Permalänk
Medlem

Server i garaget?

Tjena

Har haft lite tur och kommit över en riktig server, en HP Proliant DL 380 G4. Dubbla 3.6 ghz Xeon proppar och 6 gb ram.

Problemet är att den låter som ett mindre flygplan varför jag omöjligt kan ha den inne. Alternativet är då att ställa den i garaget. Problemet är bara att jag har kall-garage, dvs så kallt det är ute är det i garaget.

Tror ni en server klarar detta? Genererar den så pass mycket värme själv att den inte behöver någon värme, även vid extrem kyla (20-25 minus)?

Alternativet jag kommit fram till är att bygga en låda, isolera den och skapa någon form av variabel ventilation som kan ändras efter väderförhållande.

Så, vad tror ni, håller diskarna och fläktarna för kylan?

/muster

Permalänk
Medlem

Kylan är inget större problem, det är snarare fukt du behöver oroa dig för.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk

Så länge den inte stängs av borde det inte vara något problem. Jag hade ställt ut den och kört igång i alla fall.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det är nån bra idé pga fukten i luften.

Permalänk
Medlem

Har hört om folk som har haft en server i garaget.
dom har även kört en luftavfuktare 24/7. Men jag vet inte hur pass bra ditt garage avskärmar uteluften. för är det stora hål där luften lätt kommer in så kvittar dett nog om man har avfuktare.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem

Rent generellt kan man nog säga att det inte är något jättestort problem med hög luftfuktighet. Det är ju ändå fukten i luften som flyttar bort värmen. För fuktigt är förstås dåligt, men det är sällan problem under vintern, speciellt inte vid minusgrader. En del datorer som har värmeövervakning på processorer kan stänga av sig när temperaturen börjar sjunka mot nollstrecket eller så, det kan ju vara en idé att i sådana fall stänga av sådant. Jag kan väl i och för sig inte garantera livslängden på datorer som står och går i -20 längre stunder heller.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Avstängd

Tempstyrda fläktar, då blir det inte för kallt

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Fuktproblem behöver du nog inte oroa dig för under vintern då luftfuktigheten är väldigt mycket högre under sommaren.

Permalänk
Medlem

Om du sätter igång servern nu när det som lägst ligger runt nollan kommer ingen del att bli minusgradig eftersom datorn är på hela tiden.
Beror såklart på vad det är för kylning i burken men alstra 20 graders värme lär ju de flesta komponenter göra.
Så det låter ju som en bra idé det här.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Tror absolut inte det är några problem.
Servern alstrar så pass mycket värme så kylan är den inte känslig emot.
Som andra säger är det fukt som kan ställa till det.
Men är servern på 24/7 så är det inga problem.
Har haft en dator igång i förrådet i 2 år nu där det har gått ner till 5+
aldrig sett nån fukt eller dylikt på datorn

Permalänk
Entusiast

Generellt är ju inte elektronik särskilt känslig för låga temperaturer. Det är hårddiskar som blir ledsna då de är mekaniska.
Den stora faran skulle ju som alla redan sagt vara fukten i luften eller rättare sagt kondensen som kan bildas när varm luft kyls.
Det skulle alltså vara dagg som ställer till med problem.
Den enkla lösningen på det är att bygga en isolerad låda runt servern som ser till att du alltid har lite högre temperatur runt datorn än luften har utanför. På så sätt undviker man effektivt att det kondenseras ut vatten från luften som kortsluter något.
Jag lämnar dock inga garantier på att det fungerar i praktiken. Detta är bara ett teoretiskt resonemang.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Står datorn på hela tiden, så är inte kondens något större problem. Jag har haft ett par filservrar på min inglasade balkong 24/7, och enda gången det har varit problem var på sommaren, när det blev för varmt. Däremot var det perfa på vintrarna, då det genererade så pass mycket värme på balkongen att mina pelargoner lyckades överleva hela vintern....

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Står datorn på hela tiden, så är inte kondens något större problem. Jag har haft ett par filservrar på min inglasade balkong 24/7, och enda gången det har varit problem var på sommaren, när det blev för varmt. Däremot var det perfa på vintrarna, då det genererade så pass mycket värme på balkongen att mina pelargoner lyckades överleva hela vintern....

Blev det "växthuseffekt" månnetro ;-D

Visa signatur

Take care of what you love, before it becomes a memory.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NidoKing
Blev det "växthuseffekt" månnetro ;-D

Jepp, här hålls det minsann inte igen på energislösandet!

En sak att tänka på när det gäller kondens o.s.v. är att det bara är problem om datorn är kallare än den omgivande luften. Kondensen bildas ju av fuktig luft som kyls ned, inte tvärt om.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem

Nu har jag ingen större erfarenhet när det gäller just datorer i kalla källare.
Men du ska nog se till att hårddiskarna inte blir för kalla, brukar finnas en rekommenderad gräns. Med tanke på att de är mekaniska så är det ju förståeligt att de inte ska vara för kalla.

Annars blir väl resterande komponenter ganska glada, så länge det inte är fuktigt, som många andra påpekar.

Edit: Heh, märkte precis att det angående hårddiskar redan har nämnts. Nåja, lycka till!

Visa signatur

| Antec P183 | AMD Phenom 2 940 | Corsair XMS2 DDR2 8192 MB | XFX HD4870 | Gigabyte MA-790X-UD3P | Corsair VX 450W | Primärt OS: Arch Linux | Windows 7 x64 |

Permalänk
Medlem

Köp en bunt SSD diskar. Så kan du köra sub-zero temperaturer utan problem

Permalänk
Medlem

Äh isolera diskarna med skumgummi eller nåt bara och låt resten vara. Det blir säkert bra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FANTEN
Jag tror inte det är nån bra idé pga fukten i luften.

Om man bor där det är 20-25 minusgrader är luften ändå rätt torr ?

Visa signatur

Chassi Lian li PC-7A Scand v3 Processor Intel E8400 @ 3,4 Moderkort ASRock P43D Grafikkort Geforce GTX 460 Ramminne Corsair xsm2 4 GB Nätaggregat Fractal design newton 500 W Hårddisk 1 samsung 250 GB Hårddisk 2 Samsung F1 750 GB

Permalänk

Ställ ut skiten. den håller sig varm om inte kylan dippar allt för mycket. det som tar stryk är diskar som spinner upp om de inte är uppvärmda.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Hedersmedlem

*flyttad*

Permalänk
Medlem

Se till att diskarna ALDRIG stängs av via någon energisparfunktion, då håller de sig 10-20 grader varmare än omgivningsluften, jag hade en IBM i en kallstäld gäststuga i vintras och det var en 35 grader kallt ut som kallast, det funkade bra (ca -20 inne).

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av foppson
Se till att diskarna ALDRIG stängs av via någon energisparfunktion, då håller de sig 10-20 grader varmare än omgivningsluften, jag hade en IBM i en kallstäld gäststuga i vintras och det var en 35 grader kallt ut som kallast, det funkade bra (ca -20 inne).

Så du var diskarna 0 grader då eftersom du hade -20 inne och dem är 10-20 grader varmare än omgivningen?

Har en server i garaget nu, har dock ingen temp i garaget men dem är 30,32 och 42 grader. Den som är varmast har ingen som helst kylning och dem andra sitter i hårddiskasset med en mycket liten fläkt. Kanske är +10 ute. Servern står i ett kallgarage.

Ska ta och sätta ut en tempgivare i garaget för att få lite bättre jämföring.

Edit. Nu har jag lagt ut en temperaturgivare i rackskåpet och den visar fint 13.9 Grader i rack skåpet.

Visa signatur

Bärbar:  Macbook Pro TB 13 - i5 2.9 GHz - 8 GB RAM - 256 GB SSD
NAS: Synology DS1819+ - 60 TB | NAS: Synology DS1815+ - 9 TB
ESXi-1: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD - 1 TB SSHD
ESXi-2: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD
RDP: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 8 GB RAM - 120 GB mSSD - 250 GB SSD

Permalänk

Varför skulle fukt ställa till problem?

Luft innehåller mer vatten på sommaren än på vintern...
Kondensation bör du isf oroa dig för om Datorn är KALLARE än omgivningen.
Eller brukar ni få kondens på elementen inomhus? ?

Visa signatur

Nja.

Permalänk
Medlem

Varför inte bara skaffa tystare fläktar, sedan ha den stå inne? problemet löst?

Visa signatur

|/foo/|