Saker som inte funkar som man skulle vilja att dom gjorde?

Permalänk
Medlem

Saker som inte funkar som man skulle vilja att dom gjorde?

Jag får ursäkta min knasiga rubrik, men det kändes passande.
Jag funderar på att köpa mig en mac mini. Eftersom det blir min första mac (om jag nu tar steget dvs), så känns priset passande. Jag har aldrig kört OSX förutom när jag testat det lite på min bärbara som hastigast, med metoder vi inte ska prata om här. Jag klarar inte av windows som OS förutom när jag måste (spel/musikprogram), och kör linux (ubuntu mer specifikt) och har gjort så i 4-5 år nu.

Jag inser att det blir mitt första problem; pakethanterare, och alla gtk applikationer jag är van vid. X11 på OSX känns inte alltför lockande, även om det funkar. Ska jag köra OSX så vill jag har cocoa och applikationer skrivna för OSX.

Sen antar jag att jag kan slänga min vilja att modifiera utseende, funktion etc som jag är van vid, ut genom fönstret med OSX? Jag hatar när man inte kan ändra eller stänga av funtioner som inte funkar som man vill att de ska. Kommer jag som linux räv ha svårt för OSX? Andra erfarna linux rävar som nu kör OSX får gärna uttala sig i ämnet...

Därför, tänkte jag lista några saker jag hört om OSX, och kolla med er gamla mac rävar om hurvida det stämmer, och vad man kan göra åt det (rimliga åtgärder, inte något "fulhack").

1. Vad jag förstår, har OSX liksom windows, den underliga benägenheten att "låsa" usb enheter (lagringsmedia) så man inte kan koppla loss dom när man vill. Tydligen har man i "snow leopard" dock möjligheten att "tvinga" ut enheten, om man vill. Funkar det helt fläckfritt?

2. Kan man sortera mappar före filer i "finder" på något sätt (detta stör mig något så fruktansvärt, att man inte skulle kunna i en modern filhanterare).

3. Kan man öppna filer i papperkorgen? om inte, går det att ordna på något sätt?

4. I linux är jag helt fri från en massa hd aktivitet till skillnad som t.ex. när Vista börjar smattra och göra saker när man sitter och spelar, så det laggar sönder totalt. Slipper jag dylika spöken i OSX?

5. På alla screenshots jag tittar på, är alla partitioner listade på skrivordet. Kan man t.ex. välja att inte visa alla partitioner på skrivbordet?

6. Funkar NTFS-3G helt fläckfritt i OSX (tuta och kör...)?

7. Kan jag göra utdelningar med samba i finder, eller måste jag hålla på och fippla med konfigurationsfiler för det?

8. Jag läste någonstans att vissa applikationer inte avslutas bara för man stänger ner det sista dokumentet - är det korrekt? Om så, går det att ordna så dom stänger ner sig, när sista dokumentet är stängt?

9. Finns det en lista som visar alla installerade program någonstans, som med kontrollpanelen>"lägg till / ta bort program" i windows?

10. finns det någon motsvarighet till virtuella filsystem som gvfs i linux/gnome, när man t.ex. monterar en nätverksutdelning eller ftp så alla program kan använda filer i denna som dom vore lokala filer? Fint när man editerar filer och kopierar bilder på en webserver, eller lyssnar på musik över nätverket från en windows share.

Det är allt jag kommer på för tillfället.

Permalänk
Medlem

Jag kör Ubuntu, Mac, Win.

1. Nja, de är inte direkt låsta, jag rycker iaf för fullt men man ska helst "mata ut" eller "unmounta" det gäller ju även linux.
3. Provade nu, kan inte öppna filer från korgen men jag kan quicklooka.
4. Os X gillar mer att lägga saker i ram vad jag förstått.
5. Japp du kan slå av diskrna på skrivbordet, ligger i settings i finder.
6. Vad jag märkt, bara att installera NTFS-3G så funkar det sen.
7. Du kan välja på AFP, FTP och SMB.
8. Os X har ett lite annorlunda sätt att tänka angående program, de går liksom ned i sleep när du stänger sista dokumentet. Det gör att de startas blixtsnabbt, bla därför man säger att Os X gillar RAM.
9. Nja, du installerar inte program på mac, de består bara av en fil. Eller ja egentligen är det en typ mapp men det du ser i Applications i findern är de program du har installerat, inget annat.
10. Ja, det sker automatiskt när du går in i en share med findern, mountas direkt.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk

Re: Saker som inte funkar som man skulle vilja att dom gjorde?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lbkxbx
8. Jag läste någonstans att vissa applikationer inte avslutas bara för man stänger ner det sista dokumentet - är det korrekt? Om så, går det att ordna så dom stänger ner sig, när sista dokumentet är stängt?

Använd cmd+q när du ska stänga sista dokumentet så avslutar du programmet. Men jag rekommenderar dig verkligen att försöka använda denna underbara funktion, det är mer användbart än man tror att kunna ha igång program i bakgrunden utan att de har fönster öppna.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag kör Ubuntu, Mac, Win.

1. Nja, de är inte direkt låsta, jag rycker iaf för fullt men man ska helst "mata ut" eller "unmounta" det gäller ju även linux.
3. Provade nu, kan inte öppna filer från korgen men jag kan quicklooka.
4. Os X gillar mer att lägga saker i ram vad jag förstått.
5. Japp du kan slå av diskrna på skrivbordet, ligger i settings i finder.
6. Vad jag märkt, bara att installera NTFS-3G så funkar det sen.
7. Du kan välja på AFP, FTP och SMB.
8. Os X har ett lite annorlunda sätt att tänka angående program, de går liksom ned i sleep när du stänger sista dokumentet. Det gör att de startas blixtsnabbt, bla därför man säger att Os X gillar RAM.
9. Nja, du installerar inte program på mac, de består bara av en fil. Eller ja egentligen är det en typ mapp men det du ser i Applications i findern är de program du har installerat, inget annat.
10. Ja, det sker automatiskt när du går in i en share med findern, mountas direkt.

Det tackar jag för! Man är ju lite petig - det blir ju tyvärr så med tiden, och speciellt när man blir van vid olika "features" från miljöer man arbetar i...

Gick du från Ubuntu->OSX eller tvärtom? Vilket sitter du mest med nu för tiden? Vad saknar du från ubuntu i OSX (om något)?

Permalänk
Medlem
Citat:

Använd cmd+q när du ska stänga sista dokumentet så avslutar du programmet. Men jag rekommenderar dig verkligen att försöka använda denna underbara funktion, det är mer användbart än man tror att kunna ha igång program i bakgrunden utan att de har fönster öppna.

Jag skulle nog kunna påstå och jag är lite knepig, när det kommer till sånt här. Jag är absolut öppen för tanken, och jag ska prova (när jag skaffar min maskin).
Det har alltid varit så att jag har enorma krav på ordning och reda, program som inte används, ska inte köras i "system tray'en" i windows, ikoner som jag inte använder varje dag ska inte ligga på skrivbordet, program jag inte använder speciellt ofta ska inte vara installerade, backgrubdsbilden är "minimal", etc etc. Det skulle nog kunna vara lite av en sinnesjukdom (eller åtmindstonde tvångstankar) hehe.
Men man måste kunna ändra lite på sig, jag ska testa. Det kanske är som du säger - en jättebra funktion när allt kommer till kritan

Permalänk
Medlem

Du verkar ha många om och men. Du kommer troligen inte ha lika stor valfrihet som du är van vid.
OS X är uppbyggt som så att man inte ska behöva använda terminalen utan att sköts via ett GUI så du får helt enkelt vänja dig vid att INTE använda den, hehe.

Vissa saker skiljer som att det inte finns en pakethanterare utan du istället drar filer (ner packade mappar) till din program mapp.

Punkt 8 är jag intresserad av om det går att få till ubuntu.

Permalänk
Medlem

Re: Saker som inte funkar som man skulle vilja att dom gjorde?

Citat:

6. Funkar NTFS-3G helt fläckfritt i OSX (tuta och kör...)?

Sämre prestanda i OS X än i Linux med NTFS-3G, skriv och läshastigheten är något lägre tyvärr.

Permalänk
Medlem
Citat:

Du verkar ha många om och men. Du kommer troligen inte ha lika stor valfrihet som du är van vid.

Det är alldeles riktigt - jag har väldigt många om, och men. Mycket vill ha mer

Citat:

Punkt 8 är jag intresserad av om det går att få till ubuntu.

Du menar att få OSX beteende i ubuntu, på det sättet att aplikationer stannar öppna eller "vilar"? Jag har aldrig varit med om det, iaf.

Citat:

Sämre prestanda i OS X än i Linux med NTFS-3G, skriv och läshastigheten är något lägre tyvärr.

Ok, det gör inte så mycket. Det är ju viktigast att det funkar bra (för mig iaf).

Permalänk
Medlem
Citat:

Gick du från Ubuntu->OSX eller tvärtom? Vilket sitter du mest med nu för tiden? Vad saknar du från ubuntu i OSX (om något)?

Jag använder både Ubuntu och Os X även win.
Man har ju flera maskiner

Men jag har kört ubuntu i flera år men bara osx i snart ett år.

Hur ska man säga?
Ubuntu eller linux i allmännhet är absolut roligast, man kan confa allt och göra som man vill. Det är frihet helt enkelt. Ubuntu är enkelt roligt och snyggt, men det är bara på ytan. När linux vill jävlas då jävlas det helt enkelt så mycket så man nästan blir helt knäckt

MacOs är liksom "apples way or the highway" vilket kan kännas jobbigt för en linux user. Avsaknaden av configurationsmöjligheter för utseende och sånt känns lite instängt. Men efter en stunds användande så finner man att det mesta är ganska najs genomtänkt från början.

Visst inget os är perfekt men osx är närmare än något annat.

Windows använder jag när jag måste.
Linux kör jag för kul eller specifika saker.
Men i OsX är jag hemma.

Visa signatur

ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1

Permalänk
Medlem
Citat:

Avsaknaden av configurationsmöjligheter för utseende och sånt känns lite instängt.

Ärligt talat, jag kör ju faktiskt gnome just pga "sane defaults", men mindre valmöjligheter jämfört med KDE. Jag har inga problem med att ändra någon inställning i gconf, men ser gärna att saker funkar bra med standardinställningarna över lag. Jag har sett av OSX har någon liknande variant av gconf, där man kan ändra dolda inställningar med hjälp av terminalen. Detta känns lite som gconf och gnome.
Sen har ju gnome ofta apat efter OSX till en större grad en t.ex. KDE, så det känns ju som OSX miljön är något som ligger mig ganska nära hjärtat.

Sen en annan grej som jag funderat på lite grand. Jag är ett stort fan av open source, men betalar gärna för en fin grund att stå på (därav min tanke att köpa en mac och OSX). Det som dock oroar mig lite grand, är avsaknaden av open source applikationer till OSX. Jag vet att det finns en hel del, men det saknas en hel del också.
Ta gimp som ett exempel; jag älskar "the gimp", och behöver inget mera avancerat för mina behov. Finns det något lika avancerat, och open source program till OSX? (kollade på seashore, men det såg rätt "bantat" ut).
OSX versionen (gimp) använder ju X11, och jag vet inte riktigt om det känns så lockande, eller funkar det lika bra som "native" OSX applikationer? Ser det ut som en "riktig" OSX applikation?
EDIT: om det finns något liknande till OSX som kostar pengar, är jag givetvis beredd att betala för det, så länge vi snackar hundralappar, och inte tusenlappar.

Permalänk
Medlem

Os X är lite som windows när det kommer till open source.

Men det är helt annorlunda till Os X ang betalprogram, det finns nämligen färre program än till win och de kostar ofta en lite slant. Men då fungerar dom nästan alltid perfekt.

Annars finns de flesta apps på piratbukterna om man känner för det

Själv har jag inte provat köra X11 men det ska fungera bra vad jag förstår, program ska integrera ganska bra.
Fick däremot inte gimp att fungera bra, eller ja inte alls. Men du som är linux-van har nog inget problem med att fixa det.

Annars så kör ju typ 98% av alla mac-användare photoshop. Sen hur man skaffar det är en annan historia...
OSS i all ära men inget slår "adobe master collection".

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Pixelmator kan kanske vara ett alternativ till Gimp, Photoshop. Jag väntar just nu på v1.5 som ska stödja SL bättre än den nuvarande 1.41.

http://www.pixelmator.com/

/J

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jas_99
Pixelmator kan kanske vara ett alternativ till Gimp, Photoshop. Jag väntar just nu på v1.5 som ska stödja SL bättre än den nuvarande 1.41.

http://www.pixelmator.com/
/J

Iofs är Pixelmator det enda program jag haft problem med på mac.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jo, jag har också inte läst så mycket positivt om pixelmator, förutom att det är snyggt...
Jag kan nog tänka mig att köra photoshop. Känns tråkigt att köra piratkopia dock. Om jag *arbetade* med det skulle man ju givetvis köra det lagligt, men inte en chans att jag köper det för mitt hobbybruk. Hoppas att någon portar GIMP i framtiden till ett äkta cocoa gränssnitt.

Permalänk
Medlem

Nu har jag införskaffat sig en mac mini, för att se hur väl jag kan anpassa sig.

Går det att ändra font "renderingen" till något liknande cleartype i windows, eller ubuntu's "subpixel rendering/hinting"? Jag har redan testat knepen här; http://www.macosxhints.com/article.php?story=2009082822463280...
Allt är väldigt suddigt...

Permalänk
Medlem

Du kan stänga av font smoothing och ändra fontsen med tinkertoy.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hmmm, jag testade det, och visst känns det bättre, men vissa fonter som [BOLD] ser förskräckliga ut utan "smoothing". Sen så är det lite windows XP över det hela.

Någon annan som har något knep i bakfickan? Det bör tilläggas att jag inte använder en Apple LCD, utan en Dell 2209WA (22" 1680x1050 e-IPS panel).

Permalänk
Medlem
Citat:

2. Kan man sortera mappar före filer i "finder" på något sätt (detta stör mig något så fruktansvärt, att man inte skulle kunna i en modern filhanterare).

Konstigt att ingen reagerat på det här, det enda viktiga i hela listan!

Fulhack:
http://www.macosxhints.com/article.php?story=2009042215470993...
Håller mig från att slita ut mina ögon.

Pixelmator kan jag egentligen inte rekommendera, det är snyggt som fan, men har man Photoshopfingrar så blir man snabbt mer irriterad på det är på GIMP. Tycker jag alltså...

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem
Citat:

Konstigt att ingen reagerat på det här, det enda viktiga i hela listan!

Fulhack:
http://www.macosxhints.com/article....090422154709936
Håller mig från att slita ut mina ögon.

Tusen tack!

Permalänk
Medlem

Hej igen! Jag vill tacka alla som bidrog med svar till denna tråden, för det bidrog i slutändan att jag köpte mig en mac mini som jag beslutat mig att behålla! Jag tänkte skicka tillbaka den (jag var nära ett tag), men som tur var räckte två veckor för att jag skulle fastna. Jag ångrar det inte.

Det blev grundmodellen med 1GB RAM och 120 GB hårddisk. Jag beställde 4 GB RAM själv, samt en 64 GB SSD HD (Kingston V+ med samsung minne och kontroller) som är monterat nu. Herregud vad snabbt allting är, köper aldrig en "mekanisk" systemdisk igen. Bootar till min "desktop" på 15 sek, och alla program jag startar visar sig *direkt*.
Rekommenderas varmt, om du har råd, men köp för guds skull inte en SSD med jmicron kontroller bara. Uppgraderingen av komponenterna krävde is i magen dock.

Kör windows XP SP3 i bootcamp, för att kunna spela lite - BF2142 bland annat. Det var ospelbart i osx, och knappt spelbart i windows med 1GB ram, vilket gjorde mig lite orolig. Efter uppgraderingen fanns ingen anledning att klaga dock - nvidia 9400m presterar bättre än mitt förra 9600m GS som satt i laptopen jag sålde för att köpa mac mini. Jag kan inte köra på 1680x1050 i högsta inställningar, men i lägre upplösningar flyter det hur fint som helst (med högsta inställningar + 2x AA).

Angående pixelmator, jag vart tvungen att jobba med ett projekt i några dagar nu, och jag måste säga att pixelmator funkade hur fint som helst. Jag kommer nog att investera i detta programmet faktiskt.
Jag provade att gå över till GIMP (dual bootade ubuntu), men ärligt fick jag inte lika bra och snabba resultat i GIMP trots att jag är en nybörjare med pixelmator, men har flera åra vana med GIMP.
Det är förstås beroende vilken typ av arbete man pysslar med, men ändå, tummen upp för pixelmator. Jag önskar att jag hade hunnit uppgradera minnet redan då, för 1GB RAM räckte inte riktigt till när jag arbetade på ett projekt i en 4-5 megapixlar samt en hel del lager - det fick datorn att gå på knäna
Jag kommer definitivt sakna "vektor verktyg" i pixelmator dock.

Det här med font renderingen är fortfarande som det är. Den suger lite grand, och det störde mig ofantligt mycket i början, men inte längre, konstigt nog. Jag trodde inte jag skulle kunna leva med det, men efter ett tag så tänker men inte på det längre.

Sen så har jag gått över till safari helt och hållet, från att ha kört firefox i flera år. Jag gillar den här browsern skarpt, men jag brukade aldrig köra så många tillägg i firefox för den delen (vilket gör det lättare att byta). Jag har firefox installerat för att göra bankärenden på handelsbanken, men i övrigt så kör jag safari. Allt flyter så fint och mjukt i safari. hehe.

Jag köpte iwork '09 också. Skönt att slippa openoffices fusk GTK i linux.

Något jag fortfarande har lite problem med är "finder". Jag vill ha samma storlek på alla finder fönster, och samma visningläge oavsett vilken mapp jag besöker. Det var inga problem med nautilus i gnome/linux.

I slutändan måste jag säga att jag trivs väldigt bra med detta system, och ångrar inte dom pengar jag lagt ut en sekund, jämfört med att bygga t.ex. en "hackintosh" eller liknande. Allt funkar så fruktansvärt bra och smidigt!
En lyckad "switch" vill jag påstå! Ursäkta det långa inlägget (det finns mer att säga, men jag ska inte utmana ödet), men jag har ingen blogg att dumpa mina ord på.