Permalänk
Robot

Bygger min första dator.

Jag har bestämt mig för att lära mig hur man bygger sin egen dator. Jag har därför köpt på mig begagnade komponenter, detta givetvis av ekonomiska skäl, det hade varit trist att förstöra nya komponenter. Trots allt kom jag fram till att vissa komponenter nästan var billigare som nya och köpte därför låda (Coolermaster Elite 341), DVD brännare (Sony optiarc), minnen (2x1gb kingston 667 mhz) samt fläktar (3x revoltec dark red 120mm) nytt.

Övriga komponenter är traderafynd:

Moderkort: Asrock ConRoe 945G-DVI
Processor: Intel core 2 duo e2180 2 ghz alt p4 3,2ghz
Kylare: Intel stock
Nätagg:CORSAIR CMPSU-520HX
Hårddisk: 2x WD 250gb
Grafikkort: Asus geforce 9600gs silent

Tanken med datorn är att den främst ska funka som surf/skrivdator åt min fru samt spel som wow och cs i rimlig upplösning.

Besök albumet: Bygger min första dator. av taxifidde

Permalänk

Att bygga dator är som att leka med lego
Lite mera bilder hade definitivt inte vart fel.

Permalänk
Medlem

Lite riskfullt att lägga dator komponenterna rakt på sängen?

Och det hjälper inte att lägga saker OVANPÅ ESD påsar. Dock antagligen bättre än tyget i sängen.

Visa signatur

3900X | Dark Rock Pro 4 | X570 Aorus Elite | RTX 2080S | 16GB Trident Z 3200MHz CL14 | RM750X v2 | 970 NVMe | 860 Sata |

Permalänk
Medlem

Mer bilder och ja ska ge ett betyg

Permalänk
Medlem

Lycka till!

Permalänk

Hur mycket gav du för nätagget? Ett riktigt bra nätagg oavsett pris
Lycka till men jag vill se fler bilder för att ge ett betyg:)
Antar att det kommer när du byggt klart.

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

Skulle varit kul om du skrev ner vad alla komponenter kostade

Visa signatur

| Intel Core i7 5820K 3,3GHz @ 4,2 GHz |PowerColor Radeon HD6950 PCS++ 2 GB | ASRock X99 Extreme4| G.Skill Ripjaws 4 Red DDR4 PC21300/2666MHz Intel X99 CL15 4x4GB | EVGA SuperNOVA G2 750W |Intel 530 Series SSD 240GB |NZXT Source S340 | Cooler Master Nepton 280L |

Permalänk

Hej alla! Tack för responsen! Komponenterna ligger inte på min säng utan på matrumsbordet dock lade jag ett lakan över för att skydda bordet. (Krav från hustrun). Bilder kommer undan för undan, måste bara köpa lite kylpasta för att kunna fortsätta, tips på vilken kanske?

Priser på det hela ska jag lägga upp och jag vet att alla inte varit klipp men det har varit förbannat kul att leta reda på sakerna på nätet.

Visa signatur

Intel i5 4670k 2xgigabyte gtx770 4gb nvidia surround

Permalänk

artic silver 5 kanske

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennebring
artic silver 5 kanske

Vi får se vad dom hos Kjell

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ollemedo
Skulle varit kul om du skrev ner vad alla komponenter kostade

Ok here goes:

Intel Pentium 4, 3.2Ghz 81kr
Processorkylare Socket 775 23kr
intel Dual Core, 2ghz/1m/800. 360kr
Asrock ConRoe 945G-DVI 240kr
2st Western Digital 250 GB 500kr
CORSAIR CMPSU-520HX 560kr
Asus EN9600GT silent 600kr

Minnen, låda och Dvd köpta på Misco
Fläktar på Inet.

Detta ska bli min utbildning inför att byta låda och kylare till mitt egna system.

Visa signatur

Permalänk

Har du något operativsystem eller tar du återställnings skivor från en annan dator?
måste säga att det ser b ra ut. det e grymt kul att bygga datorer:D

Visa signatur

Corsair 550 W, Gigabyte GA-P55A-UD4
i5 750, 4 GB Corsair 1600 Mhz, 260 core 216 OC, HDD 500 GB + 1 TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dampidask
Har du något operativsystem eller tar du återställnings skivor från en annan dator?
måste säga att det ser b ra ut. det e grymt kul att bygga datorer:D

Jag har inte bestämt mig än, jag har Xp pro 32bit, vista 64bit och windows7rc 64bit.

Jag har inte provat win7, själv älskar jag Vista (jo faktiskt) men hustrun är van vid xp. Vet inte om prylarna kan dra runt ett 64bitars.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Aldrig riktigt insett hur små kingstons lågprofilsminnen faktiskt var. Lite tråkigt utan någon kant att ta i när det blir dags att byta i en trång låda.

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av taxifidde
Hej alla! Tack för responsen! Komponenterna ligger inte på min säng utan på matrumsbordet dock lade jag ett lakan över för att skydda bordet. (Krav från hustrun). Bilder kommer undan för undan, måste bara köpa lite kylpasta för att kunna fortsätta, tips på vilken kanske?

Priser på det hela ska jag lägga upp och jag vet att alla inte varit klipp men det har varit förbannat kul att leta reda på sakerna på nätet.

Får man fråga vart ifrån man kommer i sverige när man säger matrum istället för kök ?

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palme_570
Får man fråga vart ifrån man kommer i sverige när man säger matrum istället för kök ?

Jag är skåning, och matrum betyder matsal eller finrum. Ett sådant lågprisbygge som detta borde väl intressera en smålänning;)

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Jag har inte bestämt mig än, jag har Xp pro 32bit, vista 64bit och windows7rc 64bit.

Jag har inte provat win7, själv älskar jag Vista (jo faktiskt) men hustrun är van vid xp. Vet inte om prylarna kan dra runt ett 64bitars.

Citat:

jag kör med windows vista 64 och då använder jag 4 GB ram. om du ska ha 64-bitars rå ska man helst inte ha mindre än 4 GB i ram.

Visa signatur

Corsair 550 W, Gigabyte GA-P55A-UD4
i5 750, 4 GB Corsair 1600 Mhz, 260 core 216 OC, HDD 500 GB + 1 TB

Permalänk
Medlem

Grattis på första bygget!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spooner
Grattis på första bygget!

Tackar, jobbar nätter just nu så det blir en liten paus i byggandet. Livsfarlig, man kommer hela tiden på saker som borde finnas i datorn. Sen är det ju spännande för jag har ju ingen aning om prylarna funkar.

Tack till alla som bemödar sig med att ge betyg, jag inser ju att bygget som sådant inte är särskilt spektakulärt.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

du ska inte behöva en adapter för 24 - 20 pin, ska gå att haka av 4 pinnar på ena sidan!

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

NEEJ! STOP!!! du behöver ingen adapter, du kan dela på din kontakt, man får dra av 4 pins! DET GÅR! den är gjord så!

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk

Nu kan jag inte ditt nätagg men på de flesta så kan man lossa de 4 extra så att man får 20pin istället för 24 eller vice versa. skulle det inte gå att lossa så tryck dit kontakten med 4 st hängande över på ena sidan. går bara sätta på ett sätt!

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Tack ska ni ha, kontakten passade!

Visa signatur

Permalänk

Ok, jag startade upp den och såg bootmenyn som hastigast. Av det jag såg så verkade allt ok. Men nu är det enda jag ser efter att jag startar upp: "b0 error" har någon av er något tipps.

Visa signatur

Permalänk

Man skulle tydligen trycka F2 istället Windows håller på att installeras nu:)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Grattis. Lite fler bilder så. Ser att du fått delarna riktigt billigt!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Grattis. Lite fler bilder så. Ser att du fått delarna riktigt billigt!

Tack, men det var tydligen lite för tidigt. Jag har försökt med två hårddiskar men så fort datorn startat om efter installation så kommer ovanstående skärm upp strax efter det att datorn meddelat att "kan ej starta operativsystem"
Och det är omöjligt att komma vidare till bios.
Tacksam för fler tips, det känns som man är nära nu!

Visa signatur

Permalänk

Har du testat med clear cmos på moderkortet. Kan vara gammal inställning i bios som stör. När du sedan går in i bios via f2 så spara och gå ur bios. Låt sedan maskinen boota up i os. Vad kör du med för diskar fabrikat modell samt vad är det för ett moderkort fabrikat modell?

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk

Vad har du för bios version? det krävs version P1.90 för den cpun som du kör

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Demonlord
Har du testat med clear cmos på moderkortet. Kan vara gammal inställning i bios som stör. När du sedan går in i bios via f2 så spara och gå ur bios. Låt sedan maskinen boota up i os. Vad kör du med för diskar fabrikat modell samt vad är det för ett moderkort fabrikat modell?

Jag har ett asrock conroe 945g dvi och wd 2500 hdd

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Demonlord
Vad har du för bios version? det krävs version P1.90 för den cpun som du kör

Bios stämmer och comos reset gör ingen skillnad, dock så kommer jag in i bios om jag kopplar bort hårddisken och startar upp.
Tack för ert engagemang!!!!!

Visa signatur