Citat:
Ursprungligen inskrivet av Enkronan
Vad tror ni om att man köper en stationär Mac-skärm och så behöver man bara koppla in den bärbara 15" pro? Då behöver man inte ha en stationär Windowsdator? (Och för de sällsynta fall - jag spelar inte spel men använder tangentbordsträningsprogram - man måste ha Win XP för de program som inte funkar med Mac:s OS så har man detta i Bootcamp). Vad tror ni om ett sådant alternativ?:) Eller måste man ha en kompletterande Win Xp dator?
Fick precis min nya 15" 3Ghz levererad (bor i USA så man får glatt se till o va hemma när dom kommer o levererar för det finns inga vettiga leverans alternativ till Fedex och UPS...) och är väldigt nöjd. Jag planerar att ersätta min stationära mer eller mindre för gott. Jag tror det kommer duga väl åt mig, jag arbetar framförallt som webbprogrammerare, kollar film, mail, kalender, o andra "vanliga" sysslor. Jag har en tendens till att ha igång ett gäng olika webbläsare, inte jätteovanligt med 30-40 flikar totalt, ett par textredigeringsprogram, FTP, Finder med iMail, MSN, Skype, uTorrent i bakgrunden. Vad jag upplevt hittills fungerar det fint.
Sen kommer vi naturligtvis till speldelen. Har varit en inbiten gamer tidigare men har väl mognat mer och mer Vill man spela det senaste så ska man inte köra laptop. Men är man inte beroende av att köra de senaste spelen, och framförallt inte dom som lever på snygg grafik så tror jag man klarar sig bra. Det som framförallt skiljer är grafikkortet. Vill man kunna lira Crysis på en hög nivå så är man körd, men för RAM-krävande spel som tex. Civilization (i vissa lägen) så har man ju i princip samma möjlighet att ha lika mycket. Den andra delen är väl processorn. För mig personligen tror jag att jag klarar mig fint med 2 kärnor. I dagsläget finns det få spel som verkligen utnyttjar fler kärnor än 2 ordentligt, många inte ens d. Hastighetsmässigt är skillnaden inte brutal, det mesta är beroende på grafikkorten numera. Dessutom så har hastigheten inte direkt utvecklats särskillt mycket sedan det började komma 4Ghz+ prollar. Naturligtvis kommer du ligga ca 1 GHz lägre, men jag tror du får problem med graffekortet före processorkraft.
Jag tycker personligen inte 3k mer för 3GHz är mer värt (anledningen till varför jag köpte 3GHz var för att min firma pröjsar). Jag tror inte man får så mycket mer utav den, tror istället som många säger att skillnaden mella 13" och 15" är större.
Köpte en matt skärm vilket som många påpekar är på vissa sätt sämre när man kollar tex. film. Kvalitén i skärmen på 15"arn e dock så bra (iaf imo) att man vid full ljusstyrka klarar sig gott och väl. Men det är definitivt en smaksak.
Angående hårddisken så kan man iaf i US-butiken få en 500GB med 7200 rpm (dvs. +180GB och +1800rpm) för några hundralappar MINDRE i pris. Jag tror dom har den med lägre rpm för att spara batteri. Jag hade tänkt skaffa mig en SSD (vilket om du är intresserad borde köpa en Intel G2) då jag inte är i behov av så mycket plats och hellre prioriterar batteritid och fart.
Summa kardemumma, köp en 2,8GHz och ersätt din stationära om du inte är i behov av o spela de senaste grafiktunga spelen och inte har något emot en 15" istället för en 13" (tycker Macbook pro'n är så tunn och lätt ändå att det inte är särskillt jobbigt ändå, två av de bästa delarna med den). Kan även höjja ett varningens finger för att det inte finns jättegott om portutgångar på datorn. Endast 2 USB och man får glatt leva med att bara ha DisplayPort ut från graffekortet (och istället köpa alla dyra sladdar som behövs & eventuellt Dual2Go om man vill ha fler skärmutgångar eller USB-splitter om man behöver fler USB-portar).
Och ja, jag gjorde massiv research innan jag köpte min och försökte verkligen tänka på allt därav den utförliga sammanställningen
För övrigt sjukt nöjd, i många avseenden väldig simpel i hur man gör grejjer (installera program i OSX tex.) och om inte annat så lär man sig lite *nix knep som aldrig e fel och kunna! :):)