Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk

Det perfekta nätagget(?)

Citat:

It's hard to imagine how this power supply could be bettered in any significant way. As it stands, I'm of the opinion that the Seasonic X-650's electrical performance is much better than any computer needs a power supply to be.

X-650 @ SPCR

Om man ska tro MikeC så finns det nu det ultimata nätagget att köpa... Så vad tror ni? Blir kommer det något bättre eller blir nätagg den första komponent som vi kan sluta gå och vänta på något bättre?

Permalänk

verkar kanon! stör mig på min 4pin kabel som bara är där och inte går att ta bort:( (hx 520w)

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Avstängd

Seasonic gör bra grejer, så är det bara. Tyvärr tycker jag att $180 för 650w är ganska dyrt.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Mhm...

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

...och vet att det är fler som haft liknande problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Seasonic gör bra grejer, så är det bara. Tyvärr tycker jag att $180 för 650w är ganska dyrt.

Svårt att få ett kvalitetsagg med lika många W för billigare peng.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Citat:

Ja det är inte direkt billigt, tyvärr.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dj skarp
Mhm...

...och vet att det är fler som haft liknande problem.

Förhoppningsvis lider inte X-serien av samma problem, hela nätagget är en ny design. Fast om det innebär nya problem återstår att se...

Permalänk
Medlem

Jag tycker det var ett helt ok pris med tanke på att det är semi-passivt och antagligen det bästa nätagget någonsin gjort i denna styrka.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Svårt att få ett kvalitetsagg med lika många W för billigare peng.

Corsair och Antec gör definitivt kvalitetsagg och är betydligt billigare. Nog för att det är svårt att få ett nätagg av samma klass för mindre peng, men att det inte ska gå att få ett kvalitetsagg är lite att ta i.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Hedersmedlem

finns många andra som "gör" bra agg (dvs märken men ofta är det ju cwt eller seasonic bakom)

Permalänk
Medlem

Andra bra nätagg, för att nämna några få..:
XFX
Enermax
Tagan
Silverstone
BFG
Sapphire

.. det betyder inte att alla modeller från dessa tillverkare är bra, men överlag är det bra och värt hålla ett öga på.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Citat:

Corsair och Antec gör definitivt kvalitetsagg och är betydligt billigare. Nog för att det är svårt att få ett nätagg av samma klass för mindre peng, men att det inte ska gå att få ett kvalitetsagg är lite att ta i.

Är nästan 100 säker på att Seasonic gör Corsair-aggen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av getskägg

Har för mig att det är olika OEMs, men Seasonic gör iallafall en del av dem.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk

tycker mitt cooler master agg funkar bra också

ultra x4 serien är ju också riktigt najs, bra agg som är HELT modulära

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
finns många andra som "gör" bra agg (dvs märken men ofta är det ju cwt eller seasonic bakom)

Visst finns det en hel del bra nätagg. Men detta är en ny typ av nätagg som är märkbart bättre än andra nätagg inklusive Corsair eller Seasonics övriga modeller. Läs testerna som länkas i tråden nedan så förstår du vad jag menar. Alla recensenter är lyriska

Finns även ett bra test här:
http://www.hardwaresecrets.com/article/837

Självklart kan man ifrågasätta om ett nätagg behöver vara så här bra, men det är ju en annan fråga.

Permalänk
Citat:

Seasonic gör vissa av Corsairs modeller och CWT gör andra.

Antec's aggregat görs av Seasonic och Delta mestadels.

(Dock bestämmer corsair och Antec vilka komponenter som skall användas, märks i fallet corsair då de specificerat högkvalitativa japanska kondensatorer oavsett tillverkare)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Avstängd
Citat:

Japp, Corsairs agg bygger på bl.a. plattformar från Seasonic, men det är fortfarande ett nätagg från Corsair

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Zalman är väl rätt ok också

Beställde just ett ZALMAN ZM750-HP 750W. Ska vara riktigt tyst och har heatpipes som komplement till fläkten.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Turbo123
Zalman är väl rätt ok också

Beställde just ett ZALMAN ZM750-HP 750W. Ska vara riktigt tyst och har heatpipes som komplement till fläkten.

har precis den modellen, kunde inte vara mer nöjd.

Visa signatur

P6T, i7, gtx295, 12gb ram, en massa disk, x10 projektor, lite kameror (5dmk2, 85/1.2, m.m). Mb pro i7 & lite annat crap.

Permalänk
Medlem

Det var inget dumt agg... gillar att ALLA kablar är modulära... finns det något billigare alternativ som har alla kablar modulärt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flipstah
Det var inget dumt agg... gillar att ALLA kablar är modulära... finns det något billigare alternativ som har alla kablar modulärt?

Corsair HX750 är ett mkt bra alternativ till ungefär samma peng.. dock är inte ALLA kablar modulära. Men prestandamässigt tror jag Corsair är ännu bättre. Sen har Corsair 4 PCIe kontakter medans Zalman bara två.. om man nu vill ha SLI/CF med strömhungriga grafikkort.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lacrits
Corsair HX750 är ett mkt bra alternativ till ungefär samma peng.. dock är inte ALLA kablar modulära. Men prestandamässigt tror jag Corsair är ännu bättre. Sen har Corsair 4 PCIe kontakter medans Zalman bara två.. om man nu vill ha SLI/CF med strömhungriga grafikkort.

Jo jag vet... men vill ha ett agg med 24pins ATX och CPU-ström kablen är modulärt... Snyggare och lättare att sleeva med allt modulärt, man slipper öppna agget och bryta garantin^^

Permalänk
Medlem

Jag föredrar Seasonics nätaggregrat som de kör under sin sitt egna varumärke. Att lägga lite extra för ett X-650 känns helt värt enligt mig eftersom ingen normal högprestanda dator drar mer än 650 W. Den klarar lätt Crossfire/SLI, överklockade processorer, ett gäng diskar, hårdvaruraid kontroller, diskret ljudkort osv.

Oftast väljer man (i alla fall jag) ett högre specat nätaggregat för att slippa tjutet när nätagget går upp i hög load men med detta nätagg är det ingen fara alls. Jag är imponerad! 1000 W nätaggen blev plötsligt rätt onödiga enligt min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emerlu
Jag föredrar Seasonics nätaggregrat som de kör under sin sitt egna varumärke. Att lägga lite extra för ett X-650 känns helt värt enligt mig eftersom ingen normal högprestanda dator drar mer än 650 W. Den klarar lätt Crossfire/SLI, överklockade processorer, ett gäng diskar, hårdvaruraid kontroller, diskret ljudkort osv.

Oftast väljer man (i alla fall jag) ett högre specat nätaggregat för att slippa tjutet när nätagget går upp i hög load men med detta nätagg är det ingen fara alls. Jag är imponerad! 1000 W nätaggen blev plötsligt rätt onödiga enligt min åsikt.

Tror du att detta agget hade klarat 2st hd5870 och en i7 eller i5 på det? Hade gärnat velat ha detta agget, men hittar det inte någonstans i sverige:S

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo jag vet... men vill ha ett agg med 24pins ATX och CPU-ström kablen är modulärt... Snyggare och lättare att sleeva med allt modulärt, man slipper öppna agget och bryta garantin^^

Om ATX bara är 20 pin på ett nätaggregat finns det adaptrar att köpa.
CPU- ström kabel finns inte, du kanske tänker på GPU ?

Visa signatur

Chassi Lian li PC-7A Scand v3 Processor Intel E8400 @ 3,4 Moderkort ASRock P43D Grafikkort Geforce GTX 460 Ramminne Corsair xsm2 4 GB Nätaggregat Fractal design newton 500 W Hårddisk 1 samsung 250 GB Hårddisk 2 Samsung F1 750 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cer0n

Finns visst, det är den 4- eller 8-pins kabel som går till moderkortet, nära CPU och försörjer denna med 12V ström.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cer0n

Klart det finns:D Menar att jag vill ha ALLA kablar modulära. Annars brukar 20/24pins och cpu 4/8 pins alltid vara "fasta".

Permalänk
Medlem
Citat:

Tror du att detta agget hade klarat 2st hd5870 och en i7 eller i5 på det? Hade gärnat velat ha detta agget, men hittar det inte någonstans i sverige:S

Ja, det skulle klara det fint.

Permalänk
Medlem

Först lite OT:
Nu är det så att mitt nätagg håller just nu på att ge upp.
Det är ett Cooltek CT 600 som jag köpte efter att det blev testvinnare i Sweclockers nätaggstest.
Nu har jag sett på Dustinhomes kommentarer om denna produkt att flera personers agg har dött precis i dagarna.

Symptom (dessa saker har aldrig hänt förut):
Powerlampan blinkar när datorn är avstängd, den bootar upp med 100Mb nätverk istället för 1Gb, USB-hårddisken startar när jag startar datorn, en gång hände ingenting när jag tryckte på powerknappen så jag fick dra ur strömmen och låta agget ladda ur sen gick det bra att starta, luktade lite bränt en gång när jag startade datorn.

Just nu försöker jag att ha datorn igång så mycket som möjligt då det bara är när datorn är avstängd som jag får problem. Detta fick jag också bekräftat när jag provade med agget igår med en nätaggstestare och 5Vsb hoppade upp och ner som en jojo och larmet i testaren tjöt.

Nu är det slut på mitt struntprat och till min verkliga fråga...

Var kan man beställa detta till synes underbara nätagg?
Finns ju ingenting om det på prisjakt då det säkert inte har kommit till sverige än men jag vet inte hur länge till jag kan vänta innan min dator kommer att smälla.
Så någon som kan rekomendera en butik i utlandet som säljer detta agg?

Visa signatur

Workstation: i7 2600K @ 4.2GHz - Zalman 9900 MAX | MSI P67A-GD65 B3 | Corsair XMS3 1600 (16GB) | MSI GTX 1070 Gaming X | Samsung 860 EVO 1TB | Antec P280 | Corsair HX 850W
Server: Atom C2750 (ASRock C2750D4I) | Kingston 2x8GB 1600 ECC | Intel S3500 160GB | 26TB WD Red | Silverstone DS380 | Silverstone SFX ST45SF-G

Permalänk

Jonny Guru har även de testat aggregatet och är likaledes imponerade.
http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story&...

Skall bli intressant att se om Corsair kommer att släppa någon modell baserad på denna plattform.

Edit: Även Hardware Secrets är lika imponerade
http://www.hardwaresecrets.com/article/837/10

Edit 2: ...och även HardOCP:
http://www.hardocp.com/article/2009/09/25/seasonic_x_series_x...

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Jag tror inte Seasonic x650 kommit till någon butik i Sverige ännu.. tyvärr!

Visa signatur