Permalänk

Skaffa linser

Som säkert många andra här är jag glasögonorm och börjar bli riktigt trött på det. Laseroperationer känns lite för dyrt just nu så det är väl linser som är enda alternativet, men det är ju en riktig djungel. Jag har brytningsfel men vad jag förstått ska det inte vara något problem att fixa även det med linser?

Så vilka är era erfarenheter, vilka optikerkedjor upplever ni som bra och billiga? Dags, månads osv? Köpa på internet?

Permalänk
Medlem

Brytningsfel såsom astigmatism? Jag har det och har haft linser i flera år utan problem.

Köp inte din första uppsättning av linser via nätet, det är väldigt bra att gå till en optiker för att först få reda på vad du skall ha då det skiljer i styrka gentemot dina glasögon.

Jag köper av Lensway, samt använder deras optiker. Har inget att klaga på.

Jag räknade själv på det där med operation och efter ca 7 år skulle jag lagt ut lika mycket på linser, glasögon, undersökningar och tillbehör som en operation som räcker i 25-40 år kostar.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Jag valde att operera mig. Visst det är en stor engångskostnad men fyfan vad skönt det är.

Bästa jag gjort.
Bara den känslan att slippa leta efter glasögonen på morgonen när man vaknar. Eller stå och trycka in ett par linser i ögat när man ska gå utanför dörren..

Usch vad bra det känns!

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Re: Skaffa linser

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Som säkert många andra här är jag glasögonorm och börjar bli riktigt trött på det. Laseroperationer känns lite för dyrt just nu så det är väl linser som är enda alternativet, men det är ju en riktig djungel. Jag har brytningsfel men vad jag förstått ska det inte vara något problem att fixa även det med linser?

Så vilka är era erfarenheter, vilka optikerkedjor upplever ni som bra och billiga? Dags, månads osv? Köpa på internet?

Jag skulle köra på dagslinser, tycker inte det finns tillräckligt med fakta om dygnet-runt linser ännu och det känns struligt att hålla på att lägga linserna i en burk. Skönare att ta ut och langa dem på kvällen, även bra ifall du tappar dem (dvs billigare per lins).

Första gången skulle jag gå till optiker som kan hitta ett par som är bra, sen kan du ju köpa några månader där. Annars är det Lensway som gäller!

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

HUR MYCKET kostar det att operera?

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

Om trådinnehavaren nu har brytningsfel finns möjligheten att han inte kan ha endagslinser. Jag kan nämligen inte ha endagslinser tack vare mitt brytningsfel.

Jag har kört på månadslinser i fyra år nu. Trivs alldeles ypperligt med det jämfört med glasögon. Tar inte så lång tid att pilla med det som så många tror. Tar väl en 10-15 sekunder på morgonen och kanske en halv minut på kvällen. Bara man får in vanan så.

En operation hade nog varit att föredra men väntar nog så att tekniken blir bättre..

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marukusu
Om trådinnehavaren nu har brytningsfel finns möjligheten att han inte kan ha endagslinser. Jag kan nämligen inte ha endagslinser tack vare mitt brytningsfel.

Jag har kört på månadslinser i fyra år nu. Trivs alldeles ypperligt med det jämfört med glasögon. Tar inte så lång tid att pilla med det som så många tror. Tar väl en 10-15 sekunder på morgonen och kanske en halv minut på kvällen. Bara man får in vanan så.

En operation hade nog varit att föredra men väntar nog så att tekniken blir bättre..

Varför skulle han inte kunna ha det? Att inte korrigera brytningsfel är manligt! Jag har 0 korrigering av min astigmatism i mina linser, men sånt är livet!

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC

Permalänk
Medlem

Kila som sagt till en optiker för första omgången linser så att du får rätt brytning och så vidare samt utbildning på hur du ska sköta dem. Första gångerna man ska sätta in linserna brukar vara riktigt jävligt, så det kan vara bra med lite övning och handledning i startskedet.
När du väl har specifikationerna så är det bara att köpa över nätet i stort sett och bara kila in till optikern om du känner något obehag eller om ögonen inte ser ut att må något vidare.

Angående dygnet-runt-linser så har jag kört på det i 3-4 år nu utan några som helst problem. Dock inget man bör köra med initialt då ögonen inte vant sig vid att ha linser inne ens någon kortare period, samt att det är bra att få upp vanan med att plocka ur och sätta in linser. Men på längre sikt är det en fröjd att slippa pilla med linserna varje morgon, särskilt om man är morgontrött som jag. Visst, det slipper man med operation också, men jag pillar hellre med linserna någon gång i månaden än att ta den lilla risk som finns med operation. Åtminstone försöker jag övertala mig själv om det under tiden jag inte har råd att göra någon operation ...

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Ubuntu 24.04)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk

Ska försöka komma iväg till optikern i veckan då, tack för alla svar.
Är mest inne på endagslinser, men jag antar att det är dyrast också? Jag har kollat lite på hemsidor och det verkar som man får betala mer för t.ex. brytningsfel?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Varför skulle han inte kunna ha det? Att inte korrigera brytningsfel är manligt! Jag har 0 korrigering av min astigmatism i mina linser, men sånt är livet!

Är det något du märker av? Om jag minns rätt har jag astigmatism också och jag tycker inte jag märker av några konstigheter när jag kör utan glasögon.

Permalänk
Medlem

Jag skaffade linser för en vecka sedan. Första gången är det som sagt väldigt dryg att försöka få in linserna i ögonen. Jag skulle gissa på att det tog runt 15 min per öga, och nu efter en vecka tar det 1 min per öga, så man lär sig ganska snabbt.

Ni som har linser kanske kan svara på hur lång tid det tar innan man vänjer sig. Trots att jag har försökt använda linser varje dag nu så blir jag så otroligt tårögd hela tiden. Folk tror ju att man går runt och grinar hela tiden. Är det en vanesak eller kan det vara så att jag har fel typ av linser?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SunQ
Jag valde att operera mig. Visst det är en stor engångskostnad men fyfan vad skönt det är.

Bästa jag gjort.
Bara den känslan att slippa leta efter glasögonen på morgonen när man vaknar. Eller stå och trycka in ett par linser i ögat när man ska gå utanför dörren..

Usch vad bra det känns!

låter gött,

jag använder själv dygnet runt linser - man ploppar i dom å har dom i 30dagar sen byter man ut dom. fungerar bra - dock svindyrt, då jag har brytningsfel och extremt dålig syn utan - tror jag betalar 500 spänn för en månad.

så ska nog själv börja spara inför en operation.

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem

Endagslinser för astigmatism finns men inte för alla brytningsfel, för mig finns det inte utan ifall jag vill ha det måste jag ta närmaste korrigering. De skulle för mig kosta ungeför dubbelt så mycket som mina månadslinser, använder nu Air optix for astigmatism.
Det var vissa problem i början att lära sig hantera dem men som någon skrev, det är en vanesak och nu går det väldigt snabbt att ta i/ur dem, brukar sällan strula.
Tårögdhet har jag inte alls upplevt, snarare torrhet, speciellt efter om jag sitter i bastu en bra stund. Brukar då skölja ögonen med linsvätska och ögonen fungerar ganska normalt igen.

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Medlem

Är jag den ända här som har extremt svårt att vänja sig vid linser?. Jag har testat att använda linser flera gånger. Men det kliar hela tiden och jag "glömmer" aldrig att dom är i ögonen. Har testat olika märken och olika linser men inget funkar :(. Min optiker säger att det är för att jag har brytnings fel och då måste linserna vara gjorde på ett visst sätt som gör att dem inte hamna fel. Är det någon annan här med brytnings fel och linser som vet vad jag snackar om hur jag ska göra för att fixa det?

Visa signatur

PSN: todddan Adda gärna

Permalänk
Medlem

Jag använder linser väldigt sporadiskt. Brukar då bli endagslinser. Vad jag har så kan du använda endagslinser precis som vanliga månadslinser som du plockar ut varje kväll och lägger i ett etui med linsvätska. Gör man så i en vecka per par så blir det väldigt billigt. När man inte använder linser så ofta så blir det jobbigt att ha dem i efter ett antal timmar, en halvdag typ.

Jag har bara -0,5 syn så jag klarar mig hyffsat utan vare sig linser eller glasögon. Funderar på ifall man kanske skulle köpa ett par Glasögon nu efter nära 10 års vägrande. Det är ju på modet nu.

Dock är det väl en operation som ör det jag helst vill göra men det kostar ju tyvärr en ansenlig summa. Man får ta och göra en sådan resa och operera samtidigt kanske.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MIFFo_BEast
HUR MYCKET kostar det att operera?

Jag opererade mig 2006 och då kostade det mig 24000kr.
Vet inte vad det kostar nu längre då jag inte kollat så mycket.

Jag gjorde min operation här: http://www.globenogonklinik.se/
Väldigt proffsiga, trevlig personal och verkar vara väldigt "moderna".

Kan verkligen rekommendera dom!
En polare gjorde också sin operation där. Efter min rekommendation. Även han är väldigt nöjd!

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Korsordsguru

Har också tänkt att gå iväg för en synundersökning och snacka med en optiker om möjligheten att skaffa linser. Skulle vara skönt att ha endagslinser att stoppa in då och då och kanske senare gå över till månadslinser. Fick hem erbjudande från synoptik förra veckan om att man får två biobiljetter och ett provset med astigmatism-linser om man går in för en undersökning där, så det kom lämpligt. Någon som vet vad priset på en synundersökning brukar gå loss på? Som student så får man ju budgetera alla hundralappar..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag hade oerhörda svårigheter med att pilla i ögonen när jag började med linser. Jag är väldigt glad att de i linsbutiken var så tålmodiga med mig, för det tog en jävla tid första gången! Sen blev det så klart lättare och lättare.

Har haft glasögon sen jag var 4 annars och ser i princip ingenting utan dem, så tyckte det var väldigt skönt att få linser och utöka sitt synfält! Det tycker jag är det mest sköna, att slipa vrida på huvudet så mycket, och slippa allt det där med imma och regn på glasen.

Nu upplever jag dock att linserna lätt blir torra på kvällen, använder vanliga toriska månadslinser. Ska dock testa på ett par nu som ger extra luft till ögonen. Annars är det ju rätt lugnt att ta ut linserna lite tidigare på kvällen när man ändå bara är hemma och sitter vid datorn eller kollar på tv.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig

Är det något du märker av? Om jag minns rätt har jag astigmatism också och jag tycker inte jag märker av några konstigheter när jag kör utan glasögon.

Jag ser sämre i mörker med linser än med glasögon, annars ingen skillnad (jag får fortfarande köra bil med linser så). Jag hade dock inte så mycket astigmatism.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag opererade mig 2006 och då kostade det mig 24000kr.
Vet inte vad det kostar nu längre då jag inte kollat så mycket.

Jag gjorde min operation här: http://www.globenogonklinik.se/
Väldigt proffsiga, trevlig personal och verkar vara väldigt "moderna".

Kan verkligen rekommendera dom!
En polare gjorde också sin operation där. Efter min rekommendation. Även han är väldigt nöjd!

Planerar också att operera, väntar bara på att syn felet ska "stanna".

Vilken metod vad det du använde dej av?

Visa signatur

*Powemac g4 MDD 1ghz / 7000 rpm delta fläkt <3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelmazo
Jag skaffade linser för en vecka sedan. Första gången är det som sagt väldigt dryg att försöka få in linserna i ögonen. Jag skulle gissa på att det tog runt 15 min per öga, och nu efter en vecka tar det 1 min per öga, så man lär sig ganska snabbt.

Ni som har linser kanske kan svara på hur lång tid det tar innan man vänjer sig. Trots att jag har försökt använda linser varje dag nu så blir jag så otroligt tårögd hela tiden. Folk tror ju att man går runt och grinar hela tiden. Är det en vanesak eller kan det vara så att jag har fel typ av linser?

Låter mer som en vanesak. Var själv rätt känslig i början men det yttrade sig mest genom ljuskänslighet (solglas i början kan vara behagligt) och genom att jag "frös" om ögonen - lite som den känsla man får över kroppen om man kommer upp ur sjön en sval och lätt blåsig sommardag. Gick bort rätt snart för mig dock, men jag minns inte exakt hur länge. Skulle tro att det handlade om någon vecka eller på sin höjd två.

Sedan fick jag rekommendationen att inte bära linser hela dagarna i början utan istället trappa uppåt med någon timme eller två extra om dagen den första veckan. Väl behövligt då ögonen tenderade att grusa sig mot slutet av "passet". Antar att du fått den rekommendationen också, men nämner den mest utifall att så inte är fallet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DaLys
Har också tänkt att gå iväg för en synundersökning och snacka med en optiker om möjligheten att skaffa linser. Skulle vara skönt att ha endagslinser att stoppa in då och då och kanske senare gå över till månadslinser. Fick hem erbjudande från synoptik förra veckan om att man får två biobiljetter och ett provset med astigmatism-linser om man går in för en undersökning där, så det kom lämpligt. Någon som vet vad priset på en synundersökning brukar gå loss på? Som student så får man ju budgetera alla hundralappar..

Beror lite på optikerkedja och så, men mellan 100 och 300 kronor kostade det väl när jag senast var hos optikern för ... En massa år sedan.
Dessutom brukar vissa optiker köra gratis synundersökningar emellanåt, men som jag tolkar din post så är du redan glasögonbärare så då kanske det erbjudande du fått lämpar sig bättre.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Ubuntu 24.04)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Ska sätta i mina nya "dygnet runt linser" nu, så kollade på paketet

de heter "Air OptiX"

de släpper in extra mycket syre till ögonen, dygnet runt linser har man i 30 dagar utan att ta av, fungerar finfint, dock då man närmar sid dag 30, så kan de börjas kännas lite torra, då är det bara att skvätta på lite lins vätska så åter fuktas de.

och jag upplever dom väldigt bra. har använt Air OptiX i över ett år och inte hatt några problem, innan dessa hade ja ett annat märke som skavde som fan (skadade till och med en hinna på ögan)

står även på kartången "for ASTIGMATISM" så det är väll det jag har (jag har ingen aning) kollade upp det på Wiki å här är en bild som jag tycker samanfattar det här ganska bra

Min syn utan linser/glasögon är total kattastår, det märker man varje gång man byter, det är nästan lite läskigt, satt 2 meter från min syster utanglasögonen på - jag ser inte hennes ansikte... jag ser formerna runt, men ögon å mun osv är bara ett blur in i hudfärgerna....

hoppas verkligen jag kan få råd med en operation snart... å hoppas att det inte är allt för lång kö då.

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrSkudd
Planerar också att operera, väntar bara på att syn felet ska "stanna".

Vilken metod vad det du använde dej av?

Kommer faktiskt inte riktigt ihåg

Men tror det var LASEK eller LASIK.

Visa signatur

Permalänk

Klart du ska ha linser, det är ett himla elände varje morgon i början men man vänjer sig vid det också. Jag kör på Synsam och månadslinser. Vill operera mig dock, men vet inte om jag vågar =/

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Medlem

Finns en sjö av olika linser, dock vet jag inte hur det är med linser idag, men för några år sen hade jag färgade årslinser, då var jag tvungen att rengöra linserna morgon och kväll och före man tar på sig linserna.

Och nej, jag har perfekt syn, men ville bara ha färgade årslinser. Dock köpte jag linserna EXTREMT billigt i Indonesien. Har inga problem med mina ögon.

Och jo...Jag blev nekad till att köpa linser i Sverige hos en optiker för några år sen, han sa att det kan skada ögonen om jag inte har rätta måtten på linserna. Så man måste gå till en optiker för att lära sig att använda linser och få ett recept på det.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Om man måste välja mellan glasögon och linser så slår jag 1034012340123 slag för linser.

Efter någon månad så tar det under minuten att stoppa i linserna. Det är så värt det då man får bättre vidvinkelseende, större frihet och slipper imma / regn på glasögon.

Sååå skönt. Så skaffa linser. Men ännu bättre. OPERERA DIG!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har haft glasögon i 5-6 år och för ett år sedan så tänkte jag att jag skulle börja använda linser. Jag var hons synsam och dom var såklart bra och shjyssta. Jag fick testa 2 olika linser för jag har något brytningsfel så först sa dom att jag inte kunde ha dagslinser, så jag testade en månadslins och det var det jävligaste, så jobbigt! Det stod ju t o m att man skulle koka vatten för att rengöra lins-etuiet (stavning?). Men sedan sa dom att dom fått in nya dagslinser som passade mig, så jag fick pröva det också.

Jag tycker dock att alla linser jag testade var jävligt jobbiga personligen. Jag är kanske väldigt kräsen som person. Det känns som att det rispar lätt på ögat hela tiden när jag har dom på mig. och efter ett tag så får jag lätt huvudvärk eller nått.

Jag misstänker dock att det hela blivit såhär för att jag inte alltid orkar ha på mig linser, jag tyckte att jag inte behövde dom när jag satt framför datorn för jag ser bara illa på långt håll. Och eftersom jag är sånn extrem nörd så hade jag därför inte på mig linserna så ofta, kanske därför jag fått alla dessa problem? Jag hatar damm redan som det är nu, och min arbetsplats är relativt dammig så det kändes torrt på ögonen

Jag vill göra sånn coolguy makeover eller nått sånt trams dock, så jag får väll uthärda linser och gymma hårt. Operation känns riskigt och jag läste om operationen på wikipedia. Dom skär med en liten kniv i ögat!! ARGHH NOOOOoooo

Permalänk
Medlem

probo/ Linserna ska inte kännas alls i ögat om de är rätt inpassade. Det låter nästan som om du vänt de ut och in, då känns det som om man har skit i ögat och brytningsfelet gör att man får anstränga sig för att fokusera. Om du håller linsen på fingerspetsen så ska den se ut som en skål från sidan, om kanten viker utåt ungefär som en djup tallrik är den ut och in.

Lins-etuiet behöver inte rengöras i kokande vatten, spola det rent med linsvätska och lägg det att torka upp och ner på papper. Undvik fingra i det i onödan bara, och byt det varje gång du öppnar en ny flaska linsvätska. Det medföljer vätskan.

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk

Jag har inte kommit iväg till optikern än, men imorn tror jag det blir av. Funderade på en till grej, på film/tv är det ju vanligt att folk tappar linsen. Hur ofta händer det i verkligheten? Det skulle ju vara rätt katastrofalt om man kör bil eller nått.

Ingen har nämnt några priser än. Jag är student så min budget är ju relativt begränsad, hur mycket får man ge för dagslinser om man använder nästan varje dag?

Permalänk
Medlem

Det inte hänt än att jag tappat någon lins, men jag har endast haft de i ca 1/2år. Väl på plats sitter de ordentligt.
För mig skulle endagslinser kosta ungefär 6000:-/år, för astigmatism. Lite väl mycket även för mig. Kör nu månadslinser som kostar ungefär hälften plus linsvätska.

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Medlem
Citat:

Kommer faktiskt inte riktigt ihåg

Men tror det var LASEK eller LASIK.

Okej tänkte mer på att jag läste för några år sen att dom skärde upp hinnan på ögat och la i en lins bakom ögonhinnan.
Vet inte om det dog ut ?

Visa signatur

*Powemac g4 MDD 1ghz / 7000 rpm delta fläkt <3