Kan inte göra ny partion för Windows installation

Permalänk
Medlem

Kan inte göra ny partion för Windows installation

Tja!

Tänkte installera Vista med hjälp av bootcamp, har 50gb ledigt utrymme och tänkte använda hälften till Vista, problemet är att när man skall partionera om hårddisken så tillåts ingen storleksändring på huvudutrymmet på disken, varför inte?

Jao inte mycket att gå på men någon borde råkat ut för detta och hittat en lösning!

Kör Snow Leopard!

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Det känns bekand, vill minnas att jag hade liknande problem på min förra Macbook då jag hade fyllt disken och sen när jag städade upp och skulle partitionera så hade en stor fil (tror det var swap-filen eller något sånt) hamnat mitt i "det lediga" utrymmet och då kunde programmet inte partitionera om.

Har för mig att det löstes med en deframentering.. kan dock inte svära på det då det var ett par år sen nu.

HFS+ (Filsystemet i OS X) ska dock sköta om sina filer så att det inte uppstår prestandaförlust.. men det kan ju gå fel ibland och en fil hamna på fel ställe. Ska undersöka om jag kan hitta något vettigt.

Edit:
Hittade ett par sidor där man påpekar samma sak. iDefrag borde nog kunna fixa problemet åt dig.

Om du inte vill/kan fixa iDefrag eller liknande applikation så borde problemet lösa sig vid en formatering och ominstallation utav Mac OS.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Tack för svaret

Har dock lite problem, iDefrag krashar såfort jag försöker defragga!

Kan inte formatera just nu för det är lite småviktiga filer på disken, har ingen mellanlagringsenhet tillgänglig just nu heller!

Måste ju finnas något mer sätt att lösa det på?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
Tack för svaret

Har dock lite problem, iDefrag krashar såfort jag försöker defragga!

Kan inte formatera just nu för det är lite småviktiga filer på disken, har ingen mellanlagringsenhet tillgänglig just nu heller!

Måste ju finnas något mer sätt att lösa det på?

Kör du senaste versionen? 1.7.1 ska fixa problem med att programmet krashar.

Tyvärr vet jag inget annat som kan fixa ditt problem annars.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)