Permalänk

Win7 problem med router.

Tjenare!
Sitter med windows 7 just nu, och jag har ett problem som driver mig till vansinne.

När jag surfar så dör internet när som helst (konstigt nog med min förra belkinrouter, när jag gick in på blocket.se).
Märk väl att jag bara inte kan surfa, men jag kan fortfarande sitta och spela aion/hon/dota, utan att bli nerkopplad så.

Efter ett tag så kommer internet tillbaka, och allt är A.OK ett litet tag, sen händer samma.. varpå jag kommer online igen efter ett tag..
Denna oändliga cycle upprepar sig, gång på gång.

Provade utan router, och då har jag inte haft problem whatsoever.

Fine!, tänkte jag.
Gick och köpte mig en d-link router, installerade den, och märk väl.. samma problem igen!

Nu har jag nog kommit på vad som spökar dock, det är DHCP'n som behöver releasas och renewas, för direkt efter så funkar internet.

jag har stängt av IPv6!

Vad är problemet? Jag blir galen!

Permalänk
Medlem

Bump.

Jag har samma problem (Windows 7 här med), och det driver mig till vansinne. Jag kan fortsätta prata med folk i ventrilo och sånt, men jag kan inte surfa på nätet och jag kan inte gå in i eller skapa några spel på HoN.

Permalänk
Medlem

Om jag förstår rätt så är det när du lånar om på datorn som det hoppar igång (inte routerns externa IP som ska lånas om).

Förslag:
Stäng av DNS-forwarding på routern, ställ in att routern delar ut din ISP´s DNS. Den där funktionen har iaf krånglat fantastiskt mycket för D-Links billigare routrar. Ny firmware fixar tydligen problemet men snabbt fixat är att ställa om enligt ovan.

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Ah, så att routern blir DNS för klienterna, istället för att skicka vidare de riktiga DNS'erna. Alltid lär man sig nåt nytt, att det skulle kunna strula alltså.
Fan vad du kan jämt Gurk

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk

Man kan också behöva definiera ISPs eller OpenDNS i router / på dator.
Jag brukar vid liknande problem använda mig av 141.1.1.1 tillsammans med ISPs DNS vid liknande problem bara för att få uppslag från tredjepart om det skulle skita sig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av strife242
Man kan också behöva definiera ISPs eller OpenDNS i router / på dator.
Jag brukar vid liknande problem använda mig av 141.1.1.1 tillsammans med ISPs DNS vid liknande problem bara för att få uppslag från tredjepart om det skulle skita sig.

Menar du som nån slags automatisk backup, att man i windows knappar in en sån där vanlig alternativ konfig för IP, med IP och DNS osv?
Fast iofs, den alternativa kommer ju inte användas bara för DNS försvinner, utan om man tappar DHCP...du kanske menade nåt smartare?

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)