Permalänk
Medlem

vattenkylning beställd

Beställde ett vattenkylningssystem från chilledpc i fredags.. men, kom på idag, att jag glömt köpa nåt aldödar-medel, nån som vet vart man kan köpa nå sånt lättast i sverige?
och är det nåt särskilt man bör tänka på vid montering av systemet? borde man skölja ur alla delar först.. innan man sätter in det?

Visa signatur

Q9550 @ 3,8GHz watercooled, 4870X2, 8GB DDR2

Permalänk

Etylenglykol, närmaste mack...

Då kan du glömma allt vad korrossion heter också...

Visa signatur

Go hard or go home!

Permalänk
Medlem

En bit silver i reservoaren fungerar algdödande.

Hittas enklast hos närmaste butik som säljer smycken, eller i flickvännens smyckeskrin

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Etylenglykol, hur mkt ska jag ha i förhållande till vatten?

Visa signatur

Q9550 @ 3,8GHz watercooled, 4870X2, 8GB DDR2

Permalänk
Medlem

5-10% fungerar fint.

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk

Lideri, mycket bättre med glykol än silver... Inte så trevligt senare om man märker att de va visst inte samma material på insidan i alla komponenter, då hade man hellre skvätt i lite glykol...

Visa signatur

Go hard or go home!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olofsson_tom
Lideri, mycket bättre med glykol än silver... Inte så trevligt senare om man märker att de va visst inte samma material på insidan i alla komponenter, då hade man hellre skvätt i lite glykol...

Gör man lite research innan man köper prylarna så slipper man ju sådana överraskningar.

Permalänk
Medlem

vilken som helst glykol från macken... räcker med ett par matskedar eller nåt, ja nästan ingenting men ha i lite extra om du gillar färgen
Det brukar finnas blå eller rosa (långtidsglykol) samma priser överallt i stort sett. Det smakar rätt sött men bli inte frästad, det är supergiftigt för levande saker !

Permalänk
Medlem

Glykol har sämre kylegenskaper än vatten, så all tillsat glykol minskar kylförmågan.
Sen är glykol en rätt dålig algdödare, för att inte tala om att ingen glykolhalt i längden skyddar mot galvanisk korrosion från blandade metaller.

Blanda helt enkelt inte koppar och aluminium så är det lungt Ingen tillverkare av kvalitetsgrejer använder aluminium i sina grejer så är det aluminium så är det skit.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

+1 för silver.
Dest. vatten + silver är nog den bästa kombon.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Tror jag kör på glykol, tills vidare i alla fall, verkar smidigast att få tag i. silver vore iofs inte så svårt o fixa heller, men glykol hade jag ändå hemma

Visa signatur

Q9550 @ 3,8GHz watercooled, 4870X2, 8GB DDR2

Permalänk
Medlem

Köpte en låda från thermaltake och där följde det med 1 liter vätska.
Förövrigt är jag jätte nöjd med den lådan.
Namn på den var Armor +Lcs
+9 till den

Permalänk
Medlem

vad har du beställt för prylar?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Glykol har sämre kylegenskaper än vatten, så all tillsat glykol minskar kylförmågan.
Sen är glykol en rätt dålig algdödare, för att inte tala om att ingen glykolhalt i längden skyddar mot galvanisk korrosion från blandade metaller.

Blanda helt enkelt inte koppar och aluminium så är det lungt Ingen tillverkare av kvalitetsgrejer använder aluminium i sina grejer så är det aluminium så är det skit.

Lideri, Kylförmågan kanske max försämras med en grad, förmodligen mindre...

Nähä, så det är därför man bara har glykol i kylarvattnet på bilar, därför att det inte skyddar mot korrosion så länge?
Sluta säga saker du vet ingeting om...

Och etylenglykol är extremt giftigt, alger klarar inte av det...

Klart att det tappar sin förmåga med tiden, det gör ju allt, men, då snackar vi om flera år för att det ska börja märkas, och man ska helst byta vattnet i loopen varje år...

Med andra ord, Tilert, glykol fungerar utmärkt, och det vet jag som Bilmekaniker, till skillnad från personer som lideri här som av nån anledning har glykol-fobi, och hellre lägger extra pengar på något onödigt och svindyrt...

Visa signatur

Go hard or go home!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olofsson_tom
Lideri, Kylförmågan kanske max försämras med en grad, förmodligen mindre...

Nähä, så det är därför man bara har glykol i kylarvattnet på bilar, därför att det inte skyddar mot korrosion så länge?
Sluta säga saker du vet ingeting om...

Och etylenglykol är extremt giftigt, alger klarar inte av det...

Klart att det tappar sin förmåga med tiden, det gör ju allt, men, då snackar vi om flera år för att det ska börja märkas, och man ska helst byta vattnet i loopen varje år...

Med andra ord, Tilert, glykol fungerar utmärkt, och det vet jag som Bilmekaniker, till skillnad från personer som lideri här som av nån anledning har glykol-fobi, och hellre lägger extra pengar på något onödigt och svindyrt...

Man har ju dock lite högre dosering av glykol i bilarna, så den blir ju lite effektivare, kan dock hålla med om att glykol funkar som alggift i de flesta fallen.

Måste dock säga att silver inte är en svindyr lösning, eller det beror väl på hur sniken man är, men någonting som kostar under 60sek kan då inte jag klassa som svindyrt.

En sak ska man dock tänka på när det gäller glykol, vissa produkter (oftast vattentankar, kanske tom endast vattentankar) kan inte användas med etylenglykol då "limmet" som håller ihop fogarna kan lösas upp av glykolen.

I vissa fall kan även väggarna i tanken börja spricka.

Permalänk
Medlem

Varför använda glykol då det finns bättre alternativ, en silverbit.

Bättre på alla punkter, billigare ger lägre temperaturer, mindre giftigt för omgivningen. Det enda det inte hjälper mot är korrosion, och så länge man inte har något skitsystem där någon inkompetent konstruktör använt aluminium eller något annat med för stor avvikelse i korrosionspotential så finns det inget behov av korrosions skydd.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av olofsson_tom
Lideri, Kylförmågan kanske max försämras med en grad, förmodligen mindre...

Nähä, så det är därför man bara har glykol i kylarvattnet på bilar, därför att det inte skyddar mot korrosion så länge?
Sluta säga saker du vet ingeting om...

Och etylenglykol är extremt giftigt, alger klarar inte av det...

Klart att det tappar sin förmåga med tiden, det gör ju allt, men, då snackar vi om flera år för att det ska börja märkas, och man ska helst byta vattnet i loopen varje år...

Med andra ord, Tilert, glykol fungerar utmärkt, och det vet jag som Bilmekaniker, till skillnad från personer som lideri här som av nån anledning har glykol-fobi, och hellre lägger extra pengar på något onödigt och svindyrt...

Och jag synar dit bilmekanikerjobb med ~15 högskolepoäng korrosionslära/materialteknik

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk

"Och jag synar dit bilmekanikerjobb med ~15 högskolepoäng korrosionslära/materialteknik"

AJJJ..!! Den sved den

Permalänk
Medlem

lideri, har du testat skillnaden i temp med glykolvatten (10%) mot vanligt dest-vatten? intresserad av att se skillnaden, om det är värt att byta kanske

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk

Lideri, har man nu glykol hemma, vilket de flesta har, så åker man ju inte till nån smyckesaffär och köper en ring eller nåt? Hade inte jag gjort iallafall...

Dessutom, hur misslyckat känns de inte att ha lagt tid och kraft på korrosionslära? Haha, känns ju mer meningsfullt att ta en pantomim-kurs istället...

Visa signatur

Go hard or go home!

Permalänk
Medlem

Alla klagar på det ena respektive det andra.
Det vore d...igt kul och nyttigt för alla tror jag om man fick en samlad information om fördelar/nackdelar med t ex,
glykol från macken mot svindyr "specialvätska".
Tjejens näsring i silver mot något annat giftigt för mikroorganismer.

Tror att alla blir gladare om man är överens.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommie_l
lideri, har du testat skillnaden i temp med glykolvatten (10%) mot vanligt dest-vatten? intresserad av att se skillnaden, om det är värt att byta kanske

Nope har inte testat glykol, kör PT-nuke för tillfället, möjligt att jag kör silver när jag fixar till vattenkylningen nästa gång, men man kanske borde passa på att köra ett test med glykol.
Skulle tro att skillnaden är liten, men varför välja en lösning som man vet är sämre? Skulle dock inte besvära mig med att byta om jag redan hade glykol i loopen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av olofsson_tom
Lideri, har man nu glykol hemma, vilket de flesta har, så åker man ju inte till nån smyckesaffär och köper en ring eller nåt? Hade inte jag gjort iallafall...

Dessutom, hur misslyckat känns de inte att ha lagt tid och kraft på korrosionslära? Haha, känns ju mer meningsfullt att ta en pantomim-kurs istället...

Tja var ju inte bara korrosions lära alla 15p var ju en del material teknik med
Och det känns rätt bra då man till exempel slipper spilla ut ~2 m3 25% ammoniak för att man inte hade koll på att mässingen i kopplingen tok korroderar i kontakt med ammoniak.

Förövrigt har jag lite silver "skrot" liggande i någon lådan men ingen glykol hemma

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru