För mig tog det 43 minuter att patcha. Om jag skriver "beadm list" så ser jag hur stor den nedtankade patchen är. Min nedtankade patch ser ut att vara 14.6GB. Men då utgick jag från build 117. Vilken build utgår du ifrån?

Permalänk
Citat:

Oj. För mig tog det 43 minuter att patcha. Om jag skriver "beadm list" så ser jag hur stor den nedtankade patchen är. Min nedtankade patch ser ut att vara 14.6GB. Men då utgick jag från build 117. Vilken build utgår du ifrån?

2009.06-ison. Kanske var fel version? Är sjukt oinsatt i opensolaris, ville mest pilla runt lite och se hur svårt det är att sätta upp en ganska enkel samba-filserver.

Permalänk
Avstängd

Nej det var rätt version. Jag har också 2009.06 (som är build 111), men jag har uppgraderat den till b117. Så det tog 43 minuter att patcha från b117 till b121. Du gick från b111 till b121 och det tog tydligen lång tid, eftersom det var ett så stort hopp. Om du patchar från b121 till b122 så lär det gå fort.

Permalänk
Medlem

Har nog betydelse vilken uppkopplingshastighet man har mot internet också. Visst måste man byta till /dev repository om man ska få in dessa uppdateringarna?

http://pkg.opensolaris.org/dev/en/index.shtml
jämfört med
http://pkg.opensolaris.org/release/en/index.shtml

Så i själva verket ligger ni och kör "OpenSolaris 2010.02 Developer Builds".
Inget fel med detta, men man får väl räkna med att det kan dyka upp nya buggar. Själv kör jag 2008.11 ännu. Har inte pillat så mycket på länge när det funkar som det ska ändå. Nu är det ju bara ett halvår kvar till nästa release så man kanske lika gärna kan avvakta tills dess...

Ni som uppdaterar er, märker ni av några förbättringar i nya verionerna? Bättre stabilitet och bättre prestanda är väl intressant för min del. Man blir ju lite rädd när man läser om checksummefel i ZFS och eventuella problem med CIFS. Men man hör inte så mycket om vilka problem som har åtgärdats.

Permalänk
Citat:

Nej det var rätt version. Jag har också 2009.06 (som är build 111), men jag har uppgraderat den till b117. Så det tog 43 minuter att patcha från b117 till b121. Du gick från b111 till b121 och det tog tydligen lång tid, eftersom det var ett så stort hopp. Om du patchar från b121 till b122 så lär det gå fort.

Gick till 118 från orginalversionen iirc. Skulle du kunna vara snäll och beskriva hur jag går tillväga efter att ha installerat en färsk 2009.06? Så att jag kan utesluta att jag gjort några fel.

Sitter på 10/10 stadsnät btw, och jag lovar dig att jag inte maxar ut det.

Permalänk
Avstängd

Du kan ju alltid boota om till b118 och radera alla nya BE med kommandot "beadm erase" (dvs b121). Sen klickar du bara på "update manager" och den senaste möjliga uppgraderingen sätts igång automatiskt. Och när du bootar om har du alla olika builds att välja mellan i GRUB:
2009.06 fräsh
b118
b121

EDIT: Äh, jag tror jag bara bootar om till b117 igen och fortsätter med den. Den funkar ju bra. Jag raderar b121 och vips så har en helt ny fräsch b117 igen. Precis som om jag skulle göra en ny installation. Alla gamla b117 bitar är ju orörda och intakta
Jag patchar upp när b124 släpps. Så slipper jag vakta denna bugg.

EDIT EDIT: Är det nån som fått VLC att funka än? När jag kör VLC 1.0.1 så får jag inte ljud på vissa filmer. Det fattas en codec antagligen. Men vilken av alla codecs ska jag välja? VLC player 0.9.5 funkar utmärkt så den kör jag just nu.

Permalänk
Medlem

Tråkigt nog är ju OpenSolaris pakethantringssystem under all kritik om man frågar mig. Inget bra sätt att söka efter paket (söka efter filer _i_ paket? Det är ju kanske inte riktigt vad man vill), och riktigt, riktigt långsamt. Att det ska ta tre timmar att uppgradera sitt system är ju smått pinsamt. 43 minuter är inte heller bra. Men vad jag har förstått så bygger hela systemet på att man skickar en begäran till deras server vilka paket man vill ha, och så genereras en tarström dynamiskt från servern, vilket inte känns helt optimalt...
Det är synd, jag vill verkligen gilla OpenSolaris, men den enda anledningen som jag ser att köra det heter ZFS, och det kommer ändras så fort btrfs kommer i en mer användbar release.

Edit: Visst, ska tillägga att BE's är riktigt snyggt. Men pkg i övrigt lämnar en hel del att önska...

Permalänk
Medlem

Kan någon upplysa mig om skillnaderna mellan openSolaris och Mint?

Permalänk
Medlem

Mint använder Linux-kärna medans OpenSolaris använder en Solariskärna. Det är alltså olika operativsystem i grunden. Användarmässigt är det väl mest finesserna med ZFS filsystem som är speciellt med OpenSolaris. Sedan skiljer det litegrann när det gäller kommandon i terminalen. Skrivbordsmiljön Gnome finns ju både till Linux Mint och Opensolaris så man känner igen sig även om menyer inte riktigt är upplagda på samma sätt (här gillar jag OpenSolaris bättre som har ett renare gränssnitt liksom).

Jag har Linux Mint på en dator (arbetsdatorn) och OpenSolaris på filservern. Känns lite som att Opensolaris är mer serverinriktat och Linux Mint mera desktopinriktat. För övrigt så är jag inte riktigt nöjd med Linux Mint då det känns lite rörigt i menyerna men å andra sidan kör jag en gammal version av Mint som heter Elyssa. Det som jag tyckte var bra med Mint var att man snabbt kom igång och det var lätt att få grafik och video att fungera.

Permalänk
Avstängd

Nillon,
Pakethanteringssystemet förbättras i snabb fart. Jag förväntar mig att det går mycket snabbare i framtiden. 43 minuter är ju på tok för lång tid, för att inte tala om flera timmar.

Man har fortfarande barnsjukdomar i ZFS som släpptes offificellt för 5 år sen. Jag misstänker att även btrfs kommer kräva minst 5 års utveckling efter att det släppts innan det börjar bli ok.

Om du inte gillar OpenSolaris, men gillar ZFS så varför kör du inte FreeBSD? FreeBSD är ett mycket bra och stabilt OS. Jag föredrar det framför Linux.

Razoz,
Skillnaden är väl att OpenSolaris är Unix och Mint är Linux. Du kan testa OpenSolaris i VirtualBox för att se om det är något för dig eller inte. Men kör FreeBSD om du vill ha ZFS, eller vänta på btrfs.

Permalänk
Medlem

Saddam, är skillnaden mellan Unix och Linux så enorm ändå? Linux är väl ändå inte så långt ifrån att *vara* Unix (single unix specification)?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Om du inte gillar OpenSolaris, men gillar ZFS så varför kör du inte FreeBSD? FreeBSD är ett mycket bra och stabilt OS. Jag föredrar det framför Linux.

Gör egentligen ingen skillnad för mig. OpenSolaris är ett nytt system jag behöver lära mig, FreeBSD är också ett nytt system jag behöver lära mig. ZFS-implementationen i FreeBSD är väl dessutom inte helt rock solid än, så det känns som ett dåligt val för endamålet då.
Ska dock kika på Nexenta, teoretiskt sett är ju det (nästan) precis vad jag vill ha.

Permalänk
Avstängd

MarcusW,
Vet inte. Själv tycker jag att OpenSolaris är väldigt likt Ubuntu, till ytan. OSOL har kopierat hela GUIt och precis allting, från Ubuntu. Samma program, t.ex. bittorrent transmission, task manager, etc etc etc. Helt identiskt och samma kod.

Dock har OSOL blått färgtema, medan Ubuntu har brunt tema. Men seriöst, om man bytte färg från blått till brunt så skulle i alla fall jag ha svårt att skilja mellan Ubuntu och OSOL. De är alltså så pass lika, tycker jag. Men jag är ingen Linux expert. Gillar man Ubuntu, så kan man ta en titt på OSOL i VirtualBox för att se hur lika de är. De är kanske så pass lika att det inte är nån större skillnad?

(Men om man ska vara petnoga så tror jag inte OSOL är riktig Unix, utan det är bara Solaris som är riktig Unix.)

Nillon,
Att lära sig ett "nytt" system, jag hoppas du överskattar jobbet? Alla Unix är ju mer eller mindre lika. Kan du ett Linux/Unix så kan du alla andra (inte riktigt, men nästan). Värre är det att gå från t.ex. windows till OpenVMS. Det är tokstor skillnad. Men att gå från Ubuntu till OSOL är ju mycket liten skillnad till ytan, (självklart skiljer sig kommandona en del, men inte mycket hoppas jag). Jag misstänker att om man bara surfar och kör lite bittorrents och musik och filmer och sånt, så är det ingen skillnad alls mellan Ubuntu och OSOL och man märker inte vilket OS man sitter vid. Däremot, att gå från Ubuntu till FreeBSD är mycket större skillnad. Men inte så himla stor skillnad ändå, tycker jag. Kort sagt, att lära sig ett nytt Unix/Linux är inte så mycket jobb, hoppas jag? Eller vad säger ni som sysslat med många olika Unix/Linuxar?

Permalänk
Medlem
Citat:

MarcusW,
Vet inte. Själv tycker jag att OpenSolaris är väldigt likt Ubuntu, till ytan. OSOL har kopierat hela GUIt och precis allting, från Ubuntu. Samma program, t.ex. bittorrent transmission, task manager, etc etc etc. Helt identiskt och samma kod.

Dock har OSOL blått färgtema, medan Ubuntu har brunt tema. Men seriöst, om man bytte färg från blått till brunt så skulle i alla fall jag ha svårt att skilja mellan Ubuntu och OSOL. De är alltså så pass lika, tycker jag. Men jag är ingen Linux expert. Gillar man Ubuntu, så kan man ta en titt på OSOL i VirtualBox för att se hur lika de är. De är kanske så pass lika att det inte är nån större skillnad?

Provade OSOL i Vbox ett tag faktiskt, men något gillade han inte med att köras där för speciellt långt kom jag inte. =/ Men likt var det ju! Det blir väl lite så när man kör med GNOME antar jag. Hur är det med kompabilitet Linux -> OSOL? Har väl hört lite om diverse kompabilitetslager till BSD som gör så att Linuxapps funkar klockrent, är det ungefär samma till OSOL?

Att det är lätt att byta mellan olika UNIX-system tror jag inte beror på just att det är UNIX, utan just att de vi talar om här är open source och därför delar väldigt mycket kod. Jag känner mig t ex helt vilsen i Mac OS X eftersom jag nästan aldrig använt det, men att partitionera och installera BSD/Linux/Solaris helt i bash (utan x iaf) är rätt lätt även om jag inte vet innan precis hur det kommer gå till.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Va bra att det inte bara är jag som tycker OSOL och Ubuntu liknar varandra. Jag kör senaste Ubuntu i VB och det är precis som OSOL, tycker jag. Däremot tycker jag FreeBSD är likt Solaris 10, dvs känns lite antikt - mera mot server uppgifter. OSOL och Ubuntu är mera desktop. Du kan ju även boota från OSOL live CDn och köra direkt på din hårdvara.

Angående kompatibilitet, så finns det en virtuell maskin i OSOL som heter BrandZ. Jag har testat det och det funkar bra. Dock är det bara stöd för Linux 32bits v2.4. Det finns rudimentärt stöd för v2.6 och folk har installerat och kört t.ex. Ubuntu.

Personligen gillar jag BrandZ mycket. Det är otroligt lättviktigt. Tar inte alls CPU kraft, typ 1% eller så. Alla Linux anrop konverteras till Solaris kärnan och det finns bara en kärna aktiv: Solaris kärnan. Det finns alltså inte många kärnor igång samtidigt som alla tar RAM. Det finns bara en kärna. Om du installerar Solaris i en virtuell maskin, så tar varje VM ca 40MB RAM.

Sen finns det många Linux program kompilerade till OSOL. Men det fattas många.

Permalänk
Medlem
Citat:

Va bra att det inte bara är jag som tycker OSOL och Ubuntu liknar varandra. Jag kör senaste Ubuntu i VB och det är precis som OSOL, tycker jag. Däremot tycker jag FreeBSD är likt Solaris 10, dvs känns lite antikt - mera mot server uppgifter. OSOL och Ubuntu är mera desktop. Du kan ju även boota från OSOL live CDn och köra direkt på din hårdvara.

Angående kompatibilitet, så finns det en virtuell maskin i OSOL som heter BrandZ. Jag har testat det och det funkar bra. Dock är det bara stöd för Linux 32bits v2.4. Det finns rudimentärt stöd för v2.6 och folk har installerat och kört t.ex. Ubuntu.

Personligen gillar jag BrandZ mycket. Det är otroligt lättviktigt. Tar inte alls CPU kraft, typ 1% eller så. Alla Linux anrop konverteras till Solaris kärnan och det finns bara en kärna aktiv: Solaris kärnan. Det finns alltså inte många kärnor igång samtidigt som alla tar RAM. Det finns bara en kärna. Om du installerar Solaris i en virtuell maskin, så tar varje VM ca 40MB RAM.

Sen finns det många Linux program kompilerade till OSOL. Men det fattas många.

De ytliga skillnaderna mellan OSOL och olika Linux-distar lär bli mindre och mindre tror jag, eftersom allt open source är så portvänligt, åtminstonde mellan olika Unix.

Hmm, OK då blev jag lite klokare iaf. Det låter ju inte som en traditionell virtuell maskin, låter mer likt ett binärt kompabilitetslager likt wine. (eller lite av en blandning)

Att prova operativsystem med livecd är ett väldigt oattraktivt alternativ för mig då jag starkt ogillar att reboota. ^^ Ska troligtvis prova att installera OSOL igen nån gång snarti VB, är minst sagt nyfiken.

Visa signatur
Permalänk

Angående Checksum error i build 121 är det någon som får error överhuvutaget?
jag har kört nu build 121 i 6 dagar utan några error varken då jag körde scrub! som tog ca 37 timmar för mig att köra pågrund av datamängden som jag har. Dessutom har jag kontinuerligt använt zpoolen sen dess, men inga tecken på checksum error.

build 122 finns ju tillgänglig ska man kanske uppgradera?
Eller vad säger ni?

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6600@3.0GHz | Asus P5B Deluxe | Corsair XMS2 PC6400 4GB | XFX GeForce 8800GTX 630M 768MB GDDR3 |Seagate Barracuda 500GB NCQ 16MB SATA2 | Seagate Barracuda ES.2 1TB SATA2 32MB 7200RPM | Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2 16MB 7200RPM |
Creative SoundBlaster X-Fi Fatal1ty | Eizo 24'' S2431WK | iPower 600 Watt Extreme edition | Windows Vista Business 64 Bitar SP1

Permalänk
Avstängd

Jag kommer nog boota om till b117 och förstöra min b121 BE. Det verkar bäst så. Om man nu får något problem, är det ett riktigt problem eller är det bara felaktig bugg rapport i scrub? Jag vill inte riskera mina data. Jag kommer vänta på b124 för säkerhets skull. B117 funkar fint och jag har inga problem alls med den. B121 innehåller inget som jag måste ha.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nillon,
Att lära sig ett "nytt" system, jag hoppas du överskattar jobbet? Alla Unix är ju mer eller mindre lika. Kan du ett Linux/Unix så kan du alla andra (inte riktigt, men nästan). Värre är det att gå från t.ex. windows till OpenVMS. Det är tokstor skillnad. Men att gå från Ubuntu till OSOL är ju mycket liten skillnad till ytan, (självklart skiljer sig kommandona en del, men inte mycket hoppas jag). Jag misstänker att om man bara surfar och kör lite bittorrents och musik och filmer och sånt, så är det ingen skillnad alls mellan Ubuntu och OSOL och man märker inte vilket OS man sitter vid. Däremot, att gå från Ubuntu till FreeBSD är mycket större skillnad. Men inte så himla stor skillnad ändå, tycker jag. Kort sagt, att lära sig ett nytt Unix/Linux är inte så mycket jobb, hoppas jag? Eller vad säger ni som sysslat med många olika Unix/Linuxar?

Ptja, jag jobbar som Linux/UNIX-admin så jag har väl i alla fall lite koll... Fullt så enkelt som du vill beskriva det tycker jag inte det är. Visst, både OSOL och Ubuntu kommer förinstallerade med en trevlig Gnome-miljö och lite sådana verktyg, men jag kör varken OSOL eller Ubuntu som desktop. Mitt "hemmasystem" är debian, och när man kommer "under huven" så är det stor skillnad. Var loggar ligger, hur paketsystem fungerar, hur initsystemet fungerar, hur man bygger paket, etc. Inte ogörbart, men helt klart tar det en hel del tid i anspråk. Efter att ha jobbat i snart 5 år med att administrera ~150 debianservrar så känner jag till det väldigt bra hur det hänger ihop, så när man kommer till OSOL känner man sig lite nollställd då. Speciellt när man gång på gång stöter på situationer som "det här vet jag exakt hur jag gör i debian, men hur f*n gör man det i OSOL?"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nillon
[KLIPP]
Mitt "hemmasystem" är debian, och när man kommer "under huven" så är det stor skillnad. Var loggar ligger, hur paketsystem fungerar, hur initsystemet fungerar, hur man bygger paket, etc. Inte ogörbart, men helt klart tar det en hel del tid i anspråk.
[KLIPP]

Du hade lite funderingar om Nexenta lite högre upp i tråden såg jag. Om du tror att det är som Ubuntu men med en annan kärna så tror jag att du blir lite besviken. Det finns en hel del OpenSolaris teknologi i Nexenta som skiljer sig markant från Ubuntu, främst ZFS och SMF (initsystem).

Men installera Nexenta på en testmaskin, det är väl det enda sättet att få reda på om du gillar det eller inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fnorken
Du hade lite funderingar om Nexenta lite högre upp i tråden såg jag. Om du tror att det är som Ubuntu men med en annan kärna så tror jag att du blir lite besviken. Det finns en hel del OpenSolaris teknologi i Nexenta som skiljer sig markant från Ubuntu, främst ZFS och SMF (initsystem).

Men installera Nexenta på en testmaskin, det är väl det enda sättet att få reda på om du gillar det eller inte.

nexenta finns bara i 32 bitars va?

Visa signatur

Apple MacBook Air
Samsung Galaxy S2