Ska jag köpa lr vänta?

Permalänk
Medlem

Ska jag köpa lr vänta?

ska jag köpa denna lr vänta på min jag beställt från inet.se

http://www.jmedata.se/PartDetail.aspx?q=p:2538829
vs

https://www.inet.se/datorkomponente...retail/4301293/
E de någon skillnad på dom 2???

Tacksam för svar för jag vill ju inte göra bort mig.

Visa signatur

╠═►MSI GX660 15,6'' 1920x1080 ╠═►Intel i5-450m ╠═►4GB ╠═►500GB ╠═►ATI HD5870 1GB ╠═►HDMI ╠═►BT╠═►W7HP

Konsole ╠═► Ps3 Slim 120G

Permalänk

Lite svår fråga, men ska du ha den som os disk och inte göra stora filflyttningar så är en SSD ett riktigt lyft. Du har ju ett bra system i övrigt så en G2 kan nog lyfta det lite till. Sen är dom ju helt ljudlösa, hade första versionen av raptor, och när man startade datorn så kändes det som man var på balkan i värsta kulsprutekriget.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Old KnotVillage
Lite svår fråga, men ska du ha den som os disk och inte göra stora filflyttningar så är en SSD ett riktigt lyft. Du har ju ett bra system i övrigt så en G2 kan nog lyfta det lite till. Sen är dom ju helt ljudlösa, hade första versionen av raptor, och när man startade datorn så kändes det som man var på balkan i värsta kulsprutekriget.

Jo har ju raptorn men vill ha en snabbare till os disk!

tycker du jag ska vänta tills dom får hem g2 lr ska jag köpa någon annan ssd?

Vad e skillnaden på prestanda o.s.v?

Visa signatur

╠═►MSI GX660 15,6'' 1920x1080 ╠═►Intel i5-450m ╠═►4GB ╠═►500GB ╠═►ATI HD5870 1GB ╠═►HDMI ╠═►BT╠═►W7HP

Konsole ╠═► Ps3 Slim 120G

Permalänk
Hedersmedlem

Det jag "hört" är att de har liknande prestanda g1 vs g2. Det som är bättre med g2 är att den sägs kommer få frimware som stödjer "trim". Vad det ser ut som nu så verkar inet inte veta när de komer få in någon leverans (i alla fall vad gäller oem/bulk varianten av g2 80GB).

vad gäller skillnaden i prestanda mellan tex intel g2 och din raptor så kommer du märka skillnad. ska du öppna saker så kommer läsningar ske snabbare och operativet käns "kvickare". Den största förbättringen med SSD mot magnetisk disk är åtkomsttiden till datat.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna kolla på en Crucial SSD disk på komplett.

Presterar väldigt bra för sitt pris

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem

vad gäller skillnaden i prestanda mellan tex intel g2 och din raptor så kommer du märka skillnad.

De var inte så jag menade! tänkte på G2 mot annan SSD disk?

Visa signatur

╠═►MSI GX660 15,6'' 1920x1080 ╠═►Intel i5-450m ╠═►4GB ╠═►500GB ╠═►ATI HD5870 1GB ╠═►HDMI ╠═►BT╠═►W7HP

Konsole ╠═► Ps3 Slim 120G

Permalänk
Medlem

tänkte mest på denna https://www.inet.se/datorkomponenter/haarddiskar/128gb-2-5--s...

Läshastighet (max) 220MB/s
Skrivhastighet (max) 200MB/s

vs denna

https://www.inet.se/datorkomponenter/haarddiskar/80gb-2-5--ss...

Läshastighet (max) 250MB/s
Skrivhastighet (max) 70MB/s

på pappret ser ju länk 1 ut att leka med 2:an?

Lr e jag helt ute o cyklar???

Visa signatur

╠═►MSI GX660 15,6'' 1920x1080 ╠═►Intel i5-450m ╠═►4GB ╠═►500GB ╠═►ATI HD5870 1GB ╠═►HDMI ╠═►BT╠═►W7HP

Konsole ╠═► Ps3 Slim 120G

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SvinVild
på pappret ser ju länk 1 ut att leka med 2:an?

Lr e jag helt ute o cyklar???

Hög sekventiell läs- och skrivhastighet har inte så stor betydelse på en SSD, det är främst accesstiden och läshastigheten vid 4 KiB random reads som påverkar prestandan hos en systemdisk.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem

men vilken ska man ta utav dom 2 då? e helt lost på ssd så jag behöver hjälp!

Ska jag vänta på min G2 jag beställt lr ska jag ändra på min order?

Visa signatur

╠═►MSI GX660 15,6'' 1920x1080 ╠═►Intel i5-450m ╠═►4GB ╠═►500GB ╠═►ATI HD5870 1GB ╠═►HDMI ╠═►BT╠═►W7HP

Konsole ╠═► Ps3 Slim 120G

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gramner
Hög sekventiell läs- och skrivhastighet har inte så stor betydelse på en SSD, det är främst accesstiden och läshastigheten vid 4 KiB random reads som påverkar prestandan hos en systemdisk.

vilken hade du kör på Gramner ???

Visa signatur

╠═►MSI GX660 15,6'' 1920x1080 ╠═►Intel i5-450m ╠═►4GB ╠═►500GB ╠═►ATI HD5870 1GB ╠═►HDMI ╠═►BT╠═►W7HP

Konsole ╠═► Ps3 Slim 120G

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SvinVild
vilken hade du kör på Gramner ???

Om du inte har bråttom så vänta på Intel-disken.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk

Kan någon tipsa om en bra länk som jag kan ha nytta av om jag skall köpa en Intel G2 80GB SSD och köra med W7 som OS? Hur en SSD är uppbyggd osv och funktionaliteten har jag koll på, men hur man skall "ta hand om" den vet jag inte.. Har hört att man behöver inaktivera flertalet saker, däribland defragmentering och något annat.. som sagt är inte så bra på det men hoppas kunna få hjälp här

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gramner
Om du inte har bråttom så vänta på Intel-disken.

ska man skita i värden som jag skrev?

E G2 bättre?

Visa signatur

╠═►MSI GX660 15,6'' 1920x1080 ╠═►Intel i5-450m ╠═►4GB ╠═►500GB ╠═►ATI HD5870 1GB ╠═►HDMI ╠═►BT╠═►W7HP

Konsole ╠═► Ps3 Slim 120G

Permalänk
Medlem

Ere någon som e lite hajjj på SSD och som kan ge mig en hjälpande hand?
jag litar på Gramner men vill veta om jag ska byta till annan disk???

Visa signatur

╠═►MSI GX660 15,6'' 1920x1080 ╠═►Intel i5-450m ╠═►4GB ╠═►500GB ╠═►ATI HD5870 1GB ╠═►HDMI ╠═►BT╠═►W7HP

Konsole ╠═► Ps3 Slim 120G

Permalänk

Den läs/skrivhastighet som anges i spec gäller bara om du kopierar en väldigt stor fil från eller till SSDn. Som systemdisk är det viktigare att se hur snabbt det går med mindre filer. Intel-disken är här många ggr bättre än konkurrenterna.

Om du inte hittar ngt benchmark specifikt för Corsair P128 kan du titta efter en enhet som använder samma kontroller. Enligt http://forums.overclockers.com.au/showthread.php?t=781651 är det en Samsung-kontroller, samma kontroller som används i t.ex. OCZ Summit. Och för OCZ Summit finns det gott om benchmarks.

Det finns dock ett problem med Samsung-baserade kontrollers och det är att (i) de inte låter ngn annan uppdatera firmware på sina enheter, och (ii) att de uppgraderar firmware "i det tysta" allteftersom. Både OCZ och Corsair valde oxå att släppa produkten innan GC (Garbage Collection)-funktionen var implementerad så det finns åtminstone två olika versioner med mycket olika prestanda. Det här tas t.ex. upp på Corsairs egna supportforum (http://forum.corsair.com/forums/showthread.php?t=79679) och även OCZs forum av missnöjda kunder som köpt enheten för att sedan upptäcka att GC saknades. Enligt både Corsair och OCZ ska enheterna kunna uppdateras med ny firmware med TRIM "i samband med Windows 7-release".

Crystal Disk Mark är ett benchmarkprogram som kan användas för att se hur snabb en hårddisk är på små filer. Den här reviewn innehåller t.ex. "CDM"-resultat för flera SSD...

http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews...

Permalänk
Medlem

Många gånger bättre en konkurrenterna är en överdrift. Det viktigaste är små läs, och där är intel disken inte så bra. Den är dock överlägsen på små skriv.

Om du ska vänta så skulle jag ha siktet på OCZ's SLC-disk som enligt uppgift ska kosta mindre än hälften av Intels versioner.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
Många gånger bättre en konkurrenterna är en överdrift. Det viktigaste är små läs, och där är intel disken inte så bra. Den är dock överlägsen på små skriv.

Om du ska vänta så skulle jag ha siktet på OCZ's SLC-disk som enligt uppgift ska kosta mindre än hälften av Intels versioner.

Och när kommer den tror du?

Visa signatur

╠═►MSI GX660 15,6'' 1920x1080 ╠═►Intel i5-450m ╠═►4GB ╠═►500GB ╠═►ATI HD5870 1GB ╠═►HDMI ╠═►BT╠═►W7HP

Konsole ╠═► Ps3 Slim 120G

Permalänk
Medlem

Bra fråga, vet ej. Gissar under senhösten/vintern kanske.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
Många gånger bättre en konkurrenterna är en överdrift. Det viktigaste är små läs, och där är intel disken inte så bra. Den är dock överlägsen på små skriv.

Om du ska vänta så skulle jag ha siktet på OCZ's SLC-disk som enligt uppgift ska kosta mindre än hälften av Intels versioner.

Ja, små skrivningar skulle det givetvis vara. När det kommer till små läsningar har den som du säger sämre resultat i Crystal Disk Mark, men jag vet inte om den i IRL ändå är bättre med tanke på att konkurrenterna saknar NCQ och Intel-kontrollern är "smartare"?

Så att inte ngn missupfattar dig, du menar väl att OCZ's SLC-disk ska kosta mindre än hälften av Intels SLC? Dvs hälten av Intels X25-E? Om det är OCZ Agility EX du menar ligger MSRP på $399 för 60 GB.

Permalänk
Medlem

Re: SSD 80GB Intel X25-M G2

ska jag köpa denna lr vänta på min jag beställt från inet.se

http://www.jmedata.se/PartDetail.aspx?q=p:2538829
vs

https://www.inet.se/datorkomponente...retail/4301293/
E de någon skillnad på dom 2???

Tacksam för svar för jag vill ju inte göra bort mig.

Visa signatur

╠═►MSI GX660 15,6'' 1920x1080 ╠═►Intel i5-450m ╠═►4GB ╠═►500GB ╠═►ATI HD5870 1GB ╠═►HDMI ╠═►BT╠═►W7HP

Konsole ╠═► Ps3 Slim 120G

Permalänk

Den första är Generation 1 den andra är Generation 2.
Ta den från Inet, då det är en nyare generation.

Eller har jag fel?

Visa signatur

| Antec P183 | Intel Core i5 @ 2,67 GHz | Asus P7P55D PRO | Asus Radeon HD5850 | Corsair Dominator 1600 MHz (2x2GB) | Intel X25-M G2 80 GB | 2 x Western Digital Caviar Green 1TB | Creative SB X-Fi XtremeGamer | Corsair HX750W |

Permalänk
Medlem

de jag inte fattar!

SSDSA2MH080`G2`R5 måste ju stå för Generation 2 lr?

kollar jag på inets sida så har dom SSDSA2MH080G2R5 på sin disk med! Men varför e denna svart?
De måste ju vara en g2:a
Lr?

Visa signatur

╠═►MSI GX660 15,6'' 1920x1080 ╠═►Intel i5-450m ╠═►4GB ╠═►500GB ╠═►ATI HD5870 1GB ╠═►HDMI ╠═►BT╠═►W7HP

Konsole ╠═► Ps3 Slim 120G

Permalänk
Medlem

hahaha ringde o kolla och de e G2 fast med fel visningsbild!

http://www.jmedata.se/PartDetail.aspx?q=p:2538829

19st kvar om folk vill ha så e de fasen värt några hundra mer!

Hade fått vänta till december minst från inet o nu får jag den på måndag!

Visa signatur

╠═►MSI GX660 15,6'' 1920x1080 ╠═►Intel i5-450m ╠═►4GB ╠═►500GB ╠═►ATI HD5870 1GB ╠═►HDMI ╠═►BT╠═►W7HP

Konsole ╠═► Ps3 Slim 120G