Saker som inte funkar som man skulle vilja att dom gjorde?
Jag får ursäkta min knasiga rubrik, men det kändes passande.
Jag funderar på att köpa mig en mac mini. Eftersom det blir min första mac (om jag nu tar steget dvs), så känns priset passande. Jag har aldrig kört OSX förutom när jag testat det lite på min bärbara som hastigast, med metoder vi inte ska prata om här. Jag klarar inte av windows som OS förutom när jag måste (spel/musikprogram), och kör linux (ubuntu mer specifikt) och har gjort så i 4-5 år nu.
Jag inser att det blir mitt första problem; pakethanterare, och alla gtk applikationer jag är van vid. X11 på OSX känns inte alltför lockande, även om det funkar. Ska jag köra OSX så vill jag har cocoa och applikationer skrivna för OSX.
Sen antar jag att jag kan slänga min vilja att modifiera utseende, funktion etc som jag är van vid, ut genom fönstret med OSX? Jag hatar när man inte kan ändra eller stänga av funtioner som inte funkar som man vill att de ska. Kommer jag som linux räv ha svårt för OSX? Andra erfarna linux rävar som nu kör OSX får gärna uttala sig i ämnet...
Därför, tänkte jag lista några saker jag hört om OSX, och kolla med er gamla mac rävar om hurvida det stämmer, och vad man kan göra åt det (rimliga åtgärder, inte något "fulhack").
1. Vad jag förstår, har OSX liksom windows, den underliga benägenheten att "låsa" usb enheter (lagringsmedia) så man inte kan koppla loss dom när man vill. Tydligen har man i "snow leopard" dock möjligheten att "tvinga" ut enheten, om man vill. Funkar det helt fläckfritt?
2. Kan man sortera mappar före filer i "finder" på något sätt (detta stör mig något så fruktansvärt, att man inte skulle kunna i en modern filhanterare).
3. Kan man öppna filer i papperkorgen? om inte, går det att ordna på något sätt?
4. I linux är jag helt fri från en massa hd aktivitet till skillnad som t.ex. när Vista börjar smattra och göra saker när man sitter och spelar, så det laggar sönder totalt. Slipper jag dylika spöken i OSX?
5. På alla screenshots jag tittar på, är alla partitioner listade på skrivordet. Kan man t.ex. välja att inte visa alla partitioner på skrivbordet?
6. Funkar NTFS-3G helt fläckfritt i OSX (tuta och kör...)?
7. Kan jag göra utdelningar med samba i finder, eller måste jag hålla på och fippla med konfigurationsfiler för det?
8. Jag läste någonstans att vissa applikationer inte avslutas bara för man stänger ner det sista dokumentet - är det korrekt? Om så, går det att ordna så dom stänger ner sig, när sista dokumentet är stängt?
9. Finns det en lista som visar alla installerade program någonstans, som med kontrollpanelen>"lägg till / ta bort program" i windows?
10. finns det någon motsvarighet till virtuella filsystem som gvfs i linux/gnome, när man t.ex. monterar en nätverksutdelning eller ftp så alla program kan använda filer i denna som dom vore lokala filer? Fint när man editerar filer och kopierar bilder på en webserver, eller lyssnar på musik över nätverket från en windows share.
Det är allt jag kommer på för tillfället.