Nvidia 9600GT och Windows 7 x64 problem

Permalänk
Medlem

Nvidia 9600GT och Windows 7 x64 problem

Installerade nyss Windows 7 x64 och hade stora problem. Installationen hängde sig hela tiden på samma ställe.

Kom runt problemet genom att starta datorn i felsäkert läge efter den hängt sig och när felmeddelandet om att installationen inte kan fortsätta i felsäkert läge trycka Shift+F10 och i kommandopromten skriva compmgmtlauncher för att öppna enhetshanteraren.

Inaktiverade jag grafikkortet och startade om så gick installtionen igenom och jag kunde starta windows.

Dock verkar problematiken kvarstå för så fort jag aktiverar grafikkortet så vägrar windows starta, den bara stannar efter att windowsloggan "blurrat" färdigt.

Har läst massa forum och provat att ladda ner massa olika drivrutiner men inget funkar. Det verkar dock som om det är issues med just Windows 7 x64 och 9600GT men vad sjutton är det för grej att strula. Nytt OS och så funkar inte ett specifikt grafikkort.

Någon som har erfarenhet av problemet eller har andra idéer på vad jag kan göra härnäst för detta gör mig vansinnig? Skulle ogärna behöva köpa nytt grafikkort för jag brände just pengarna på att uppgradera moderkort, minne och processor.

Systemet ser ut som följer:
Gigabyte GA-MA790XT-UD4P
AMD Phenom II X3 720 BE @ 2.8GHz
4 GB OCZ HPC Reaper 10666
NVidia 9600GT 512 MB
WD GP 500GB

Permalänk
Medlem

Har under kvällen undersökt detta lite mer och det visar sig att det inte grundar sig i Windows 7 x64. Prövade att installera Windows 7 x86, samma problem.

Provade installera Windows XP: allt gick bra i och med att den inte hade drivrutiner för grafikkortet. När jag sedan skulle installera drivisarna hände samma sak. Datorskärmen blir svart och så blinkar det en vit markör uppe i vänstra hörnet.

Antingen är grafikkortet paj efter bytet eller så orkar inte nätagget med de nya delarna i. Har ett Antec Sonata III chassi med det medföljande agget Antec Earthwatts 500W 80 plus.

Nån som har en uppfattning om hur mycket delarna jag har kräver eller om det finns nån inställning i BIOS för grafikkortet som göra att det matas med mer spänning. Eller är kortet paj?

Mycket tacksam för svar, åsikter och tips.

Permalänk
Medlem

nätagget klarar iaf din dator galant...

Visa signatur

Dator: ASRock B650i, AMD Ryzen 7600, Corsair Vengeance 32GB DDR5, Corsair H115i Elite, INNO3D RTX 4060Ti 8GB TWINX2, SSUPD Meshlicious, Corsair SF850L skärm: Asus PB238Q, DELL U2211H kringutrustning: Corsair k70 TKL RGB, Logitech 603, SMSL SA 300, Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem

Har du en beta eller retail version av win 7? Beta så kan de vara det.

annars kanske det kan vara något minnes problem, eller dvd spelare (long shot, men inte omöjligt)

Permalänk
Medlem

det är retail (MSDN). Felet är samma i XP
Är det idé att testa att bara köra en minnesmodul för att se om det gör nån skillnad eller kan det skada nåt?

Permalänk
Medlem

Fel på moderkort?

Testa annat grafikkort eller testa ditt grafikkort på annan dator.

Visa signatur

Prylgalen
Karpen Medlem

Permalänk
Medlem

Har testat ett Radeon X600 i systemet och då funkar det. Kör nu 9600 kortet i det gamla systemet fullt fungerande.

Kan det vara nåt sånt att bara Radeonkort funkar då det är ett AMD-kort och moderkortet är för AMD?

Permalänk
Medlem

Delar samma problem. Så fort installationen är klar och datorn startas om så hänger den sig direkt efter boot och "windows-blurr-skärm".

Misstänker grafikkortet som är ett PNY Geeforce 9800 GT. Köpte det för ett halvår sedan och har alltid haft problem med att installera det/uppdatera drivrutiner. Innan jag nu försökte installera Windows 7 så lyckades jag få det att funka i XP tillslut. Problemet har alltid varit att datorn kraschar vid uppstart när jag försöker installera drivrutinerna och läste någonstans att det har med PhysX att göra. Det har plötsligt bara "funkat" efter att jag installerat ett virr-varr av olika drivrutiner, såväl nya som gamla och lite Omega-drivers där i mitten någonstans.

Har ett Gigabyte EP45-DS3 moderkort och det är anpassat för ATI Crossfire. Misstänker att moderkortet i kombination med Nvidia kort alltså inte är en så lyckad kombination (har uppdaterat till senaste BIOS). Bekymret har väl alltid varit att jag inte vet exakt vad som är problemet och exakt vad som löser det.

Har nu petat i mitt gamla ATI Radeon X800 kort och lyckades utan problem installera Windows 7. Så nu återstår bara att lyckas installera Nvidia kortet.

Tror vi har samma problem i grund och botten, men frågan är bara vad det är exakt och hur i helsike vi löser det.

Edit:

Jobbat hela dagen med detta. Inte lyckats få Geforce kortet att fungera, annat än i felsäkert läge. Kollat runt hela dagen på nätet och i forum, läste någonstans att man måste uppdatera bios på grafikkortet vilket jag inte direkt kom vidare med (hittade inte ens en biosfil). Med största sannolikhet beställer jag ett nytt ATI kort imorgon som motsvarar mitt Geforce kort eller möjligtvis är snäppet vassare (förslag?) till vettig peng. Känns ruttet att behöva köpa ett nytt med 6 månaders mellanrum och framför allt då man redan lagt 3000 kr på ett nytt OS.

Mvh

// Peter

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |

Permalänk
Medlem

Kanske ett ati 4770?

Visa signatur

CPU: Intel i5 2500k|RAM: Corsair 8gb Vengeance | PSU: Corsair HX650 | MB: P8P67 WS REVOLUTION | GPU: XFX 5870 |Chassi: CM ATCS 840

Permalänk
Medlem

Hej
Vill bara inflika att jag kör win 7 (rc) på ett asus 9600GT 512mb utan problem. Har installerat både den första o den sista rcn( v.7100) utan problem. Kör med nvidias drivisar.

Edit: (x32)

Permalänk
Medlem

Jag skippade 3-4 inlägg och frågar själv med risk för att upprepa:

Provat med en äldre drivrutin?

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.