Redigera bilder på Mac - sen till Windows

Permalänk
Medlem

Redigera bilder på Mac - sen till Windows

Fick tillfället att använda en av datorerna på jobbet, att redigera mina egna bilder på en dag - då min egen skärm är uselt färgkalibrerad och jag hellre använder en 25k EIZO skärm. Så jag tog med mig mina favoriter de senaste åren på ett 8gb Usb, och redigerade från det usb minnet hela dagen.

Första saken:

När jag var klar kopplade jag säkert bort usb på skrivbordet. Usb från skrivbordet försvann (hdd ikonen), väntade någon sekund men inget mer verkade hända, tog ur usb. Då kom det dock upp en varning att jag inte tagit bort den säkert, och att vissa filer kan vara skadade. Jag har dock inte ställt in den för max överförings hastighet, så förhoppningsvis klarar sig alla filer då den inte arbetade något (diod som blinkar då den jobbar).

Andra saken:

Nu när jag har hela usb mappen på min Windows dator här hemma så finner jag många ovanliga filer/mappar. Då jag arbetade från usb rakt av, sparade i PSD och JPEG.

Det finns en mapp, som är genomskinlig, som heter ".Trashes". Den visas tom. Sen en väldans massa filer som "._.Bridge cache" ".DS_Store". Sen finns det, för alla PSD filer - en genomskinlig kopia för den som börjar med "._NAMN". Även samma för JPEG.

Jag antar att bridge cache är info för att visa bilderna som redigerade i bridge. Resten fattar jag dock inte. Är det så att filerna inte kan användas på Windows? Står bara att det är fel format på dom eller att det bara inte gick att öppna. De bilder jag redigerat verkar fungera, så jag klagar inte.

Permalänk
Medlem

Det är filer som OS X lägger dit, inget att bry sig om.

Permalänk
Medlem

prova att unmounta devicen via finder istället för skrivbordet, har märkt att ibland kan saker försvinna ifrån skrivbordet men är kvar i finder iaf. Så var det i Leopard.

Visa signatur

i7 14700k, 32gb ram, massa lagring, Windows 11, Fractal Design North
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com