kan inte göra } i visual c++ under bootcamp

Permalänk
Medlem

kan inte göra } i visual c++ under bootcamp

titlen säger allt, men det fungerar i alla andra program, och även i visual c#, båda expressverisoner av 2008 tror jag det är

någon som vet hur man löse detta?

Visa signatur

i7 14700k, 32gb ram, massa lagring, Windows 11, Fractal Design North
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem

Kan tyvärr inte ge någon bot, när jag köpte min MacBook var det en av anledningarna till att jag returnerade den och köpte en vanlig notebook istället. Loggade dock en bugg hos Apple, vet inte om de någonsin åtgärdade den.

Permalänk

Låter verkligen i mina öron som ett problem med mjukvaran (visual c++) i och med att det fungerar i andra program. Kollat bland inställningarna i visual c++? Vad händer när du trycker för att få fram "}"? Vilka tangenter använder du?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rastersize
Låter verkligen i mina öron som ett problem med mjukvaran (visual c++) i och med att det fungerar i andra program. Kollat bland inställningarna i visual c++? Vad händer när du trycker för att få fram "}"? Vilka tangenter använder du?

ja det måste ju nästan vara mjukvaran.
eftersom inte alt-gr finns på macen så är det ctrl + alt + 0.

har kollat lite i inställningar under keyboard och language etc men hittar inget.

det fungerar om jag slänger på engelskt tangentbord (med alt+shift) sen trycker Shift+~(den till höger om å).

men det är ju drygt att byta över/vänja sig använda engelskt.
ska kolla lite mer, men tror du jag får bättre svar i programmerings forumet kanske någon moderator kan skicka över tråden dit?

Visa signatur

Permalänk

Ooookej :S
Det funkar fint för mig att trycka "höger alt" + 0 har jag för mig. Vänta ska prova!

Edit: Jag har testat nu, resultatet är att:
* höger alt + 0 ger }
* höger alt + 7 ger {
Under Windows då så klart. Jag kör svensk tgb-upsättning allt default.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ooookej :S
Det funkar fint för mig att trycka "höger alt" + 0 har jag för mig. Vänta ska prova!

Edit: Jag har testat nu, resultatet är att:
* höger alt + 0 ger }
* höger alt + 7 ger {
Under Windows då så klart. Jag kör svensk tgb-upsättning allt default.

jag har ingen höger alt en macbook 2007 white

fungerar ctrl + alt + 0 då?

edit: hmm undra om m an kan mappa om den där skumma enterknapen som är där höger alt borde vara

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Han måste väl syfta på höger cmd + 0, utan ctrl?

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ohrstrom
Han måste väl syfta på höger cmd + 0, utan ctrl?

editread bort lite, missförstod lite men cmd är väll ändå windowsknappen?

EDIT, jepp båda apple/cmd knapparna motsvarar windows knappen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad gör option knappen då? Pröva den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad gör option knappen då? Pröva den.

option är alt och den finns bara på vänster sida

Visa signatur

Permalänk

Jag menar alt (som tidigare kallades option). Jag har också en vit MacBook från 2007, modell Late 2007, (skriver med den nu) och den har då rakt en höger alt/option. cmd är det inte jag menar.

Dock amerikansk tgb-uppsättning men alt/option sitter där även på det svenska (som jag har).

Edit: Fast jag ser i din signatur att du nog har Early 2007 om det kom någon sådan eller 2006 års modell. Så du kanske inte fick någon sådan tangent.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag menar alt (som tidigare kallades option). Jag har också en vit MacBook från 2007, modell Late 2007, (skriver med den nu) och den har då rakt en höger alt/option. cmd är det inte jag menar.
http://www.tandswebdesign.com/blog/wp-content/uploads/2008/05...
Dock amerikansk tgb-uppsättning men alt/option sitter där även på det svenska (som jag har).

Edit: Fast jag ser i din signatur att du nog har Early 2007 om det kom någon sådan eller 2006 års modell. Så du kanske inte fick någon sådan tangent.

jo den har jag, fast den blir enter och inte något annat.

Visa signatur

Permalänk

Vad händer om du trycker vänster alt och 0?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad händer om du trycker vänster alt och 0?

ingen aning, snart har vi gått igenom alla möjliga knappar
men alltås { fungerar att skriva, men inte }, det som är det lustiga. jag blir snart galen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Finns det någon inställning som gör så att option inte automatiskt fungerar som enter för dig?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Finns det någon inställning som gör så att option inte automatiskt fungerar som enter för dig?

vart skulle den ligga isf? har du en? :S borde jag ha en? :S

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har ingen mac än. Men jag tänkte precis som med en mus där man kan ställa in vad extraknapparna ska göra så är det ju märkligt att din mac tvingar den att vara en enterknapp om andra kan använda den till annat. Just my 2 cents.

Visa signatur

Permalänk

Grejen är den att på MacBook innan Late 2007 modellen (dvs. 3,1 och trådskapren har en tidigare) så fanns det en enter tangent (den som vanligtvis sitter till höger om numpad:en) och en return tangent (vilka är olika). Men sen kom väll Apple på att det inte var så många som använde enter tangenten och ersatte den med en alt/option tangent.
Dock är det operativsystemet som bestämmer vad varje tangent betyder. Under Mac OS X kan man använda programmet Ukelele för att ändra innebörd av en tangent. Hur man gör i Windows är jag inte säker på men google vet nog, http://www.google.com/search?hl=en&safe=off&client=safari&rls... .

Citat:

Jag har ingen mac än. Men jag tänkte precis som med en mus där man kan ställa in vad extraknapparna ska göra så är det ju märkligt att din mac tvingar den att vara en enterknapp om andra kan använda den till annat. Just my 2 cents.

"Mac" tvingar den att vara en enter knapp lika mycket som vilket annat operativsystem som helst tvingar en knapp på vilket tangentbord som helst att vara en specifik tangent som beskrivet ovan. Sen så ser hans tangentbord annorlunda ut rent fysiskt jämfört med mitt och det som kommer finnas på din MacBook Pro (det var en Pro du köpt va?). Men som jag skrev lite längre upp i detta inlägg så går det att i mjukvaran ändra betydelsen för tangenten. Vet dock inte hur man gör i Windows borde finnas något fint program för det dock.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Grejen är den att på MacBook innan Late 2007 modellen (dvs. 3,1 och trådskapren har en tidigare) så fanns det en enter tangent (den som vanligtvis sitter till höger om numpad:en) och en return tangent (vilka är olika). Men sen kom väll Apple på att det inte var så många som använde enter tangenten och ersatte den med en alt/option tangent.
Dock är det operativsystemet som bestämmer vad varje tangent betyder. Under Mac OS X kan man använda programmet Ukelele för att ändra innebörd av en tangent. Hur man gör i Windows är jag inte säker på men google vet nog, http://www.google.com/search?hl=en&safe=off&client=safari&rls... .

"Mac" tvingar den att vara en enter knapp lika mycket som vilket annat operativsystem som helst tvingar en knapp på vilket tangentbord som helst att vara en specifik tangent som beskrivet ovan. Sen så ser hans tangentbord annorlunda ut rent fysiskt jämfört med mitt och det som kommer finnas på din MacBook Pro (det var en Pro du köpt va?). Men som jag skrev lite längre upp i detta inlägg så går det att i mjukvaran ändra betydelsen för tangenten. Vet dock inte hur man gör i Windows borde finnas något fint program för det dock.

aha då fick man lite bakgrundskunskap om det alltid tyckt att den enterknappen varit onödig men det borde inte vara så svårt att hitta något mapping program, jag hör av mig om jag hittat något som fungerar bra

tack för all hjälp!

edit:

hittade ett program som hette SharpKeys som var väldigt enkelt att förstå sig på, den ändrade i windows register vilka knappar som tillhörde vad, och ändrade man så att Num: Enter(den knappen dök upp när man tryckte på "type key", den hämtade alltså knappen automatiskt då) och valde att den skulle bli till right alt så fungerade det perfekt

tack för hjälpen

Visa signatur