Permalänk

Tystaste processor fläkt för i7 920?

Hejsan!

Vilken är den tystaste fläkten för i7 920, som ändå kan levera tillräckligt kyla i ett p183 chassi med tunga grafikkort som 5870 osv?

Snackar om temps som inte förstör livslängden på komponenterna nu.

hörde att Scythe Orochi Rev. B är bland de tystaste som finns, men hur fungerar denna i praktiken, vad är det för temps man får framför sig?

Jag fick tips om att mugen 2 är bra, men är den verkligen så tyst?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av getskägg
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=407477

Mvh

+1

Den cpu fläkten kommer kyla och vara tyst !

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk

Har nästan samma (kör SE), är sjukt nöjd!

Permalänk
Visa signatur

MSI P67A-GD55 | Core i7 2600k @4.0 Noctua NH-D14| Corsair HX 650W | Corsair Dominato r8 GB | XFX Radeon 6950 2 GB | Samsung 500 GB + 2x 160 GB | Corsair Force 120 GB || NAD C326BEE | Cerwin Vega VS-10 | LG LH4000| Samsung SyncMaster EX2220

Permalänk
Medlem

japp håller med. Noctuan e bra!

Visa signatur

Asus Sabertooth P67 : Intel Core i7 2600K : Corsair Vengeance LP CL9 16GB : ASUS STRIX GTX 980 ti : Corsair RM650i PSU : Samsung 850 Evo :: Intel 520 :: Asus Xonar Essence ST : Corsair Carbide 400Q : Asus PB278Q : Noctua fläktar : Mionix Naos 8200 : Corsair K65 RGB : Sennheiser PC360 : Adam A3X

Permalänk
Medlem

Kör med den kylaren fast för 775 och jag kan lova att den är väldigt väldigt tyst.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skurtbert
Har nästan samma (kör SE), är sjukt nöjd!

Jag länkade väl till SE?

Har en SE på min 950 i push-pull .. väldigt bra. Har en gammal version också på en 775:a jag sällan startar. Bästa luftkylare jag ägt.

Enda kritiken jag har är att jag inte gillar färgen.
Här bygger man fina färgmatchade system (bra nära iaf) .. utom de sjukligt hudfärgade fläktramarna med bajsfärgad fläkt - förstås.

Det tråkigaste är att det är snudd på svårt att hitta fläktar med lika bra ljudnivå/CFM-värden.

Här är ett Swec-test som inkluderar Noctua:
http://www.sweclockers.com/artikel/6152-fem_processorkylare_t...

"SE" av Noctua levereras alltså med 2 st fläktar samt både 7v & 5v sladdkonverters & en splitter till dessa.
Med två fläktar vinner man typ 1-3 grader ytterligare beroende på övrig ventilation jfr den i testet.

Mvh

Permalänk
Medlem

Jag har en Noctua SE 1366. Om du placerar kylpastan rätt (med rätt kylpasta) så kan du sänka tempen med över 10 grader.

Jag fick ner den 10 grader iaf.

Visa signatur

Intel i7 920 (D0) 2.66GHz @ 4GHz Noctua NH-U12P SE1366 | Corsair 6GB DDR3 Triple Channel XMS | Asus P6T SE | Radeon HD4870 1GB DDR5 | Samsung F3 500GB | Corsair 650W | Antec Three Hundred | 22" Benq

Permalänk

enligt tester tycker jag inte noctuan e tillräckligt tyst. inte för det behovet jag vill ha den till, finns det några alternativ?

Jag diggar orochi ljudnivå mässigt, hur är den när de gäller värme, kommer den klara sig i ett p183 chassi, med ett 5870, 3diskar, och en extra chassifläkt (nexus) med totalt 3 chassi fläktar?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjBeowolf
enligt tester tycker jag inte noctuan e tillräckligt tyst. inte för det behovet jag vill ha den till, finns det några alternativ?

Den kommer ändå låta mycket mindre än dina chassifläktar och grafikkortsfläktar så jag förstår inte vad du är ute efter? En passivt kyld processor i ett chassi med andra bullriga fläktar? Låter riktigt smart och genomtänkt. Kör på Noctuan och var glad!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av getskägg
Jag länkade väl till SE?

Har en SE på min 950 i push-pull .. väldigt bra. Har en gammal version också på en 775:a jag sällan startar. Bästa luftkylare jag ägt.

Enda kritiken jag har är att jag inte gillar färgen.
Här bygger man fina färgmatchade system (bra nära iaf) .. utom de sjukligt hudfärgade fläktramarna med bajsfärgad fläkt - förstås.

Det tråkigaste är att det är snudd på svårt att hitta fläktar med lika bra ljudnivå/CFM-värden.

Här är ett Swec-test som inkluderar Noctua:
http://www.sweclockers.com/artikel/6152-fem_processorkylare_t...

"SE" av Noctua levereras alltså med 2 st fläktar samt både 7v & 5v sladdkonverters & en splitter till dessa.
Med två fläktar vinner man typ 1-3 grader ytterligare beroende på övrig ventilation jfr den i testet.

Mvh

Värmen är inte jätteviktig, jag vill inte klocka.

Vill ha en stentyst dator, de ska vara så man nästan helst inte hör det alls.
Men jag vill inte ha nåt som gör att jag får problem med datorn.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
Den kommer ändå låta mycket mindre än dina chassifläktar och grafikkortsfläktar så jag förstår inte vad du är ute efter? En passivt kyld processor i ett chassi med andra bullriga fläktar? Låter riktigt smart och genomtänkt. Kör på Noctuan och var glad!

Den är inte passiv, den levereras med en 140mm fläkt på 500rpm.
och fläkten drar ner ytterligare 10grader enligt tester.

men jag vill helst höra från folk som använt den sen tidigare.

Sen har de ju ingen betydelse om de andra låter mer eller mindre, lägger man till nåt som låter adderas ljudnivå.

Antec p183 vet jag är tyst, speciellt på low. och nexus fläkten som jag köpte extra är också tyst. men cpufläktar är jag inte jätte inne på, därför jag frågar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjBeowolf
Den är inte passiv, den levereras med en 140mm fläkt på 500rpm.
och fläkten drar ner ytterligare 10grader enligt tester.

men jag vill helst höra från folk som använt den sen tidigare.

Ja, men du säger att du vill ha en ännu tystare kylare och då får du i stort sätt gå ner till passivt! Hur hade du tänkt lösa grafikkortsfläkten/fläktarna, för de kommer väsnas mycket mer än en processorkylare (oavsett Noctua eller någon annan)?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
Ja, men du säger att du vill ha en ännu tystare kylare och då får du i stort sätt gå ner till passivt! Hur hade du tänkt lösa grafikkortsfläkten/fläktarna, för de kommer väsnas mycket mer än en processorkylare (oavsett Noctua eller någon annan)?

Som jag sa innan, allt går inte ha jättetyst, men att försöka få ner det man kan är ju bara bättre, för i slutändan räknar man inte på en sak, utan på lådans totala ljudnivå.

Sen vad menade du med ännu tystare?, jag sa jag vill ha den tystate möjligaste, som inte får systemet att crasha med ett tyngre grafikkort.
Och noctuan är inte det, den är bra för att den har grym noise/cfm ratio.

Permalänk

Sen tänkte jag på de, om jag nu köper orochin som jag är väldigt intresserad av, bör inte den bli bättre än noctuan om man kör samma fläkt som noctuan?
Flänsen är mkt större, den ska ju tydligen vara gjord för att köras passiv tillome.

Permalänk
Hedersmedlem

noctua eller true

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjBeowolf

Antec p183 vet jag är tyst, speciellt på low. och nexus fläkten som jag köpte extra är också tyst. men cpufläktar är jag inte jätte inne på, därför jag frågar.

Om du tycker Antecs fläktar på low är tysta så har du inte så höga krav, då kan du lugnt köra på den där Noctua kylaren. Den är bra att driva med fläktar på låga varv.

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar Corsair H50 med Fractal fläktar i Push-Pull med motstånd så dom bara får 5 Volt.

Själv kör med Fractal fläktar på en NorthQ 3590 med två U.L.N.A mostånd från mina gammla Noctua fläktar.

Funkar skit bra.

Kommer max upp i 65 grader när jag kört intel Burntest i hela fyra timmar (ingen idé att köra längre då tempen låg på samma grader dom sista tre timmarna).

Och då e min i7 920 klockad till 3,5GhZ och körs på 1.25Vcore enligt BIOS och 1.18 Vcore enligt CPUID och Everest.

Så de som låter mest i min dator är knastret från min 150 gigs V raptor disk när den tänker.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dlp
Om du tycker Antecs fläktar på low är tysta så har du inte så höga krav, då kan du lugnt köra på den där Noctua kylaren. Den är bra att driva med fläktar på låga varv.

vadå om jag tycker, dem är ju tystare än nexus, och noctuas fläktar.

Enligt silenpcreview är dem det iaf!
luftflödet/ljudnivån är annan sak dock.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjBeowolf
vadå om jag tycker, dem är ju tystare än nexus, och noctuas fläktar.

Enligt silenpcreview är dem det iaf!
luftflödet/ljudnivån är annan sak dock.

Länk till att de är tystare?:P Vad jag vet så ligger Tri-Cool fläktarna på 20-30db beroende på fläkthastighet. Noctua och Nexus är betydligt tystare enligt mig!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
Länk till att de är tystare?:P Vad jag vet så ligger Tri-Cool fläktarna på 20-30db beroende på fläkthastighet. Noctua och Nexus är betydligt tystare enligt mig!

http://www.silentpcreview.com/article945-page7.html
* Antec P183 rear fan in system at 1m
— low (17 dBA@1m)
— medium (27 dBA@1m)
— high (33 dBA@1m)

* Antec P183 top fan in system at 1m
— low (22 dBA@1m)
— medium (33 dBA@1m)
— high (40 dBA@1m)

http://www.silentpcreview.com/article63-page2.html
De har dock skrivit fullspeed där.
Så iofs har ni ju rätt då

men isåfall måste jag ställa ner volten på fläktarna för att de ska låta likadant eller?

Och jag ger mig! får la köra med noctuan då hehe

Men blir de stor skillnad på nexus fläktar och tricool?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Alla luftkylare är totalt ljudlösa, välj vilken du vill...
Allt du behöver fokusera på är fläkten. OM du ens behöver en...?

Du skall inte klocka, alltså letar du bara rätt på en lågvarvig 12cm, så är det klart! Alternativt kör passivt med luftkylaren och låter luftflödet som chassifläktarna skapar kyla kyltornet.

Då återstår bara tysta chassifläktar

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att den låter så mycket alls. Enda som låter i mitt chassi är chassifläktarna iaf.

Och om du vill ha en supertyst dator så kan du ljudisolera chassit! Ett tips bara...

Visa signatur

Intel i7 920 (D0) 2.66GHz @ 4GHz Noctua NH-U12P SE1366 | Corsair 6GB DDR3 Triple Channel XMS | Asus P6T SE | Radeon HD4870 1GB DDR5 | Samsung F3 500GB | Corsair 650W | Antec Three Hundred | 22" Benq

Permalänk

yeah fast antec p183 ska redan vara ljudisolerad, iaf på sidorna, de är därför de är så tjocka vad jag förstått

"Innovative three-layer, sound-deadening side panels and front door (aluminum, plastic, aluminum) dampen noise and ensure Quiet Computing™"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjBeowolf
yeah fast antec p183 ska redan vara ljudisolerad, iaf på sidorna, de är därför de är så tjocka vad jag förstått

"Innovative three-layer, sound-deadening side panels and front door (aluminum, plastic, aluminum) dampen noise and ensure Quiet Computing™"

De är lite ljudisolerande, inte ljudisolerade i egentlig mening. Har 3 Antec-chassies.
I vilket fall som helst låter Antec:s fläktar högre än Noctua:s på samma varv.
Ska du ha grafikkort ö.h.t. kommer du dock varken höra Tricool på low eller CPU-fläkt på 5 volt då även ett tyst gfx överröstar fläktarna.
Utan SSD kommer arbetande HDD:s & grafikkortet/en vara det som hörs oavsett vad du väljer.

Mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av getskägg
De är lite ljudisolerande, inte ljudisolerade i egentlig mening. Har 3 Antec-chassies.
I vilket fall som helst låter Antec:s fläktar högre än Noctua:s på samma varv.
Ska du ha grafikkort ö.h.t. kommer du dock varken höra Tricool på low eller CPU-fläkt på 5 volt då även ett tyst gfx överröstar fläktarna.
Utan SSD kommer arbetande HDD:s & grafikkortet/en vara det som hörs oavsett vad du väljer.

Mvh

+1

Visa signatur

Intel i7 920 (D0) 2.66GHz @ 4GHz Noctua NH-U12P SE1366 | Corsair 6GB DDR3 Triple Channel XMS | Asus P6T SE | Radeon HD4870 1GB DDR5 | Samsung F3 500GB | Corsair 650W | Antec Three Hundred | 22" Benq

Permalänk

Visst det överröstar, men ljudet i helhet är det som räknas i slutändan.
Hela totala lådan är det man hör, och har du tex en chassi fläkt så hörs de inget men räknar man på alltihop, cpu fläkt, alla chassifläktar, grafikkort, då ger det en högre total dB i lådan.
Jag förstår att ljudet i sig inte ökas på samma sätt som du skulle ha 2 identiska ljudkällor, producerar musik så förstår detta fullständigt. Men om man drar ner dB på det man kan, så kommer den totala ljudnivån över lådan bli lägre.

och man hör visst tricool fläktarna, men man kan inte urskilja dem längre, då dem sammansatts i det totala fläktljudet du hör från lådan.

Permalänk
Medlem

Tycker du är helt rätt ute som surfar omkring på SPCR i jakten på tysta delar.
Antec P183:s fläktar låter alltså 17/22dBA@1m .. Noctuan på 5 volt hamnar runt 12-14 inne i lådan = bra.
När jag har kört min i7@3.2 i mitt P180 med Noctuan idlar jag runt 30 grader, load 20 högre.
Det är väldigt troliga presumtiva temps för dig också, t.o.m. troligen bättre då P180 är svårare att dra kablar i än P182/183.

Har du bara valt tyst nätagg & kanske byter grafikkortsfläkt till en tystare, t.ex. Accelero, kommer din dator bara att pysa lite hemtrevligt.
P182 skulle troligen bli ytterligare lite tystare om man byter ut alla Tricool-fläktar mot tystare diton.
(Vilket inte är möjligt på P183 på något bättre sätt än att helt sonika skippa ström i toppfläkten.)

Mvh